Jag vill rida!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nu nånstans omkring 2½ år sedan som jag slutade rida.
Jag red på ridskola då och slutade för att jag tyckte att det inte gav mig det jag ville ha ut av ridningen.
Jag har ridit till och från i hela mitt liv, och jag vet inte om jag har haft längre paus från hästeriet än 2 år. Det känns att jag är "på gränsen" nu.
Jag måste börja igen. Jag längtar enormt efter att få umgås med hästar igen och att få sitta på en häst. Jag saknar det väldigt mycket. Spanar efter hästar överallt, drömmer om att jag är i stall eller sitter till häst igen, surfar runt på hästsidor, längtar, längtar...

Men jag har inte lyckats komma fram till hur jag ska göra. Den här gången sitter det hårdare inne än nånsin.
Jag har flera gånger tidigare kommit fram till att ridskoleridning inte ger mig det jag vill ha. Jag blir bara frustrerad och missnöjd efter ett tag. Sen har jag haft paus tillräckligt länge så att jag har blivit så pass "hästsjuk" att jag har gjort vad som helst för att få rida igen, och så har jag börjat på ridskola. Ridit ett litet tag, kommit fram till att det inte är vad jag vill ha, känt mig missnöjd och slutat.
Och längtat mig galen efter hästar igen.

Jag vet bara inte hur jag ska göra.
Jag vet inte vad jag vill ha??
Jag har ridit på ridskola, och konstaterat att jag inte fått ut vad jag vill ha av det. Jag har även försökt vara medryttare några gånger, och konstaterat att det inte heller har funkat bra.
Nu vet jag inte vad jag ska göra.
Skitjobbigt.
Jag måste börja rida igen, annars längtar jag ihjäl mig, men vet inte hur jag ska göra!

Det jag upplevt som nackdelar med ridskola:
Det är för styrt. Jag saknar möjlighet att följa eget huvud. Man måste hela tiden göra som någon annan säger, kan inte gå efter egna idéer. Har liten eller ingen möjlighet att inverka på vilken häst man får rida på, måste hela tiden rätta sig efter klockan och passa lektionstiderna - får inte rida kortare eller längre tid dom dagar man känner att man skulle behöva det. Får mest bara rida "vanlig dressyr" i ridhus eller på bana, jättelite variation, inga utmaningar, rider nästan aldrig ut och när man väl gör det är det typ bara skritt på ett långt led. Dåligt med utvecklingsmöjligheter när man väl nått nånstans kring LA.

Det jag upplevt som nackdelar med medrytteri:
Väldig svår situation att ta hand om någon annans ögonsten. Svårt att veta exakt alla förväntningar som ägaren har - har varit med om att ägaren har blivit irriterad för att jag inte borstat på ett visst sätt eller för att jag inte har lett hästen på ett visst sätt... Svårt att lösa problem utan mandat. Många hästar testar sin ryttare förr eller senare, och som medryttare har jag upplevt att det är jättesvårt att hantera det, för man har inget mandat att lösa problem. Ägaren säger bara "så gör hästen ALDRIG med mig", och så blir det ett skuldbeläggande av medryttaren istället...

Vad jag skulle vilja få ut av ridningen:
Jag skulle vilja rida samma häst, någon som jag verkligen gillade. Skulle vilja lära känna en och samma individ, utvecklas tillsammans.
Skulle vilja ha möjlighet att styra lite efter eget huvud och egna idéer.
Skulle vilja ha omväxling, variation och utmaningar i ridningen.
Skulle vilja utvecklas, framförallt inom hoppningen.
Kan i dagsläget lägga 1-2 dagar i veckan på ridningen.

Jag hittar inga andra alternativ än att rida på ridskola eller vara medryttare.
(Hade jag väldigt mycket pengar hade jag kanske kunnat skapa en variant av hästägande, där jag köpte en egen häst, red den kanske 3-4 dagar i veckan och anlitade någon till att rida till och motionera den dom dagar jag inte skulle hinna eller orka rida. Men dom pengarna har jag inte i dagsläget.)

Nånting måste jag i alla fall göra. Jag tror att det är svårare att hitta en bra medryttarhäst, men jag tror att jag tröttnar snabbare på ridskola. Skulle jag börja på ridskola igen skulle jag vilja hitta nånstans där jag kunde få vara med i en hoppgrupp. Det har jag aldrig varit. Kanske skulle det kännas lite inspirerande?... Söka efter medryttarhäst vet jag inte ens om jag vågar/orkar ge mig in på.

Jag förstår inte varför jag inte kommer någonvart. Jag lovade mig själv i vintras att jag skulle komma upp på en hästrygg igen under våren. Nu är våren snart slut, och fortfarande har jag inte kommit nära en häst. Har varit och tittat på några ridskolor, men det har inte känts inspirerande. Vad VILL jag egentligen??!?...
frown.gif
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
1 823
Senast: Whirlie
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 577
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp