Bukefalos 28 år!

Hage till hästen – inte längre ett krav

Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Så otroligt dåligt av dem att fega ur istället för att tänka på alla hästars bästa! :mad:
Grr.... En dag ska jag sitta där och bestämma... :devil: Då blir vissa ridskolor ledsna, men hästarna ska hurra! :D ;)
 
Varför ha regler ???

Varför skriva regler när reglerna skrivs på ett sånt sätt att man inte behöver bry sig alls??? En häst ska ha så mycket tillgång till hage och kompisar som den behöver inte vad det skrivs i nått regelverk( som tycker att hästar kan stå inne i 16 tim:mad:)
Sjukt är det och inte konstigt att det sker så mycket olyckor med ridskolehästar! jag skulle oxå vara en sur, elak jäkel om jag blev behandlad på detta viset.

Tänk om nån vettig bestämde nån gång.......

Ulrika... med 2 hästar på lösdrift som mår kanonbra
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Stall ska alltså kollas så inte vattenkoppen sitter några mm för långt åt något håll men hästar ska få leva helt utan hage?

:eek:

Jag förstår inte..... :crazy:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Skit är va det är!... Men o andra sidan... ska det behöva finnas reggler??. det finns hästmänniskor och sen finns det ridmänniskor...
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Fullkomlig riksidioti.

Hade en djurskyddstönt i mitt stall.
Tönten anmärkte på en spiltbox.

Spiltboxen är av måtten 3,00m*1,80m.
I spiltboxen står en häst med mkh 1,50.
För att vara spilta har den en +marginal på 30cm men för att vara box är den för liten.


6månader om året går hästarna ute dygnet runt och vinterhalvåret 10-12h/dag - i BRA hagar.

Trots detta så gnälldes det över boxspiltan som förvisso inte är tillåten men ändå fungerar utmärkt för små hästar.


Sedan har vi en hyfsat ny och lyxig anläggning i närheten som drivs i privat regi.
Där finns ALLT som tänkas kan som underlättar för oss människor.
Deras problem, enligt min uppfattning, dålig stall-luft vilket inte är ovanligt i nyare stall som är isolerade för att hålla varmt och skönt för människan.
Hälften av boxarna är helt slutna på tre sidor så hästarna inte kan se eller ha kontakt med grannen.
Sista utfodringen sker 18:00 och morgonutfodringen sker först 7-8:00.
För de som har någon som helst aning om hur hästens mag/tarm-behov ser ut vet att detta är - vansinne.
De har små hagar.
Hästarna få gå ute max 4h/dag.
Hästarna går själva.

DET är ok.

Det får mig att undra om jordbruksverket och deras djurskyddsinspektörer inte fokuserar LITE skevt.
Det driver iaf mig till vansinne.

För den som undrar, nej, boxspiltan korrigeras inte, det finns sätt att komma runt vansinnig felfokusering.

Från min sida handlar det nu om principer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Då kanske det är dax för oss o visa våra hästar? Hästarna som ofta fick gallor, problem med något ben, blev så deppiga av att inte få vara ute så mycket, osv.
Sedan jag satte mina hästar i lösdriften blev dom som förbytta.
Dom mår så bra, inga gallor o inga depressionssymptom, m.m.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Jäävla damn fucking idioter :mad:
Hästar är från början inte alls till för att ridas eller så, men vi som älskar hästar köper dem och rider och gör dem till våra bästa vänner, och det är ju super:) men det här trodde jag aldrig, att stänga in hästar på det viset, så att dem bara får komma ut och rida, om ens det, dem kanske bara får vara i ett ridhus!!
Näe detta beslut är en SKAM för männskan :mad:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

:eek::eek:Så jävla dåligt:eek::eek: surt att dom ska ha den regeln:mad: man blir så arg :crazy:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Jag blir sååååååååååååååååååååååå ARG!!!!!!!:devil:
För mig är det en självklarhet att mina små pållar ska få vara ute och spralla varje dag i en rymlig hage med sina polare!!!
Tänk dig själv att stå i samma jävla spilta dag ut och dag in, harva runt i samma jävla ridhus dag ut och dag in med en bunke olika ungjäklar som för det mesta inte har en aning om hur en häst fungerar?? Sen gnäller de över de slöa, tröga hästarna som i vissa fall bits vid sadling, eller sparkas!:crazy:
Hade jag varit häst hade jag gjort precis likadant!!!
:cry:Gråter för de stackars hästarna som aldrig får vistas ute.
Förbannat korkat, tycker jag!!
SKAM ÖVER MÄNSKLIGHETEN!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Då kan man ju stänga in en människa på en toalett så kan den ju bo där dag ut och dag in. Sällskap behöver man ju inte heller, stoppa in en skalbagge eller nåt, då blir det ju sällskap!!! Samma sak ju!


Håller faktiskt med!!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Det bör kanske vara ett krav att hästar ska behöva vara ute men alla hästar trivs faktiskt inte ute. Säga vad man vill men min häst hatar att vara ute i hagen. Han trivs i en gräshage i två timmar sen står han upptryckt mot grinden och skriker. Vissa mornar får man DRA ut honom i hagen! Då han gjuter fast hovarna i backen och går inte ett steg.

Så man bör se efter hästens behov och hästens vilja. Det är trots allt hästen välbefinnande som skall ses i första hand. Och om det är ute i hagen eller i box är enligt mig hästens val.

Så att ha ett krav och en lag känns på ett sätt fel, för bryter man då mot lagen om hästen står inne för att den inte VILL gå ut? :confused:

men utan en sådan "lag" finns det självklart idioter som skiter i hagar bara för att det "inte får plats". Och det är fel...

*hmm* Ja ni alla förstod säkert vart jag ville komma med allting trots att det mesta bara blir massa "pladder" ;)
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

När jag var barn och gick i 1-6:an införde min låg & mellanstadieskola en regel:

ALLA barn var TVUNGNA att vara ute på rasterna med undantag spöregn och kallare än -20grader. Då räckte det om vi gick ut och tog luft.

Tror du ALLA barn ville vara ute på rasterna?
Absolut inte.

Anledningen till regeln: det var något sunt och alla mådde bra av det.

Hästarnas fysik är skapt för utevistelse.
Jag har upplevt att mina hästar vissa dagar inte är så sugna på att vara ute men så blir det iaf, för att det är bra.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Kan absolut INTE förstå att hagvistelse ute inte skall vara ett krav !!!
För mig så är det självklart...det är inga hamstrar vi pratar om !!

Sen har man mage att jaga centimetrar i takhöjd i stall där hästarna har fina stora hagar och är ute hela dagarna !!!!

Någon borde skämmas !!!:devil:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Kanske för att vissa ägare fjantar med sina hästar så dom till slut blir precis som sin ägare. ?
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Hästar som inte får tillräckligt med utevistelse trivs inte ute, nej. De känner sig tryggare i boxen eftersom det är där den står mest.
Hästar som inte har en trygg och bra flock trivs inte heller alltid ute.
Hästar som går i en hage/miljö som kan vara oroande eller farlig trivs inte heller alltid ute. Eftersom boxen upplevs som lugnare.

Det vet väl varenda hästmänniska?
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Hästar som inte får tillräckligt med utevistelse trivs inte ute, nej. De känner sig tryggare i boxen eftersom det är där den står mest.
Hästar som inte har en trygg och bra flock trivs inte heller alltid ute.
Hästar som går i en hage/miljö som kan vara oroande eller farlig trivs inte heller alltid ute. Eftersom boxen upplevs som lugnare.

Det vet väl varenda hästmänniska?


Hej ihgen allesammans
Skall nämna att min häst har en stor hage, hästkompisar och får utevistelse MINST 8 timmar per dag. Så han är INTE boxhäst utan "tvingas" vara ute. Nämnde mest bara att HAN inte VILL! Självklart vill jag som hästägare inte ha min häst som boxhäst! Det är inte alls det detta handlar om. Bara så alla vet. :)
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Kanske för att vissa ägare fjantar med sina hästar så dom till slut blir precis som sin ägare. ?

Jag gör allt annat än att daltar med min häst. jag tror 100% på natural horsemanship och att hästen skall behållas så nära sin naturliga miljö som vanligt.Har dock träffat en hel del människor som inte slpper ut sina hästar för skadorisk. Tyvärr finns det sånna
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Har dock träffat en hel del människor som inte slpper ut sina hästar för skadorisk. Tyvärr finns det sånna

Och sånna människor borde sälja sin häst och köpa en gunghäst (bara min åsikt)
"känner" en vars hästar inte fick gå i samma hage förut (vet inte hur det är nu) för att dom inte skulle få några sår eller göra illa sig på nåt annat sätt (en av dom hästarna fick inte vara avslappnad en sekund utan att ägaren trodde h*n var sjuk) :confused:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Skall kallas för djurskydd, hästarna kommer få det sämmre, krav på daglig utevisstelse borde vara en regel, tack och lov att mina hästar har stora hagar att röra sej fritt i 16 timmar om dygnet. Skulla aldrig skaffa häst om jag inte hade möjlighet till hage.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Hej ihgen allesammans
Skall nämna att min häst har en stor hage, hästkompisar och får utevistelse MINST 8 timmar per dag. Så han är INTE boxhäst utan "tvingas" vara ute. Nämnde mest bara att HAN inte VILL! Självklart vill jag som hästägare inte ha min häst som boxhäst! Det är inte alls det detta handlar om. Bara så alla vet. :)

Vad jag ville få fram var att OM hästen inte trivs i hagen så är det något som inte stämmer.
Alla hästar trivs bättre ute. Gör dom inte det så måste man se över allting.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp