Hästar med bokstavskombination.

Sv: Hästar med bokstavskombination.

Jag har läst en artikel där artikelförfattaren ansåg att det fanns hästar med ADHD. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som hade skrivit artikeln. Men jag tror bestämt min gamla häst har det. Hon är 20 år, får bästa tänkbara foder och omvårdnad, går på lösdrift med kompisar. De flesta dagar är hon underbar att ha att göra med men vissa dagar flyger f-n i henne och hon beter sig som en ohanterad treåring som glömt bort allt hon sett, hört och lärt sig
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

det tror jag säkert att det finns,hundar kan ju ha det så varför inte hästar.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Ja, vi har en likadan här hemma.
Han har inget tålamod, är yrsig och går fram som en bulldozer och ryar man i åt honom ser det ut som att "Oj, stod du där?"
Han har hur mycket energi som helst, är lite lätt korkad ;) och väldigt disträ.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Det finns ju en del som hävdar att ADHD ect inte finns utan det är en beteckning på barn/människor som inte passar in i det befintliga systemet. Jag vet inte men tanken är intressant. Att vara "som alla andra" eller vad som är accepterat i kulturen = rätt. Beteende som inte stämmer med detta = fel och då måste vi hitta ett namn till detta "fel". Vem bestämmer vad som är rätt? Om en häst beter sig annorlunda betyder det att detta beteende är fel?
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Jag säger inte att det är fel, han är bara.. jävligt speciell. Och inte som alla andra. Det är inte fel.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Jag tycker att det är en intressant tanke:). Det finns ju onekligen hästar med ett beteende som skulle passa in på diagnosen, så varför inte.

Vi har en häst i stallet som nog skulle få diagnosen om den fanns för hästar:laugh:. Hon har svårt att vara ensam och både inne och ute. Är hon ensam ute springer hon som en idiot.

En gång när jag och min dotter hade varit ute och ridit sprang hon runt runt i hagen när hon såg oss komma och till slut gick hon omkull. Det stoppade inte henne utan hon upp igen och fortsatte att springa runt:D:bump:. Till saken hör att hon var inte ensam i hagen vid detta tillfälle utan hon hade sällskap av en ponny som nyss hade flyttat till vårat stall.:)

Detta beteende ensam kanske inte skulle ge henne diagnosen men hon är allmänt otålig och okoncentrerad.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Det kan dem säkert ha.

Men dom kan inte ha DAMP eller ADHD då DAMP är det gammla benämningen på ADHD.

Kram
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Men jag tror inte att det ni skriver har nått att göra med ADHD så länge hästen fungerar i hagen med andra hästar.

Kram
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Fast de gör inte denna kille, han vet inte hur man beter sig mot andra hästar.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Haha, nog har tanken slagit en.

I stallet (blandat ridskola med privat med ca 40-50 höstar). Så har vi ett "hörn" som vi "ägare" kallar damp-hörnan, de "konstiga" hästarna har råkat hamna på samma ställe. Vi tycker helt enkel att våra hästar inte riktigt beter sig normalt. De har idéer och ticks för sig. Väldigt snälla hästar, men speciella. Och för att försvara dem, så brukar vi nämna att de har lite damp bara.

Men som ni andra säger. Varför skulle inte hästar kunna ha någon bokstavskombination av sådant slag?! Om både hundar och människor kan ha det.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Min valack har ADHD är jag övertygad om.

Han är relativt väluppfostrad och tränad, så det har inget med ledarskap eller liknande att göra (vad jag tror, detta är sånt han hittar på när man inte är i direkta närheten).

Är boxen nybäddad dyker han ner och rullar sig, inte bara en gång utan 5-10 gånger, mellan bockhopp och stegringar och bakutsparkar (av glädje kan det tyckas). Han måste pilla och plocka med något i princip hela tiden så det går inte att ha saker i närheten av honom. Bär gärna runt på hinkar, borstar och ja, allt. Suger gärna i sig, mössor, skosnören och rotborstar och skrapar gärna med framhovarna för att "få igång" de materiella sakerna till lek.
Har svårt att koncentrera sig mer en än liten stund. Det verkar som att han koncentrerar sig så mycket att det slår över när han sen får rast vilket kan resultera i en smärre explosion, som ibland går ut på att han slänger sig ner på rygg och/eller skuttar iväg. Som 1-2åring kunde han inte stå inne i boxen utan att formligen klättra på väggarna. Hoppade, skruvade på sig, gnagde och levde rövare. Han bryr sig inte om dom andra så mycket men han blir extremt rastlös. Kan dock går själv i hagen helt obekymrad.
Alla som träffar honom anser att han har ADHD när de ser honom utanför arbete. Var dock extremt cool att köra in och ha med sig på nya platser. Inridningen gick väl så där.... inte så kul när hästen lägger sig ner med sadel på:crazy:
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Hästar kan ju drabbas av syrebrist vid födseln med hjärnskador som följd precis som vi människor. Om de kan få typ ADHD vet jag däremot inte. Konstiga på sitt sätt kan de ju vara ändå.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Haha!!

Oj vad jag känner igen mej..

Min pärla är likadan, kan inte stå still mer än några minuter, sen måste man pilla, bita, tugga, kasta med huvudet etc etc..

På henne är det ändå värst att hon inte fixar att inte få vara med hela tiden.. Man kan inte lämna henne och när hovslagaren skor måste hela stallet vara stängt, ingen får gå in eller ut eller helst inte ens förbi utanför, för då tappar hon koncetrationen och ska omedelbart ut och kolla vad som händer.. Hovis, som brukar "hamra" utomhus pga hästarnas känsliga öron, har blivit tvingad att flytta in städ och allt, så pållan kan stå och titta.. Får hon inte titta kan hon inte stå still och går sen inte att sko.. Hon är bra lustig lilla häst..

Ridmässigt är hon snäll, med mycket spring i benen, kan ibland glömma att följa vägen för nånting intressant ute i skogen- går dit huvudet pekar!!! De flesta dagarna är det många såna händelser.. Det gäller att vara beredd hela tiden:-).

Jag brukar kalla henne damp-häst, inbillar mej att en damphäst skulle vara som hon..

/ Lavinia, som gillar sin pålla
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Hur ska det vara för att passa in på häst då? Om man tänker på hur det typiska ser ut för människor så är det inte de symtom ni räknar upp här. Dessutom är det nog så att hästhjärnan är så olik människans så hur kan man jämföra såna saker?

Men annars så vet jag en häst som faktiskt passar in rätt bra, blir lätt arg och särskilt av motgångar (som han anser det vara) inget tålamod, tappar lätt lusten, blir okoncentrerad, känslig för intryck, han klarar helt enkelt inte av när det är mycket runt om, osv.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

JA!

Vi har en i stallet. Det är så tydligt att han inte ens behöver en utredning.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Hm,en liten släng tror jag att min valack har :D han kan oxå gå "dit näsan pekar" utan att reflektera att det är något i vägen,.Ibland flyger han ur stallet som om han tror han ska fastna,grannen har suttit emellan honom och dörren, samt blivit rejält påsprungen vid utsläpp och hon är mycket hästvan!
Red på pelham ett tag men slutade eftersom när han blev rädd för något så blev reaktionen 10ggr värre än normalt. Han kan inte ridas ut själv, blir helt blockerad men själv i ridhus går bra! Många saker man gör med honom känns som man måste "börja om" med hela tiden, han glömmer liksom att han kan! Vill helst inte åka i andra transporter än sin egen(gammalt trane),kan inte sitta fast i transporten samt måste ha luckan nere!
Men, jag vill inte byta bort honom för något :love: första gången jag såg honom så visste jag att det där,det var min häst!

Har även haft en hund som nog hade fått någon diagnos hon med :D, hon hade mer päls än hjärna (skulle vara korthårig men var långhårig)
Hon kunde bla inte gå med apportbock i munnen,då snubblade hon på sina,iofs,långa ben :love:
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Klart de måste finnas.. :angel:
Jag har då en som inte kräver nån utredning för det iaf, det är solklart. :p
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Hur ska det vara för att passa in på häst då? Om man tänker på hur det typiska ser ut för människor så är det inte de symtom ni räknar upp här. Dessutom är det nog så att hästhjärnan är så olik människans så hur kan man jämföra såna saker?

Men annars så vet jag en häst som faktiskt passar in rätt bra, blir lätt arg och särskilt av motgångar (som han anser det vara) inget tålamod, tappar lätt lusten, blir okoncentrerad, känslig för intryck, han klarar helt enkelt inte av när det är mycket runt om, osv.

Sådär är en av våra också.
Väldigt speciell och kräver en mjuk kravfri ridning de första 15min innan man börjar jobba honom. Man får inte ta i honom alls, då blir han arg.
Han har svårt att koncentrera sig och minsta lilla som ändras runt omkring stör honom.
Fast jag anser inte att han har adhd, add. Han är bara känslig liksom.
 
Sv: Hästar med bokstavskombination.

Jag är nästan säker på att min häst har ADHD. Hon måste ha någat att pilla med hela tiden och blir jätte sur om något inte går enligt hennes planer. Hon kan stå helt lugnt i hagen för att nästa sekund hoppa jämnfota med bakbenen och ha en massa andra akrobatiska övningar som jag hoppas på att aldrig behöva vara med om när jag rider ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 167
Senast: Fazeem
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 468
Senast: Takire
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
579
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp