Bukefalos 28 år!

Häst vs Ponny

Sv: Häst vs Ponny

Hur lång är det nu du är? Står säkert nånstans, men jag orkade inte leta:p.

Slår iaf ett slag för connemaran! En underbar ras med talang för det mesta och ett ljuvligt psyke:). Jag är 168 cm och har en connemaratjej på 139cm (e Juno Rory). En alldeles underbar ponny! Efter att ha haft halvblod i hela mitt liv är ridningen nu roligare än nånsin!

389132_2335355035221_1590181870_2170427_1064503986_n.jpg
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag är 162 cm :D
Du och din ponny ser ju jättefina ut ihop! Då kanske jag även kan kolla på maxad C :o

Bewildered: Okej, då kanske det inte är så jobbigt med en "rosa" häst ändå :D
Quarter och paint är ju jättefina! Dock så brukar de som säljer såna vilja att man ska rida bara western, det är iaf vad jag sett. Jag har ridit lite western, det är ju rätt kul, kanske skulle satsa på det ;) Finns inte så många aktiva westernryttare där jag bor bara, blir nog lite ensamt!
 
Sv: Häst vs Ponny

de funkar alldeles utmarkt for normal ridning med :) lite mer markbunda an "vanliga" svenska ridhastar kanske, och hopptekniken kan hos vissa lamna valdigt mkt att onska... men de -maste- ju inte ridas western.. Jag vet en kvarting som saljs just nu helst till klassisk ryttare, en annan som ska bli tavlings hopphast... har rids de ju i bade hoppning o dressyr o kors! :) Sa lange man inte koper en kosseavlad ferrarihast sa ar det nog egentligen ingen som bryr sig sadar varst om huruvida det ar klassisk sadel eller western pa den :)
 
Sv: Häst vs Ponny

Oj här hade jag helt missat att du varit inne och frågat hur det har gått!!
Jag bestämde mig efter många tveksamma spekulanter att behålla min häst. Vill ju inte sälja honom till någon som det känns sådär med. Då kände jag att han lika gärna kunde stanna hos mig :)
Så jag har ridit lektioner och vi har lärt känna varann mer och mer! Det går bara bättre och bättre så jag har bestämt mig för att ha kvar honom. Har precis flyttat honom till ett stall närmre mig. Dock så är det kallstall och inget ridhus men han ser redan så mycket lyckligare ut! Mycket större hage, kompis i hagen och fler timmar ute! Man blir så glad av att se hur han försöker busa med den gamla nordsvensken han går med, haha :D De stog och åt ihop redan efter ett par timmar, känns så himla bra att han har en hagkompis nu!! Han gillade verkligen inte att gå själv utan möjlighet till fysisk närhet av en annan häst.

Oj nu blev det visst en hel uppsats här!
 
Sv: Häst vs Ponny

KL.
Jag gillar fjordingar, har sex stycken.
Men jag gillar min connemara också, och mina islänningar och min basjkir och mina andra raser.

Tror att Haflinger eller welsh cob kan vara bra alternativ. Tänker kanske speciellt på welsh cob om man har dressyrtankar: de verkar ofta ha väldigt spänstigt steg! Är ärligt talat sugen på en sådan själv...;) fast har just nu varken plats eller tid för fler hästar.

Fördelen med fjording är att de är rätt snälla i pris jämfört med många andra raser. Jag tycker att man kan få väldigt bra häst för pengarna där, och det är ju inte heller oviktigt.

Det viktigaste är väl att TS tar sig tid att leta runt och provrida, gärna provrida samma häst (ponny) flera gånger.
 
Sv: Häst vs Ponny

Åh! Nu såg jag en C-ponny till salu som jag red massor när jag var yngre. Han var även till salu då jag letade häst första gången, men då ansåg jag att jag var för stor för en c-ponny på 138 cm. Men vid närmre eftertanke så orkar väl en c-ponny 50 kg?
Jag kunde inte hålla mig från att maila på annonsen, och nuvarande ägare vet att jag har ridit honom mycket. Hon sa att jag kunde få honom till ett bra pris eftersom jag känner honom.
Åh vad svårt detta är!
Det känns samtidigt som en äldre ponny passar bättre för min typ av ridning (skogsmulle mestadels) än min storhäst som är halvblod/fullblod på 9 år...
 
Sv: Häst vs Ponny

Åh! Nu såg jag en C-ponny till salu som jag red massor när jag var yngre. Han var även till salu då jag letade häst första gången, men då ansåg jag att jag var för stor för en c-ponny på 138 cm. Men vid närmre eftertanke så orkar väl en c-ponny 50 kg?
Jag kunde inte hålla mig från att maila på annonsen, och nuvarande ägare vet att jag har ridit honom mycket. Hon sa att jag kunde få honom till ett bra pris eftersom jag känner honom.
Åh vad svårt detta är!
Det känns samtidigt som en äldre ponny passar bättre för min typ av ridning (skogsmulle mestadels) än min storhäst som är halvblod/fullblod på 9 år...

Jag väger mellan 57-60kg för det mesta och har ju en c-ponny. Så klart att du varken är för stor eller tung för en c-ponny:).
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 390
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
343
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 004
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp