Bukefalos 28 år!

Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Saken är den att båda killarna ljuger om läxorna. Så det är nåt vi måste få bukt med genom samverkan mellan klasskompisars föräldrar som vi har kontakt med och att veckobrev samt elevkalender visas upp här hemma. Men det är en förutsättning att vi får hem dom också.


Vi får veckobrev med samtliga läxor och annat som händer i veckan i mailen. Läraren har lagt upp en sändlista med alla föräldrars mailadresser. Praktiskt.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Min åsikt är att det är horribelt! :eek: Om man inte på den nivån hinner med skolarbetet under skoltid är det något seriöst fel någonstans. Och läxor för läxornas skull tycker jag är ett enormt slöseri med tid för alla parter. Tids nog kommer undevisningen bli mer krävande och därmed också hemarbetet öka, men det finns ingen anlednig att ge åttaåringar en massa hemläxor! Speciellt inte eftersom det larmas om att barn i allmänhet sitter för mycket stilla! :smirk:
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Ja är det på det viset så gillar jag det inte, då blir det mera tvång och inte roligt längre.
Att dessutom hacka på handstil och berättelsernas innehåll och längd redan på denna nivå är väl att ta i...
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Dessutom är de i skrivläxan petiga med stavfel, handstil, längd på berättelsen och innehåll.

Märkligt. Jag trodde den allmänna uppfattningen var att man inte skulle korrigera sånt utan bara uppmana lusten att skriva. Min dotter går i åttan och det är först detta året de har fått påpekande om stavfel. Horribelt, en del kan knappt skriva en läsbar rapport. Det blir fel åt vilket håll som helst om man överdriver.

Här har fritids ingen direkt läxhjälp men väl en lugn hörna där man kan sätta sig och göra sina läxor och frågar man efter hjälp så ställer personalen upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

:bow: Amen!

Kunde inte ha sagt det bättre själv! När man väl har en stund över för att åka till simhallen eller gå ut, eller till stallet och rida för den delen ;) ja då ska läxorna göras.

Grattis till jobbet förresten!!
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Meh! Trodde att 9-5 var en typisk "amerikansk" företeelse...
När jag jobbat kontorstid så har det varit 8-17, pronto! Eller tar ni inte lunchrast?

jo... men oftast så äter vi framför datorerna... eller har lunchmöten... och maken jobbar dessutom efter att barnen har lagt sig... och ibland mellan barnen kommit hem och middan och efter middan fram tills barnen ska sova...

men som anställd har mina officiella arbetstider legat 9-5 ...eller 8-4... och om jag inte missminner mig så jobbade pappa oxå så...
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Min åsikt är att det är horribelt! :eek: Om man inte på den nivån hinner med skolarbetet under skoltid är det något seriöst fel någonstans. Och läxor för läxornas skull tycker jag är ett enormt slöseri med tid för alla parter. Tids nog kommer undevisningen bli mer krävande och därmed också hemarbetet öka, men det finns ingen anlednig att ge åttaåringar en massa hemläxor! Speciellt inte eftersom det larmas om att barn i allmänhet sitter för mycket stilla! :smirk:


Jag tycker visserligen att det är onödigt att lasta på så myclet läxor så tidigt (beror lite på innehållet förstås - läsläxor tycker jag att barn upp till 2:an-3:an ska ha varje dag för att få upp läshastigheten och läsförståelsen) men att avstå läxor för att barnen sitter för mycket stilla..?
Nä, de barn som sitter för mycket stilla gör det inte på grund av läxorna. Det brukar ha med fritidsysselsättningen att göra, att det blir data- och TV-spel hela kvällen istället för lekar och sport.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Så är det inte för oss. Visserligen är alla läxorna till samma dag, men om de glöms upplever min dotter i alla fall att de får kritik för det. Dessutom är de i skrivläxan petiga med stavfel, handstil, längd på berättelsen och innehåll. Lite tidigt tycker jag då jag själv tycker att skrivlusten och förmågan att våga använda sin fantasi är det som är viktigast så här i början.

Det är väl klart att läraren ska reagera om läxorna inte lämnas in i tid. Har man dessutom en vecka på sig så finns det utrymme att disponera läxläsningen efter ens fritidsaktiviteter.
Det värsta som finns, är lärare som inte ens prickar av att läxan lämnas in, tycker jag. Det är som att göra ett bra jobb och aldrig frå credit för det.
"Att få kritik" är däremot¨något som kan upplevas som så, trots att det inte är kritik utan helt enkelt en berättigad kommentar som följd av att man inte hållit en överenskommen deadline.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

En gång är ingen gång... Vi har glömt läxan en gång och det tycker jag i alla fall inte är något att kommentera, det gjorde i alla fall inte jag som lärare. Då kan man ju bara lämna dem en dag senare. Däremot om det sker systematiskt får man ju fundera på vad eleven egentligen har för stöd hemifrån. Jag tycker inte att man kan lägga ansvaret för läxorna på en åttaåring, det är föräldrarnas ansvar och då ska inte barnet få skit om föräldrarna glömt.

När de blir äldre kan de ta ökat ansvar för sitt eget skolarbete. Håller med om att man givetvis prickar av att läxorna kommit in, annars är det ju ingen idé att ge dem. /M
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Den yngre sonen får veckobrev, men för det mesta skickas bara 1 veckobrev och den hamnar hos mamman. Jag skickade ett meddelande till läraren om att dom måste skicka ett brev till, men vad hjälper det när ungen inte hade lämnat fram den. Vem vet hur mycket lappar som skickas hem med eleverna. Det kommer sällan fram.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Hejsan hoppsan!
Min tjej har:
Läsläxa: ett kapitel i LasseMaja bok per vecka som ska läsas högt, gärna flera ggr (hinner inte vi).
Matteläxa: 1-3 sidor, stenciler av olika slag.
Skrivläxa: Skrivhäfte där hon ska skriva en berättelse som ska innehålla vissa utvalda ord. Skall vara rättstavad, snyggt skriven och man får kritik om berättelsen är "för kort".

Samma läxor har vår tjej som går i 2:an med.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Just eftersom lappar kommer bort och en del elever ska lämna till två uppsättningar föräldrar är en maillista bättre.

Det är väl bättre att ringa läraren om nu lappar kommer bort?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Och vad tycker du om dem, är det lagom?
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Det jag menade snarare är att det här med att "kritik" lika gärna kan ha varit en kommentar om att läxan skulle lämnats in denna dag.

Självklart gör man inte en stor sak av det hela om det händer enstaka gånger. Jag säger typ "Du vet att det var sista dagen idag, men ta med dig den imorgon istället så kikar jag på den då".
Ett känsligt barn kanske skäms och tycker att den fått kritik, men det är ju inte frågan om att få dem att skämmas utan att helt enkelt vara tydlig med att det är viktigt att inte lämna in för sent.

För egen del så har jag även poängterat för föräldrarna att det är bättre att läxan lämnas in halvgjord med en kommentar från föräldern om varför det blivit så (glömt, inte hunnit, glömt bort hur man gjorde eller vad det nu än kan vara) än att inte lämna in alls. På så sätt lyfts skulden från barnet och själv får jag veta varför läxan inte gjorts. Anledningen kan ju vara nog så viktigt för min del.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

vad mycket läxor för att gå i tvåan :eek:
jag går i nian och behöver inte lägga mer än en halvtimme i veckan på läxor. sen har vi prov, visst, men inte överdrivet mycket.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Det var inte mycket... Våra åttor har 12 läxor i veckan. Fyrorna har 5. Duktiga läsare i tvåan läser en hel Lasse-Maja (eller liknande) i veckan. Som jämförelse bara.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

nej det är rätt slappt egentligen, min syrra som går i sjuan i samma skola har mer än mig :p
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Eller så är du extremt begåvad och lättlärd? :idea:
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

jag har ganska lätt för mig också, men det är nog inte någon i min klass som lägger så mycket mer tid på läxor.
 
Sv: Det här med läxor. Hur många och vilka har era barn?

Det var inte mycket... Våra åttor har 12 läxor i veckan. Fyrorna har 5. Duktiga läsare i tvåan läser en hel Lasse-Maja (eller liknande) i veckan. Som jämförelse bara.

12 läxor i veckan!? Tacka fan för att man blir skoltrött. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 888
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 305
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Min äldste har börjat skolan, och med skolan kommer förstås läxor. Men, jag reagerade på hur mycket läxor de har redan från första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 270
Senast: Badger
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 821
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp