Hästar ej till livsmedelsproduktion

Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

JHANA skrev:
Just det företaget gick ut i tidningen och skrev en massa om att det var svårt att få tag på hästkött och att man tvingats importera kött...
Uttjänta hästar från Texas tror jag det var.

Men det står fortfarande "innehåller enbart svenskt kött" på förpackningarna.:confused:

Ska se om jag kan hitta en länk till artikeln.

Sidan är kanske inte uppdaterad, det stod i aftonbladet i förrgår att swedish meats skickar sitt kött till polen för packetering, detta har jag vetat i snart 1 år.


Jag tycker man ska tillvara på allting som går att ta till vara på. Det är för mycket myter och skitsnack om slakterier nu för tiden, och det är inte olagligt att boka in en rundvandring på ett slakteri.

Många personer äter inte kött för att det är synd om djuren, vad vet ett dött djur vad som händer men dens kropp? Hästen är i trappalanda långt innan första slaktaren börjar flå.

Om ma ska tänka så att man inte vill att ens djur man "arbetat" med under många år inte ska bli kött, hur skulle det se ut om alla bönder tänker så om sina mjölkkor som troget tjänat de i 10-12 år?

Sen är det många som vill att man ska använda t.ex. biogas i bilar osv, vilket självklart är JÄTTE bra. Men hur många vet vad biogasen kommer ifrån? Tror folk att det bara kommer från reningsverken runt om i landet?
De kanske ska bli medvetna om att slakterier bidrar med en massa ton slakteriavfall som just går till biogas, och att det i linköping går ett tåg på endast slaktavfall.

Jag hoppas ni som är imot slakt i sverige, inte åker fordon som drivs med biogas. Vet inte hur det är där ni bor, men alla stadsbussar i Uppsala drivs med biogas, och många taxibilar i sthlm.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

linnéa skrev:
Ja, förmodligen är jag alldeles för känslig men jag skulle aldrig i livet låta min häst bli någon äcklig korv...
Förövrigt fattar jag inte att någon kan tycka att det är ok att skicka iväg trokänaren med slaktbilen, -skamligt!!!!

Vad är skillnaden att lasta på en häst på en lastbil som kör till slakteriet och en lastbil som kör hästen från en uppfödare i danmark till en köpare i stockholm?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

:bow: :bow:

(Fast å andra sidan, kanske jag int' ska säga något eftersom våra inte ska till slakt... :angel: )
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

pmm skrev:
Sidan är kanske inte uppdaterad, det stod i aftonbladet i förrgår att swedish meats skickar sitt kött till polen för packetering, detta har jag vetat i snart 1 år.


Jag tycker man ska tillvara på allting som går att ta till vara på. Det är för mycket myter och skitsnack om slakterier nu för tiden, och det är inte olagligt att boka in en rundvandring på ett slakteri.

Många personer äter inte kött för att det är synd om djuren, vad vet ett dött djur vad som händer men dens kropp? Hästen är i trappalanda långt innan första slaktaren börjar flå.

Om ma ska tänka så att man inte vill att ens djur man "arbetat" med under många år inte ska bli kött, hur skulle det se ut om alla bönder tänker så om sina mjölkkor som troget tjänat de i 10-12 år?

Sen är det många som vill att man ska använda t.ex. biogas i bilar osv, vilket självklart är JÄTTE bra. Men hur många vet vad biogasen kommer ifrån? Tror folk att det bara kommer från reningsverken runt om i landet?
De kanske ska bli medvetna om att slakterier bidrar med en massa ton slakteriavfall som just går till biogas, och att det i linköping går ett tåg på endast slaktavfall.

Jag hoppas ni som är imot slakt i sverige, inte åker fordon som drivs med biogas. Vet inte hur det är där ni bor, men alla stadsbussar i Uppsala drivs med biogas, och många taxibilar i sthlm.

Nu har jag ju inte sagt att jag är MOT slakt, inlägget om Gustafskorv skrev jag därför att någon annan lagt in en länk till deras hemsida där det står en massa fint om enbart svenskt kött i deras produkter.

Eftersom jag mindes artikeln i tidningen, där dom gick ut och sade något helt annat skrev jag mitt inlägg.....
Det var mest en reaktion på det som kallas falsk marknadsföring, då det finns lagar som styr det här med ursprungsmärkning.
Hade inte så mkt med mina åsikter om slakta eller inte att göra...
Förstår inte riktigt din reaktion på inlägget??

Jag tycker att det är upp till varje hästägare att bestämma om deras hästar ska gå till livsmedelsproduktion eller ej, men själv behöver jag inte välja eftersom alla mina fått preparat som innebär livstids karens.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

JHANA skrev:
Jag tycker att det är upp till varje hästägare att bestämma om deras hästar ska gå till livsmedelsproduktion eller ej

Just det! :bow:

Det finns hästägare som väljet att skicka sina hästar till slakt - helt OK för min del.

Och så finns det en del som väljer att inte skicka sina hästar till slakt (jag är en av dem).

Men det är tydligen svårt för vissa att respektera att vi har olika tänkesätt??
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Det var jag som la in länken och svarade dig att de kanske inte har uppdaterat hemsidan. Resten av mitt inlägg var faktiskt riktat till alla andra på den här sidan och inte direkt till dig.
----------------------------
Jag anser att eftersom jag vet vad som händer, i alla fall på slakteriet jag jobbat, och börjar igen snar, så tnäker jag informera hur det ligger till. Jag tror inte många vet vart biogasen kommer ifrån. Och många har åsikter om något det inte vet någonting om.

Det är väl bättre att vi i sverige, använder de djur vi vet har haft det bra och ett värdigt liv, istället för att importera djur som stått i stallar som inte kontrolleras och hanteras respektlöst. Är det ok bara för man kan blunda åt det för det inte sker i sverige? Har djur utanför sverige inte de sinnen som djur i sverige har?

Hur många här har besökt en gård med köttdjur? Hur många här vet att de bönder som har köttdjur besöks regelbundet av kontrollanter som kontrollerar stall, foder och djuren?
Att allting man hittar under slakt anmäls. Och att det blir avdrag för sjukdommar.

Hur många vet att många här inne knappt skulle få besöka djurstallarna på ett slakteri för ni saknar utbildning i djurensbeteende och alla andra utbildningar som krävs för att hanterad slaktdjur?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Targa skrev:
Just det! :bow:

Det finns hästägare som väljet att skicka sina hästar till slakt - helt OK för min del.

Och så finns det en del som väljer att inte skicka sina hästar till slakt (jag är en av dem).

Men det är tydligen svårt för vissa att respektera att vi har olika tänkesätt??

Jag respekterar olika tankesätt, men många bör nog tänka om en gång eller två innan de öppnar munnen igen.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Då e jag med!

Men tyvärr så har dom inte heller uppdaterat märkningen på själva produkten som säljs i butik.
Kan förstå om hemsidan släpar efter, men ursprungsmärkningen på varan som säljs borde man inte slarva med!

Annars är det rätt intressant att läsa om vad man kan använda kadaver till.
Gör man biogas även på djur som ej får användas som livsmedel??
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Du får ringa de och fråga ;)

http://www.svenskbiogas.se

Man bränner väl hästar som t.ex trotjänaravlivning tar bort? Biogas framställs ju av röta.

Hittade även detta, vad kommunerna som har biogas "tillverkar" det ifrån:
Helsingborg: Slakterisavfall, fettslam: Kraft/värme
Kil: Slakteriavfall, hushållsavfall: Värme
Kristianstad: Slakteriavfall, hushållsavfall: Kraft/värme
Kungsör: Växtmaterial
Linköping: Slakteriavfall, gödsel: Fordonsdrift
Norrköping: Hushållsavfall: Kraft/värme
Trollhättan: Avloppsslam, slakteriavfall: Drivmedel till bussar och värme
Skara: Avloppslam, slakteriavfall: Värme
Uppsala: Slakteriavfall, avfall från, livsmedelshandel, restauranger och storkök: Fordonsdrift
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Fan vad du kan mycket om det här! Tror du är min nya idol! :bow:
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

sorry, jag trodde det var det :crazy:

men det är väl det på butta iaf? å det har nog mååånga galoppisar å travisar oxå fått ;)
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Kan och kan, man har väl inte söksidor på internet för att kolla på :angel: Sen hör det väl till att veta lite om vad man jobbar med?
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

eliis skrev:
*kl*

En fråga. Alla hästar ska ju ha pass där det ska stå om hästen fått medicin som det är livstidskarens på. Men min halvfoderhäst som är 27 år kan ju ha fått hundratals mediciner under sin livstid som inte skrivits in i passet... Varför ska han överhuvudtaget ha pass?

precis, allt känns lite dubbelt...
det borde ju va så att hästar födda innan 2006 inte får bli kött (eller när de nya passen kom, 2002 för fullblod tror jag)...
DET var oxå sjukt irriterande... de som redan hade pass borde ju fått stämpla passet att hästen EJ fick gå till livsmedelsproduktion... men näää man skulle köpa nytt pass... alla fullblod har ju pass... men min hade ett grönt med sydd kant, de ska ha blått med *tappade just ordet* typ häftklamror :p
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Jo, det är ju helt klart! Hur skulle det annars se ut om man inte kunde det man jobbade med? :p
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

pmm skrev:
Jag respekterar olika tankesätt, men många bör nog tänka om en gång eller två innan de öppnar munnen igen.

Nej, när man ger ett sådant här svar - då respekterar man inte andra. Ditt svar betyder: "Jag hör vad du säger, men jag skiter i det"
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

eliis skrev:
*kl*

En fråga. Alla hästar ska ju ha pass där det ska stå om hästen fått medicin som det är livstidskarens på. Men min halvfoderhäst som är 27 år kan ju ha fått hundratals mediciner under sin livstid som inte skrivits in i passet... Varför ska han överhuvudtaget ha pass?
Det är ju inte livstidskarens på ALLA preparat och mediciner.

Dom hästar som jag jobbat med, och en egen, som fått mediciner med livstids slaktkarens innan hästpassens tid, har fått med sig ett papper påskrivet av veterinär och hästägare/representant för denne att hästen är otjänlig som människoföda.
Detta papper ska följa hästen vid ägarbyten osv, precis som passet gör, och om alla sköter sig som dom ska borde inte detta vara ett problem.

Men jag kan hålla med om att det känns onödigt att behöva skaffa pass till gamlingar, hade vart bättre om bara nyfödda hästar, hästar som ska utomlands av olika anledningar, tävlingshästar och hästar som får livstidskarenspreparat tvingats skaffa pass.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Messy skrev:
sorry, jag trodde det var det :crazy:

men det är väl det på butta iaf? å det har nog mååånga galoppisar å travisar oxå fått ;)
Vet faktiskt inte, butta var förbjudet under den tiden jag jobbade i travstall, men om du har tillgång till något slags buttaförpackning borde det stå där.

En av mina hästar fick Metacam efter en operation, och där är det faktiskt bara 3 dagars slaktkarens på kött och inälvor.
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Helt rätt.
Livstid på butta, hittade info på nätet.

5.11 Karenstid
Slakt: Användes till häst i enlighet med Statens Jordbruksverks föreskrifter om villkor för användande av vissa läkemedel vid behandling av hästar som inte skall användas för livsmedelsproduktion (SJVFS 1999:118).
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Har aldrig fått några såna papper med till våra hästar, och då har de ätit lite allt möjligt med livstidskarens...
 
Sv: Hästar ej till livsmedelsproduktion

Låter som ganska slarviga:eek: veterinärer tycker jag.

Själv har jag fått skriva på samma typ av papper vid två olika operationstillfällen med samma häst tom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 276
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp