Hästar skulle omhändertas – ägare spred slaktrester över gården

Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren valde istället att avliva hästarna och sedan sprida ut hästarnas kroppsdelar över gården.
 
Herregud! Så sjukt :eek:
Hängmöra? Hon ska alltså äta upp resterna?
Hängmöra kött gör man knappast utomhus där fåglar och insekter kommer åt. Inte här iaf.
Jag har inga synpunkter på att någon tänker äta upp en häst, men en veterinär borde veta bättre hur kött ska hanteras. Personligen tror jag det är skitsnack, finns inte på kartan att hon kommer äta upp dem.
 
Jag har inga synpunkter på att någon tänker äta upp en häst, men en veterinär borde veta bättre hur kött ska hanteras. Personligen tror jag det är skitsnack, finns inte på kartan att hon kommer äta upp dem.
Jag har inte synpunkter på ätandet utan på den snuskiga hantering av köttet om syftet med "mörandet" var att hon ska ha det som livsmedel.
Men vill hon äta kött som kontaminetats av vilda fåglar och insekter så 🤷‍♀️
 
Vad jag läste är det även en "grannfejd" då veterinären verkade veta att det är grannar (som passerar genom hennes gård) som änmält missförhållanden hästarna haft.
Så nu "måste" grannarna se liken när de passerar....
 
Är det någon som har norrtelje tidning som kan skicka artikeln? :O

Verkar vara en ganska udda människa
Jag har tidningen digitalt för tillfället. Jag kan dela ett citat från kvinnan:

Kunde ingen annan ha tagit hand om hästarna?

– Nej, det är ingen som köper hästar i dag. Det finns ingen ekonomi. Jag vill inte att dessa vackra, fria djur skulle bli instängda. De har gått och betat och haft det bra hela sina liv. Jag ville att de skulle få ett bra slut och dö lyckliga och de gjorde de. De var så glada, säger kvinnan.


Och så finns det några riktigt VIDRIGA bilder i artikeln - som rimmar väldigt dåligt med ovan citat - bland annat en bild på en hög med fuxfärgade underben med hovar på, och en annan bild där två skimmelhuvuden står uppställda mot en låda. Deras ben ligger i högar bredvid. Det är något av det märkligaste och otäckaste jag har sett att en djurägare - som säger sig tycka om sina djur - har gjort. Sedan finns det andra bilder i artikeln också som visar en väldigt förfallen miljö, med skrotbilar och båtar uppställda i hästhagarna.
 
Hon har sedan tidigare erinran från ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård pga slarv med hygien vid ett ingrepp som orsakade komplikation för djuret. Jordbruksverket som ansvarar för legitimeringen har också framfört synpunkter på hennes bristande hygienrutiner, så hon är sedan tidigare uppmärksammad även i det avseendet och det här lär väl adderas till Jordbruksverkets bedömning avseende legitimationen.
Ja, jag såg att det fanns en artikel om det också, med väldigt märkliga råd som hon hade givit djurägaren.
 
Hon har sedan tidigare erinran från ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård pga slarv med hygien vid ett ingrepp som orsakade komplikation för djuret. Jordbruksverket som ansvarar för legitimeringen har också framfört synpunkter på hennes bristande hygienrutiner, så hon är sedan tidigare uppmärksammad även i det avseendet och det här lär väl adderas till Jordbruksverkets bedömning avseende legitimationen.
Det är lite läskigt att det krävs så fruktansvärt mycket för att man ska kunna ta legitimationen av en veterinär. Alltså visst att det inte ska vara lätt, absolut. Men det känns som att det är lättare att ge dem djurförbud och på så sätt indirekt dra in deras legitimation.
 
Det låter inte som en frisk människa och jag tycker inte vi ska prata skit om folk som far illa.
Jag har tidningen digitalt för tillfället. Jag kan dela ett citat från kvinnan:

Kunde ingen annan ha tagit hand om hästarna?

– Nej, det är ingen som köper hästar i dag. Det finns ingen ekonomi. Jag vill inte att dessa vackra, fria djur skulle bli instängda. De har gått och betat och haft det bra hela sina liv. Jag ville att de skulle få ett bra slut och dö lyckliga och de gjorde de. De var så glada, säger kvinnan.

Och så finns det några riktigt VIDRIGA bilder i artikeln - som rimmar väldigt dåligt med ovan citat - bland annat en bild på en hög med fuxfärgade underben med hovar på, och en annan bild där två skimmelhuvuden står uppställda mot en låda. Deras ben ligger i högar bredvid. Det är något av det märkligaste och otäckaste jag har sett att en djurägare - som säger sig tycka om sina djur - har gjort. Sedan finns det andra bilder i artikeln också som visar en väldigt förfallen miljö, med skrotbilar och båtar uppställda i hästhagarna.
Uppriktigt sagt - jag bryr mig väldigt mycket om hur djur har det när de lever, men döda djur lider inte. Jag kan tänka mig hur förtvivlad jag skulle bli om jag upplevde att grannarna tvingade mig att göra mig av med min hund. Honom skulle jag inte kunna skaffa ett nytt gott hem, så då vore det också Trappa. Jag skulle i den situationen på något sätt vilja visa hur förtvivlad jag var (nu skulle jag inte göra något som i artikeln). Så jag tror inte man kan säga något om hur älskat ett djur var utifrån vad som hände med den döda kroppen.

(PS jag kan ju vara färgad av vilka oerhört elaka grannar som finns i Norrtälje med omnejd och hur sårbar en ensam människa är i sådana miljöer, i synnerhet om det är någon som uppfattas som "udda" eller bohemisk, men återigen är det en historia där vi bara har delar av vad som hänt)
 
Det låter inte som en frisk människa och jag tycker inte vi ska prata skit om folk som far illa.

Uppriktigt sagt - jag bryr mig väldigt mycket om hur djur har det när de lever, men döda djur lider inte. Jag kan tänka mig hur förtvivlad jag skulle bli om jag upplevde att grannarna tvingade mig att göra mig av med min hund. Honom skulle jag inte kunna skaffa ett nytt gott hem, så då vore det också Trappa. Jag skulle i den situationen på något sätt vilja visa hur förtvivlad jag var (nu skulle jag inte göra något som i artikeln). Så jag tror inte man kan säga något om hur älskat ett djur var utifrån vad som hände med den döda kroppen.

(PS jag kan ju vara färgad av vilka oerhört elaka grannar som finns i Norrtälje med omnejd och hur sårbar en ensam människa är i sådana miljöer, i synnerhet om det är någon som uppfattas som "udda" eller bohemisk, men återigen är det en historia där vi bara har delar av vad som hänt)
Okej att grannar kan vara elaka men myndigheterna brukar ändå vara oberoende.
Det kan alltså inte vara "bara elaka grannar" för sånt bryr sig inte länsstyrelsen om. De ser till djurskyddet enligt gällande lagstiftning.
 
Det låter inte som en frisk människa och jag tycker inte vi ska prata skit om folk som far illa.

Uppriktigt sagt - jag bryr mig väldigt mycket om hur djur har det när de lever, men döda djur lider inte. Jag kan tänka mig hur förtvivlad jag skulle bli om jag upplevde att grannarna tvingade mig att göra mig av med min hund. Honom skulle jag inte kunna skaffa ett nytt gott hem, så då vore det också Trappa. Jag skulle i den situationen på något sätt vilja visa hur förtvivlad jag var (nu skulle jag inte göra något som i artikeln). Så jag tror inte man kan säga något om hur älskat ett djur var utifrån vad som hände med den döda kroppen.

(PS jag kan ju vara färgad av vilka oerhört elaka grannar som finns i Norrtälje med omnejd och hur sårbar en ensam människa är i sådana miljöer, i synnerhet om det är någon som uppfattas som "udda" eller bohemisk, men återigen är det en historia där vi bara har delar av vad som hänt)
Ja, att man väljer att avliva istället för att sälja säger jag inget om. Eller om man vill slakta och äta. Men har du sett bilderna? Så gör man väl inte med djur man älskar :( ???? Rena rama skräckbilderna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Enligt ägaren hade de kraftigt vanvårdade hästarna lämnats kvar på gården av en tidigare sambo. Nu har hästägaren dömts för djurplågeri...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: fejko
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
3 004
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har fått djurförbud, då hon inte sett till att hennes hästar fått den vård de behövde. Efter en anmälan hittade...
Svar
13
· Visningar
1 656
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 458
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp