Bukefalos 28 år!

Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Ja, märk väl att jag inte sa att det var bra. Det var bara ett konstaterande.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

KL
Vad som är märkligt är att om vår son är sjuk säg tis-ons så får vi inte reda på tex tisdagsläxan förräns nästa vecka då han får dubbelt?!?

Dom har samma lärare i de flesta ämnen så det vore inte svårt att skicka med honom läxan på torsdagen.
Kul för en 9-åring att utöver de 2-3 läxor han har i veckan kanske få dubbelt jobb veckan efter då han bara haft en sjukperiod på bara två dagar.
Och detta bara för att han inte får hem läxan...
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Men när han är frisk och pigg igen kan han väl säga till sin lärare:
´
-Nu är jag här igen! Kan jag få läxorna jag missat?

Och så får han dem och slipper dubbelt. Eller så kan ni be en kompis komma hem med läxorna, om han orkar göra dem, beror ju på sjuka. Eller så kan ni föräldrar åka till skolan och hämta läxorna?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

vad mycket läxor för att gå i tvåan
jag går i nian och behöver inte lägga mer än en halvtimme i veckan på läxor. sen har vi prov, visst, men inte överdrivet mycket

Och folk tycker det är konstigt att svenskar ligger såpass mycket efter kunskapsmässigt än folk från andra länder :crazy:. Känner tyvärr igen mig från min egen skolgång. Märks TYDLIGT på universitetsnivå, kurskamraterna från tyskland, polen, estland osv har betydligt större kunskaper och bättre och större grund att stå på än svenskarna.

Kanske är dags för sverige att kolla in andra länders utbildningssystem. En tysk kurskamrat började 1:an som 5 åring (normalt är 6år) och hon hade långa dagar och betydligt mer läxor än de ni säger här i tråden, inte har det gått någon nöd på henne, glad och kunnig tjej/kvinna.

Får man fråga varför ni föräldrar (vissa) inte prioriterar att hjälpa barnen med läxorna? Det handlar inte om mkt tid varje dag. Nu är det 14 år sedan jag började skolan (som 6 åring) men mina föräldrar hjälpte mig dagligen under hela min tid i grundskolan (eller ja i högstadiet så klarade de inte det alla gånger :p) trots heltidsarbeten.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

well, nu har väl vi väldigt mycket intensivare schema och lektioner än många andra skolor.
min skola har högt betygssnitt i stockholm så helt efter är vi ju inte direkt, snarare brukar man höra tvärtom, att elever från AF ligger väldigt mycket förut när vi börjar på gymnasiet.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

På det mellanstadium som är aktuellt för oss kan eleverna ha frivillig (lärare eller extrapersonal typ plusjobbare är med) läxhjälp på fritids- eller skoltid om jag förstår det rätt.

Det tycker jag verkar vara ett superstöd framför allt för dem med svagt stöd hemma!
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Först tar jag varför läxa.
Det är för att utnyttja möjligheten till upprepning. Ju oftare något upprepas ju mer befäst detta. Tiden i skolan räcker inte alltid till för att upprepa i den mängd som vissa barn käver för att befästa grunden. Utan grund blir det svårt sedan.
Vanor kan vara svåra att lägga speciellt om motivationen är dålig. Därför är det rätt viktigt att lägga in sådant som läxläsning hemma redan så tidigt som möjligt för det befäster en vana. När dom kommer högre upp så finns det liksom redan inmatat att läxor är en del av vardagen och dom görs vid ett visst skede. Ju högre upp i studierna du kommer desto högre ansvar för egenstudie vid sidan om görs. Finns vanan där är det lättare att komma igång trots att det kanske är lite tråkigt och motigt.

Motivation vid läxor:
Motivation är vad som påverkar ett beteende hos en människa. Det är a och o. Jag anser att det spelar inte så stor roll om man lär sig mutiplikationstabellen för att man får betalt för det eller för att man vill göra sig själv eller andra nöjda. Det är resultatet som spelar roll. Min dotter har som motivation 25 kronor mer i veckopeng om hon gör sina läxor. Det ger faktiskt resultat. När hon var mindre fick hon peng varje gång hon gjorde läxan då uthålligheten i väntan på belöning helt enkelt var kortare. Det funkar och dottern gör läxor utan allt för mycket tajt och sällan med dåligt humör.
Blir det massa tårar så avstår jag och antingen får läraren ta det med henne eller så tränar vi när hon är mer utvilad. Jag har sagt att jag är till för att hjälpa och stötta och blir hon förtvivlad är det för att hon inte orkar eller förstår. Förstår hon inte så försöker jag förklar eller så skickar jag tillbaka det till läraren att lösa med förklaringen att jag inte har kompetens nog att hjälpa henne. Orakar hon inte så får läraren säga vad denne vill. Jag tar det hellre då någon dag senare.
Jag märker att ju äldre hon blir detso mer "självgående" blir hon med läxor hon kan på egen hand.
Läsläxa med högläsning har hon haft tills helt nyligen trots att hon kunnat läsa som rinnande vatten sedan årskurs 1. Hennes lärare i årskurs 1-2 anså dock att det var bättre med att korta ner till en sida om det gick dåligt än att traggla igenom dom fyra som hade i läxa.
Testa ialla fall att ge en yttre motivation. Det kommer säker att göra att hon inte "faller samman" lika mycket när hon gör läxan och hon får större "uthållighet" när hon utför den.

När dottern gick i 2:an hade hon tre läxor.
Rättstavning, matte och läsläxa.
Vilka tider hon gick minns jag inte mer än att det inte var särdeles långa dagarförutom en dag i veckan då dom hade samarbete med fk och 1:an i något arbete tillsammans. Hon har aldrig gått på fritids då jag varit hemma sedan hon var 1 år gammal pga sjukdom och således inte haft så långa "arbetsdagar".

När det gäller rättstavning så kan ju jag tycka att det inte är så pedagogiskt att begära perfekton i dom små berättelser dom skall komma med utan att det tas i små bitar för att sammanfoga när dom blir äldre. Rättstavning är inte alls fel men det kan tas som en bit för sig.
Jag vet att dottern i skolan får göra små berättelser där stavning inte har betydelse och sedan har dom stavning för sig i samarbetet med text men där "fantasin och uttryck" inte kommer till sin rätt utan fokus då läggs på stavning och meningsbyggnad.
Att försöka att få barnen att lägga ett helt pussel när dom inte ens kan få ihop till rambitarna (bildligt talat) tror jag raserar mer än det bygger upp.
Basen måste alltid vara stadig för att även toppen sedan skall hålla.
I viss mån består basen i skolan av upprepning och påbyggnad och för att den skall hålla behöver man även hjälpa till med upprepning hemma.
Nu har jag ett barn som lär sig lätt och fort. Läxa var mest problem i början där problemt låg i att hon inte litade på sig själv och hade svårt för att göra fel och "bjuda" på det. Lösningen har vart att lära henne lägga om fokus, se en "större bild" och att det mesta löser sig på sikt bara man har fokus rätt. Dessutom på detta lagt en yttre motor i pengar samt vägran att hjälpa henne med läxan om det blir tjafs och tårar. Detta har jag också talat om för hennes lärare.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Det enda som dottern har fått hem som "dubbel" läxa är matte när hon varit sjuk och missat läxan. Detta för att hon då inte fått med sig matteboken hem iom att hon varit borta någon dag och där med kunnat göra läxan hemma.
Den enda dag hon kan missa vad hon har för läxa är på måndagar för då radas det upp på tavlan vad som skall göras och eleverna kopierar in texten i sin läx- och kontaktbok.
Engelska och läsning är inget dom "jobbar i kapp" i dotterns skola.
Sedan kan ju frågan om varför det tvunget skall jobbas in om dom redan har förstått och kan pricipen och det bara gäller ett fåtal gånger.
Det har jag faktiskt även sagt till dottern men vi har ialla fall "snällt" gjort läxan ialla fall då det oftast inte tar speciellt lång tid eftersom det redan sitter där. I "värsta fall" så meddelar jag läraren att det gör vi till helgen och inte nu. Har aldrig varit något problem.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Jag hämtar dom på fritis så jag möter skolpersonal varje dag, dock inte läraren - men ska jag behöva fråga om läxan från tisdagen när sonen är tillbaka i skolan på torsdagen...

Vid längre sjukdom så är det väl klart att jag stöter på men varför ska han behöva komma efter om han bara varit borta 2 dgr.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Jag hämtar dom på fritis så jag möter skolpersonal varje dag, dock inte läraren - men ska jag behöva fråga om läxan från tisdagen när sonen är tillbaka i skolan på torsdagen...

Vid längre sjukdom så är det väl klart att jag stöter på men varför ska han behöva komma efter om han bara varit borta 2 dgr.

Jag förstår nog inte riktigt? Vem ska ansvara för att se till att din son får sina läxor då menar du? Är det ett problem att be om läxan på torsdagen?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Ja jag träffar ingen lärare - hon har dock träffat min son hela dagen i skolan.
Hur svårt kan detta samtal vara;
- Hej Esbjörn va kul att du är frisk (säger dom garanterat när ett barn kommer tillbaka efter sjukdagar - dom är jätterara) - Nu måste du ta med dig matteläxan från i tisdags hem idag så du inte kommer efter.


Kan detta vara svårt eller ta tid...
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Lärarna kanske tror att ni hellre tar dubbelt veckan efter om ni aldrig sagt något. Kanske tom din son sagt att han kan ta den nästa vecka, vet du säkert? Om du tycker att det inte är särskilt svårt för läraren att ge läxan när han är tillbaka är det väl lika lätt för dig att en gång för alla klargöra att du hellre ser läxan den dag han är tillbaka istället för veckan efter.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Och när läraren bemöter det med ett "jaha, det är inte mitt jobb att se till"?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Det vet jag inte men jag har varit med om det för egen del i samma situation.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Nej lärarna är jättebra - och att dom skulle tro att vi hellre tar dubbelt är uteslutet.
Jag tror bara att det är brist på rutin.

Problemet har inte dykt upp förräns den här terminen så händer det igen så får jag väl stöta på. Jag brukar göra det.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Nej lärarna är jättebra - och att dom skulle tro att vi hellre tar dubbelt är uteslutet.
Jag tror bara att det är brist på rutin.

Problemet har inte dykt upp förräns den här terminen så händer det igen så får jag väl stöta på. Jag brukar göra det.

Jo, men Luff, om det inte är så att det är en uttalad önskan från lärarna att det SKA vara som du beskrivit, så är det säkert bara orutin eller att man kort och gott inte tänkt på det.
Det är en sak om lärarna har rutiner och tycker att det ska vara så och en annan sak om det är något som liksom bara tuffat på utan att någon reagerat eller tänk på att det inte riktigt är smart.
Det finns ju så mycket som händer i skolan så ibland faller en del mellan stolarna och om ingen kommenterar det så förblir det så utan att någon egentligen tycker att det ska vara på det viset.

Så det är nog bara för dig att berätta för lärarna att det fungerar bättre för er om sonen får läxorna direkt när han kommer tillbaka efter sjukdomen än veckan därpå. Jag tror säkert att det går att ordna och att ingen tar illa upp.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Jag är också både lärare och förälder och håller med om kritiken mot mycket läxor till barn. Min dotter går i tvåan och hon har just nu två läxor i veckan, en matteläxa och en ordläxa där hon ska stava ord och skriva meningar där tre av dem ingår. Ibland är det läsläxa men då är den ofta istället för en annan läxa. Hon gör iallafall båda läxorna på en halvtimme. Det tycker inte jag är speciellt mycket tid på en vecka. Högläsning brukar vi köra medan jag gör middag och vid det här laget tycker jag det är ett enormt bra tillfälle att dels hålla koll själv på hur det går för mitt barn i skolan, dels få något att samtala om/berömma för.

Känner att jag måste lägga till en sak här rent allmänt, inte till TS speciellt: i Sverige har instutitionaliseringen gått väldigt långt. Lämna in barnet som ett paket i ena änden och kommer det inte ut i andra änden som man tänkt sig så är det andras fel. Förälderna är alltid den som är mest ansvarig för barnens utveckling, helt enkelt för att den är den som känner barnen bäst och bör ha mest tid tillsammans med det. Skolan har ansvar för en hel del vad gäller kunskapsutveckling och arbetsmiljö men det stannar också där. Har man funderingar kring sitt eget barn kontaktar man läraren som förmodligen inte får ett svårare jobb om ni berättar vad era barn har svårt för. Likadant med läxor. I dagens samhälle kan det inte vara så svårt att få reda på vilka läxor som ska göras under en vecka, hur kan det vara lärarens fel enbart? Ring och skapa en dialog!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 862
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 299
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 227
Senast: Badger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 812
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp