Bukefalos 28 år!

Hage till hästen – inte längre ett krav

Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Det bästa man kan göra är väl att se till att ens egen häst har det bra. För mig är det självklart att min häst ska vara ut varje dag med hennes fem hästkompisar så hon kan busa och göra vad hon vill. Hon blir friskare och samtidigt en bättre häst för mig att rida.

Vad är skillnaden mellan hästar, barn och andra djur. De behöver umgås med sin kompisar för att må bra och vara ett trevligt sällskap för mig.

Håller med alla som vill att hästarna ska få tillbringa några timmar (gärna många) med sina hästpolare i hagen.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Kan ingen sätta ett skott i pannan på dessa såkallade djurSKYDDSmyndigheter, eller kanske låsa in dem ensamma i ett rum som de enbart få gå utanför om de har ett koppel runt halsen.

delvis knapplån, men många riktar ju sin ilska mot FEL saker. INNAN den nya lagen så FICK man ha sin häst instängd ensam i spilta 24 timmar om dygnet om man av nån anledning ville det. Med den nya lagen så får man "bara" ha hästen i spilta 16 timmar per dygn och dessutom står det i nya lagen att hästen skall ges möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter. Så i praktiken så måste hästen numera få nån form av hagvistelse eller annan "frihet" under 8 timmar per dag minus den tid man rider. Och om det nu bara innebär att hästen släpps lös i ridhuset några timmar så är det ändå ett litet snäpp bättre än de gamla reglerna.

Sen håller jag ju naturligtvis med om att jag hoppats på att det skulle bli STÖRRE skillnad och en ännu BÄTTRE lag nu, men det blev trots allt ett litet steg i rätt riktning! Formuleringen i aftonbladet är lite olycklig, för det låter som att LAGEN mildrats. Men det som det egentligen innebär är att den nya lag som gick igenom är mildare än lagFÖRSLAGET så som DSM ville ha det, den nya lagen är ju åtminstone strängare än den gamla lagen.

Det som stör mig mest är att en del höjdare inom RIDSPORTSFÖRBUNDET bromsat utvecklingen och INTE vill ha t.ex. lagkrav på utevistelse. Eftersom det är så synd om vissa stadsbor om en del ridskolor, som INTE haft nån hagvistelse alls till sina hästar, tvingas flytta... :smirk:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

:bow:
Tur att det finns några här som har koll på sammanhangen o inte bara vräker ur sig en massa dumheter utan att ha koll på någonting i sakfrågan.
PL
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Vad jag ville få fram var att OM hästen inte trivs i hagen så är det något som inte stämmer.
Alla hästar trivs bättre ute. Gör dom inte det så måste man se över allting.

Instämmer.
När sist såg man en vildhäst försöka gömma sig för omgivningarna? :rofl:

Sjukt att en människa skulle utgöra ett gott sällskap, vem ska hålla vakt över "flocken" alltså den ensamma hästen, när den ska lägga sig ner och sova? För det är alltid någon som håller vakt i flocken men det kanske inte dessa byråkratjävlarna har fattat? Läs på och inse, en häst är ett flyktdjur och de alternerar vaktuppgiften för att undvika att bli lejonmat. Står människan där i boxen då o håller utkik eller? FY SKÄMS SVERIGE! Det är hästar vi talar om :mad:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

delvis knapplån, men många riktar ju sin ilska mot FEL saker. INNAN den nya lagen så FICK man ha sin häst instängd ensam i spilta 24 timmar om dygnet om man av nån anledning ville det. Med den nya lagen så får man "bara" ha hästen i spilta 16 timmar per dygn och dessutom står det i nya lagen att hästen skall ges möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter. Så i praktiken så måste hästen numera få nån form av hagvistelse eller annan "frihet" under 8 timmar per dag minus den tid man rider. Och om det nu bara innebär att hästen släpps lös i ridhuset några timmar så är det ändå ett litet snäpp bättre än de gamla reglerna.

Sen håller jag ju naturligtvis med om att jag hoppats på att det skulle bli STÖRRE skillnad och en ännu BÄTTRE lag nu, men det blev trots allt ett litet steg i rätt riktning! Formuleringen i aftonbladet är lite olycklig, för det låter som att LAGEN mildrats. Men det som det egentligen innebär är att den nya lag som gick igenom är mildare än lagFÖRSLAGET så som DSM ville ha det, den nya lagen är ju åtminstone strängare än den gamla lagen.

Det enda som har ändrts är ju för spilthästarna.
Boxhästarna kan man låsa in hejvilt, precis som tidigare och bara rida en timme om man så vill.
Tycker det är en väldigt futtig lag eftersom det är så få hästar som drar nytta av det.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

De måste få möjlighet att få röra sig fritt, bara ridning räcker inte.
Hagvistelse är ett "bör", dock tolkas "bör" i sammanhanget som att alternativet skall fungera bra annars kan tillsynsmyndigheten göra det tvingande.
PL
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

*kl*
Summa summarum: Vi som faktiskt bryr oss om hästarna som mer än moderatleksak i storstan och pengamaskin på banorna behöver ett förbund som står för DJURENS rättigheter. Jag tar för givet att det finns MASSOR av tävlingsfolk som tycker att ridsportsförbundets lobbying varit fruktansvärd! Vad görs för att förändra förbundets inställning? Vet ni som tävlar om hur mycket pengar ni drar in åt förbundet i fråga?

Sitta och svära går ju bra, men det förändrar ingenting. Är ridsportsföbundet demokratiskt? Då borde vi gräsryttare kunna avsätta folk som vi inte har förtroende för/missbrukar sin makt.
Annars är det på tiden att förbundet får ordentlig konkurrens... där djuren ses som ett privilegium, ryttare av alla inriktningar är välkomna och där inte bara svinrika 40talister sitter på makten...


/Migo
Våga vägra SvRF!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

:bow::bow: sven (s)tolling är ju numera inte kvar på förbundet, och det tackar vi för!

Jag ångrar NU att jag inte gjorde mer! man borde skrivit insändare till ridsport.... som OXÅ var kritisk till lagen, De intervjuade kända ryttare i samband med den nya lagen, De har sina hästar inne dygnet runt. De betas vid hand av en skötare, och vad jag vet så finns det oftast inte tid till att gå o beta en häst 10 timmar på ett proffsstall...

på Stall Hogsta här kostar det extra om man vill att hästen ska ha tillgång till hage. Bor tyvärr alldeles för nära för att kunna undvika den tragiska vetskapen.

Den allra sämsta ursäkten till att inte ha hage jag hört är: nej, de blir så trötta av att gå i hage, jag vill att hästen ska vara pigg när jag rider"

Eller: " han bara springer runt runt, han kan skadas" :cool:

och just det, detta året är jag inte ens medlem i svrf.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

delvis knapplån, men många riktar ju sin ilska mot FEL saker. INNAN den nya lagen så FICK man ha sin häst instängd ensam i spilta 24 timmar om dygnet om man av nån anledning ville det. Med den nya lagen så får man "bara" ha hästen i spilta 16 timmar per dygn och dessutom står det i nya lagen att hästen skall ges möjlighet att röra sig i sina naturliga gångarter. Så i praktiken så måste hästen numera få nån form av hagvistelse eller annan "frihet" under 8 timmar per dag minus den tid man rider. Och om det nu bara innebär att hästen släpps lös i ridhuset några timmar så är det ändå ett litet snäpp bättre än de gamla reglerna.

Sen håller jag ju naturligtvis med om att jag hoppats på att det skulle bli STÖRRE skillnad och en ännu BÄTTRE lag nu, men det blev trots allt ett litet steg i rätt riktning! Formuleringen i aftonbladet är lite olycklig, för det låter som att LAGEN mildrats. Men det som det egentligen innebär är att den nya lag som gick igenom är mildare än lagFÖRSLAGET så som DSM ville ha det, den nya lagen är ju åtminstone strängare än den gamla lagen.

Det som stör mig mest är att en del höjdare inom RIDSPORTSFÖRBUNDET bromsat utvecklingen och INTE vill ha t.ex. lagkrav på utevistelse. Eftersom det är så synd om vissa stadsbor om en del ridskolor, som INTE haft nån hagvistelse alls till sina hästar, tvingas flytta... :smirk:
Det jag rikar ilskan på är de tidigare "utlovade" reglerna... Wow, en häst behöver BARA stå i spilta i 16 timmar i streck... Och hur var det med hästarna som stod i box då? Eller en box är stor nog för att hästen ska få känna sig fri? Inte för att en hage kanske gör det, men den får iallafall en CHANS att bocka och springa av sig av LYCKA utan att någon sitter på ryggen, bakom i en sulky, osv. Ska vissa hästar i sverige bara få se på solen när någon sitter på?

Ja, det är vad jag kallar underbar hästhållning. I sådana lägen SKÄMS jag över att vara en hästmänniska, när man tappat så mycket huvud, att LAGEN kommer fortsätta förhindra SÅ många hästar från att få leva ett så naturligt liv som möjligt...

Jag vet inte, men jag TROR att en häst som en gång gått i en hage, LÄNGTAR efter det igen. jag tror faktiskt hästar har såpass hög intelligens till det. ALLA hästar har en gång gått i hage, som föl om inte annat.

*skakar på huvudet*

Livet är orättvist.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

*kl*
Summa summarum: Vi som faktiskt bryr oss om hästarna som mer än moderatleksak i storstan och pengamaskin på banorna behöver ett förbund som står för DJURENS rättigheter. Jag tar för givet att det finns MASSOR av tävlingsfolk som tycker att ridsportsförbundets lobbying varit fruktansvärd! Vad görs för att förändra förbundets inställning? Vet ni som tävlar om hur mycket pengar ni drar in åt förbundet i fråga?

Sitta och svära går ju bra, men det förändrar ingenting. Är ridsportsföbundet demokratiskt? Då borde vi gräsryttare kunna avsätta folk som vi inte har förtroende för/missbrukar sin makt.
Annars är det på tiden att förbundet får ordentlig konkurrens... där djuren ses som ett privilegium, ryttare av alla inriktningar är välkomna och där inte bara svinrika 40talister sitter på makten...


/Migo
Våga vägra SvRF!

:bow: Bra talat! :bow: Stå på dig! :bump:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Är dom inte kloka?
Att hästen ska få vara ute hela dagen borde vara en utav dom viktigaste reglerna! :mad: Hästar är ju flockdjur, dom är inte gjorda för att stå inne hela dagen. Och igentligen inte för att ridas heller. Alla hästar borde ha det som min medryttarhäst. Dom är en flock på fyra hästar, kanske snart fem. På sommaren så släpps dom ut klockan 08:00. Sen får dom stå ute hela dagen och äta ur en utav deras tre hagar som alla är större en två fotbollsplanar (ögonmått). Sedan ca klockan 20:00 på kvällen så släpps dom in för att slippa alla knott. Dom har det ännu bättre på vintern, då får dom stå ute hela dagen! Jag :bow: till hästguden att alla hästar ska få det så bra^^
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Tja, det finns en gudinna som gestaltas som ett vitt sto som heter Epona... från början en Keltisk gudinna men som under romarriket kom att bli skyddsgudinna för alla stall och hästar.

Du får väl be till henne att hon kommer och biter lite på folket från SvRF m.fl. :D det kan dom behöva...
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp