Bukefalos 28 år!

Hästar i hagen

Stargirl

Trådstartare
Hur är era hästar i hagen gentemot de andra som de går med? Jag blir så ledsen av att min går själv för att han anses bråkig gentemot de andra hästarna.
 
Sv: Hästar i hagen

Jag har aldrig haft problem med mina hästar i hagen. Har inte haft någon som varit speciellt ranghög så de har haft det lugnt.
Den jag har nu är alltid den som söker kontakt först då det släpps in en ny häst.
OM det funnits en bråkstake som gick på honom eller de andra hade jag inte velat att den gick med dem. I hagen ska det vara tryggt för hästarna, inget bråk, bitande och sparkande. Annat om det är på lek förstås.
 
Sv: Hästar i hagen

Min häst är VÄLDIGT bitchig gentemot andra hästar. Hon bits, sparkas, hotar och kan t.o.m hoppa på dem utan förvarning. men hästarna måste själv få göra upp rangordningen. det är ju så i deras narurliga miljö. Så snart som hon vet vem som bestämmer så håller hon sig till sin plats i flocken, fast hon är rätt högt i rang. Hon går i en hästflock på 13 hästar och stortrivs där. Visst har hon små sår ibland men det är ju sånt som man måste räkna med. (när hon är tillsammans med människor så är det inga problem. Hon har aldrigt försökt att bitas eller sparkas.)
 
Sv: Hästar i hagen

På vilket sätt är han bråkig?
Är det så att han är "hästilsken" och bara anfaller andra hästar kan jag ju förstå, men om han bara (försöker) visar vem som bestämmer så ska han väl itne behöva vara själv för det? :confused:
Sen kan det väl inte bara vara han som bråkar? Slåss hästarna så är de två om det, de som är ranglåga backar undan.

Mina hästar är bra i hagen. Min bestämmer, unghästen följer med på ett bananskal och försöker bestämma hon också ( :D ) och gamlingen håller sig på sin kant.
Det går bara ston i den hagen och alla kommer jättebra överens. Har knappt varit något bråk alls sen den sista ranghögre hätsen åkte.
 
Sv: Hästar i hagen

Hur är era hästar i hagen gentemot de andra som de går med? Jag blir så ledsen av att min går själv för att han anses bråkig gentemot de andra hästarna.

Jag har inte de problemet mina går alltid 1 och 1 maximalt 2 och 2. Hästar i flock innebär alltid en risk när en ny kommer så försök att hitta en som din häst går bra ihop med och ha dem ihop till en början. Kanske kan släppa ihop alla senare.
 
Sv: Hästar i hagen

min får gå själv då han är för hingstig och betäcker när stona brunstar, och där jag står finns det endast ston, och tyvär såg det oftast ut så här eller så här om han får gå med valacker *suck* den "ljusbruna" gick han bra med medans den mörkare, hoppase han på lite när som då fasst den visade sig i underläge.
 
Sv: Hästar i hagen

Numer är min pälsboll snäll i hagen! Han har mognat med åren. Tidigare var han en :devil: och muckade och spelade allan. Visserligen tog han över ledarskapet, men hans metoder var inte alltid så justa. Jag var döless på alla bit och sparkskador som var då. Nu slåss han så gott som aldrig! Leker mkt med unghästarna på ett snällt vis och verkar trivas enormt bra i den flock han går i nu.

När det gäller bedömningen om hur pass bråkig en häst verkligen är i hagen, går meningarna ofta isär tycker jag. Det jag kanske anser är en bagatell, är himmel och plättar för någon annan. Hur pass bråkig upplever Du själv att din häst är? Trist att han måste gå själv... :cry:
 
Sv: Hästar i hagen

Hedda brukar skaffa sig en bästis och surar mot alla andra. På så sätt har hon company och får leka djävulsk ändå :D
 
Sv: Hästar i hagen

Jag brukar inte släppa en ny med alla på en gång utan delar upp det i etapper om en-två hästar i taget tills alla slutligen går ihop.Det tar ett tag för hästar att ordna upp flocken,och dela upp den efter vad de olika individerna "är bra på" (spejare,försvar osv) Men till slut brukar dom alltid lösa det.Mitt råd är att du flyttar hästen,eller hittar en individ som den passar ihop med.
 
Sv: Hästar i hagen

Min häst är gudasnäll, busig och sällskapssjuk.
De allra flesta hästar gillar honom.
De som inte gillar honom är "sura/tråkiga" hästar som inte tycker om när han försöker få igång lite bus.
Han är en sån som smyger sig in i flocken och utan bråk eller sura miner så är helt plötsligt den som bestämmer.
 
Sv: Hästar i hagen

Min valack är snäll mot alla utom när det kommer nån ny som inte kan hästspråket. Då motas dom bort/ut ur hagen t.o.m. Vaktar flocken mao.
Snäll mot föl och omtyckt av unga damer, Äldre damer har han respekt för. Ses mycket sällan bråka om nånting. Är i mellanskiktet i rang i en hage på 10 hästar. Går mest i stohage men har haft valack-kompisar nyligen.
 
Sv: Hästar i hagen

Min grabb är helt underbar att ha med andra hästar.
Jag har haft honom i 12år nu och han har varit med mej när jag gick på internat och hemma där vi haft många hästar som kommit och gått. Han har varit med hos kompisar

Diamant har i princip alltid varit högst i rang, men aldrig bråkat. Jag har aldrig sett honom sparka mot andra hästar eller starta bråk. Därimot så är han väldigt tydlig med vad han vill och vad han tycker.

Han avskyr när det är bråk i hagen och brukar tahand om unghästar, föl och de som är lägst i rang. De hästarna brukar få äta ur hans höhög.
Diamant är lekfull och leker gärna med alla som vill leka, men blir de för hårdhänta så nyps han och då tar han ganska hårt.

Han har nu en flock på 9-14 hästar föl-17år shettist - 165cm blandat ston och valacker. Det är lugnt och tryggt i hela flocken.
Han håller koll på ett par surtanter, pojkspolingar och en riktig bråkstake.

har jag sagt att jag älskar min häst :love:
 
Sv: Hästar i hagen

Vet du hur din häst är uppfödd? Har den fått chansen att lära sig hästspråk och hur det fungerar i en flock?

De hästar som jag träffat som inte riktigt funkar i hagen har haft svårt att tolka andra hästars "nej", med föjd av att den ranghöge tillslut får nog och det blir gruff.
Sen beror det också på om den som är högst är en bra ledare! Min valack jag hade funkade inte som ledare, han förvandlades till en riktig mobbare. Han behövde nån som höll honom i örat.
Sen till sist så tar det ofta tid innan en flock har stabiliserat sig. Jag tror att vi människor överlag är för snabba att gå in och dela om allt inte funkar 100% från början. Vi är lite för rädda för skador.
Mitt lilla sto tvingades spränga eltråden första dagen hon träffade sin nya flock. Idag, 8 månader senare så är det ett påtagligt lugn i hagen!
 
Sv: Hästar i hagen

Som du skrev med din valack stämmer nog bra in på min. När jag fick hem honom som 3 åring hade han gått själv sedan han särades från sin mamma + att han kastrerade vid års skiftet till han fyllde 3. Ibörjan gick det jättebra att ha honom ihop med stona i stallet, fram tills dom började brunsta. Sedan efter att han kommit till rätta hemma har han blivit väldigt mycket tuffare mot andra hästar, släpper man ihop honom med för ranglåga så mobbar han dom, men han flyttar sig inte heller för de ranghöga.
 
Sv: Hästar i hagen

Min är väldigt lätt att ha med andra. Ranglåg men självständig och trygg = han behöver aldrig störa de andra eller hålla ordning på saker och ting.

En häst som är "bråkig" kan vara en mycket bra hagkompis, det beror helt på vad för individer hästen sätts ihop med och hur flocksituationen ser ut just då. Samt förstås hur mycket utrymme hästarna har för att kunna agera naturligt.

I de flesta fall är det inte hästen som orsakar problem utan hag-/flocksituationen. Dvs människor har lagt sig i samt begränsat djuren och deras beteenden.
 
Sv: Hästar i hagen

Mina tre är i ständigt bråk pga attt ingen är ledare i hagen....alla är de rädda för en av de andra samtidigt som de bästämmer över en av de andra. Nu är det dock lugnare då ett av stona fått föl och går själv med det. Då håller det andra stoet och valacken mer sams
 
Sv: Hästar i hagen

Jag har bitchen nr 1, hon sparkar, bits och hotar så fort dom stackars ponnyna kommer i närheten av henne.
Hon är väldigt ranghög och hon bestämde från första början, hon går själv och äter medans ponnyna står ihop.
 
Sv: Hästar i hagen

Min är väldigt lätt att ha med andra. Ranglåg men självständig och trygg = han behöver aldrig störa de andra eller hålla ordning på saker och ting.

Så är min också.
Han har gått bra ihop med alla han släppts ihop med, förutom en. De gick bra ihop till en början, den andra tog tidigt "övertaget" och min häst rättade sig efter det. Efter ett tag började han dock bli elak mot min häst, bet och jagade honom trots att han bara sprang därifrån och försökte komma undan.
Vi trodde att det skulle lösa sig men efter kanske 2 veckor särade vi på dem och nu går min häst med en annan och de trivs mycket bättre ihop!
 
Sv: Hästar i hagen

Min kille är oxå otroligt sällskapssjuk och vill hälsa på alla andra hästar han möter och han är speciellt glad i föl och småponnier.
Han förstår hästspråk så när han kom till nya hästar för två veckor sedan höll han sig undan ledarstoet när hon visade vem som bestämde, nu två veckor senare är det hon som går undan för honom.
Visst har de gett varandra smånyp men inget större.
Jag är så glad för hans skull att han har kompisar att snacka med och en stooor gräshage där han kan få springa omkring.
 
Sv: Hästar i hagen

Mina hästar går bra ihop med varandra, de är en familj. Jag har helst inte mina hästar med andras hästar då det oftast blir nån form av problem. Mina funkar dock bra med andra hästar också om man låter dem bekanta sig över staketet några dagar innan ihopsläpp.
Men som sagt, har helst bara mina egna ihop, enklare att inte ha nån att skylla på om det uppkommer någon skada.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 650
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 489
  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp