Hästar och barn

N

Nirvana

Jag vänder mig nu först och främst till alla som bor på egen gård och som har egna hästar och sköter dessa hästarna helt själva men jag är även intresserad av att diskutera med er som har häst uppstallad i inackorderingsstall där ni ändå har ansvar för hästen varje dag och därför måste ta er till stallet varje dag.

Jag undrar hur ni har lyckats kombinera småbarn och hästar? Min sambo är hemma upp emot fem dagar i sträck men när han jobbar så jobbar han från 06.00-18.00 eller 18.00-06.00. De dagar som han inte jobbar ser jag inga problem med att sköta hästarna på morgonen och kvällen men de dagarna som han jobbar ser jag däremot problem med. Vad ska jag göra? Ta med mig barnvagnen ut till stallet? I ur och skur?

Hur gör/gjorde ni? :rofl:
 
Sv: Hästar och barn

Nu har jag ju inget barn än, men jag är gravid och har bf i sept.
Jag har tänkt en del på detta med hästarna. Jag har 2 egna, en på tillridning (som antagligen inte kommer va kvar så länge till) och en inhyrning.
Jag kommer hyra ut ett par boxar till hösten, och då försöka få ihop så att vi alla hjälps åt. Jag har ju min sambo som gärna hjälper till med ut och insläpp innan och efter jobbet. Så jag är inte så orolig. Hästarna går ju fortfarande på bete en månad till efter att bebis kommit, så man slipper allt sånt direkt.
Sen kommer jag fortsätta rida och träna som vanligt så fort jag kan, barnet har ju faktiskt en pappa som kan följa med med barnet =)
 
Sv: Hästar och barn

Men hur gör du en dag när pappan inte är hemma och det är din dag att släppa ut hästarna på? Tar du med dig barnet ut till stallet i kanske 20 minusgrader eller hur hade du tänkt lösa det? :rofl:

Jag ska ha barn i början av augusti så jag slipper också det där i början eftersom att hästarna går på sommarbete då.
 
Sv: Hästar och barn

Javisst, bara ut i barnvagnen och in i stallet! Den första tiden är den lättaste, när barnet ligger eller sitter snällt i vagnen. Det är sedan det blir svårare ett par år, till de är 4 ungefär, då blir allt lätt igen :D

Har du eget stall hemma blir det enklare än om du måste ge dig av och packa in i bilen. De flesta små barn och bebisar sover dessutom allra bäst i vagnen ute i friska luften. Minusgrader spelar ingen roll.
 
Sv: Hästar och barn

Om det skulle hända så är det bara att bylsa på ungen och ta med den ut i barnvagnen ;) Eller låta någon av de som har häst inhyrd ta utsläppet just den morgonen. Allt går att lösa!
 
Sv: Hästar och barn

Jag har inte barn än men hoppas på en liten i början av nästa år :love:
För tillfället har jag tre hästar i stallet, egen gård och ensamt ansvar även om sambon hjälper till "om han måste", sen har jag två 2-åringar på lösdrift hon mina föräldrar 3 mil bort.
En av hästarna jag har hemma (tillridningshäst) åker tillbaka till ägaren i augusti, sen ska en av mina egna lånas ut (förhoppningsvis till Bukefalist :)) eftersom hon är lite opålitlig ibland och det inte går att ha säkerhetsväst med mammamage. Den tredje är min stjärna som får vara kvar hemma.
Ena tvååringen åker till nytt hem efter betet och den andra är stjärnans son som får flytta hem så jag bara har de två.
Jag tror inte det är något problem att hinna med två hästar när man dessutom har dem rakt utanför dörren, och det tror inte mina två vänner som är nyblivna mammor heller. Är det svinkallt får man pälsa på bebis ordentligt helt enkelt.
Blir det kris, om jag eller bebis blir dålig så jag inte kan ta hand om hästarna, så får de stå hos mina föräldrar.
 
Sv: Hästar och barn

Jag valde att köra lösdrift för att komma ifrån tidspassningen (samt att det även har andra fördelar gentemot uppstallningen).
 
Sv: Hästar och barn

Min personliga åsikt:
Det är inte så enkelt som en del vill ha det till.
I början, ja. När man själv är mammaledig, klart pappan kan ta barnet när han kommer hem.
Eller sen, när pappan är pappaledig, trots allt finns ju mer tid.Men kanske man vill träffa sitt barn lite när man kommer hem.
Men sen, när båda börjar jobba. Heltid. Man är fast mellan hämtning/lämning.
Har man varit på jobbet hela dagen vill man ju kanske träffa barnet när man kommer hem på kvällen.
Har man varit iväg kanske 10 timmar är det ju inte det första man tänker på att ge sig iväg igen till stallet. Och den barnfria tid som finns bör man ju dela med pappan, båda bör ju få lite tid som de får styra över själva.

Jag har mina hästar hemma på gården, och jag har sänkt min ambitionsnivå rejält. Går inte ha dåligt samvete för att hästarna stått ett tag, alternativet är att sälja. Nu när sonen är fem och vi dessutom byggt en paddock
hemma har allting blivit mycket enklare. Idag är allt hyfsat bra igen, visst, jag kan ju inte ge mig ut i stallet hur som helst, men nu både hjälper lillen mig + att han själv börjat rida lite.

Många som svarar i såna hära trådar genom åren har haft små barn. Barn som ligger i vagn. Inga större problem, så länge de inte blir tokledsna.
Men när de börjar gå själva är det inte alltid busenkelt ha dem i stallet.
Om man ska leda in/ut hästar, vill man då ha en två-åring tultandes runt sig?
Såklart, svaret är väl att 'mina hästar är så snälla och väluppfostrade'.
Men för mig har det varit ett pusslande, som tack och lov har blivit enklare nu när min son blivit större.

Men det går, och för mig är stalltiden guld värd.
 
Sv: Hästar och barn

Men hur gör du en dag när pappan inte är hemma och det är din dag att släppa ut hästarna på? Tar du med dig barnet ut till stallet i kanske 20 minusgrader eller hur hade du tänkt lösa det? :rofl:

Jag ska ha barn i början av augusti så jag slipper också det där i början eftersom att hästarna går på sommarbete då.

Just det behöver nog inte vara något jätteproblem, det är ju bara att bylta på ungen ordentligt. Sen får man ju helt enkelt anpassa sig, de dagar din sambo jobbar blir det kanske bara det allra nödvändigaste gjort med hästarna, men de klarar sig på det ibland med. Ut, in foder, mockning. Rida får man göra när sambon är hemma.

Jag hanterar aldrig hästar med L i bärsele, han fick sitta i bilen eller ibland i vagnen vid ut/insläpp när han var mindre. Nu (1½ år gammal) får han faktiskt vara ensam i trädgården - det är inte så hemskt som det låter, trädgården har Gunnebostaket, stallet ligger 15 meter från trädgården och aktuelle hage precis intill, så jag ser och kan prata med honom hela tiden.

Mockat har jag däremot gjort med honom i bärsele på ryggen i bland, men sen har jag precis som du förmånen att ha en sambo som är hemma ganska mycket, och dessutom en hjälpsam inackordering.

Lycka till!
 
Sv: Hästar och barn

Har 2 egna hästar + 2 inhyrningar och en son på 1 och ½ år.
Nn delar min sambo mitt trav intresse, så vi har gjort så att den som ska iväg och jobba släpper ut hästarna och den andre tar hand om sonen.

När jag var hemma och mammaledig tog sambon ut hästarna varje veckodag innan han skulle iväg på jobbet och på helgerna tog jag utsläppet.
Våra hästar går in väldigt sent så vi har alltid gått ut i stallet oc mockat och donat vad 22-23 tiden och då ligger sonen och sover (har babytelefon med ut i stallet).
Sen har vi kört hästarna tidig morron sen kväll och helger.
Allt går bara man vill man får pussla lite så funkar allt :)
 
Sv: Hästar och barn

Jag har stall hemma med två egna hästar och två inackorderingar. Vi har stallschema och har mockningen var tredje dag. Utsläpp gjorde maken innan jobbet då jag var mammaledig, eller så släppte jag ut innan han åker till jobbet. Mockade gjorde jag då dottern sov i vagnen, när hon blev större så har hon fått lulla runt i stallet. Har inte några hästar inne dagtid. Ridit har jag gjort när mormor/morfar kunnat vara barnvakt eller när maken kommit hem. Nu när vi jobbar båda två så rider jag ofta efter att hon lagt sig på kvällen, vid 19-20-tiden. Första året var hästen skadad så då låg ridningen nästan på is. Sen betäcktes hon så det är egentligen bara året då dottern är 2-3,5år som jag ridit och tränat aktivt.
 
Sv: Hästar och barn

Först och främst så har jag ingen bebis än, han är beräknad till att titta ut i september.
Jag har min häst inhyrd i ett stort stall där allt ingår förutom sköttsel och mockning till min egen häst, jag måste dock kvällsfodra 1-2 ggr/månad samt att vi hjälps åt med alla pass på storhelger.
Jag kan promenera, cykla eller ta bilen till stallet.

Jag har räknat med att ta med bebisen/barnet i ur och skur, anpassa kläder efter väder. Hästen står i utebox så ute kommer oxå bebin att vara när jag mockar osv. Jag har tänkt att om han är vaken så får han sitta i vagnen om han är nöjd med det, annars får han hänga i sele på magen när jag borstar eller att man hittar på något annat som kan roa barnet. Ska hästen motioneras är jag ju beroende av pappan, iaf tills han är så pass stor att han kan följa med ut på körtur i vagnen, då kan jag ju motionera själv, kanske.

Allt beror ju på vad för typ av unge man får, en lugn, en klätterapa som ska springa överallt osv. Sen kanske en sak funkar en viss tid för att sen inte alls funka ett tag pga trotts eller liknande. Man får väl ta det lite som det kommer och lösa allt vart efter som. I värsta fall får jag hyra ut boxen i andra hand och släppa hästen på lösdrift med en viloperiod och bara pyssel.

När man väl börjar jobba igen ska bli lite spännande, då har man ju mycket mindre med tid. Kanske man börjar göra saker som ryktning lite slarvigare än nu när man står nästan en timme om dagen, vad vet jag. Men i dags läget vill jag göra allt utan stress i stallet och faktiskt kunna njuta lite av att vara med hästen, göra allt mycket noggrant, det är något jag tycker är en del av det roliga med att ha häst. Så jag hoppas på det bästa bara.
Kan ju tillägga att pappan i dagens läge är med ute i stallet och hjälper till så ofta han kan med allt möjligt så vi kanske är där alla tre tillsammans emellanåt oxå. Slå ihop en skritt-tur med hästen med en promenad tex, så vi alla umgås ändå.
 
Sv: Hästar och barn

Första barnet född oktober -07
Stod i kollektiv, första stallet så hade jag kvällar och helger så då var han hemma med sin pappa. Sen från han var 10 mån till 2 år fick han följa med till stallet i princip jämt. Han satt i vagnen medans jag tog in/ut hästarna. Oftast somnade han om på morgonen och då passade jag på att rida. När han började gå ordentligt strax efter han blev 1 år så kom han ur vagnen sen och hjälpte mig att fylla på foder och mocka.
Hade medryttare som red ut, så red jag i ridhuset/utebanan.

Andra barnet född januari - 10
Står helinackorderad. Så jag åker bara upp och rider, min medryttare har 2 dagar i veckan. Men oftast skjutsar jag henne och har med mig båda barnen så äter vi mellis medans hon rider. Sonen älskar att åka med till stallet.
Dottern ligger i vagnen eller åker sele. På mig eller min medryttare beroende på vem som rider.

Har jag båda barnen med mig så rider jag inte, men jag har mina hästdagar när sonen går sina 15 timmar hos dagmamma, sen kan han vara hemma med pappa oxå. Dottern får åka med jämt, då jag ammar och hon är extremt mammig. Sen är det svårt för pappa att ha henne just nu när han pajjat knät och hoppar på kryckor.



Mina barn får faktiskt hänga med på allt vi gör. Där emot får man ju tänka på att det kan ta längre tid. Att bara åka upp och rida en snabbis kan ta 1-2 timmar längre för det ska bajsas, ätas, kräkas, gnällas.
 
Sv: Hästar och barn

Första barnet född oktober -07
Stod i kollektiv, första stallet så hade jag kvällar och helger så då var han hemma med sin pappa. Sen från han var 10 mån till 2 år fick han följa med till stallet i princip jämt. Han satt i vagnen medans jag tog in/ut hästarna. Oftast somnade han om på morgonen och då passade jag på att rida. När han började gå ordentligt strax efter han blev 1 år så kom han ur vagnen sen och hjälpte mig att fylla på foder och mocka.
Hade medryttare som red ut, så red jag i ridhuset/utebanan.

Andra barnet född januari - 10
Står helinackorderad. Så jag åker bara upp och rider, min medryttare har 2 dagar i veckan. Men oftast skjutsar jag henne och har med mig båda barnen så äter vi mellis medans hon rider. Sonen älskar att åka med till stallet.
Dottern ligger i vagnen eller åker sele. På mig eller min medryttare beroende på vem som rider.

Har jag båda barnen med mig så rider jag inte, men jag har mina hästdagar när sonen går sina 15 timmar hos dagmamma, sen kan han vara hemma med pappa oxå. Dottern får åka med jämt, då jag ammar och hon är extremt mammig. Sen är det svårt för pappa att ha henne just nu när han pajjat knät och hoppar på kryckor.



Mina barn får faktiskt hänga med på allt vi gör. Där emot får man ju tänka på att det kan ta längre tid. Att bara åka upp och rida en snabbis kan ta 1-2 timmar längre för det ska bajsas, ätas, kräkas, gnällas.

plus allt som barnen gör

;)
 
Sv: Hästar och barn

Många som svarar i såna hära trådar genom åren har haft små barn. Barn som ligger i vagn. Inga större problem, så länge de inte blir tokledsna.
Men när de börjar gå själva är det inte alltid busenkelt ha dem i stallet.
Om man ska leda in/ut hästar, vill man då ha en två-åring tultandes runt sig?

Men precis, eller så visar det sig att de har släktingar på samma gård där de bekvämt lämnar in barnen när de ska till hästen eller som följer med till stallet. Då är det ju faktiskt inget större problem....

Jag som hade två st 2-åring på en gång hade konstant hjärtsnörp de gånger de var med i stallet men ju äldre de blev desto lättare blev det.
En annan säkerhetsgrej ang. de som rider oövervakat och har bebisen med sig i vagn. Om man ramlar av och slår sig medvetslös så finns det heller ingen som tar hand om bebisen. Så av den anledningen är det klokt om det finns en annan vuxen i närheten eller om man åtminstone har ett telefonöverenskommelse (jag har just satt mig på hästen, ringer jag inte inom 20 min så måste du komma etc.).
 
Sv: Hästar och barn

Många som svarar i såna hära trådar genom åren har haft små barn. Barn som ligger i vagn. Inga större problem, så länge de inte blir tokledsna.
Men när de börjar gå själva är det inte alltid busenkelt ha dem i stallet.
Om man ska leda in/ut hästar, vill man då ha en två-åring tultandes runt sig?

Vi har en tom box med lite utrustning, täcken och en hög med leksaker där man kan stänga in barnen vid ex. in och utsläpp :idea:
Boxarna har ett "hingstlås" längst ner som gör att inte ens en vuxen kommer ut.
 
Sv: Hästar och barn

KL

Har en 2½ åring dotter ,hästen är en 3 åring som är helinackorderad . Dock så har jag en sambo med arbetstider som gör mig nästan ensamstående imellanåt .
Jag har med mig dottern "motvilligt" till stallet sas ,är eg ganska stressad när hon är med ,hon älskar hästar och är totalt orädd mycket typiskt åldern ...
Det kan ju skapa en hel del problem . Men det är bara att inse att de dagarna hon måste åka med för att jag ska ha en mäjlighet att kolla över min häst ,ja då får man helt enkelt nöja sig med att bara kolla över honom .
 
Sv: Hästar och barn

Jag har ett litet stall hemma på gården, och 2 egna hästar men plats för max 3. Är i vecka 37 nu. Att släppa ut dem på morgonen tar inte många minuter, lite längre på vintern givetvis när det tillkommer täckning. Räknar med att släppa ut mina på morgonen innan maken far till jobbet under föräldraledigheten, innan vi båda far länge fram. Mockning kan jag göra dagtid till en början när bäbisen sover i vagnen, och motionera på kvällen när maken är hemma igen. Längre fram får alla sådan sysslor vänta till kvällstid.

Jag ser det som en stor fördel att ha dem hemma, eftersom jag kan anpassa lunchtider etc. efter bäbis mat-och-sovklocka som jag inte vet hur den kommer se ut än. Dessutom sparar jag pendlingstiden, som förr var 20-30 min extra/dag. Å andra sidan fanns fördelen med att så inackorderad att jag kunde be stallägarna ta hand om hästen köriga dagar, och bara behövde åka ut en gång/dag!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar och barn

Många här som anser sig vara "ensamma" med sina stall men sen ändå har hjälp av många. Jag ÄR ensam med fem hästar och har en sambo som är hästrädd, så här är det inte så enkelt. Min lilla Ture är en vecka gammal och det är inte så lätt som jag trodde!! Nu går tre på bete men två står på stall, så de ska fodras och tas in/ut.

Gissa varför jag sitter vid datorn kl 5 en morgon? Måste passa på att släppa ut hästarna när bebis sover. :D Än så länge har jag en bebis som vägrar sova på annan plats än min famn, så vagn är inte att tänka på. Sambon duger inte heller, så jag får helt enkelt passa på att ta hästarna när det funkar. Häromkvällen gick jag och la mig halv nio och gick sen upp och tog in hästarna klockan elva när bebis somnat.

Jag är glad att jag inte har någon som måste ridas nu (två dräktiga och resten unghästar) det hade aldrig gått.

Summa summarum - är man helt ensam så är det inte så enkelt som det låter. Det beror helt på hur ens bebis är!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 263
Senast: MML
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 902
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp