Bukefalos 28 år!

Hästägare utan bil

Ainon

Trådstartare
Ni hästägare som inte har bil, hur gör ni med inköp av kraftfoder, träningar, tävligar mm?

Som student har man knappast råd med häst OCH bil tyvärr. Bor man nära föräldrarna kan man alltid låna men är de 2h+ bort enkel väg är det inte lika lätt...
 
Sv: Hästägare utan bil

Nu har jag förvisso inte bil, men jag får alltid hjälp med de större inköpen så det är inget problem.

Kan du inte be någon i stallet tala om för dig när h*n ska köra och köpa foder och erbjuda dig betala litegrann om personen i fråga kan handla åt dig samtidigt.
Bilen hade ju som sagt kostat dig mer än vad du antaligen får betala för att ditt foder hemkört.

Likaså gäller träningar och tävlingar, efterlys någon som ska på samma träningar eller som kan tänka sig skjutsa för en smärre summa pengar.

Allting i sig blir dyrare, ja, men å andra sidan kan man inte begära att folk ska göra allt gratis heller. Har man själv valt bort bil (oavsett om det är frivilligt eller ej) så får man anpassa sig efter sina begränsningar helt enkelt.
 
Sv: Hästägare utan bil

Har bil så inköpen av kraftfoder fungerar bra. Har däremot inte någon dragkrok på bilen, äger inget släp och kan inte köra med släp heller. Så när det blir aktuellt för pålle och ut och åka av någon anledning så blir det sambon som kör i lånat/hyrt bil och släp.
 
Sv: Hästägare utan bil

jag har inget körkort, men när jag ska handla kraftfoder, så skjutsar sambonm eller så handlar svärfar med från stan, när vi ska åka med hästarna nånstans så kör sambon.
 
Sv: Hästägare utan bil

Nu harjag ju äntigen skaffat körkort men förr så gjorde ag på lite olika sätt när jag köpte raftfoder.

Ibland kunde nån annan från stallet köpa till mig när de ändå skulle ha. De bukade alltid fåga om jag skule ha om de ändå skulle dit. Så för det mästa löste jag det så. Nån gång så tog ja faktiskt taxi kostde bara nånhundring ju. stallet låg inne i stan och foderbtiken bara nån km bort.
För det mesta tog jag även taxi när jag stor handlade med.
Och jag har faktiskt släpat en liten säkck havre med mig på bussen,det var lite jobbigt dock;)
 
Sv: Hästägare utan bil

Är vuxen och körkortslös,allt ingår i stallhyran förutom mineraler och betfor (som jag använder mig av) det får min gubbe (med bil/körkort)åka och inhandla vid behov.

stått i andra stall där man fått köpa in strö och foder själv,då har det inte varit problem att samåka med andra i stallet med körkort och betala bensinen.

när man bodde hemma så hade jag inga som helst problem,mamma skötte allt sånt där,det enda man behövde göra va att mocka,sköta hästarna och rida:D
 
Sv: Hästägare utan bil

Jag tror det förutsätter att man har hästen på en fungerande anläggning med faciliteter och slipper egna inköp.

Enda kruxet är väl om det händer något så man behöver till klinik, det är ju lite bökigt utan bil...
 
Sv: Hästägare utan bil

Har bil men om jag inte skulle ha det så skulle jag vara tvungen att stalla upp hästarna i ett stall med fullservice, alltså där allt ingår.& det hade blivit dyrt som satan + att man inte får välja exakt alt foder själv som man vill ge till hästen.
Det brukar väl ingå lite mineraler, havre & korn om man har tur.
 
Sv: Hästägare utan bil

En vän till mej hyr box i mitt stall. Hon har varken bil eller körkort.

Hon och jag turas om att åka till stallet. Båda har ca 1 mil dit. Vi har 2 utfodringar varje dygn. Varannan vecka morron och varannan kväll.

Hon går dit. Varje dag. Ca 1 mil dit. Rider och går sedan 1 mil hem..

Hon får hjälpa av vänner och familj gällande körning av djur och foder.
Ï mitt stall är det ingen fullservice då jag inte hinner med det.
 
Sv: Hästägare utan bil

Schyssta, bilburna stallkompisar är en klar fördel när man varken har körkort eller bil! Foderinköp och transporter till klinik ordnar sig alltid (det är ju inte såå ofta).
Min sambo brukar ställa upp och skjutsa till de få kurser jag åker (1-2 ggr /år).
 
Sv: Hästägare utan bil

Hej!

Jag har fått välja bort bilen för att ha råd med hästen och min lösning är dels tränare som kommer ut till mej och dels låna fars bil. Jag har dresserat min pålla så hon kommer när far dyker upp med godis, vilket gett honom ide´n att det är honom hon gillar, så han är tokkär i pållan. Ringer jag och behöver låna bilen heter det oftast att det går att ordna.

Far bor ca 45 min bort med bil, men jobbar 15 min från stallet, han tycker även det är skönt att slippa jobba och bara ta en promenad när jag gör vad det nu är jag ska göra..

/ Lavinia, som jobbar och ändå inte har råd med bil.
 
Sv: Hästägare utan bil

En sån här tråd har jag också tänkt starta :) Kul!

Inköp av kraftfoder: Har turen att ha en snäll sambo som inte har något emot att köra. Han lastar även av fodret och hjälper till i stallet efteråt :love:

Träningar: Tränaren kommer till stallet.

Tävlingar: Där är vi inte ännu, tanken är att jag ska ta körkort under 2008 och då löser det sig :)
 
Sv: Hästägare utan bil

har ar en till vuxen och utan korkort! :smirk:
tur som jag har star min hast pa anlaggning med full servic...
forra stallet var man tvungen att kopa foder m.m. sjalv
min stackars kille var tvungen att kora mycket...
en dag sa han...hitta ett stall med full servic...jag betalar,
for jag ar sa J-vla trott pa att kora mat ,span m.m.:crazy:
i nya stallet tar det ca 2 min att kora fran hemmet,han hamtar och lammnar mig varje dag !!!! :love:
jag skulle kunna ga men ar gravid och sjukt lat...
jag vet inte vad jag skulle gora utan denna underbara man...:love:
insag just hur bra han ar..:p
 
Sv: Hästägare utan bil

Ni hästägare som inte har bil, hur gör ni med inköp av kraftfoder, träningar, tävligar mm?

Som student har man knappast råd med häst OCH bil tyvärr. Bor man nära föräldrarna kan man alltid låna men är de 2h+ bort enkel väg är det inte lika lätt...

Jag har ju inte min häst hemma än, han kommer till sommaren. Men det blir min sambo som får hjälpa till att bära och köra bort mitt kraftfoder. Sedan så ska jag inte träna så där behövs ingen bil. För att komma till stallet ska jag köra moped... :o Haha det känns urlöjligt men men vad gör man inte för dem små liven.
 
Sv: Hästägare utan bil

När jag inte hade bil hade jag hästen på helinackordering på ridskola = tränare, ridhus, kraftfoder m m fanns på plats. För klinikbesök fick vi skjuts av någon snäll stallkompis. När jag åkte till tävling eller kurs, vilket inte var särskilt ofta, hyrde jag bil. Man kan hyra bil ganska många gånger för vad det faktiskt kostar att ha bil, åtminstone om man jämför med vad större och nyare bilar ofta kostar i inköp och drift.
 
Sv: Hästägare utan bil

Ni hästägare som inte har bil, hur gör ni med inköp av kraftfoder, träningar, tävligar mm?

Som student har man knappast råd med häst OCH bil tyvärr. Bor man nära föräldrarna kan man alltid låna men är de 2h+ bort enkel väg är det inte lika lätt...

Har en underbar sambo som handlar foder åt mig,sen värdens bästa granne som har fixat hö åt mig som han kommer hem med till mig .som jag inte tävlar så behöver jag inte tänka på det,:idea:
 
Sv: Hästägare utan bil

Har inget körkort än... Sambon har (och vi rider båda två) så det är inga problem.
Tidigare i livet så fick jag hjälp av min pappa mycket, eller av snälla människor i stallet där jag stod som kunde passa på att handla åt mig också:)
 
Sv: Hästägare utan bil

Jag hade varken bil eller körkort fram till för två år sedan.

Har haft hästarna i stall där grovfoder och strö ingår och sen köpt foder antingen med någon annan, från Bruntebilen eller så har brorsan eller pappa fått köra.

Men det är himla bökigt.

Så jag tog körkort och köpte en snäll 245a för 14000kr som utan att knota drar transport med eller utan kuse, kan lasta massor av foder osv.
 
Sv: Hästägare utan bil

Det är inte så svårt att köra med släp, varför inte fixa så du kan göra det själv?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 142
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 119
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp