Hästar ej till livsmedelsproduktion

Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

JO, kanske det. Men å andra sidan så hade ju vi kunnat efterfrågat det också eftersom vi vetat om att det skulle vara livstidskarens...
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

pmm skrev:
Jag hoppas ni som är imot slakt i sverige, inte åker fordon som drivs med biogas. Vet inte hur det är där ni bor, men alla stadsbussar i Uppsala drivs med biogas, och många taxibilar i sthlm.
Nu vet inte jag om jag fått något om bakfoten men jag har inte läst någon insändare som varit mot slakt i Sverige. Det som är frågan är ju om ens egen häst ska bli mat eller inte EFTER slakten... Mina pållar kan lika gärna få bli biogas som gå på destruktion.
//marti
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Texaz skrev:
Blir lite fundersam när jag läser om alla som skriver in i hästens pass att de ej ska gå till livsmedelsproduktion, hur långt har man tänkt framåt???
Jag menar, om jag skulle köpa en häst som har inskrivet i passet att den ej ska gå till livsmedel så borde ju priset sjunka eftersom det kommer att bli dyrare den dag hästen ska tas bort, någon som har funderat på det?
Jag har själv inga betänklighteter inför att slakta mina hästar, vill dock vara med under själva avlivningen. Äter även hästkött och tycker att det är bedrövligt att man blivit tvungen att börja importera hästkött från USA för att kunna tillverka hästkorv i Sverige.
Tycker att många tänker väldigt kortsiktigt och inte ser till helheten och vad konsekvenserna blir i slutändan.
Vad tycker ni??

Nu fick jag min unghingst kastrerad och vips så stod det i passet att den inte kunde gå till livsmedelsproduktion, pga någon av de läkemedel han få fick. Så hur många hästar i Sverige kommer det egenligen att bli kvar att äta upp, nu sedan passtvång kom. Inte många.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Stopek skrev:
Nu fick jag min unghingst kastrerad och vips så stod det i passet att den inte kunde gå till livsmedelsproduktion, pga någon av de läkemedel han få fick. Så hur många hästar i Sverige kommer det egenligen att bli kvar att äta upp, nu sedan passtvång kom. Inte många.

Hälsning Maja

Skämtar du? Visste inte att det kunde bli så av en vanlig kastrering!!!! Var det nåt specialfall eller blir det så vid alla kastreringar?

// M
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Såg att det här vidare blev en diskussion om man vill eller inte vill att ens häst skall bli mat. Själv anser jag att det inte spelar någon roll, skulle inte ha något emot att mina hästar blev mat i det fall de blev slaktade.

Jag vill dock inte utföra en avlivning på ett sådant sätt att det stressar hästen. Jag fick nödavliva en häst nyligen som hade brutit ett ben och den var så stressad att det var bäst för hästen att ge lugnande innan bultpistolen användes. Med andra ord, kunde den redan då i det läget inte gå till mat. Så chansen att en häst under sitt liv inte får i sig något som leder till förbud för livsmedelsproduktion är inte så stor. Därför har jag heller inga problem med att skriva in i mina hästars pass att de inte skall gå till livsmedelsproduktion. Inte minst då det gör det mycket enklare för mig, mindre pappersarbete, då jag slipper bli foderföretagare.

Hälsning Maja
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

minternet skrev:
Skämtar du? Visste inte att det kunde bli så av en vanlig kastrering!!!! Var det nåt specialfall eller blir det så vid alla kastreringar?

// M

Ja, det kan man ju undra? Kasteringen gick väldigt lätt, med hästen stående i stallgången hemma. Lite smärtstillande tills dagarna efter och lite lugnande under kastreringen var nog allt han fick. Det var inte Butta som var det smärtstillande medlet. Så man kan ju undra hur många valacker det är som inte borde ätas upp.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Om man ger en häst ngt preparat med livstids karens så skall man inte fylla i där det står att hästen inte får gå till livsmedelsproduktion, utan bara fylla i vilket preparat som använts o när, vad som är livstids karens idag behöver inte var det imorgon, det är ändringar på gång.
Vissa ändringar har redan skett, så tolkar tex livsmedelsverket den nya skrivningen av "kaskadprincipen" så att Celestn bifas inte längre har livstids karens.
Rent allmänt låter det här som om nästan alla preparat som används på häst har livstids karens vilket inte är fallet.
PL
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

pmm skrev:
Vad är skillnaden att lasta på en häst på en lastbil som kör till slakteriet och en lastbil som kör hästen från en uppfödare i danmark till en köpare i stockholm?

Ja, förmodligen är ju inte hästen frisk om den slaktas villket gör att en transport kan mycket jobbig och plågsam för en sjuk/ svårt skadad häst! Sedan är ju hästar mycket känsliga individer som mår dåligt kan känna stark dödsångest vid blodlukt. -Där har du skillander och det finns fler! Hästar skall ej gå till livsmedelsproduktion anser jag!
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

peter_lundin skrev:
Om man ger en häst ngt preparat med livstids karens så skall man inte fylla i där det står att hästen inte får gå till livsmedelsproduktion, utan bara fylla i vilket preparat som använts o när, vad som är livstids karens idag behöver inte var det imorgon, det är ändringar på gång.
Vissa ändringar har redan skett, så tolkar tex livsmedelsverket den nya skrivningen av "kaskadprincipen" så att Celestn bifas inte längre har livstids karens.
Rent allmänt låter det här som om nästan alla preparat som används på häst har livstids karens vilket inte är fallet.
PL

Min veterinär tvingade mig dock att skriva på efter kastreringen. Gjorde hon då fel?

Hälsning Maja
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Klåpare :)

Nä, knappast.......
Vem som helst är välkommen att försöka med en bobcat här......
Skulle inte bli mycket till hål :)

Dom säger att vi är 'stenrika' här i skogen.

Det rkävs rätt rejäla maskiner för att komma ner i backen här.
Fullt med rejäla bumlingar överallt.......

När jag schaktade för min rundcorral, så stannade grävarn maskinen, lutade sig ut genom fönstret och skrek:
"kom å kolla! Jag har minsjäl hittat lite grus mellan stenj*vlarna"
:) :) :)

På slätten nedanför kan man däremot lägga på en enkubiksskopa och göra ett sånt hål med tre skoptag :devil)

/Mike
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Mynta2 skrev:
Vadå måste importera för att kunna göra hästkorv ? Är hästkorv ett slags nödvändigt ont för att vi ska kunna överleva i Sverige ???

Hästkorv är ett nödvändigt ont för att hästarna ska kunna få i Sverige.

Jag är nu inte helt inne på vad den här disskussionen går ut på, men här är några av mina tankar om slakt.

Priset på hästkött är mycket lågt i Sverie. Det lönar sig inget vidare att slakta en häst här. I ex. Italien däremot är priset MYCKET bättre, därmed lönar det sig att skicka hästarna dit.
Och av dom här långa resorna har man ju hört mycket.
Borde det inte då vara bättre för hästarna om man åt mer hästkött här i Sverige?

Seda motsäger jag mig själv visserligen genom att vara vegetarian. :angel:
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Stopek skrev:
Min veterinär tvingade mig dock att skriva på efter kastreringen. Gjorde hon då fel?

Hälsning Maja
Jag tycker det men med tanke på hur dålig informationen varit i de här sammanhangen är det inte konstigt.
PL
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Det slaktas massor med hästar som har åkommor som inte påverkar transporten, svårt skadade hästar eller sjuka hästar med påverkat allmäntillstånd får enligt lag inte transporteras till slakt.
Hästarna reagerar normalt sett inte alls på blodlukten.
PL
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

linnéa skrev:
Ja, förmodligen är ju inte hästen frisk om den slaktas villket gör att en transport kan mycket jobbig och plågsam för en sjuk/ svårt skadad häst! Sedan är ju hästar mycket känsliga individer som mår dåligt kan känna stark dödsångest vid blodlukt. -Där har du skillander och det finns fler! Hästar skall ej gå till livsmedelsproduktion anser jag!

De transportörer som kör slaktbilar får inte lasta sjuka eller skadade djur. De får bara lasta på friska djur som kan gå för egen maskin utan att hoppa på 3 ben.

Jag har inte träffat på en häst som reagerat på blodlukt, ridskolan tar bort sina hästar hemma vid uteridbanan, inte en häst som reagerat. De tog bort 3st vid ett tillfälle, på samma plats, ingen brydde sig om att det låg ca 5 liter blod framför deras hovar och "kompisen" i lastbilen bredvid.
Vi hade en häst som dog i stallet, när han vinchades ut så vart det en hel del blod i stallgången, hästarna som stod där reagerade inte.
En bekant avlivade sin häst i sommarhagen, de hästar som betade där brydde sig inte heller.

På slakteriet jag jobbar (och jag tror många slakteriar har likadant) så är det en spilta som kon/hästen får stå i, sen bultas den och väggen öppnas och djuret åker in i ett annat rum och avblodas så inte blodet blandas med skit.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Ja, jag kan tyvärr inte hålla med dig då jag har sett många exempel på hästar som reagerat häftigt just på blodlukt...
Har även sett mycket sjuka hästar åka med nödslaktbilen, och de behandlade hästarna som de redan var döda i princip!
Sedan behöver väl inte hästen vara så illa deran att den går på tre ben för att må dårligt av en transport? Hästar är högt kännande individer som kan känna smärta och ångest lika mycket som vi.
Vi skall behandla dem och respektera dem lika mycket som vi respekterar oss själva för vi är alla kännande individer!
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

eliis skrev:
*kl*

En fråga. Alla hästar ska ju ha pass där det ska stå om hästen fått medicin som det är livstidskarens på. Men min halvfoderhäst som är 27 år kan ju ha fått hundratals mediciner under sin livstid som inte skrivits in i passet... Varför ska han överhuvudtaget ha pass?

Och jag som köpt en gammal häst där jag inte har en aning om ev. tidigare behandlingar, hur gör jag? Får den gå till livsmedel?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Att hästen inte får gå till livsmedelsproduktion tycker inte jag sänker priset för jag har ända aldrig tänkt avliva en häst och sen låta den gå till livsmedelsproduktion.

Sen det med att transpotera hästen beror på varför hästen ska tas bort.

Min häst som hade skador i ben och rygg valde vi att köra upp med till djursjukhuset men hon gick också på smärtstillade för att inte ha ont den sista tiden hon levde.

Nä jag är helt emot att hästar ska få gå till livsmedelsproduktion!
Köper man sig en häst får man också tänka lite på den dagen då hästen ska avlivas och att det också kostar pengar.

Sen finns det försäkringar som täcker avlivningen också.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 201
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp