Bukefalos 28 år!

Hage till hästen – inte längre ett krav

Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Va fegt :devil:

Såg faktist fram emot de nya reglerna men så fegar dom ur :mad:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Jag blir så ledsen, att det ens ska behöva finnas regler för hur folk som påstår sig älska hästar ska få ha hästar. Jag tycker inte ett dugg synd om de ridskolor som varit oroliga över att behöva lägga ner för att de inte kan erbjuda hästarna hagar. vad är det för hästsyn 08:orna lär sig på en sån ridskola? Lägg ner stall utan flockar och hagar!

Det är INGEN rättighet att rida eller ha häst. Däremot är det en rättighet för flockdjuret hästen att få röra sig fritt i flock.

Vadå att hästen kan få sin sociala kontakt tillfredställd av en människa????? Hur många sover i boxen, i hagen eller kan springa med när hästen galopperar eller busar? Människan är oxå ett flockdjur, och jag skulle må väldigt dåligt om jag skulle ha ett galler emellan min arbetskamrat och mig, eller suttit i en isolerad låda resten av mitt liv, har jag tur får jag umgås med en kanin..?

Märker ni att jag är upprörd?
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Sjukt för f-n!!! Fattar mig inte på folk som inte vill att sina hästar ska få vara ute :mad: Låt dem vara hästar och inte några j-vla maskiner!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Va fan :confused:? skall inte hästar få vara hästar länge utan maskiner som bara skall dra in pengar ? :confused:

Jag blir så jävla sur!

Mvh
Eran Emma
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Allt för att ridskolorna mitt inne i storstäderna ska få vara kvar :devil:
Flytta ridskolorna en liten bit utanför, bygg stora hagar och TA BUSSEN! :devil:
En människa kan aldrig ersätta en annan häst och en två timmar på en liten ridbana kan aldrig ersätta en hage. Aldrig nånsin. Möjligtvis när det börjar regna rosa grisar :smirk:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Det sjuka är väl snarare dom som HAR hagar och inte använder dom pga skaderisk eller tidsbrist eller dylikt :mad: Men att öht få slå upp ett stall någonstans där det inte får plats med hagar låter otroligt korkat och oansvarigt.
Även om hagarna är små är det ju bättre än ingen utevistelse.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Helt sjukt! :confused:
Det är klart en häst ska ha tillgång
till hage för f*n!!! :eek:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

De får inte stå uppbundna i en spilta mer än 16timmar :confused: Stackars stackars stackars hästar :cry: och ingen hage :cry: när ska de röra på sig då??? Och varför inget krav på artfrände. För mig är det naturligt att aldrig skaffa ett djur som får vara ensam (undantag då hamster osv. som inte trivs när de är flera).
Och jag antar att när sedan denna spiltuppbundna häst utan hage och hästkompis sedan flippar ur på en tävling el. annan situation så kommer den beskyllas för att vara knäpp :cry:
Vad kan man göra??? Förutom att se till att ens egna pluttar har det riktigt bra (som f.ö går på lösdrift och är två stycken) och försöka upplysa folk om hästens naturliga beteende?
Lider med alla stackars storstadshästar *skickar dem en kram, mer kan jag inte göra just nu*
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Så oerhört upprörande! Det kan inte varit riktiga hästmänniskor som kommit med dessa IDIOTISKA rekommendationer, för det är väl det det är?
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Hur kan man kalla sig hästälskare när man låser in sin "älskade" häst i en box 23-24 timmar om dygnet, och aldrig låter den mer än att nosa på sin eventuella boxgranne:devil: ???

Hoppas någon klok människa på djurskyddsmyndigheten kommer på att hästar faktiskt mår bättre ute i hagen tillsammans med sina kompisar!:idea:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Men seriöst.
Dom där människorna kan inte haft nån kontakt med friska hästar nångång.

Om dom hade haft det skulle dom VETA hur oerhört korkade regler dom sätter upp. :mad:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Jag håller med, det är helt sjukt. Hästar är ju gjorda för att ströva flera mil om dagen. Jag förstår inte heller hur ridskoleelevers rättigheter kan gå före hästars rättigheter. Hästarna får ju inte välja om de vill gå på ridskola eller inte. En ridskole elev som är tillräckligt intresserad tar sig ut på landet för att rida.
Det är alla hästars rätt att få leva som en häst, dvs daglig utevistelse med andra artfränder.
Jag har inte hört en enda hästmänniska i min närhet tycka att detta är ok.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Hur kan man kalla sig hästälskare när man låser in sin "älskade" häst i en box 23-24 timmar om dygnet, och aldrig låter den mer än att nosa på sin eventuella boxgranne:devil: ???

Hoppas någon klok människa på djurskyddsmyndigheten kommer på att hästar faktiskt mår bättre ute i hagen tillsammans med sina kompisar!:idea:
DSM var ute efter ett tvång på daglig utevistelse men hade samtidigt ett krav på sig att få med sig intressenterna på hästfronten, Detta är vad som blev resultatet efter samrådet. Ridsportförbundet hörde nog till de som protesterade mest. Tänk på detta alla som genom er klubb är medlemmar!
PL
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Precis, det första lagförslaget var ju betydligt tuffare men fick ändras efter remissrundan. Så klaga inte på DSM, skäll på Ridsportsförbundet istället :devil:

Herr Stolling mfl på ridsportsförbundet har ju varit väldigt kritisk till både spiltförbud, krav på hagvistelse och förbud mot taggtrådsstängsel till häst... Det känns väl som ett som förbund som man gärna är medlem i...? :smirk:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Nu har jag inte det förslaget tillhands men inte var det så mkt tuffare men som sagt Ridsportförbundet var med redan tidigare.
PL
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Precis, det första lagförslaget var ju betydligt tuffare men fick ändras efter remissrundan. Så klaga inte på DSM, skäll på Ridsportsförbundet istället :devil:

Herr Stolling mfl på ridsportsförbundet har ju varit väldigt kritisk till både spiltförbud, krav på hagvistelse och förbud mot taggtrådsstängsel till häst... Det känns väl som ett som förbund som man gärna är medlem i...? :smirk:

Borde det inte heta antiridsportförbundet då?? Eller ok, det är ju själva ridsporten dom arbetar för, men hästarna?? :crazy:
Nog förstår jag om dom ville spara några medlemmar, men ska det verkligen behöva gå före hästens hälsa? Undrar hur många fall av galna "stadshästar" det kommer bli om ett halvår efter att dom står ca 16 timmar i spilta och harvar runt på en ridbana i åtta timmar med en massa olika ungar som rycker i munnen och vet inte hur dom ska rida öht :smirk:


Nä, vi får nog göra som dom här djurvännerna gör på minkfarma, öppna alla dörrar och släpp ut stackarna :devil::angel:
(Och för dom som inte förstod, så var det där ironi)
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Usch... Man blir så ledsen av att läsa dem här nya reglerna!
Skulle aldrig låta min häst stå utan sällskap av annan häst.
Och aldrig att hon skulle få stå inne hela dagarna i en box!
Det är ju ... djurplågeri!!!! :mad:

Då kan man ju stänga in en människa på en toalett så kan den ju bo där dag ut och dag in. Sällskap behöver man ju inte heller, stoppa in en skalbagge eller nåt, då blir det ju sällskap!!! Samma sak ju!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Undrar hur många fall av galna "stadshästar" det kommer bli om ett halvår efter att dom står ca 16 timmar i spilta och harvar runt på en ridbana i åtta timmar
Ja, just nu står väl en del ridskolehästar i spilta 20-22 timmar om dygnet :( och går lektioner 2-4 timmar. Att gå lektion 8 timmar låter ju inte som nån rimlig lösning, så i praktiken så borde det ju innebära att de blir tvungna att ordna hagar åt dem eller släppa lösa i ridhuset i åtminstone några timmar. Och det vore ju framsteg...

Det finns även en hel del privathästar i stockholms innerstad som rids kanske 1 timme per dag och står inlåst i box övriga 23 timmar per dygn, och aldrig får gå i hage :(

Usch... Man blir så ledsen av att läsa dem här nya reglerna!
De nya reglerna är ju ändå strängare än de regler som fanns innan. Det man blir riktigt ledsen över är att nu när man trodde att det skulle bli nya, BRA regler så är det ändå inte så stor skillnad mot de gamla reglerna...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp