Bukefalos 28 år!

Häst vs Ponny

Sv: Häst vs Ponny

:love: Vilken underbar häst! Och du ser ju inte ett dugg stor ut på honom! En connemara skulle ju inte vara fel!

Åhh, jag är så kluven, det gick jättebra idag när jag red också. Får nog fundera lite till, men det lutar fortfarande åt att sälja och köpa ponny.
 
Sv: Häst vs Ponny

:love: Vilken underbar häst! Och du ser ju inte ett dugg stor ut på honom! En connemara skulle ju inte vara fel!

Åhh, jag är så kluven, det gick jättebra idag när jag red också. Får nog fundera lite till, men det lutar fortfarande åt att sälja och köpa ponny.

Ta den tid du behöver. Det brinner väl inte i knutarna? :)Så länge du inte misshandlar häststackaren eller låter den bli överöverviktig/mager (och det tror jag inte är din plan? :p) så lär ju inte hästen bli osäljbar bara för att du väntar en/ett par månader :) Det kan ju vara så att det bara tar lite tid för dig att vänja dig vid storhäst. Likväl som att det kan vara å att du alltid kommer känna dig mer hemma på ponny.
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag förstår hur du känner! Man är väldigt rädd att göra något som man kommer ångra. Det är ett stort beslut :( Men om det är så att du bestämmer dig för att sälja så tycker jag inte att du ska tveka på att köpa ponny! Det är det enda rätta, i alla fall i min värld:p:angel:

Enkelt att komma upp och av, går inte åt riktigt lika mycket foder som en stor bjässe, lägre fallhöjd, lättare att sadla/borsta på ryggen, man kommer under låga grenar i skogen, lätt att komma upp barbacka. Finns ju bara fördelar:p
 
Sv: Häst vs Ponny

Vill du ha en mindre häst - köp en mindre häst! Det ska vara roligt att rida!

Jag har själv kvar min ponny trots att jag är 22 år gammal. Jag har förhoppningsvis snart två ponnyer då mitt sto är dräktigt och ska
föla om fyra månader. Jag hoppas att blivande unge blir en D-ponny, blir den mindre så får jag väll börja köra istället. :p
 
Sv: Häst vs Ponny

Ta den tid du behöver. Det brinner väl inte i knutarna? :)Så länge du inte misshandlar häststackaren eller låter den bli överöverviktig/mager (och det tror jag inte är din plan? :p) så lär ju inte hästen bli osäljbar bara för att du väntar en/ett par månader :) Det kan ju vara så att det bara tar lite tid för dig att vänja dig vid storhäst. Likväl som att det kan vara å att du alltid kommer känna dig mer hemma på ponny.

Nej precis, min plan är inte direkt att ta illa hand om honom, haha :P
Nej men som ni säger, jag får avvakta och se lite! Var med en kompis idag som kollade på en häst, en nordsvensk bruks. Hur go som helst! Och då kände jag att jag också vill ha en gosig häst som man kan rida barbacka på! (Alltså det där med barbacka är viktigt för mig ;) haha)
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag förstår hur du känner! Man är väldigt rädd att göra något som man kommer ångra. Det är ett stort beslut :( Men om det är så att du bestämmer dig för att sälja så tycker jag inte att du ska tveka på att köpa ponny! Det är det enda rätta, i alla fall i min värld:p:angel:

Enkelt att komma upp och av, går inte åt riktigt lika mycket foder som en stor bjässe, lägre fallhöjd, lättare att sadla/borsta på ryggen, man kommer under låga grenar i skogen, lätt att komma upp barbacka. Finns ju bara fördelar:p

Haha, ja du kan ju iaf rabbla upp en massa fördelar med ponny! Jag blir faktiskt mer och mer sugen på än, även om jag kommer att vänta ett tag innan jag bestämmer mig. Är väldigt sugen på en ponny av grövre typ, kanske haflinger eller fjordning?
 
Sv: Häst vs Ponny

Det tycker jag låter som en toppenbra idè:laugh: Min fjording som jag hade var jätte mysig i grund och botten:love: det var bara att han hade blivit så jädrans bortskämd av tidigare ägare + att han fått flytta runt mycket:( Men det var en enormt arbetsvillig häst:laugh: och väldigt väldigt fin!:love: Tyvärr blev han senskadad och kunde ej ridas på länge, det var då jag köpte Zacke, och det var på sätt och vis lika bra då jag hade blivit rädd för att rida ut på honom. Han kunde nämligen bestämma sig för att dra iväg lite titt som tätt... Och eftersom han var en ganska rejäl kille(143cm och 600kg) så var det rätt otäckt för lilla mig :(
 
Senast ändrad:
Sv: Häst vs Ponny

Tänkte att jag kunde slänga ut en bild på mig och fjordingen också, ifall du vill se hur vi ser ut storleksmässigt:laugh: Han var alltså 143cm och här väldigt omusklad/bukig då det var efter hans skada och långa vila, han 19år på bilden.

SNV33752-1.jpg
 
Sv: Häst vs Ponny

Det såg ju jättebra ut längdmässigt! Bra med nån som är lika lång som kan visa hur det ser ut ungefär på olika stora hästar :D Haha
 
Sv: Häst vs Ponny

Uppdatering av en gammal tråd! :)

Nu är storhästen utsatt på annons, har endel intresserade. Får se om han blir såld, hittar jag ingen bra köpare så behåller jag honom. Men känns det som att han kommer att få ett bra hem så säljer jag. Vill ju bara hans bästa!

Nu är ju bara frågan, vart början man leta efter en ponny som passar mig? Det finns ju mängder hästar till salu nu. Fjording? Haflinger? Vad har ni mer för tips på hästar i ponnystorlek som bär upp en lite längre ryttare?
 
Sv: Häst vs Ponny

Welsh cob hade jag köpt om jag var du! Underbara hästar i alldeles lagom storlek :D
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag var ute efter en fjording när jag leta häst, men blev att jag köpte mig en haflinger istället. Väldigt goa raser bägge två, tycker inte att du ska sikta in dig på nån särskild av dom raserna utan åk och kolla på dom intressanta du hittar i närheten och bestäm dig utefter individen istället :). Jag kan tänka mig att även att welsh cob, tinker och kallblodstravare skulle kunna passa dig.


Min älskade Nirvana (om du inte kikat in i haflingertråden eller vuxna ponnyryttare och sett oss där ;))
32877818.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Häst vs Ponny

Jag har allt kikat i haflingertråden och sett din fina Nirvana! :D
Har ridit mycket på haflingers så jag har lite förkärlek till den rasen, man kan ju alltid hoppas att det kommer ut en passande till salu om jag nu får min storhäst såld.
Jag har kollat på annonser varje dag nu i flera veckor, tycker inte det finns en enda häst i min smak, trist! :( Eller ja, ser jag någon intressant så är det ett sto, och jag har bestämt mig för att jag ska ha en valack.

Ville alltid ha ett sto förut, och har ridit mest ston innan, men nu har jag som sagt bestämt mig för en valack, de är oftast (beror ju självklart på individen med) lite enklare än ston. Min stallkompis hade ett hemskt sto innan hon köpte den valack hon har nu, så hon är lite osäker när det kommer till ston med humör. Hon ska ju hantera hästen mycket eftersom vi hjälps åt med allt så det känns lättast om vi har valackar (valacker?) båda två!
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag slår ett slag för connemaran, det finns en anledning till att rasen kallas den lilla hästen med det stora hjärtat :D

Och se så söt man kan vara:
dsc01686_179473076.jpg


Allvarligt talat, connemaran är generellt en mycket trevlig ras liksom många andra. Mitt förslag är att inte fästa för stor vikt vid rasen utan prova lite olika och se hur varje individ känns rid- och personlighetsmässigt :)
 
Sv: Häst vs Ponny

Jättefin connemara! Har ridit ett par connemaror, alla jag träffat har varit jättetrevliga! (Min mamma älskar connemaror, speciellt skimlar, så skulle jag köpa en sån så vet jag ju någon som skulle hjälpa till iaf;))

Såg en connemara ute på annons, verkade värd att titta på, men så såg jag, den var ju cremello (?) rosa hud, vitgul päls och blåvita ögon. Tycker det ser jätteläskigt ut med blåa ögon :( Borde inte de få problem med sin ljusa hud? De borde ju bli brända i solen?
 
Sv: Häst vs Ponny

Jag har faktiskt aldrig varit i närmare kontakt med en cremello så jag vet inte riktigt hur känsliga de är eller inte. Kan tänka mig att det varierar mellan individer också.
 
Sv: Häst vs Ponny

Jaa de är ju verkligen helt underbara, har kollat massor på connemaror nu, deras ögon får en att smälta ;)
Vi får se vad jag hittar för häst, om min långbening blir såld! ^^
 
Sv: Häst vs Ponny

aprapa cremellos rosa hud :)

det kan bli lite kansligt runt nasa o ogon under hogsommaren och en valdigt solig/snoig vinter. Men inget lite solskydds kram inte kan hantera :) Inte varre an vissa hastar med lykta eller bred blas :)

sen vill jag sla ett slag for.. *trumvirvel* quarter! Tvartemot vad folk tror sa kan manga kvartingar ga pa losdrift.. De finns i dponny storlek ;) roliga hastar, och mankan absolut hitta en gosekompis att ha roligt med inom den rasen! Samma galler paints ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 660
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 451
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp