Hästar skulle omhändertas – ägare spred slaktrester över gården

Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren valde istället att avliva hästarna och sedan sprida ut hästarnas kroppsdelar över gården.
 
WTF?! :eek:

Edit: Min pappa var slaktare i mindre skala... nej, det låg inte slaktavfall lite hipp som happ kring slakteriet. En gör bara inte så. Sedan skiter jag faktiskt i om någon mår psykiskt illa om det går ut över djuren. Det är inte ok under några som helst omständigheter (det kan vara en förklaring till att det blivit så... men inte en ursäkt).
Samma här, jag bor på en gård med litet slakteri. Slaktkroppar kan hänga från traktor medan de tas ur, flås osv, sen grävs allt rester ner. Hundarna kan möjligen få ett ben, en bröstkorg eller liknande som kan ligga kvar ett tag. Blodfläckar spolar man bort med vatten. Det som beskrivs i artikeln verkar vara hur någon agerat i en form av chocktillstånd eller dyl.
 
WTF?! :eek:

Edit: Min pappa var slaktare i mindre skala... nej, det låg inte slaktavfall lite hipp som happ kring slakteriet. En gör bara inte så. Sedan skiter jag faktiskt i om någon mår psykiskt illa om det går ut över djuren. Det är inte ok under några som helst omständigheter (det kan vara en förklaring till att det blivit så... men inte en ursäkt).
När jag hemslaktade lamm/får så skulle synen säkert ha chockat en stackars storstadsvegan. Under själva slakten kunde hundarna få var sitt lammhuvud att tugga på som de drog iväg åt olika håll. Allt avfall sorterades efter hur det skulle tas om hand, fett i hinkar, slamsor i hundmatsbyttor, gåben i destruktionshögen, huvuden till hundmatsfrysen, skinn breddes ut för snabb avkylning och sen saltning osv. Dvs det kunde se ganska brutalt ut ett par timmar efter slakt, men allt var bortstädat dagen efter. (Utom när Ida då och då stal och gömde de andras huvuden, de kunde sen komma fram efter hand som hon bestämde sig för att tömma sina hemliga lager...)

Själva slaktkropparna hanterades så klart hygieniskt och hängdes skyddade från smuts/flugor/villt.
 
Har man traktor så kan det kanske göras rätt så enkelt. Men de flesta små hästställen har ju inte det. Blir knepigt att lösa det för många då kan jag tänka mig. Det är ju inte som att man lyfter upp 500 kilos död häst och går iväg med dem.
Jag tror inte det är en jättegrej, faktiskt. Dels är väl inte nödslakt det vanliga, dels känner väl många som har häst någon med traktor. Om inte annat har man väl presenningar eller liknande man kan täcka med något dygn.

Jag har nog aldrig uppfattat det som ett jätteproblem, dels eftersom man sällan behöver nödslakta, och när det händer så löser man det. Göra sig av med kroppen behöver man ju ändå göra när man avlivar en häst.

Läser man på livsmedelsverkets hemsida står det om nödslakt bl a: "En officiell veterinär från livsmedelsverket måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna följa med djuret till slakteriet." Dvs, det är inte fritt fram att bre ut tarmarna på gårdsplanen och lämna dem där, som skedde här.

Det udda är ju att börja stycka sex hästar hemma och sen förvara alltihop utomhus. Det gör man ju inte, på goda grunder:

"Du måste ta hand om den döda hästen på ett säkert sätt för att bland annat undvika spridning av smittsamma sjukdomar. Oftast innebär det att du skickar eller kör kroppen till en mottagare som är godkänd för att ta emot döda hästar. Du kan också gräva ner kroppen.

Däremot är det förbjudet att lägga ut döda djur och biprodukter från slakt i naturen.

Du ska förvara döda djur på ett smittsäkert sätt innan de transporteras bort. Du ska bland annat se till att rovdjur och fåglar inte kan komma åt dem."

När det gäller bortforsling av döda kroppar så kan man anlita Svensk lantbrukstjänst. Jag får inte intrycket att det tar särskilt lång tid innan de kommer och kan hämta kroppen. När det har nödslaktats hästar i mitt stall är kroppen borta senast nästa dag.
 
Nu missförstod vi nog varandra. Du skrev att man kunde ta in hästen och avliva där, och för mig känns det krångligare eftersom man då måste få ut kroppen på något sätt. Men om pressening räknas som att det räcker för att vilda djur inte ska kunna komma åt den så är ju saken rätt så enkel, även om man kanske måste vänta till lördagsmorgonen om man inte redan har en lämplig pressening.
Men vilket stall har varken tillgång till traktor eller presenning, och känner heller ingen som har? Scenariot nödslaktad häst på helgkväll i ett stall utan traktor eller presenning - hur vanligt är det? Jag har hållit på med hästar hela mitt liv, och har aldrig hört att det skulle vara ett jätteproblem med hästkropparna.
 
Jag tror inte det är en jättegrej, faktiskt. Dels är väl inte nödslakt det vanliga, dels känner väl många som har häst någon med traktor. Om inte annat har man väl presenningar eller liknande man kan täcka med något dygn.

Jag har nog aldrig uppfattat det som ett jätteproblem, dels eftersom man sällan behöver nödslakta, och när det händer så löser man det. Göra sig av med kroppen behöver man ju ändå göra när man avlivar en häst.

Läser man på livsmedelsverkets hemsida står det om nödslakt bl a: "En officiell veterinär från livsmedelsverket måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna följa med djuret till slakteriet." Dvs, det är inte fritt fram att bre ut tarmarna på gårdsplanen och lämna dem där, som skedde här.

Det udda är ju att börja stycka sex hästar hemma och sen förvara alltihop utomhus. Det gör man ju inte, på goda grunder:

"Du måste ta hand om den döda hästen på ett säkert sätt för att bland annat undvika spridning av smittsamma sjukdomar. Oftast innebär det att du skickar eller kör kroppen till en mottagare som är godkänd för att ta emot döda hästar. Du kan också gräva ner kroppen.

Däremot är det förbjudet att lägga ut döda djur och biprodukter från slakt i naturen.

Du ska förvara döda djur på ett smittsäkert sätt innan de transporteras bort. Du ska bland annat se till att rovdjur och fåglar inte kan komma åt dem."

När det gäller bortforsling av döda kroppar så kan man anlita Svensk lantbrukstjänst. Jag får inte intrycket att det tar särskilt lång tid innan de kommer och kan hämta kroppen. När det har nödslaktats hästar i mitt stall är kroppen borta senast nästa dag.
Lantbrukstjänst kan ta uppemot en vecka, beroende på hur man bor i förhållande till deras rutter.
 
Jag tror inte det är en jättegrej, faktiskt. Dels är väl inte nödslakt det vanliga, dels känner väl många som har häst någon med traktor. Om inte annat har man väl presenningar eller liknande man kan täcka med något dygn.

Jag har nog aldrig uppfattat det som ett jätteproblem, dels eftersom man sällan behöver nödslakta, och när det händer så löser man det. Göra sig av med kroppen behöver man ju ändå göra när man avlivar en häst.

Läser man på livsmedelsverkets hemsida står det om nödslakt bl a: "En officiell veterinär från livsmedelsverket måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna följa med djuret till slakteriet." Dvs, det är inte fritt fram att bre ut tarmarna på gårdsplanen och lämna dem där, som skedde här.

Det udda är ju att börja stycka sex hästar hemma och sen förvara alltihop utomhus. Det gör man ju inte, på goda grunder:

"Du måste ta hand om den döda hästen på ett säkert sätt för att bland annat undvika spridning av smittsamma sjukdomar. Oftast innebär det att du skickar eller kör kroppen till en mottagare som är godkänd för att ta emot döda hästar. Du kan också gräva ner kroppen.

Däremot är det förbjudet att lägga ut döda djur och biprodukter från slakt i naturen.

Du ska förvara döda djur på ett smittsäkert sätt innan de transporteras bort. Du ska bland annat se till att rovdjur och fåglar inte kan komma åt dem."

När det gäller bortforsling av döda kroppar så kan man anlita Svensk lantbrukstjänst. Jag får inte intrycket att det tar särskilt lång tid innan de kommer och kan hämta kroppen. När det har nödslaktats hästar i mitt stall är kroppen borta senast nästa dag.
Nej jag tror inte heller att det är ett jätteproblem. Jag var bara nyfiken kring lagarna kring det hela eftersom jag insåg att jag helt enkelt inte har koll på dem. Nu har ju jag varken häst eller gård längre - så jag behöver kanske inte ha koll heller. Men jag har stått i situationen med en avlivad häst i ett stall, tack o lov bara en enorm fölunge, men det var nog så kämpigt. Jag tror att vi var 5 st som lyfte upp honom på en vagn och körde ut honom ur stallet. Vi fick verkligen ta i för kung och fosterland.

Ja, ingen säger emot att det är udda beteende - men med press, stress och psykisk sjukdom ovanpå så förvånar inget mig längre, tyvärr. Och jag tänker att en veterinär har antagligen sett så pass många döda kroppar att de inte riktigt tänker på det på samma sätt som en "vanlig" person. Rent allmänt alltså - jag har noll och ingen insyn i det aktuella fallet. Vill vara tydlig med att jag inte uttalar mig i det specifika fallet.

Jag tänker att när lantbrukstjänst kan komma beror väl på när det är med. Jag har svårt att tänka mig att de jobbar helger, och är det då en storhelg i anslutning till helgen så kan man nog få vänta ett antal dagar tänker jag. Men det är rena gissningar från min sida.
 
Jag tror inte det är en jättegrej, faktiskt. Dels är väl inte nödslakt det vanliga, dels känner väl många som har häst någon med traktor. Om inte annat har man väl presenningar eller liknande man kan täcka med något dygn.

Jag har nog aldrig uppfattat det som ett jätteproblem, dels eftersom man sällan behöver nödslakta, och när det händer så löser man det. Göra sig av med kroppen behöver man ju ändå göra när man avlivar en häst.

Läser man på livsmedelsverkets hemsida står det om nödslakt bl a: "En officiell veterinär från livsmedelsverket måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna följa med djuret till slakteriet." Dvs, det är inte fritt fram att bre ut tarmarna på gårdsplanen och lämna dem där, som skedde här.

Det udda är ju att börja stycka sex hästar hemma och sen förvara alltihop utomhus. Det gör man ju inte, på goda grunder:

"Du måste ta hand om den döda hästen på ett säkert sätt för att bland annat undvika spridning av smittsamma sjukdomar. Oftast innebär det att du skickar eller kör kroppen till en mottagare som är godkänd för att ta emot döda hästar. Du kan också gräva ner kroppen.

Däremot är det förbjudet att lägga ut döda djur och biprodukter från slakt i naturen.

Du ska förvara döda djur på ett smittsäkert sätt innan de transporteras bort. Du ska bland annat se till att rovdjur och fåglar inte kan komma åt dem."

När det gäller bortforsling av döda kroppar så kan man anlita Svensk lantbrukstjänst. Jag får inte intrycket att det tar särskilt lång tid innan de kommer och kan hämta kroppen. När det har nödslaktats hästar i mitt stall är kroppen borta senast nästa dag.
Halvt KL; nödslakt och akut avlivning är två helt olika saker. Nödslakt är djur som akut slaktas för att gå in i livsmedelskedjan- ovanligt nuförtiden eftersom det finns en hel del lagstiftning kring hur såväl djur som slaktkroppar och organ ska besiktas och hanteras.

Akut avlivning är något helt annat - då ska kroppen inte bli livsmedel utan gå på destruktion/grävas ner. Där tror jag knappast att länsstyrelsen skulle få spunk om du t.ex. har en akut avlivad häst som ligger ett par dagar i väntan på Lantbrukstjänst. Möjligtvis säger de att kroppen måste omhändertas, och så kan du skicka in kvittot från lantbrukstjänst som bevis på att så skett.

Oavsett är det väl olämpligt och inte helt friskt att ha slaktkroppar och slaktavfall liggande utspritt över hela gården.
 
Halvt KL; nödslakt och akut avlivning är två helt olika saker. Nödslakt är djur som akut slaktas för att gå in i livsmedelskedjan- ovanligt nuförtiden eftersom det finns en hel del lagstiftning kring hur såväl djur som slaktkroppar och organ ska besiktas och hanteras.

Akut avlivning är något helt annat - då ska kroppen inte bli livsmedel utan gå på destruktion/grävas ner. Där tror jag knappast att länsstyrelsen skulle få spunk om du t.ex. har en akut avlivad häst som ligger ett par dagar i väntan på Lantbrukstjänst. Möjligtvis säger de att kroppen måste omhändertas, och så kan du skicka in kvittot från lantbrukstjänst som bevis på att så skett.

Oavsett är det väl olämpligt och inte helt friskt att ha slaktkroppar och slaktavfall liggande utspritt över hela gården.
Ah, det är akut avlivning jag har menat. Att djur fick gå in i livsmedelskedjan trots att de är nödslaktade visste jag inte ens, jag antog att det var automatisk destruktion som gällde. Se här vad man lär sig nya saker! Bra tråd.
 
Jag tror inte det är en jättegrej, faktiskt. Dels är väl inte nödslakt det vanliga, dels känner väl många som har häst någon med traktor. Om inte annat har man väl presenningar eller liknande man kan täcka med något dygn.

Jag har nog aldrig uppfattat det som ett jätteproblem, dels eftersom man sällan behöver nödslakta, och när det händer så löser man det. Göra sig av med kroppen behöver man ju ändå göra när man avlivar en häst.

Läser man på livsmedelsverkets hemsida står det om nödslakt bl a: "En officiell veterinär från livsmedelsverket måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna följa med djuret till slakteriet." Dvs, det är inte fritt fram att bre ut tarmarna på gårdsplanen och lämna dem där, som skedde här.

Det udda är ju att börja stycka sex hästar hemma och sen förvara alltihop utomhus. Det gör man ju inte, på goda grunder:

"Du måste ta hand om den döda hästen på ett säkert sätt för att bland annat undvika spridning av smittsamma sjukdomar. Oftast innebär det att du skickar eller kör kroppen till en mottagare som är godkänd för att ta emot döda hästar. Du kan också gräva ner kroppen.

Däremot är det förbjudet att lägga ut döda djur och biprodukter från slakt i naturen.

Du ska förvara döda djur på ett smittsäkert sätt innan de transporteras bort. Du ska bland annat se till att rovdjur och fåglar inte kan komma åt dem."

När det gäller bortforsling av döda kroppar så kan man anlita Svensk lantbrukstjänst. Jag får inte intrycket att det tar särskilt lång tid innan de kommer och kan hämta kroppen. När det har nödslaktats hästar i mitt stall är kroppen borta senast nästa dag.

Lantbrukstjänst kan ta uppemot en vecka, beroende på hur man bor i förhållande till deras rutter.

Har för oss tagit mellan 3-13 dagar innan de hämtat när vi tagit bort får på hemmaplan. Så är inte säkert att det går så fort innan de hämtar alltid.
 
Nej jag tror inte heller att det är ett jätteproblem. Jag var bara nyfiken kring lagarna kring det hela eftersom jag insåg att jag helt enkelt inte har koll på dem. Nu har ju jag varken häst eller gård längre - så jag behöver kanske inte ha koll heller. Men jag har stått i situationen med en avlivad häst i ett stall, tack o lov bara en enorm fölunge, men det var nog så kämpigt. Jag tror att vi var 5 st som lyfte upp honom på en vagn och körde ut honom ur stallet. Vi fick verkligen ta i för kung och fosterland.

Ja, ingen säger emot att det är udda beteende - men med press, stress och psykisk sjukdom ovanpå så förvånar inget mig längre, tyvärr. Och jag tänker att en veterinär har antagligen sett så pass många döda kroppar att de inte riktigt tänker på det på samma sätt som en "vanlig" person. Rent allmänt alltså - jag har noll och ingen insyn i det aktuella fallet. Vill vara tydlig med att jag inte uttalar mig i det specifika fallet.

Jag tänker att när lantbrukstjänst kan komma beror väl på när det är med. Jag har svårt att tänka mig att de jobbar helger, och är det då en storhelg i anslutning till helgen så kan man nog få vänta ett antal dagar tänker jag. Men det är rena gissningar från min sida.
Jag tycker alltihop mest är ledsamt. Inte en jätterolig diskussion för man får ju lära sig så mycket nytt.

Hela situationen verkar ju misärig för alla inblandade. Hästarna, ägaren, grannarna. Bara dåligt för alla.
 
Att något inte stod helt rätt till visar väl de föreläggandena med hot om vite som hästägaren slutligen fick i höstas, som sedan ledde till beslutet om att djuren skulle omhändertas. Saker som rent dricksvatten, hovvård, hela staket och en torr ligghall är ändå rätt basic. Det är svårt att skylla situationen man hamnat i på en grannfejd, även om bråk med grannarna säkert kan ha påverkat måendet och förmågan att ta tag i saker.

Att slakta sina hästar hemma, oavsett om det är för konsumtion eller destruktion, ser jag inga problem med alls så länge som slakten sköts rätt. Det som jag reagerar på är den makabra(och vad jag förstått olagliga) hanteringen av slaktresterna.
 
Jag tycker alltihop mest är ledsamt. Inte en jätterolig diskussion för man får ju lära sig så mycket nytt.

Hela situationen verkar ju misärig för alla inblandade. Hästarna, ägaren, grannarna. Bara dåligt för alla.
Jag har inga problem med att både tycka att hela situationen är hemsk för alla inblandade samtidigt som jag tycker att tråden är intressant. Men alla är vi olika.
 
Just hästar är det väl inte helt lätt att få igenom som kött för livsmedel heller? Eller gäller inte karens av läkemedel och liknande när man ska äta köttet själv?
Oavsett låter hanteringen av sagda livsmedel totalt makabert. Jag vet att det kan se otrevligt ut med hemslakt, men det går sköta hyfsat städat också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
3 004
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 656
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp