Bukefalos 28 år!

”Hästen är som ett skelett”

(Aftonbladet)
När hästen kom in till djursjukhuset i Uppsala var den i stort sett bara skinn och ben.
Enligt klinikchefen borde stoet ha avlivats för länge sedan - men sparades på grund av sitt värdefulla föl.
– Vi kan inte se att hästen har lidit säger ägaren Bo Helander, ordförande i Svenska ridsportförbundet till aftonbladet.se.
Fallet utreds nu av länsstyrelsen i Stockholm.

http://www.aftonbladet.se/vss/uppsala/story/0,2789,1104289,00.html
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

En häst i det stallet jag jobbar ibland fick hela tungan AVBITEN!
Det var två hingstar som "lekte" med varandra genom gallret i boxen.
Den hästen klarade sig fint utan tunga och springer nu lopp helt som vanligt.. Jag tycker det verkar väldigt konstigt att stoet inte blev bättre?
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

Jag vet inte vad som har hänt, eller vad som är rätt eller fel.
Men jag tror verkligen inte att hästen var ok fredagen den 15 juni och på 3 dagar går ner 20 kg och borde nödslaktas.
Om stoet började gå ner i vikt under helgen, varför gjorde man inga större åtgärder för att se till att viktminskningen upphörde?
Hade man satt dropp på stoet och gett henne specialfoder borde hon ju ha överlevt och inte gått ner mer i vikt. Det finns foder för hästar utan tänder, så det borde finnas foder för hästar som har problem med tungan.

Man hör ju om hästar som brutit käken som överlever och kan äta trots att de är ihopsnörade i munnen.

Det är uppenbarligen någonting som inte stämmer.

Jag håller med dig.
Allting låter väldigt konstigt :crazy:

Var inte hästen väldigt mager innan den kom dit?
20 kg på bara 3 dagar låter väldigt otroligt att en väldigt mager häst skulle tappa.

Jag hittar inget redigt sammanhang i "historien", och kan inte redigt förstå allt...
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

LÄS artiklarna noga så ser du att ägarna har haft distriktsveterinärer ute flertal gånger, så man kan ju undra vart det har brustit.

Simply Big hade svårt att äta eftersom hon hade ett hål i tungan. En stor del fick amputeras efter ankomsten till sjukhuset. Samtidigt hade hon ett föl att dia.


Tillståndet för hästen var så allvarligt att han beslutade anmäla fallet till länsstyrelsen i Stockholms län.
– Jag tyckte att det fanns frågetecken kring hur hästen varit skött innan den kom in till Uppsala.

hade hon gått ned så mycket i vikt om hålet i tungan kommit bara för nån dag sen?? nä skulle inte tro det. hur pass värdelös måste destriktarn ha varit då om inte den ha kunnat sagt till ganska snabbt att märrn behöver bättre/annan vård för tungan?? söker man inte den vård man behöver så fort man ser att det inte funkar med den man ger?? eller håller man på i flera veckor ifall det skulle funka?? för jag har svårt att tro att avmagringen skett på en vecka. så pass mager som hon måste ha varit om man måste avliva henne. och om länsstyrelsen beslutade att anmäla ägaren när hon kom till uppsala - så måste den väl ha varit i dåligt skick redan då...

vi är väl för fasen skyldig att ge våra hästar den vård dom behöver på en gång, inte leka med nån låtsas veterinär i flera veckor innan och hoppas att det ska gå bra. för om inte hålet börjar läka ganska snabbt borde mna ju göra nåt annat. och tydligen så fick ni ju till och med amputera tungan.

bra vård!!!! stå för det du!! men det gör INTE jag.
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

Jag tycker inte att du ska uttala dig för mycket om du inte sett fallet IRL. Uppenbarligen finns det två i denna tråden som gjort det, och jag lyssnar hellre på båda dessa än dina förhastade slutsatser. Visst är det fel att låta det gå så långt, men ibland blir man hemmablind, och kanske är det fallet här. Dessutom invaggas man som hästägare i trygghet om veterinären inte oroar sig. Så ta upp dina åsikter med tjänstgörande distriktare.
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

Defektavel på hund är ok men att försöka få en skada på en häst att läka har du väldigt mkt okunniga synpunkter på.
Jag vet inte vad som hänt, det finns många frågetecken, tex varför tungan amputerades om hästen var i så dåligt skick samt hur ofta hästen kollades av DV innan klinikvistelsen.
PL
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

Defektavel på hund är ok men att försöka få en skada på en häst att läka har du väldigt mkt okunniga synpunkter på.
Jag vet inte vad som hänt, det finns många frågetecken, tex varför tungan amputerades om hästen var i så dåligt skick samt hur ofta hästen kollades av DV innan klinikvistelsen.
PL

mina hundar är iafl inte magra och dem kan äta... det är lite skillnad att stödja en häst som svält till döds än att en hund inte har nå hår. skippa skitsnacket om detta. det gjorde vi för länge sedan. detta handlar om helt annat.
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

20 kg på bara 3 dagar låter väldigt otroligt att en väldigt mager häst skulle tappa.

Det kan de tyvärr tappa snabbt, rent % är det ju inte så himla mycket, ca 4 %. På en människa motsvarar det ca 3 kg. Nu kan man ju inte jämföra så rätt av men man får lite perspektiv, en häst kan snabbt tappa mkt mer än man tror om de inte äter!
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

:cry:
Hur ställer man sig till ridsportförbundet nu undrar jag? Om ordförande är med i en sådan skandal, för det får man väl ändå kalla det? Och hur kommer dom agera?
Och hur ställer man sig till att lita på distriktveterinären? För det undrar man ju oxå över nu.

Och jag kan bara undra hur man kan låta ett sto lida för att hålla liv i ett föl. Det går ju, som många redan skrivit, att flaskmata fölet.

Men det kanske är så här det håller på att bli med allting. Pengar är viktigare än liv. Usch jag blir så ledsen att jag inte vet vad jag ska säga.

Men, jag hör till samma distrikare och det känns ju bra... :crazy:
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

Hur kommer det sej att du utgår från att du kan lita mer på SLU än på distriktsveterinärerna?
4 olika vet, varav 3 DV, + hovslagare har sett hästen under våren. Mager, ja - skelett eller djurskyddsfall, nej inte enligt någon.

En veterinär på SLU fattade beslut att amputera tungan på en häst som han samtidigt påstår borde avlivas direkt! Sen blödde hon ur munnen när hon åt, gnisslade tänder och gick ner i vikt. Efter över två veckor på SLU gjordes sedan en anmälan om "skelett" och vi blev tillsagda att hästen måste avlivas, vilket då gjordes.

Och på vilket sätt är pengar inblandade? (Annat än möjligen för SLU)Mamman fick kosta väldigt mycket i vård och specialfoder, eftersom vi trodde att hon gick att rädda. Fölets värde har en journalist på UNT spekulerat om - blir det sanning för det? De flesta föl säljs till långt under uppfödningskostnaden.
Och ja - vi har haft flaskföl och vet att det går bra, även om den sociala biten kan vara svår. (Den här ungen har fått en underbar lösning med ett snällt sto som har adopterat honom och tom ger lite
mjölk!)
Men som sagt jag har svårt att se varför man ska utgå från att SLU har rätt och alla andra fel. Eller, för den delen, varför man ska tro att UNT eller Aftonbladet är några sanningskällor.
 
Sv: ”Hästen är som ett skelett”

Oj, nej jag säger inte att jag utgår från att jag litar mer på SLU. Jag undrade hur man nu tog ställning från två håll.
På svart och vitt står dock klart att det brustit någonstans. Det kan vi ju alla vara överrens om.

Ang pengar, så menade jag att det stod att fölet var så otroligt värdefullt, därför lät man stoet leva. Är så fallet, så tycker jag att det är hemskt. Hela historien är sorglig.

Jag vet ingenting, utan uttalar mig med den "information" som står här i tråden. Nu känner jag att jag måste läsa det en gång till, då det var ett par dagar sedan jag läste det.
Så jag kommer förmodligen skriva ett inlägg till. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svenska Ridsportförbundets ordförande Bo Helander är anmäld till länsstyrelsen i Stockholms län. Misstänkt för vanvård av...
Svar
0
· Visningar
1 273
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Bråket om landslagsryttaren Lotta Schultz topphäst Calibra fortsätter. – Vi kommer att göra en polisanmälan. Det finns...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Hästar måste inte ha tillgång till hage. Det står klart sedan Djurskyddsmyndigheten beslutat om nya djurskyddsregler...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 595
Senast: Tacitus
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Fingrarna fastnade runt grimskaftet. Samtidigt ryckte hästen till. Preben Kjaersgaards, 58, bröt fingret på tre...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp