Hästar på fårstaket!???

Jag tycker inte heller att fårstängsel verkar bra men ibland kan man nog vara tvungen att ta till tuffa metoder.
Min hovslagare köpte ett ungsto som har utbrytarkungen Houdini som anfader, det elstängsel som ska hålla henne inne finns inte.
Han har varit tvungen att sätta upp renstängsel (som fårstängsel men 180 cm högt) han har dock satt upp 6 rader med breda elband med 25 cm lucka ut från renstängslet och skaffat ett elaggregat med dödskallemärkning!
Stoet har gjort sina försök men hitills har hon inte sprungit ut på riksvägen i alla fall. Men det ser ut som ett interneringsläger!
 
Våran vinterhage har fårstängsel med eltråd överst och det har gått hästar i den i över tio år och inte en enda skada på hela den tiden. Chappe har gått i den de senaste sju åren, plus att hon har haft ett antal olika hagkompisar av varierande storlek och "ta i trä" inte en enda av dem har skadat sig på stängslet.... :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:
 
jag skulle aldrig släppa mina hästar någonstans i närheten av fårstängsel. Finns det inte nbågon "lag" eller bestämmelse om att det ska vara vissa centimetrar mellan fårstängsel och el stängsel ? Eller har jag fel där, nån som vet?
 
jag har nu hört en hel del människor som har haft fårstängsel UTAN att hästarna skadat sig
men finns det inte någon som hört att hästarna HAR skadat sig på fårstängsel? *förbryllad*
 
Syrrans kusar (med flera) har ju gått på bete hos farbror.
Varav en hage har fårstaket. Har fungerat hittills, inga olyckor än i af.. peppar peppar!!
 
Jag hade tidigare en foderhäst (Ardenner/Nordsvensk) som var en rejäl utbrytarkung. Vi testade alla sorters staket han bara marscherade rakt igenom. Trästaket stod han och gungade ner! Eltråd och sådant det skrattade han mest åt!

I alla fall en gång rymde han från sin hage och intill fåren. Tog sönder grinden in till fåren och sen när han inte ville vara där mer tänkte ah jag marscherar genom fårstängslet. Vi satt i köket när vi såg att hästen rymt och stod ute i fårhagen helt stilla.

Han hade fått in hoven i en maska och stod där. Det blev till att hämta en stor tång och tack och lov stod han lugnt och stilla annars kunde det gått illa...
 
jodå. När min kompis köpte gård och vi skulle ha hästarna där, så hann vi inte ta bort allt elände som fanns överallt. Vi tyckte vi hade rensat bra, men på en sträcka av ca 40 meter hade vi inte hunnit ta bort fårnätet. Vi hade el innanför. Jag var lite orolig men tyckte väl att hon inte borde hinna fastna första dagen, hela hagen var ju full med gräs så vad skulle hon på staketet att göra. På kvällen när jag kom och skulle rida hade hon ett rejält märke rätt över böjsenan på ena fram. I hagen låg fårnätet indraget 10-15 meter och alla stolpar som varit fästade vid fårnätet var avbrutna. Vi kom undan med blotta förskräckelsen och en lokal och kortvarig svullnad med lätt hälta ett par dar, men jag vågar INTE tänka på vad som hade hänt om hon fastnat med skorna...
 
ok
det är ett rent och klart bevis att hästar KAN göra illa sig på fårstängsel.
 
Jodå att det finns hästar som skadat sig på fårstängsel. I min ungdom köpte vår granne en billig lipizzaner till sin dotter. Skälet till att hästen var billig var att hon som föl slitit sönder sitt ena öga på fårstängsel och alltså var BLIND på ena ögat.BLÄÄ för taggtråd och fårstängsel :mad:
 
jag har ytterligare ett skräckexempel:En travare på stuteri fastnade med hoven och slet av den i paniken...behöver jag tillägga att hästen inte lever längre...???IDIOTI med fårstängsel till hästar.
 
Har sedan min son rymt ur vår trädgård som har fårstängsel runt om, noterat att det finns olika storlekar på rutorna i staketet. En del har små rutor och där kan jag tänka mig att en hov kan fastna men runt min ondes hage så är det stora rutor. Det msåte vara en skostorlek på 5 och uppåt för att fastna i den rutan. Har sett hur en av mina B-ston stoppade in en hov genom staketet häromdagen. Lika lätt tog hon ut hoven igen sen åkte huvudet nästan igenom.....Har också sett hästar som slagit med benen mot eltråd och fastnat och skurit upp sig djupt. Efter detta filosofiska inlägg från mig så måste jag nog dra slutsatsena att rätt uppsatt fårstängsel med större rutor är nog inte värre än eltråd för oskodda ponnier.
 
Jag hörde för något år sedan att ett försäkringsbolag inte täcker skador från fårnät. Det kan vara ett rykte, jag vet inte.
När min häst gick på sitt andra sommarbete satte en bonde upp ett staket i sin hage och min man inspekterade det. Allt var ok och vi släppte hästen. Dagen efter insåg jag att bonden, som ju har kor, hade satt ett kostaket, alltså bara EN eltråd! Men hästen stannade i hagen ändå.
Har man en häst som inte går nära staketet så är det väl ok att ha ett fårstaket ifall man har shettisar eller får, tycker jag.
 
Någon har påstått att det inte ens är tillåtet.
Detta har jag ingen susning om, men enkalst är att kolla upp detta. Ring till djurskyddstjossan och hör vad dom säger, ring även försäkringsbolaget och kolla vad dom säger.

Personligen vågar jag inte ha det till mina hästar, även om jag vid ett tillfälle funderat på det. Pluttarna lekte Houdinis innan de blev kastrerade (men inte pga ston! MAT!)
 
Hej!

Min tjej har gått på fårstängsel 2 somrar utan att skada sej. En annan häst, som en dag inte ville vara ensam, lyckades fstna med hoven i stängslet, men han blev heller inte skadad, utan låg "bara" fast tills övriga gänget kom tillbaka. En häst där jag står nu hittades i fårhagen med en skada över böjsenan som KAN ha kommit från staketet, men vi är inte säkra.. Har aldrig sett en skada från fårstaket, som bevisat kommer från det./ Lavinia, som föredrar fårstaket framför taggtråd..
 
Min häst fastnade i ett fårstängsel under en ridtur förra året. Stängslet låg platt ner på marken under en massa högt gräs (ja, jag vet att det väl var oansvarigt av mig att rida där jag inte gått innan... :crazy:). Det som hände var att tråden fastnade mellan skorna och hovarna och det gick inte att få loss. Hästen fick därför panik och slog sig lös med ett rejält skärsår i karleden som följd. Det otäckaste med fårstängsel är att det oftast blir så att ju mer hästen försöker ta sig loss, dess värre trasslar den in sig. Som tur var läkte min hästs sår och han har idag inga andra men än ett fult ärr. Men jag skulle aldrig gå i närheten av fårstängsel med honom igen. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 938
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 126
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 714
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
6
· Visningar
517
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp