Bukefalos 28 år!

Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Ok, de är spännande för de yngsta barnen, men HUR beter de sig mot de yngre barnen ? Hur beter de sig i lek ? Pratar högt och är viljestarka har du ju berättat att de är, men mera då, när de inte får sin vilja igenom ?

Att andra barn har andra problem är ju en sak och något för de föräldrarna och personalen att ta tag i. Det har ju bara med era barn att göra om de andra barnen förstör just för dem.

Är en treåring så manipulativ att den kan tänka i stegen - om jag låter kompisen bestämma idag så vill kompisen komma flera gånger ? Avancerat och oroande tycker jag.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Det gällande att kompisen ska komma hem. Tog jag som exempel på tex hur det kan vara för barn! Flickorna är inte manipulativ! Tok heller! Bara ett exempel från kompisars barndom!
Alltså pratar högt inte så att de skriker utan normal pratton i leken. Tex säger att dockan gör det eller det!

Det är ren fakta bara! Barn kanske inte tänker att nu får kompisen bestämma hos mig, för då kommer den tillbaka, utan det sker bara ändå. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Ja det var du som skrev att "man" lät den andra bestämma så den vill komma tillbaka och leka. Jag trodde "man" syftade på barnet....men nu förstår jag inte vad du menade alls.

vad menade du med ditt första inlägg att barnen pratar högt i leken ? Nu har du ändrat så att de pratar normalt, jag kan inte förstå varför det skulle vara ett problem för någon.

Och sen kommer vi tillbaka till hur flickorna fungerar med andra barn, vad händer när de inte får sin vilja igenom ? Hur är de mot yngre barn/äldre barn ?
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Personalen och många av de äldre barnen retar sig ibland på att hon tänker högt hur hon leker. Tex Emma ska göra något... om någon docka eller Dockan ska smurfa något.... osv..... alltså hon pratar (vad figuerna ska göra) i leken och ibland med pipig röst.... alltså inte så att hon har hög volym!

Pratar högt = dvs hela tiden berättar vad figuren ska göra etc och vill gärna att bestämma vad den andra också ska säga.... men det har hon märkt att det går inte alltid.

Flickorna leker själva när de inte kan styra någon av de andra eller att de vill leka samma sak som hon.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Har jag förstått det rätt att barnet hellre väljer att leka själv än att leka något där hon inte får bestämma?
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Men det låter ju som om hon leker precis så som barn leker ? Otroligt märkligt att personalen "retar" sig på det. Hur uttrycker personalen detta ? Hur förklaras det till er att äldre barnen "retar sig" ?

Eller är det så att flickorna stör på något sätt om det är samling eller något annat där man vill att barnen ska vara koncentrerade ?

Flickorna leker själva när de inte kan styra någon av de andra eller att de vill leka samma sak som hon.

Detta *kan* ju vara en anledning till att de vill sätta en resurs som hjälper flickorna att leka även på andras villkor än bara de egna. Jag tror att det är bra. Även om de är väldigt små fortfarande så är det nog bra att lär sig att leka lite mer lyhört.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Ingen av flickorna stör vid samlingar!

De tycker bara pratet är konstigt då det kommer från sådan ung tjej på första exemplet av förskola. Alltså flickans ordförråd är oerhört bra.
De äldre barnen tycker det är konstigt när hon kan komma och säga när hon kommer på morgonen "Jag heter **** och jag är en flicka!
Eller kan avbryta en ledsam stund med kommentaren "Jag är en flicka" och sedan vara glad igen.
 
Sv: Hur skulle du resonera? Hur tänker du?

Detta är ju helt märkligt.
VEM är det som säger detta till barnets föräldrar ? Är det personalen - är det alltså nån sorts kritik att en glad unge kommer in och säger sitt namn och att hon/han är en tjej/kille ? Jag kanske tycker det är lite märkligt att barnets kön tycks vara så viktigt att det kan avbryta en ledsam stund eller att det är så viktigt att det måste basuneras ut varje dag, men jösses alla barn har ju sina perioder med det ena eller andra, det kommer och går över.

Jag kan inte ens förstå att det görs en stor affär av barnets ordförråd, det är väl helt oväsentligt förutom att man måste akta sig för att tro att barnet har färdigheter det inte har eftersom hon inte nått den mognaden men ord finns.

Jag får känslan av att problemet finns på något helt annat plan än vad föräldrarna uppfattat och då är det bra med en resurs som ni verkligen kan få reda på syftet med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
981
Senast: Praefatio
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 761
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 183
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp