Hästar ej till livsmedelsproduktion

Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

pmm skrev:
Här kan du läsa om gustafskorven och dess historia
http://www.gustafskorv.se/

Finns det ens korvar i sverige som har en sån historia och fortfarande tillverkas på samma recept?

Just det företaget gick ut i tidningen och skrev en massa om att det var svårt att få tag på hästkött och att man tvingats importera kött...
Uttjänta hästar från Texas tror jag det var.

Men det står fortfarande "innehåller enbart svenskt kött" på förpackningarna.:confused:

Ska se om jag kan hitta en länk till artikeln.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Hel ny lagstiftning för all slakt, den tidigare nöd/sanitetsslakten har försvunnit.
PL
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Texaz skrev:
Blir lite fundersam när jag läser om alla som skriver in i hästens pass att de ej ska gå till livsmedelsproduktion, hur långt har man tänkt framåt???
"Man" har nog tänkt på sina egna känslor vilket även gäller mig. Mina pållar ska den dag det är dags bli avlivade hemma och sedan gå på destruktion. Om jag skulle råka i den situationen att jag inte kan ta hand om dem så har jag redan nu bestämt att de i så fall ska tas bort och mina närstående är informerade om detta. Jag säljer inte två gamla pållar till okända öden...

Håller helt med Mynta2 om att finns det ingen efterfrågan på hästkorv så finns det heller inget behov av att tillverka och i slutänden importera hästkött. Jag tror i min stilla enfald att de grisar/kossor som slaktas i Sverige är så pass rena från otillåtna medel att de är Ok att äta vilket jag inte tror om alla hästar som slaktas...
//marti
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Ja, förmodligen är jag alldeles för känslig men jag skulle aldrig i livet låta min häst bli någon äcklig korv...
Förövrigt fattar jag inte att någon kan tycka att det är ok att skicka iväg trokänaren med slaktbilen, -skamligt!!!!
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Fast det vore väl bättre att hästarna blev uppätna här än skickade på slaktbil till Italien. Får det inte att gå ihop. Hur kan det löna sig att skicka hästar till Italien när det verkar vara brist på hästkött här. Man får ju väldigt dåligt betalt för hästkött här. Har själv inga prolem med att äta hästkött. Inte heller att låta mina hästar gå till livsmedel. Bara de har avlivats på ett humant sätt så spelar det ju ingen roll när hästen är död.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Tulle!

Hoppas att du vetr att taxan för en grävare normalt är mellan 500-700 lr / tim + mmoms.

Att gräva ner vår gammelskrabba kostade 3000:- med momsen.

Vidare så kan inte alla gräva ner hästarna eftersom deras fastigheter inte är lämpliga för det.

Bara ett förtydligande.

Hug your horses!
/Mike
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Precis!

Vidare är den nya trenden att skriva in det för att slippa regga sig som foderföretagare, och slippa foderjournal.
På det viset kan man fortsätta köpa foder svart, precis som man helst vill ha hovis svart, och t o m VET svart.

Och sedan när det händer nåt pga felbehandling eller felskoning/verkning så står man rättlös.
Hur skall man kunna stämma nån som man enligt papperen aldrig gjort affär med eller anlitat?

Snålheten bedrar visheten :devil:

/Mike
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

kajsa_kavat skrev:
Fast det vore väl bättre att hästarna blev uppätna här än skickade på slaktbil till Italien. Får det inte att gå ihop. Hur kan det löna sig att skicka hästar till Italien när det verkar vara brist på hästkött här. Man får ju väldigt dåligt betalt för hästkött här. Har själv inga prolem med att äta hästkött. Inte heller att låta mina hästar gå till livsmedel. Bara de har avlivats på ett humant sätt så spelar det ju ingen roll när hästen är död.

Bra svar!
Jag förstår inte hur någon enda människa kan tänka att det är för HÄSTENS skull de "förstör" istället för att låta gå till livsmedelsproduktion. Hästen är ju vid det laget redan död och det är endast ägarens tankar som har med vidare öde att göra eller hur?
Min pålle blev mat och det tycker jag känns bra, jag har med min pålle tillfört ett sunt och friskt kött till sveriges människor som äter häskött och den tanken gillar jag. Och kom nu inte och säg att man "tjänar" pengar på att slakta...den summan är högst försumbar.

Tillbaka till vad tråden egentligen handlar om... Jag skulle absolut fundera en gång extra innan jag gick och köpte en häst som redan hade i sitt pass att den inte får gå till vanlig slakt... och jag skulle absolut vilja pruta på priset...varför? Två orsaker:

1. Den har antagligen varit allvarligt sjuk och kanske har "men" efter det. (beroende på vad det är naturligtvis...)
2. Den skulle här i länet bli ofantlig dyr att bli av med eftersom det INTE finns någon som åker ut och slaktar på plats inom 20 mils radie och det INTE finns någon som hämtar upp kadaver inom 20 mils radie heller... Att gräva ner på några av de marker som "vi" (har inga egna) har att tillgå är inte tillåtet då de ligger på en vattentäkt.

Synd för mig men så ser verkligheten ut.

// M
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Mike skrev:
Precis!

Vidare är den nya trenden att skriva in det för att slippa regga sig som foderföretagare, och slippa foderjournal.
På det viset kan man fortsätta köpa foder svart, precis som man helst vill ha hovis svart, och t o m VET svart.

Och sedan när det händer nåt pga felbehandling eller felskoning/verkning så står man rättlös.
Hur skall man kunna stämma nån som man enligt papperen aldrig gjort affär med eller anlitat?

Snålheten bedrar visheten :devil:

/Mike

Inte för att jag gillar idén om foderkontrollen särskilt mkt. (kan göras annorlunda anser jag) men du har en "good point" i det du säger! :bow:

// M
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Nafayette skrev:
Och jag undrar vart du får dina uppgifter.

Vi tog bort i höstas gamla fölmärrar och exakt så gjorde vi.
Dom kom och avlivade/avblodade hemma och sedan kördes dom upp till slakteriet för styckning..
Inga problem. Det enda man måste fixa är ett "rent" pass och veterinärfriskintyg, max 24 timmar gammalt.

AM

Konstigt för innan vi gick med i Eu så har jag åkt till detta slakteri och man kunde ta bort djuret utan att gå in i slakthallen ,vilket fungerade jättebra och allt gick lugnt till med vetrinärityg som du säger inom 24 timmar .

Men när jag skulle åka till slakteriet för tror det var 2 -3 år sedan så kunde man inte ta pållen ute för det tillät inte de nya reglerna och i det här fallet skulle jag varit tvungen och gått igenom djurstallet där det stog både grisar och nötkreatur och jag ville inte utsätta min häst för denna stress så jag åkte inte dit ..

Nu ska man veta att jag bor mitt i ett samhälle med folk omkring mig överallt och har ingen möjlighet att ta bort mina hästar mitt i samhället med folk omkring men fick i det här fallet ta bort min häst hos en vän som bor utanför samhället .
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Mike skrev:
Tulle!

Hoppas att du vetr att taxan för en grävare normalt är mellan 500-700 lr / tim + mmoms.

Att gräva ner vår gammelskrabba kostade 3000:- med momsen.

Vidare så kan inte alla gräva ner hästarna eftersom deras fastigheter inte är lämpliga för det.

Bara ett förtydligande.

Hug your horses!
/Mike


NU är det så att vi betalade BETYDLIGT mindre för våra nedgrävningar! Detta med KVITTO och med moms och allt!

JAG antar att grävmaskinsägare tar litet olika betalt beroende på vilka sorts maskiner dom har och vart i landet som det är.....

Och skulle det ta flera timmar att gräva ett hål som en häst får plats i? Isåfall skulle jag kalla företaget ni anlitade för klåpare!

Här tog det ca en halvtimme att gräva hålet och ingefär en kvart till tjugo minuter att fylla igen det!

/KT
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

*kl*

Har hört rycktas om att orsaken till att vi importerar hästkött är för att vi säljer ut vårt hästkött till andra länder.

Vet inte dock om det är frågan om efter att de slaktats eller om det är för att hästhandlare köper upp hästar för senare slakt i annat land där priserna för hästkött är högre.

Vet bla. att det gick ryckten på Gotland när jag bodde där att en gubbe for runt och erbjöd att köpa "halvbra" hästar för 20.000:- för att sedan slaktas i annat land. Men vill poängtera att jag vet inte om det är en skröna eller inte.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Jag skickar hellre min till slakt i Sverige där man har nogran å skötsam ordning på det hela än att hon råkar komma iväg på en slakttransport till Italien.

Jag äter hellre en häst som jag vet har haft det bra under sitt liv än en häst som jag har ingen anning om vart den kommer ifrån och vad den ahr fått i sig och varit med om under sitt liv.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Jag skulle aldrig äta hästkött (inte något annat kött heller för den delen) hellre svalt jag ihjäl.
Om hästen jag var spekulant på hade livstids karens skulle jag givetvis fråga varför med tanke på sjukdomar och skador för att veta ev. men, inte för att det blir dyrare den dagen som är den sista.
Min häst är min vän jag skulle aldrig kunna tillåta att hon blev korv lika lite som min hund eller mina katter, man gör nämligen inte så mot sina vänner:love:
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Mike skrev:
Precis!

Vidare är den nya trenden att skriva in det för att slippa regga sig som foderföretagare, och slippa foderjournal.

/Mike

Det där var en riktigt trist förolämpning mot hästägare som inte vill att deras hästar ska bli mat.
Mina hästar är inte till salu och mina hästar ska inte bli mat. Därför skriver jag in det i deras pass. Som en bi-effekt behöver jag då inte regga mig som foderföretagare.
Kan vi som inte vill skicka våra hästar till slakt hädanefter slippa sådana här påhopp!?:mad:
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

*lånar*

saken är den att hästen behöver ju inte ha varit sjuk/skadad för att få stämpel i passet... tex Agria (tror jag att det var) kräver att man röntgar sina hästar för att få en viss försäkring, å då får de ju lugnande = livstids karrens...

om jag skulle sälja min galopphäst så tror jag inte att någon ifrågasätter varför hon inte får bli kött, de flesta travare/galopphästar har ju någon gång i livet blivit pleggade...
(hoppas inte nån tyckte att jag generaliserade nu) :P
hur som helst, säljer hellre min häst för 5000 mindre än att hon blir kött...
ni som inte tycker att det är konstigt att äta sällskapsdjur, skulle ni inte ha problem med att äta en människokompis om ni visste att den ändå hade haft ett bra liv?

jag äter bara fisk, å inte helt ok med det alla gånger heller, men med tanke på min övriga kost så bör jag nog få i mig det :cool:
kött slutade jag äta efter en prao i 7:an på en bondgård, inte för att djuren hade det dåligt, tvärt om, det var en 4-H-gård å de hade det SUPER, men just för att det är vänner... djur är underbara å ska inte ätas :(
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Sedan när är det livstids karens på lugnande??
Vet har gett det till mina vid tex tandraspning utan att säga något om slaktkarens (både klinikveterinärer och en som åker ut)

Fick dessutom lära mig häromdagen att det inte ens är livstids karens på all narkos, det beror på vilka medel som används.

Nån som vet var det finns en lista på alla livstidskarens-preparat?
Skulle vara intressant att veta!
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

*kl*

En fråga. Alla hästar ska ju ha pass där det ska stå om hästen fått medicin som det är livstidskarens på. Men min halvfoderhäst som är 27 år kan ju ha fått hundratals mediciner under sin livstid som inte skrivits in i passet... Varför ska han överhuvudtaget ha pass?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Det beror nog helt på vilken syn man har på hästen. Jag skulle aldrig låta min häst bli människoföda, lika lite som jag skulle tillåta att någon åt något annat av mina husdjur! För mig är det helt enkelt så att jag inte kan betrakta hästar som mat och om det i slutändan innebär att jag måste betala mer för avlivning så må det vara så.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 123
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp