Hästar skulle omhändertas – ägare spred slaktrester över gården

Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren valde istället att avliva hästarna och sedan sprida ut hästarnas kroppsdelar över gården.
 
Just hästar är det väl inte helt lätt att få igenom som kött för livsmedel heller? Eller gäller inte karens av läkemedel och liknande när man ska äta köttet själv?
Oavsett låter hanteringen av sagda livsmedel totalt makabert. Jag vet att det kan se otrevligt ut med hemslakt, men det går sköta hyfsat städat också.
Karens får man nog ta helt eget ansvar för isf.
 
Nej det är helt tillåtet att förgifta sig själv och egentligen självklart. Varför skulle det vara förbjudet att missköta sin egen kost?
Jag vet inte riktigt. 😅 Jag kände bara att det finns så mycket regler och bestämmelser runt slakt och kötthantering att det skulle sträcka sig även över privat bruk...och så kan jag inte föreställa mig någon hantera kött och/eller avfall på det vis som beskrivs i artikeln.
 
Nej det är helt tillåtet att förgifta sig själv och egentligen självklart. Varför skulle det vara förbjudet att missköta sin egen kost?
Man ska därtill vara medveten om att de långa (ibland livstid) karenser som finns för häst ofta beror på att det inte finns någon fastställd karenstid, något som kostar pengar och sällan är värt att göra för preparat som bara används på häst. I verkligheten är det nog väldigt få läkemedel som går att spåra efter rimlig tid.
 
WTF?! :eek:

Edit: Min pappa var slaktare i mindre skala... nej, det låg inte slaktavfall lite hipp som happ kring slakteriet. En gör bara inte så. Sedan skiter jag faktiskt i om någon mår psykiskt illa om det går ut över djuren. Det är inte ok under några som helst omständigheter (det kan vara en förklaring till att det blivit så... men inte en ursäkt).
:bow::bow::bow:
 
Jag har rensat bort en del inlägg, bland annat sådant som jag anser vara över gränsen att diskutera och inte är allmänt via media kända uppgifter.

Rapportera gärna om ni ser något mer som jag missat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
3 004
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 656
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp