Hästar - Nyttigt på många sätt!

Roucle

Trådstartare
Samtidigt som jag mockandes försökte få tiden att räcka till idag, slog det mig! Hur mycket lär jag mig inte, utöver hästkunskap? :idea:


Sedan jag slutade på ridskolan, och började rida privat har jag utvecklats något enormt. Men egentligen står bara ena halvan av min utveckling som hästrelaterat, medans andra halvan faktiskt handlar om ansvar och "livserfarenhet". Jag menar, hur nyttigt är det inte att kunna ta ett eget ansvar, planera sin tid, lösa problem/förutse problem och även kunna planera lite ekonomiskt? Och är inte hästarna ett otroligt bra sätt att lära sig detta på?

Jag lär mig VARJE dag i stallet nya saker, otroligt viktiga dessutom. Jämför jag en hästtjej i min ålder (15) och en "vanlig" tjej i samma ålder, ser jag skillnaderna klart och tydligt. T.ex: Vi tre hästtjejer i min klass har bättre planering för läxor och , bäst provresultat och störst ansvarstagande, om man jämför med tre tjejer som inte håller på med hästar.

För att inte tala om det fysiska arbetet vi lägger ner!

"Ridning ger ju ingen motion, det är ju hästen som springer".
- Jo tjena, fixar du alla mina stallsysslor imorn då? :grin:

Finns det en röd tråd i detta? Ger hästarna oss så mycket mer än bara kunskap inom området, eller är jag ute och cyklar?
Finns det några nackdelar? Planerar vi lite för mycket ibland, och blir lite för noggranna kanske?

Vet egnetligen inte vad jag vill ha ut av tråden, men kanske finns någon som tänker likadant? :)

// Roucle fd Tulpansultan
 
Sv: Hästar - Nyttigt på många sätt!

:bow: Bra insikt!
Synd att de flesta "utanför" hästvärlden inte förstår det...

//Scata (tant som sett det du beskriver i många år!)
 
Sv: Hästar - Nyttigt på många sätt!

Håller med! :) Fast det finns ju tjejer i min ålder som inte håller på med ridning men som ändå klarar sig bra, dock tänkte jag på en tjej i min klass nu och kom på att hon har egen/egna hästar i sin familj, dock rider dom inte så aktivt men har ändå ansvaret.

Något annat jag har tänkt på nu det senaste är hur mycket bättre jag mår (psykiskt) än om man jämför med förra vintern. Dock hade jag en foderhäst som jag blev rädd för då och nu har jag en egen häst som jag inte är rädd för. Men ändå så mår jag bättre och vågar mer/nya/jobbiga saker nu!:)

// Rubynight, ung hästägare som storm trivs i sin roll! :D
 
Sv: Hästar - Nyttigt på många sätt!

Ja, psyket mår också bra av hätarna tycker jag, (om man har en häst man trivs med).

Hur många gånger har jag inte känt att jag verkligen inte orkar åka till stallet när skolan är tuff? Men när jag väl kommer ut och hör tuggandet av hö, klappar på den stora, lugna hästen, så blir jag lugn. Jag släpper all stress och alla problem är ur min värld för några timmar.
 
Sv: Hästar - Nyttigt på många sätt!

Jag håller helt klart med om detta!
Om även jag ska jämföra förra året då inga hästar fanns här hemma och nu då det finns, så är det väldigt stor skillnad.
Särskilt då jag går mycket skola och liknande. Förra året kunde jag gråta varje kväll på grund av ... nånting.
Sen jag "lånade" två hästar i somras har det blivit mycket bättre och jag kan inte komma på en gång jag har varit ledsen
sedan dess. (Förutom småsaker och sådant.)
Men dessa småsaker som inträffat har jag hanterat på ett mycket bättre sätt än vad jag gjorde förra året.

Den perioden som hästarna just hade kommit fick jag regelbunden ångest - För tänk om dom fryser? Eller tänk om det
händer något nu då jag inte hinner kratsa hovarna idag? Och tänk om vattnet i badkaret tar slut och jag aldrig märker det!
Osv, massor av sådana frågor kom upp i huvudet på mig och jag blev orolig, men det är just dom situationerna som man
lär sig av och nu har jag sällan ångest. :P

Jag ser även hästar som något positivt fysiskt. Både ridningen och allt stallarbete som finns är ju super!
Förutom här hemma rider jag också på ridskola och där finns små C-ponnyer som jag rider på.
Med den meningen ville jag komma till att jag kanske aldrig skulle få rida dessa ponnyer om jag inte hade utfört dom
jobbiga löprundorna jag gör... (Dock inte såå ofta nuförtiden. :P) Men då finns iallafall ett mål man vill uppnå, och
det är egentligen på grund av hästarna, som jag har sprungit dessa gånger fram och tillbaka.

/Klaralove :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
3 986
Småbarn Två förskolebarn och två olika förskolor. Behandlar dessa barn på olika sätt eller tycker olika. Barnen( tre års tjejer): Otroligt...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 708
Senast: Sar
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 046
Senast: cirkus
·
M
Övr. Barn Hejsan hoppsan! Vi har funderat över min dotters (går i tvåan) läxor ett tag. Vi tycker att hon har mycket läxor för att gå i tvåan...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 405
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp