Hästar skulle omhändertas – ägare spred slaktrester över gården

Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren valde istället att avliva hästarna och sedan sprida ut hästarnas kroppsdelar över gården.
 
Jag har tidningen digitalt för tillfället. Jag kan dela ett citat från kvinnan:

Kunde ingen annan ha tagit hand om hästarna?

– Nej, det är ingen som köper hästar i dag. Det finns ingen ekonomi. Jag vill inte att dessa vackra, fria djur skulle bli instängda. De har gått och betat och haft det bra hela sina liv. Jag ville att de skulle få ett bra slut och dö lyckliga och de gjorde de. De var så glada, säger kvinnan.

Och så finns det några riktigt VIDRIGA bilder i artikeln - som rimmar väldigt dåligt med ovan citat - bland annat en bild på en hög med fuxfärgade underben med hovar på, och en annan bild där två skimmelhuvuden står uppställda mot en låda. Deras ben ligger i högar bredvid. Det är något av det märkligaste och otäckaste jag har sett att en djurägare - som säger sig tycka om sina djur - har gjort. Sedan finns det andra bilder i artikeln också som visar en väldigt förfallen miljö, med skrotbilar och båtar uppställda i hästhagarna.
Spontant så låter det som i vilket slakteri som helst - men jag har inte sett bilderna så jag utgår bara utifrån din beskrivning.
 
Inget av de slakterier jag varit på har låtit kroppsdelar ligga ute öppet?
Är väl inte tillåtet heller, rätt höga krav på hantering av kadaver/slaktkroppar.
Nej, men att de samlar ben i en hög, huvud i en annan hög osv. Givetvis ordning på det hela, men för gemeneman lär det se snarlikt ut.
 
Här har man strött ut tarmar på så vis att reportrarna som skrev artikeln höll på att trampa i dem när de klev ur bilen. Låter helt normalt?
Jag svarade på ett specifikt inlägg där det inte stod något om några tarmar som spritts ut. Jag var tydlig med att jag inte har sett några bilder.
 
Nej, men att de samlar ben i en hög, huvud i en annan hög osv. Givetvis ordning på det hela, men för gemeneman lär det se snarlikt ut.
Det är väl kanske inte konstigt men det får ju aldrig ligga öppet? Tror det är den detaljen vi alla reagerat så starkt på.
Jag har varit på flera slakterier flera gånger och aldrig sett slaktrester liggandes. Det är inget man ska se heller.
 
Det är väl kanske inte konstigt men det får ju aldrig ligga öppet? Tror det är den detaljen vi alla reagerat så starkt på.
Jag har varit på flera slakterier flera gånger och aldrig sett slaktrester liggandes. Det är inget man ska se heller.
Ingen aning? Det är inte del av min expertis riktigt. Slaktavfall från vilda djur brukar ju bara lämnas där man slaktar är min erfarenhet? Givetvis är det skillnad på slakteri - där blir det både en miljöfråga och arbetsmiljöfråga + hygienregler. Men gäller samma regler om det är enstaka djur som man själv har tänkt att äta, eller inte äta? Jag har ingen aning.

Har du koll på lagstiftningen här så länka gärna, alltid kul att lära sig något nytt!
 
Ingen aning? Det är inte del av min expertis riktigt. Slaktavfall från vilda djur brukar ju bara lämnas där man slaktar är min erfarenhet? Givetvis är det skillnad på slakteri - där blir det både en miljöfråga och arbetsmiljöfråga + hygienregler. Men gäller samma regler om det är enstaka djur som man själv har tänkt att äta, eller inte äta? Jag har ingen aning.

Har du koll på lagstiftningen här så länka gärna, alltid kul att lära sig något nytt!
Ärendet hamnar hos kommunen efter att djuren är döda, enligt ytterligare en artikel.

Vår handläggare såg att det var kvar slaktrester och djurkroppar på gården och att detta inte verkade förvaras på ett tillåtet sätt. Vi har startat ett ärende och ska se över detta. Vi kommer med största sannolikhet ta beslut om att omhänderta kadavren, säger Lars Lindberger, presschef på Norrtälje kommun.
 
Ingen aning? Det är inte del av min expertis riktigt. Slaktavfall från vilda djur brukar ju bara lämnas där man slaktar är min erfarenhet? Givetvis är det skillnad på slakteri - där blir det både en miljöfråga och arbetsmiljöfråga + hygienregler. Men gäller samma regler om det är enstaka djur som man själv har tänkt att äta, eller inte äta? Jag har ingen aning.

Har du koll på lagstiftningen här så länka gärna, alltid kul att lära sig något nytt!
Reglerna kring slakt av husdjur/produktionsdjur är rätt strikta. Enstaka djur är ok men man får exempelvis inte slakta mer än fyra nöt hemma för hushållsbehov (årligen).
Och slaktavfallet ska tas om hand.

Ska kolla om jag har något lättillgängligt, återkommer isf!
 
Reglerna kring slakt av husdjur/produktionsdjur är rätt strikta. Enstaka djur är ok men man får exempelvis inte slakta mer än fyra nöt hemma för hushållsbehov (årligen).
Och slaktavfallet ska tas om hand.

Ska kolla om jag har något lättillgängligt, återkommer isf!
Ja gör gärna det!
Jaha inte mer än 4 djur? Vad spännande, vet nog någon producent som kanske inte riktigt följer reglerna där :rolleyes:

Hm
Funderar på hur det fungerar om man måste nödslakta en häst, till exempel en fredagskväll (för det är alltid en fredagskväll/natt...) och sedan kan ingen hämta kroppen förens flera dagar senare. Visst är det väl så att ingen handläggare orkar hålla på med det om man fixar det när vardagen kommer. Men rent lagmässigt...? Är man egentligen skyldig att göra något med kroppen?


Helt OT funderingar, men det är mycket roligare än att skriva på min master, så var snäll och underhåll mitt prokrastinerande nu! :rofl:
 
Nej, men att de samlar ben i en hög, huvud i en annan hög osv. Givetvis ordning på det hela, men för gemeneman lär det se snarlikt ut.
Men de ska ju inte ligga utomhus oskyddat, som i det här fallet. Än mindre utspridda över ägorna som i nån skräckfilm.

Jag tror inte det är snarlikt ett slakteri, ens för gemene man. Ett slakteri som strödde ut ben och huvuden utomhus skulle ju omgående bli en sanitär olägenhet och en samlingsplats för rävar och andra djur.
 
Ja gör gärna det!
Jaha inte mer än 4 djur? Vad spännande, vet nog någon producent som kanske inte riktigt följer reglerna där :rolleyes:

Hm
Funderar på hur det fungerar om man måste nödslakta en häst, till exempel en fredagskväll (för det är alltid en fredagskväll/natt...) och sedan kan ingen hämta kroppen förens flera dagar senare. Visst är det väl så att ingen handläggare orkar hålla på med det om man fixar det när vardagen kommer. Men rent lagmässigt...? Är man egentligen skyldig att göra något med kroppen?


Helt OT funderingar, men det är mycket roligare än att skriva på min master, så var snäll och underhåll mitt prokrastinerande nu! :rofl:
Man täcker väl över kroppen så djuren inte kommer åt den. Blir ju väl makabert annars. Är ju också skillnad om det är en hel häst, eller en hög med avsågade underben som djur kan ta och springa iväg med.
 
Ja gör gärna det!
Jaha inte mer än 4 djur? Vad spännande, vet nog någon producent som kanske inte riktigt följer reglerna där :rolleyes:

Hm
Funderar på hur det fungerar om man måste nödslakta en häst, till exempel en fredagskväll (för det är alltid en fredagskväll/natt...) och sedan kan ingen hämta kroppen förens flera dagar senare. Visst är det väl så att ingen handläggare orkar hålla på med det om man fixar det när vardagen kommer. Men rent lagmässigt...? Är man egentligen skyldig att göra något med kroppen?


Helt OT funderingar, men det är mycket roligare än att skriva på min master, så var snäll och underhåll mitt prokrastinerande nu! :rofl:
Ja du är skyldig att lägga kroppen där den t ex inte kan förorena vattendrag eller kommas åt av vilda djur.
 
Reglerna kring slakt av husdjur/produktionsdjur är rätt strikta. Enstaka djur är ok men man får exempelvis inte slakta mer än fyra nöt hemma för hushållsbehov (årligen).
Och slaktavfallet ska tas om hand.

Ska kolla om jag har något lättillgängligt, återkommer isf!
Enligt artikeln fanns det fyra stycken slaktkroppar som hängde helt öppet från en bräda mellan två containrar. Och sedan hängde det ytterligare två från en traktor. Också helt oskyddade... :wtf: Plus då allt slaktavfall och blodpölar som var utspridda på lite olika ställen. HUR kan man gå runt i det här och se sina djur på det viset... :( Jag förstår verkligen inte.
 
Reglerna kring slakt av husdjur/produktionsdjur är rätt strikta. Enstaka djur är ok men man får exempelvis inte slakta mer än fyra nöt hemma för hushållsbehov (årligen).
Och slaktavfallet ska tas om hand.

Ska kolla om jag har något lättillgängligt, återkommer isf!
Var hittar du gränsen om fyra djur?
 
Ja du är skyldig att lägga kroppen där den t ex inte kan förorena vattendrag eller kommas åt av vilda djur.
Har man traktor så kan det kanske göras rätt så enkelt. Men de flesta små hästställen har ju inte det. Blir knepigt att lösa det för många då kan jag tänka mig. Det är ju inte som att man lyfter upp 500 kilos död häst och går iväg med dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 673
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp