Hästar på fårstaket!???

Cyllene

Trådstartare
Era erfarenheter? Säkerhet? Skador ni sett?

Är jag så dum i huvet som inte vill ha min häst på bete med fårstängsel??

Vad säger försäkringsbolagen?

/C - som nu kommer byta stall till ett utan fårstängsel!! :(
 
Skulle aldrig, aldrig ha fårstaket till en häst, så i så fall är vi två som är dumma i huvudet... :cool:

En av våra hästar skyggade och kom lös vid ett tillfälle under en ridtur. Han lyckades då trassla in sig i ett fårstaket som låg ned bredvid vägen. Han fick givetvis panik och trillade intrasslad i nätet, kom upp igen och sprang runt med fårnätet tills han åter igen trillade. Då satt nätet under skorna på honom och vi lyckades i ren panik klippa loss honom med hjälp av en gammal rostig hovtång som en granne som såg eländet kom springande med (grannens staket för övrigt... :smirk:).

Nu gick det bra, men det kunde ju slutat riktigt illa. Dessutom var det en riktig skräckupplevelse, både för oss och hästen.
 
Nä, tycker du tänker bra. Vi har blivit erbjuden sommarbete där det är fårstängsel...nej tack sa vi. Skaderisken är alltför stor. Så lätt dom får in ett ben genom maskorna...Fattar inte varför folk inte kan ha rätt stängsel till rätt sorters djur :confused:
 
Jag har både får och hästar i samma hagar, alltså med fårnät men jag har dragit el med distansisolatorer på insidan och det har (peppar-peppar ta i trä) inte hänt några olyckor!

Loggan
 
Hästen kan så lätt fastna med staketet mellan hoven och skon. Sett en häst som måste avlivats pga detta och har aldrig vågat ha någon egen på fårstängsel. Vilket resulterat i att man fått åka hem från en och annan hingststation med ogjort ärende :D

Oskodda hästar tror jag iofs inte löper samma risk. Har sett fölstaket bestående av fårstaket två dm ovanför marken. Kanske inte jättefarligt, men dumt att inte lära fölen att vara rädda för elen från början istället :confused:
 
Vi har fårstängsel till getterna och elsnören till hästarna.
Vad säger jordbruksverket?

Jag tycker att det känns lite otäckt att de faktiskt kan fastna i "maskorna", men jag har faktiskt aldrig varit med om det.
Vi har visserligen fortfarande fårstängsel på vissa sträckor av hagen...
 
hurvida du vill göra med din häst låter jag dig avgöra :D
har jobbat som stallchef på ett ställe där vi hade fårstaket runt alla hagarna (ej rasthagarna) då de växelbetades med får.
Fungerade utmärkt och dettas ställe hade aldrig haft en häst som fastnat i staketet. De hade haft sådant stängsel i över 20 år.
Kan tillägga att hagarna var verkligen jättestora och att vi hade en planka/ribba msamt elrep över själva fårnätet.
 
Det var fårstängsel på våran gård när vi köpte den...just runt huset.Vi hade inget val just då än att släppa hästarna i just den hagen då...men efter ett antal bocksprång med tjongande hovar väldigt nära stängslet...ja faktiskt så stängslet fick sej en smäll.

Hade någon fastnat kunde det gått olyckligt.Vi bytta stängsel så fort vi bara kunde....det var liksom för stora risker.
 
Tack allihop för svaren. Jag har hittat annat bete och kommer stå fast vid att mina hästar aldrig kommer gå på fårstängsel!

/C
 
Varför inte bara ha el då? *nyfiken*

Där jag rider har de får också och alla hagar har el, det fungerar utmärkt. Men, elen får ju vara lite rejälare, så fåren känner den igenom pälsen också... kanske kan man tycka lite synd om lammen på våren innan de lärt sig, speciellt om de bestämmer sig för att tugga på tråden... men, rycktet brukar sprida sig snabbt i flocken...
 
Rekommenderas inte, men i vårt stall har vi det faktiskt kvar i shettishagen. Det är fårstängsel runt hela och innanför att vi 3 st eltrådar. Mellan trådar och stängsel är det ca ½ m. Tanken var att OM de skulle sparka vid staketet så är det ingen risk att de fastnar i stängslet utanför. Men att ha för långt avstånd mellan trådar och stängsel kan sluta med att en häst står fast mellan. :crazy:

Vi har haft såhär i 15 år och det har aldrig hänt något. *ta i trä*

Skulle inte själv sätta min ponny i en beteshage med fårstängsel.
 
Växelbetar med olika djur på sommaren. Just nu så går delar av flocken i hage med fårstängsel och det funkar bra. Nu är den lugna stoflocken som snart ska föla som går där och inte de livliga unghästarna. Jag har haft mina i hagar med fårstängsel i många år utan skador. Under betet så brukar mina äta, äta, äta , sova och äta inte raca runt och leka med staketen.
 
Vi har delvis fårstaket i en hage, med en eltråd ovanför. Ingen häst har skadat sig på den. Men hagen är relativt stor så det har nog med saken att göra också, det finns liksom plats att bralla av sig utan att vara nära staketet.

Men jag skulle inte sätta upp fårstängsel om jag bygger ny hage.
 
Jag har får och hästar som växelbetar vissa bitar av marken. Jag har fårnät + en tråd överst permanent i dessa hagar. När hästarna flyttar in i hagen drar jag en eltråd 2 dm innanför nätet med hjälp av flyttbara plaststolpar. Enkelt och säkert.
 
Det finns ju även isolatorer som flyttar ut eltråden ca 2 dm från stolpen. Ett alternativ till plaststoplar?
 
Hade det först, men jag tycker inte det funkar så bra. Fåren kliar sig mot isolatorerna, och då bryts de. De är dyra som tusan och inte speciellt bra. De påstås vara rostfria, men alla mina rostar vid gängorna, blir sköra och bryts lätt. Och jag har som sagt den dyra sorten. :(

Sen spikade jag en 2 dm lång regel ut från stolpen. Toppen-ryggkliare tyckte fåren. Jag har lerjord, och därmed är det ganska lätt att "lyfta" upp stolpen då det är torrt i marken. Ingen hit alltså. :crazy:

Så de här stolparna är faktiskt lättast och billigast i längden. Man trampar ner dom och drar tråden på noll-tid. :)
 
Saken är den att mina beteshagar har innan vi tog över endast betats av får och det blir både dyrt och jobbigt att stängsla om ca 40 ha mark, då är det enklare att dra eltråd innanför fårnätet!

Loggan
 
Skulle aldrig aldrig aldrig släppa mina hästar på fårstaket. har en granne som använder det, till sina hästar sedan 20 år tillbaka, och konstigt nog har det aldrig hänt något. Men jag skulle inte ens våga chansa
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 937
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 121
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 920
Senast: bobbbo
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 653
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp