Hästar på ridbana hela vintern?

tujunen

Trådstartare
Har egen gård med tillhörande litet stall. 1 vinterhage, 1 beteshage samt en större beteshage en bit ifrån gården.
Rum för ridbana existerar inte, och jag har nu varit utan ridbana sen vi flyttade hit för 2 år sedan. Joo, det är väl roligt att rida i terräng, men ibland känner jag "om jag bara hade en ridbana så skulle jag kunna göra de och de....." allt går tyvärr inte att göra i terrängen, åtminstone inte här, och vissa dagar så känner jag bara att jag vill inte rida i terräng idag med en massa bilar som inte ens förstår hur man ska uppföra sig i trafiken med en häst! Jaa, vi måste alltid rida på trafikerade vägar för att kunna ta oss till någon liten grusväg, som inte heller är så värst långa tyvärr. Så det är inte så bra med terrängvägar här heller, och det kör bilar på varenda en.
Nu har jag funderat på att helt enkelt göra om vinterhagen till en ridbana, och ha hästarna att gå där hela vinter samt att kunna rida/träna där. Som det är nu så är det en enda gyttjepöl (inte överdrivet, men det räcker till) så att träna som den är nu är bara att glömma. Hagen ska ju lixom ändå åtgärdas (på grund av gyttjan som blir varje vår/höst) så varför då inte göra den till en ridbana helt enkelt. Något gräs kommer ju ändå inte upp där, men hästarna går ju och knycker upp det lilla som kommer, vilket får mig att bli orolig för att de också får i sig gyttjan :/ Den ena står till och med och gräver upp rötter och liknande och slickar i sig av gyttjan :banghead:
Vad tycker ni om att hästar står på ridbanor hela vintern? Någon annan här inne som har det så? Hur funkar det rent praktiskt? Går det att ha eller blir den bara förstörd? Vad för material ska användas i så fall? Vad har ni andra för material ridbanorna? Storlek? Vad kostade det er att göra en ridbana helt från grunden?
 
Jag känner till ett stall som använder ridbanan som vinterhage. Har inte diskuterat med ägaren hur det fungerar, men banan-hagen ser ok ut och hon skulle ha andra alternative om banan blev allt för förstörd.

Sen är det ju helt beroende på en banas kvalitet vad för belastning den tål. Och vad det kostar att anlägga den beror helt på vad för underarbete som behövs. Vilket I sin tur beror på lokala förhållanden. Så om du vill ha häst gående periodvis på banan behöver du ett bra underarbete, annars har du en lerpöl igen. Bäst är att kontakta en local grävfirma som gjort banor förut och som du kan få någon referens på. En bana 20x40 med gedigen dränering får man nog alltid räkna minst 200 000 för skulle jag tro. Men som sagt det hänger väldigt mycket på hur just din mark är, hur långt det är till grustäkter och om du har möjlighet att få massor gratis från något bygge I närheten om man behöver fylla upp, etc.
 
Jag skulle kunna tänka mig att det är viktigt att mocka och hålla efter ridbanan, så den inte förvandlas till en "levande gödselstack" och se till att det inte blir för mycket matspill, dvs grovfoder på backen, då det kan bidra till gegga i sin tur.
Personligen har jag nog inte velat ha hästarna på ridbana en hel vinter, kanske en dag. Så det inte hade blivit så jobbigt att fixa till i efterhand, men det är jag det.
Kanske finns någon därute som sitter på både erfarenheter och kunskaper kring detta. Jag kan bara gå på mina tankar vad jag hört om ridbanor, när man inte mockar upp skit efter sig och låter den ligga eller blir nertrampad. :)
 
Tror att ett av våra grannstall också använder ridbanan som hage. Det är bara 2 hästar på gården tror jag, och jag har bara sett den från vägen, men det ser ut som att de går på en ridbana. Jag tror att det går ganska bra faktiskt, sålänge man mockar och dessutom håller rent från hö. Min man jobbar med markanläggning och vi har pratat om detta med att dränera vid foderplats i hagen (lösdrift). Han säger att hö och halm som går ner i dräneringen kommer att förstöra den med tiden. Så, om du lägger 200 000 på en ridbana skulle jag se till att ha foderplats i ena kanten eller så och kratta bort kvarvarande foder dagligen. Nu bukar hästarna vara duktiga på att äta upp fodret om de får begränsad tillgång visserligen, vi har haft fri tillgång och då blir det mycket spill på backen så det var det min man utgick ifrån när vi pratade. :).
 
Tror att ett av våra grannstall också använder ridbanan som hage. Det är bara 2 hästar på gården tror jag, och jag har bara sett den från vägen, men det ser ut som att de går på en ridbana. Jag tror att det går ganska bra faktiskt, sålänge man mockar och dessutom håller rent från hö. Min man jobbar med markanläggning och vi har pratat om detta med att dränera vid foderplats i hagen (lösdrift). Han säger att hö och halm som går ner i dräneringen kommer att förstöra den med tiden. Så, om du lägger 200 000 på en ridbana skulle jag se till att ha foderplats i ena kanten eller så och kratta bort kvarvarande foder dagligen. Nu bukar hästarna vara duktiga på att äta upp fodret om de får begränsad tillgång visserligen, vi har haft fri tillgång och då blir det mycket spill på backen så det var det min man utgick ifrån när vi pratade. :).
Om man använder en grusbana som hage och fodrar där skulle jag se till att undvika spill av den anledning att hästarna lätt får I sig sand. Någonslags låda/skiva under däck etc. kan fungera.
 
"Mitt" stall anvander ridbanan som rasthage aret runt - i.e. ridbanan ar nastan aldrig tom pa dagtid - pagar det inte lektioner sa ar nagon hast ute.
Efter fyra ar sa tycket jag ridbanan fortfarande ar i trevlig form - men den mockas flera ganger under dagen och ho ar forbjudet pa ridbanan. Dessutom tror jag ridbanan var anlagd enligt konstens alla regler, i.e. den ar ordentligt dranerad och stangslad.

hoppas det gar bra!
 
Tack för alla svar! Jag har endast 2 hästar på gården, hagen mockas dagligen/varannan dag samt att vi har matplats med låda där hästarna får sitt hö under dagen. Så mycket hö läggs ut varje morgon att de har fri tillgång hela dagen. Inte mycket som hamnar utanför, och det som hamnar utanför så krattas bort.
Skulle gärna anlägga ridbanan någon annanstans, men då det inte finns rum för det. Någon av beteshagarna kan jag inte göra om till ridbana då de inte ägs av mig, de är endast till låns under sommaren, då ägarna inte använder dem själva och har ingen nytta av dem. Men att få x-antal ton med sand och annat dit tror jag inte de är så pigga på då man inte vet hur framtiden ser ut :p
Ska forska lite mer i att anlägga ridbana, och höra mig för här runt om angående priser mm. Har en bekant som jobbar med maskiner mm. som jag vet gärna sköter det mot mat och kaffe och någon sliskig bulle :D så då är det bara hyra för maskiner samt materialet som ska betalas, så kanske man får ner priset liiiite då i alla fall.
 
Allt beror på hur du bygger upp banan. Helt klart blir det ett enormt slitage av att ha lösa hästar så många timmar varje dag så stor del av året. Men hur det slitaget yttrar sig beror på hur banan byggs upp.

Ett ställe hade oturen att sysslolösa hästar grävde upp markduken. Det var dyrt och omständigt att återställa.
 
Beroende på hur era vintrar ser ut så är det nog ingt problem. Dvs om det är fruset och snö innan du släpper in hästarna.
Att ha dem där under en längre ler period är nog inte fullt så lyckat.

Men ska du inte använda banan dagligen eller hoppa några höjder så är en Gräsridbana fullt tillräckligt. Bara att platta till en bana fylla i och bana av det som behövs och ev lägga ett spår av stenmjöl eller annat så det blir lite mjukare och bara börja rida :).
Inget större slitage på hagen och de kan gå där under sommaren. Samt bara att plöja bort då bonden vill ha tillbaka det.

Jag har typ alltid haft gräsridbana/rid hage, med varierande knölighet. På "terrängbanan" så är det typ bara helt platt på själva banan och gamla rator och mullvadshögar i hörnen (dvs inte så trevligt att rida just där, sen är det gamla ridbanan fick ett djupt upptrampat spår efter bara ett par år som blev skit halt vid regn. Så nu har jag gjort i ordning en del av terrängbanan som jag gjort iordning mer ordentligt. Skrapat av högar och fyllt i hålor, och lagt grus på spåret så att man kan svänga utan att riskera att halka :p.
Samt att man nu kan harva och sladda spåret för att få bort hovspår. Hästen uppskattar det lite mjukare underlaget också :)
 
Jag använder min paddock som "hage" - dock inte den enda hagen - hästarna gillar den och gillar att vara där när de sover och när de ska rulla sig. Jag mockar den dagligen och speciellt innan jag rider. Jag har haft foderlåder för utfodring av grovfoder när det var lerigt i de övriga hagarna, men skulle inte rekommendera det, blir mycket spill som trampas ner. Ett problem jag fick var att den nya hästen fick för sig att hon skulle gräva en stor grop - tror det när det var halvfruset - man måste ju mjuka upp marken för att kunna rulla sig :p Lyckades stoppa det genom att lägga ett par grenar på det stället ett tag och nu när gräset börjar komma upp i hagarna är det tydligen inte lika stort behov att stå och gräva i paddocken :p jag harvar och sladdar paddocken regelbundet så länge den inte är frusen.
 
Tack för alla svar! Jag har endast 2 hästar på gården, hagen mockas dagligen/varannan dag samt att vi har matplats med låda där hästarna får sitt hö under dagen. Så mycket hö läggs ut varje morgon att de har fri tillgång hela dagen. Inte mycket som hamnar utanför, och det som hamnar utanför så krattas bort.
Skulle gärna anlägga ridbanan någon annanstans, men då det inte finns rum för det. Någon av beteshagarna kan jag inte göra om till ridbana då de inte ägs av mig, de är endast till låns under sommaren, då ägarna inte använder dem själva och har ingen nytta av dem. Men att få x-antal ton med sand och annat dit tror jag inte de är så pigga på då man inte vet hur framtiden ser ut :p
Ska forska lite mer i att anlägga ridbana, och höra mig för här runt om angående priser mm. Har en bekant som jobbar med maskiner mm. som jag vet gärna sköter det mot mat och kaffe och någon sliskig bulle :D så då är det bara hyra för maskiner samt materialet som ska betalas, så kanske man får ner priset liiiite då i alla fall.
Om han har kontakter kan han säkert ordna massor och material till bra pris. :) Lycka till!
 
Klart det går, det kommer dock bli stort slitage på din banhage så du får räkna med att fylla på/byta underlag oftare än vanligt.

Det absolut bästa för dig är Paddex. Dränerar bra, blir aldrig lerigt/geggigt, fryser plant och är relativt underhållsfritt, sladda så ofta du syns det behövs. 1-2 ggr i året kan den harvas lite djupare om den börjar bli hård. Funkar att rida på året runt, salta sparsamt om det fryser när den är blöt. Det är inte bästa underlaget att rida på under idealiska förhållanden (sliter sönder boots och slipar hovarna rätt så bra) men det är helt klart det bästa underlaget om man inte har ridhus och är beroende av att banan ska gå att rida på hela året. Min paddex bana är 10 år och lika fin.

Att få till ridbana och hage med vanligt grus/sand kommer kräva extremt bra dränering med massa rör, många lager och mycket skötsel dvs det blir väldigt dyrt.
 
Kan också tycka att tanken med ridbana som hage kan var en fördel om hagen ändå nu är lerig också.
 
Det funkar bra att ha ett fåtal hästar på en väl satt ridbana om man mockar noga varje dag och som flera redan sagt tar bort höspill osv. Slitaget blir inget värre alls på ridbanan om man gör så .

Jag hade undvikt det på en nyanlagd ridbana då det tar lite tid för underlaget att sätta sig och man då inte gärna vill ha mycket bajs och strö blandas in vilket det lättare gör i löst underlag innan det satt sig .
Men sen bortsett från det brukar det gå bra om banan som sagt är fast och fin och underhålls dagligen från bajs och foder .

Paddex är inget jag tycker är ett underlag hästar ska vistas på många timmar på dygnet . Sliter så mycket på hovarna det finns lika bra torra underlag som inte gör det.
 
Senast ändrad:
Om jag skulle vara du så skulle jag använda vintergagen bara till ridbana, sommarhagen som är nära till vinterhage och sen den som är långt bort som sommarhage! :) men beror ju på hur mkt mark o sånt det är förstås!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 683
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 317
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp