Hästar skulle omhändertas – ägare spred slaktrester över gården

Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren valde istället att avliva hästarna och sedan sprida ut hästarnas kroppsdelar över gården.
 
Var hittar du gränsen om fyra djur?
Hemslakt får bara vara för hushållsbehov. Dvs det det egna hushållet kan tänkas konsumera under ett år. Därav gränsen.

Tre! Jag mindes fel.
Screenshot_20240327-122908.png

https://www.livsmedelsverket.se/for...gs-och-vilthanteringsanlaggning/slakt-pa-gard

Edit: nej det var något annat...
 
Har man traktor så kan det kanske göras rätt så enkelt. Men de flesta små hästställen har ju inte det. Blir knepigt att lösa det för många då kan jag tänka mig. Det är ju inte som att man lyfter upp 500 kilos död häst och går iväg med dem.
Men oftast kan man flytta hästen så länge den lever. Om den har självdött eller av ngn anledning inte kan gå måste man täcka över den. Det behövs det ingen traktor för.
 
Men oftast kan man flytta hästen så länge den lever. Om den har självdött eller av ngn anledning inte kan gå måste man täcka över den. Det behövs det ingen traktor för.
Absolut, men då kommer man till nästa problem, det måste gå att få ut hästen igen så att de kan hämta kroppen. För att bara täcka den med pressening eller liknande skyddar ju inte mot vilda djur till 100% tänker jag?
 
Absolut, men då kommer man till nästa problem, det måste gå att få ut hästen igen så att de kan hämta kroppen. För att bara täcka den med pressening eller liknande skyddar ju inte mot vilda djur till 100% tänker jag?
Ja självklart kan man behöva få ut en (själv)död häst ur ett stall, det trodde jag var en ganska självklar vetskap oavsett regelverk? Lovar dig att det inte är särskilt enkelt med traktor heller. Men man behöver naturligtvis en plan för det liksom för mycket annat i sin hästhållning.

Täcka med presenning brukar funka bra men man måste ha tyngder osv såklart. Oftast blir det inte så länge som tur är.
 
Ja självklart kan man behöva få ut en (själv)död häst ur ett stall, det trodde jag var en ganska självklar vetskap oavsett regelverk? Lovar dig att det inte är särskilt enkelt med traktor heller. Men man behöver naturligtvis en plan för det liksom för mycket annat i sin hästhållning.

Täcka med presenning brukar funka bra men man måste ha tyngder osv såklart. Oftast blir det inte så länge som tur är.
En kompis fick såga upp boxväggen, sen drog de ut hästen med hjälp av en traktor.
Dock enda fallet jag känner till under alla mina år, så är nog inte jättevanligt ändå?
 
Ja självklart kan man behöva få ut en (själv)död häst ur ett stall, det trodde jag var en ganska självklar vetskap oavsett regelverk? Lovar dig att det inte är särskilt enkelt med traktor heller. Men man behöver naturligtvis en plan för det liksom för mycket annat i sin hästhållning.

Täcka med presenning brukar funka bra men man måste ha tyngder osv såklart. Oftast blir det inte så länge som tur är.
Nu missförstod vi nog varandra. Du skrev att man kunde ta in hästen och avliva där, och för mig känns det krångligare eftersom man då måste få ut kroppen på något sätt. Men om pressening räknas som att det räcker för att vilda djur inte ska kunna komma åt den så är ju saken rätt så enkel, även om man kanske måste vänta till lördagsmorgonen om man inte redan har en lämplig pressening.
 
Nu missförstod vi nog varandra. Du skrev att man kunde ta in hästen och avliva där, och för mig känns det krångligare eftersom man då måste få ut kroppen på något sätt. Men om pressening räknas som att det räcker för att vilda djur inte ska kunna komma åt den så är ju saken rätt så enkel, även om man kanske måste vänta till lördagsmorgonen om man inte redan har en lämplig pressening.
Nej det har jag aldrig skrivit. Det är nog du som har missförstått 😊
 
Men oftast kan man flytta hästen så länge den lever. Om den har självdött eller av ngn anledning inte kan gå måste man täcka över den. Det behövs det ingen traktor för.
Det var så jag tolkade det här, så då vet vi vart det blev fel. Men då är nästa fråga, vad menade du här? Jag tolkade som att man skulle flytta in hästen i stallet då, alltså ifrån ev vilda djur osv.
 
Okej att grannar kan vara elaka men myndigheterna brukar ändå vara oberoende.
Det kan alltså inte vara "bara elaka grannar" för sånt bryr sig inte länsstyrelsen om. De ser till djurskyddet enligt gällande lagstiftning.
Det fanns en historia innan. Med grannar med servitut att passera gårdsplanen och anmälningar. Pågår sådant en längre tid, kan det mycket väl driva en skör människa över alla gränser. Inte minst om denne förlorar sina djur.

Å andra sidan har det gett en massa bukefalister något att "gotta sig i" och uppröras över.
 
Gränsen är husbehov, var husbehovet går är olika beroende på husbehovet då det är skillnad på 1 vuxen eller familjen annorlunda med 10 barn eller om det inom hushållet finns stor kennel med slädhundar.
Aha, det är så luddigt bara?
Det fanns en historia innan. Med grannar med servitut att passera gårdsplanen och anmälningar. Pågår sådant en längre tid, kan det mycket väl driva en skör människa över alla gränser. Inte minst om denne förlorar sina djur.

Å andra sidan har det gett en massa bukefalister något att "gotta sig i" och uppröras över.
Driva människan över gränsen så att den, trots tillsägelser från en myndighet, slutar sköta om sina djur, är det så du menar?
 
Reglerna kring slakt av husdjur/produktionsdjur är rätt strikta. Enstaka djur är ok men man får exempelvis inte slakta mer än fyra nöt hemma för hushållsbehov (årligen).
Och slaktavfallet ska tas om hand.

Ska kolla om jag har något lättillgängligt, återkommer isf!
Får och får, det är ju helt ok att slakta fler men då måste du betala skatt på det. Lagtexten specificerar per tillfälle, inte per år.
 
Det var så jag tolkade det här, så då vet vi vart det blev fel. Men då är nästa fråga, vad menade du här? Jag tolkade som att man skulle flytta in hästen i stallet då, alltså ifrån ev vilda djur osv.
Det var ju ett svar på hur man skulle göra om man inte hade traktor. Det jag menade då var givetvis att man leder hästen UT innan man avlivar den (eller ja till lämplig plats helt enkelt), ursäkta om det var otydligt.
 
WTF?! :eek:

Edit: Min pappa var slaktare i mindre skala... nej, det låg inte slaktavfall lite hipp som happ kring slakteriet. En gör bara inte så. Sedan skiter jag faktiskt i om någon mår psykiskt illa om det går ut över djuren. Det är inte ok under några som helst omständigheter (det kan vara en förklaring till att det blivit så... men inte en ursäkt).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
3 004
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 656
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp