Skulle säga denna är perfekta hästen enligt önskemål:

100170-ka-ppha-st-skylar-1.jpg

billig i drift, inte rädd för någonting- går att rida barbacka även på kontoret och dessutom väldigt billig, 400 spänn på börjes ;)

Förlåt för OT, men kunna inte låta bli eftersom samma tråd är skapat två gånger med 1 års mellanrum 🙈
 
En lättriden okomplicerad häst är vad jag vet hästar som lugnt går fram överallt och inte är reaktiva. Vet inte när jag senast satt på en häst som fortfarande är lika lugn som när den går på ridskolespåret. Grunden för att kunna rida hästen är ju att den är okomplicerad spelar då inte någon roll hur välutbildad den är, man har ju ingen nytta av en välutbildad häst om den är för svårriden. Högt utbildade hästar finns ju i mängder och massor.
Fast hästar är ju inte lättridna av födsel och ohejdad vana? Någon måste ju ha lärt dem.
 
Men seriöst var hittar ridskolor sina hästar nuförtiden och privatryttare på lägre nivå? 🤔
Ridskolor har ju sällan superbudget. Vi har hjälpt till att förmedla ett gäng ridskolehästar.
Tex har ridskolan då köpt en klump hästar samtidigt och då kunnat få ner pris hos hästhandlare iom snabb affär av många hästar.
Vissa hästarna har tex innan de nyss kom till hästhandlaren haft dåligt gjorda tänder och därför tidigare varit lite bökig i tygelkontakt. Men det åtgärdades och hästen blev till freds och blev trevlig/lätt att rida.
Andra är tex lite små och billiga därför. De flesta av dem är lite mer markbundna än vad man vill ha i en dyrare sporthäst etc.
I flera fall har ridskolan också sålt en knippe av sina hästar/ponnier till samma hästhandlare som kunnat se till att de sedan fick lite lugnare liv hos privat ägare. Handlare kör upp ett gäng hästar i sin lastbil och kör sedan ner med de som ska pensioneras från ridskoleliv.
Samtliga hästar/ponnier har köpts från DK, där du under ett gäng år kunnat få väldigt mycket mer för pengarna.
Många ridskolor måste ju köpa importer iom att det kan vara så väldigt mycket billigare.
Sen behöver de ju inte heller vara helt trygga ensamma eller ute alltid. Iom att de oftast rids inne eller i grupp. De vi hjälpt har själva god ridkunskap och förmåga att utbilda hästarna.

Privatryttare vet jag många som varit rädda ryttare och hittat trevliga hästar av olika ras. Har man som mål att tävla dressyr/hopp i mer än lättklass så är det ju lite så att vissa hästtyper/raser är mer lämpade. Och de kostar ju om de ska vara utbildade. Ska den då dessutom vara helt bombsäker även med rädd ryttare som är lite mindre utbildad så är det ju en högt efterfrågad hästtyp som går att ta mycket betalt för.
Där kanske man bör leta efter en mindre utbildad men bussig kompis av annan hästtyp.
 
Förr kunde man med sin häst rida ut ensam på trafikerad väg utan sadel. Nu kan man varken rida ut utan sadel eller utan sällskap av annan häst.
Är det inte du som förändrats då?
Jag är iaf mer riskbenägen nu än när jag va yngre.

Jag red in mitt sto för 2år sen när hon var 10 i grimma ensam i skogen/på vägar. (Hade sadel) Vi lärde känna varandra i 1år ca innan jag började rida dock..
 
Förr kunde man med sin häst rida ut ensam på trafikerad väg utan sadel. Nu kan man varken rida ut utan sadel eller utan sällskap av annan häst.
Men vad har du fått det ifrån? Alla i vårt stall kan rida ut sina hästar ensamma. Det är alltifrån små barnponnysar till hästar som tävlar Grand Prix.
 
Jag hade lite samma tankar här om året. Kändes som att de okomplicerade hästarna med stabilt psyke jag lärde mig rida på, både ridskolehästar och andra, blivit ovanliga. Men efter att ha funderat lite till och frågat runt lite kom jag fram till att jag nog hör och läser betydlig mer om de som har problem med sina hästar idag än för 20 år sedan. Innan internet pratade jag bara häst med de i samma stall och närmaste hästkompisar.
 
Jag hade lite samma tankar här om året. Kändes som att de okomplicerade hästarna med stabilt psyke jag lärde mig rida på, både ridskolehästar och andra, blivit ovanliga. Men efter att ha funderat lite till och frågat runt lite kom jag fram till att jag nog hör och läser betydlig mer om de som har problem med sina hästar idag än för 20 år sedan. Innan internet pratade jag bara häst med de i samma stall och närmaste hästkompisar.
Det tror jag också!
Min mamma utbildades på Strömsholm runt 1967, och hon har berättat om remonter som kom i stora gäng, som de skulle rida in.

Några var helt galna, och de avlivades. Ibland var det säkert så att de var för känsliga för den snabba hanteringen, även om man får tro att verksamheten drevs av proffs.

Men några kasserades nog på grund av att de helt enkelt krävde för mycket jobb.

Varför skulle det vara annorlunda idag?

Jag hade ingen aning om detta, och inte har jag läst något om det heller, men mamma säger att det var alltid ett gäng som sorterades bort. De som var små, såldes i regel till privatpersoner- men de med "lynnesfel", gick bort.

Det kunde vara så enkelt som att hästen inte släppte upp ryttaren på ryggen, eller visade prov på sadeltvång (även om man inte benämnde det så).

Bara en reflektion.
 
Fast hästar är ju inte lättridna av födsel och ohejdad vana? Någon måste ju ha lärt dem.

Precis, och om man som oerfaren ryttare köper en som är lättriden, kan ridas av alla, inte rädd för något osv så kan jag nästan lova att den kommer ha ändrat sig efter ett år med en oerfaren ryttare! Precis som en tittig häst förmodligen lugnar sig och blir tryggare efter ett år med en erfaren duktig ryttare.
 
Kanske är problemet att idag vill alla ha fina tävlingshästar ridskolehästar duger inte och då blir lynnet därefter. Arbetshästen är utdöd.
 
Kanske är problemet att idag vill alla ha fina tävlingshästar ridskolehästar duger inte och då blir lynnet därefter. Arbetshästen är utdöd.

Jag tror att snarare att många vill ha den där trygga stabila hästen som även ridskolorna vill ha. Men det finns inte så många för det finns inte ekonomi i att föda upp de hästarna. Enda chansen att få ekonomi i uppfödningen är att föda upp hästar som kan säljas dyrt till tävling.
 
Jag tror att snarare att många vill ha den där trygga stabila hästen som även ridskolorna vill ha. Men det finns inte så många för det finns inte ekonomi i att föda upp de hästarna. Enda chansen att få ekonomi i uppfödningen är att föda upp hästar som kan säljas dyrt till tävling.
+1
tänker att det nog inte är så att "alla vill ha tävlingshästar", däremot föder man upp tänkta tävlingshästar för att det är det som ger störst chans till betalt för en uppfödare.
 
Jag tror att snarare att många vill ha den där trygga stabila hästen som även ridskolorna vill ha. Men det finns inte så många för det finns inte ekonomi i att föda upp de hästarna. Enda chansen att få ekonomi i uppfödningen är att föda upp hästar som kan säljas dyrt till tävling.
Eller hur. Varför skulle folk vilja föda upp hästar som dom går bak på? Hästar kostar väldigt mycket mer idag att hålla. Foderpriser och strö har skenat iväg enormt. El och material kostar hur mycket som helst med, så kostnaden på att ta fram en häst är mycket större. Folk "vill ha" men inte betala. Att tro man kan köpa en häst för 5000 kr tycker jag är direkt skrattretande.
 
Ridskolehästar har ofta tryggheten i ridläraren och flocken och behöver inte ha tilliten till en orutinerad hela tiden. En ridskola kan utbilda själva med hjälp av ridlärare och duktiga elever.

En ryttare på lägre nivå är inte = orutinerad.

Precis, en ridlektion för ryttare på lägre nivå (nybörjare plus nivån över) är till viss del frihetsdressyr där hästarna lyssnar på ridläraren och det är en stor trygghet för hästarna som har en massa olika orutinerade ryttare på ryggen. En häst som är privatägd och rids av en eller få ryttare måste få sin trygghet från ryttaren. Och många ryttare är inte lika tydliga och trygga som en duktig ridlärare + trygg hästkompisar.
 
Har du nån uppfattning om vad en häst kostar som går att rida själv i terräng av oerfarna om man inte har några större krav på utbildning?
När jag red räknades en häst som grundriden/inriden när den kunde gå en LB med godkänt (dvs då +60%) och hoppa en mindre bana. Det var först när man nått dit som hästen ansågs stark nog och tillräckligt jämt musklad för att bära upp sig själv och ryttare i varierad terräng i alla gångarter.

Med den tidens halvblod och inräknat viloperioder var det nästan ett år från sadeltam till grundriden. Då var det en ungefär 4-årig häst. Att ha hästen det där extra året gav redan då direkta kostnader på 30-75 000. Lägg till detta att en bra, oinriden unghäst då kostade 30-150 000. Så att idag betala 100 000 - 200 000 för en OK, sund, väl riden men inte fantastisk häst är på inga sätt orealistiskt.

Att hitta en travare, arab etc till salu som är väl grundriden är svårt. Få människor som har kunskapen och resurserna att göra jobbet, lägger det på den typen av hästar för att sedan sälja dem. Folk betalar helt enkelt inte för jobbet (vem vill betala 10 000 för hästen + 40 000 för att någon haft hästen under utbildningen + 30 000 för att någon jobbat med hästen för en fd travare?). Det finns väl ridna, väl skötta hästar av udda typer också - men då är det oftast någons älskling

Import från länder med lägre kostnadsläge kan vara ett sätt att få pengarna att räcka längre - men det medför risker.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 977
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
677
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp