Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

snart måste man väl registrera varje gång man ska träffa sin pojkvänn, bada i havet, äta på mc donalds. jävla paragrafryttare. storebrorssamhälle
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

kl

Om man är fodervärd... vad gäller då?
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Låter som det främst gäller kraftfoder och ståfoder. Men det finns ju en uppsjö av andra preparat som säljs ute i handlen, frågan är väl var de ska dra gränsen för vad som måste dokumenteras. Div.vitamintillskott, äpple,morötter osv Mig veterligen kan salmonella lika gärna komma från frukt & gröntidsken:eek: Skulle det inte räcka att de som föder upp hästar som köttdjur utsätts för denna kontroll, om det nu finns någon som gör med det. Måste ju kosta staten ofantligt med pengar att genomföra denna åtgärd och jag undrar om problemet med dåligt hästkött är så stor i Sverige. Har i alla fall inte läst eller hört om någon som blivt sjuk pga. dåligt hästkött. Kanske det finns andra mer dolda avsikter med detta????
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Det gäller alla hästägare som fodrar sina hästar själv. Kolla vidare på jordbruksverkets länk nedan.
Troligtvis så kommer det bli avgift också. Sköter man inte sig så kommer man drabbas av vite och kanske kan åtalas i framtiden.

Hårda tider väntar alla hästägare, först kom hästpasset och nu detta och nästa steg kommer något annat, kanske hästskatt. Leve byråkraterna!
Arbete skapas det i alla fall för alla parter. Bättre kvalité lär det bli på hästkött som säljs i butikerna. Alternativet är istället att kremera sin häst när den sista dagen har kommit för sin häst.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/foder/foderforetagare/fragorochsvar/hasthallare.4.1d07c3f1094dda1e5b8000106.html
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Måste bara flika in att passen inte har kommit:angel: Jo då jag har skött min del, skickade in alla papper och tagel osv. i november men väntar fortfarande på att få passen. Får väl hoppas att inget händer med mina djur innan allt är i sin ordning.:bow:
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Smart sätt att vid granskningar hitta alla bönder som säljer foder svart till oss korkade hästägare...
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Det är riktigt som Itchie skriver att vi kan slippa alla som säljer foder svart. Kvitto måste man ha det foder som man köper. Det ska sparas i minst i två år.
På jordbruksverkets hemsida så står det så här "du ska föra journaler över dina inköp av foder. Uppgifter som ska journalföras är varifrån fodret kommer, hur mycket och när du tagit emot det. Att föra journal gör du till exempel genom att spara alla kvitton i en pärm i kronologisk ordning, skriva ner i ett block eller i din dator. Journalerna ska sparas i två år och vara tillgängliga vid ett kontrollbesök." Svarthandeln med foder kanske försvinner!?
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Hade det då inte varit bättre att gå ut med den informationen dirrekt, istället för att linda in det i att det finns en risk för salmonellasmitta. Jag gör görna rätt för mig men jag avskyr att bli lurad och förd bakom ljuset.:mad:
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Byråkraternas malande kvarn upphör aldrig att förvåna:(

En tanke::angel:
När man som hästägare blir skylig att anmäla sig "foderföretagare" hos en statlig myndighet, bör man rimligvis inte bli nekad att registrera ett enskilt företag?
Är man momsredovisningsskyldig lyfter man ju momsen på det som man idag tar ur egen plånbok. Givetvis får man göra insättningar av eget kapital när intäkterna är mindre än utgifterna.

Är jag helt ute och seglar eller är detta möjligt:confused:

Givetvis kommer målet med företaget vara en vinstdrivande avel eller dyligt;)
 
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Jag behöver inte göra detta.
Eftersom båda mina har fått preparat med livstidskarens:banana:
Ska rösta borgerligt bara för att slippa Miljöpartiet. som nu får igenom varenda sak de för fram.
När ska övriga tamdjur/hudjur räddas
Katt o hund måste väl oxå få leva ett naturligt liv.

Ska man skicka in redogörelser hur, var o när de fått vara ute?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare måste anmäls sig som foderföretagare

Mannehund skrev:
Byråkraternas malande kvarn upphör aldrig att förvåna:(

En tanke::angel:
När man som hästägare blir skylig att anmäla sig "foderföretagare" hos en statlig myndighet, bör man rimligvis inte bli nekad att registrera ett enskilt företag?
Är man momsredovisningsskyldig lyfter man ju momsen på det som man idag tar ur egen plånbok. Givetvis får man göra insättningar av eget kapital när intäkterna är mindre än utgifterna.

Är jag helt ute och seglar eller är detta möjligt:confused:

Givetvis kommer målet med företaget vara en vinstdrivande avel eller dyligt;)
Jag som trodde att man var en konsument.
Ska det till en ny myndighet som ska kolla detta?
Vem betalar notan? Hästägarna?

Kan hästar få Salmonella av vegetabilisk föda?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 406
Senast: Korven
·
  • Artikel
Hästnyheter Karin Hylander Tobiasson och Mats Tobiasson fortsätter sin kamp för att få hålla sina kallblod inhägnade med taggtrådsstängsel. Nu...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är nu nånstans omkring 2½ år sedan som jag slutade rida. Jag red på ridskola då och slutade för att jag tyckte att det inte gav mig...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR Östergötland) En hästägare i Åtvidaberg anmäls nu för djurplågeri. Det är länsstyrelsen som vänt sig till åklagare efter att mannen...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp