Bukefalos 28 år!

Hage till hästen – inte längre ett krav

Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Vad jag ville få fram var att OM hästen inte trivs i hagen så är det något som inte stämmer.
Alla hästar trivs bättre ute. Gör dom inte det så måste man se över allting.

Vi har provat allt! Jag lovar! Varenda hage. Olika stall. Olika hagkompisar. Olika underlag. Och nej... han trivs bäst inne i vilket fall. Och han är inte olycklig för han har perfekt hull, fina hovar och ett supertemperament. Så dåligt mår han då inte. Är mest bara upprörd över att gå ut. nämas skaöll att han i Spanien stod ine i box i 8 år. Vanedjur som dom är så är det inte så konstigt att det för honom är konstigare att gå ut i en stor hage.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Vi har provat allt! Jag lovar! Varenda hage. Olika stall. Olika hagkompisar. Olika underlag. Och nej... han trivs bäst inne i vilket fall. Och han är inte olycklig för han har perfekt hull, fina hovar och ett supertemperament. Så dåligt mår han då inte. Är mest bara upprörd över att gå ut. nämas skaöll att han i Spanien stod ine i box i 8 år. Vanedjur som dom är så är det inte så konstigt att det för honom är konstigare att gå ut i en stor hage.

Där har du orsaken. Det är bara att ligga i och se om du kan bryta vanan.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Dumt, dumt, dumt. :crazy: Stckars hästarna.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

(Aftonbladet)
Hästar måste inte ha tillgång till hage.
Det står klart sedan Djurskyddsmyndigheten beslutat om nya djurskyddsregler.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1103419,00.html
Katastrof!!!:mad: Trodde att djurskyddet skulle skydda djuren, inte ägarna. Det är inte bara en självklarhet att hästar ska gå ute, de SKA ha sällskap av andra hästar! Och kom inte med argument som att "Min häst har en kanin i boxen och är JÄTTEGLAD". Det köper jag den dag någon kan visa mig en t.ex. en kanin och en häst tillsammans som "flock" i vilt tillstånd. MYCKET troligt!:smirk:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

trodde knappt att d existerade i sverige att man hade hästar utan hagar eller hästar utan sällskap...men har börjat förstå att så är d ju, tyvärr :(
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Här fanns det en samrådsgrupp som DSM kände sig tvingade att lyssna på.
Ett framsteg är ändå att man inte kan ha en häst stående i spilta dygnet runt året runt som man kunde med de gamla reglerna.
till DSMs försvar får man säga att de ändå gjorde ett försök vilket SJV aldrig gjorde.
PL
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

asså det är ju sjukt. man borde stänga in dom som beslutat detta i en spilta 16 timmar om dygnet och säga att dom inte fick klaga för om dom tycker att detta är förnuftigt borde dom inte ha nåt emot det själva. så tycker jag iaf. :angel:

jag har själv en häst som har gjort sej illa i hagen och just nu är halt ska jag stänga in honom i boxen dygnet runt bara för att han inte ska göra sej illa i hagen. jag vill ge ett stort + till de ridskolor här i "min" stad eftersom de har STORA hagar som hästarna får gå i så mkt som möjligt. :smirk:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Fullkomlig riksidioti.

Hade en djurskyddstönt i mitt stall.
Tönten anmärkte på en spiltbox.

Spiltboxen är av måtten 3,00m*1,80m.
I spiltboxen står en häst med mkh 1,50.
För att vara spilta har den en +marginal på 30cm men för att vara box är den för liten.


6månader om året går hästarna ute dygnet runt och vinterhalvåret 10-12h/dag - i BRA hagar.

Trots detta så gnälldes det över boxspiltan som förvisso inte är tillåten men ändå fungerar utmärkt för små hästar.


Sedan har vi en hyfsat ny och lyxig anläggning i närheten som drivs i privat regi.
Där finns ALLT som tänkas kan som underlättar för oss människor.
Deras problem, enligt min uppfattning, dålig stall-luft vilket inte är ovanligt i nyare stall som är isolerade för att hålla varmt och skönt för människan.
Hälften av boxarna är helt slutna på tre sidor så hästarna inte kan se eller ha kontakt med grannen.
Sista utfodringen sker 18:00 och morgonutfodringen sker först 7-8:00.
För de som har någon som helst aning om hur hästens mag/tarm-behov ser ut vet att detta är - vansinne.
De har små hagar.
Hästarna få gå ute max 4h/dag.
Hästarna går själva.

DET är ok.

Det får mig att undra om jordbruksverket och deras djurskyddsinspektörer inte fokuserar LITE skevt.
Det driver iaf mig till vansinne.

För den som undrar, nej, boxspiltan korrigeras inte, det finns sätt att komma runt vansinnig felfokusering.

Från min sida handlar det nu om principer.

Jag håller fullständigt med dig!!!! ;) Dessa inkompetenta personer som inte sitter på rätt plats!!!:angel:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Jag blir nästan irriterad över dessa inlägg och kommentarer.:angel:

men vi som har förnuftet kvar i behåll, håller väl inte rimligtvis inte hästarna på detta vis.

Förespråkar själv att hästarna ska gå ute året runt:banana:,
för det gör att de inte blir sjuka, galliga, och andra problem som någon skrev.

Ridskolorna kan vi inte, tyvärr, göra något åt. Men alla som har och kommer att ha hästar kan man ju hoppas att de använder, insidan av huvudet och låter hästarna vara ute så mkt som möjligt.

Har aldrig haft en sjuk häst på 20 år!!!!!!, sedan vi lät dem vara ute.

/ från lilla mig med 15 hästar pålösdrift.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

För f-n:mad:! Hästar ska ha hage!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

sånt här gör mig så ledsen.. stackars hästar.

jag tycker inte att det är en rättighet att få hålla på med hästar, det är ett PRIVILEGIUM, det är det med alla djur.
jag skulle ALDRIG låta mina framtida barn rida på en ridskola där hästarna inte får gå i hagar. då skulle jag skaffa ungen ett busskort och skicka iväg den utanför stan.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Så otroligt dåligt av dem att fega ur istället för att tänka på alla hästars bästa! :mad:
Grr.... En dag ska jag sitta där och bestämma... :devil: Då blir vissa ridskolor ledsna, men hästarna ska hurra! :D ;)

bra ramona :D vi kan bli nya djurskyddsinspektörer och kämpa för att pållarna ska få ha det bra :love:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Jag blir så ledsen, att det ens ska behöva finnas regler för hur folk som påstår sig älska hästar ska få ha hästar. Jag tycker inte ett dugg synd om de ridskolor som varit oroliga över att behöva lägga ner för att de inte kan erbjuda hästarna hagar. vad är det för hästsyn 08:orna lär sig på en sån ridskola? Lägg ner stall utan flockar och hagar!

Det är INGEN rättighet att rida eller ha häst. Däremot är det en rättighet för flockdjuret hästen att få röra sig fritt i flock.

Vadå att hästen kan få sin sociala kontakt tillfredställd av en människa????? Hur många sover i boxen, i hagen eller kan springa med när hästen galopperar eller busar? Människan är oxå ett flockdjur, och jag skulle må väldigt dåligt om jag skulle ha ett galler emellan min arbetskamrat och mig, eller suttit i en isolerad låda resten av mitt liv, har jag tur får jag umgås med en kanin..?

Märker ni att jag är upprörd?

Bra skrivet! :bow:

Sånt här gör mig så upprörd!! Varför ska djuren inte behandlas med respekt!? Varför ska de göras till porslinshästar!? Varför ska man ta ifrån dem alla deras naturliga beteenden!?
För mig är det ofattbart hur man kan låta sin "älskling" stå inne 24h om dygnet. Det känns som att världen är på väg åt helt fel riktning. Det är bättre att köpa en My Little Pony om man är rädd för lera och att hästen ska gå sönder. Låt hästarna få vara så mycket häst det bara går i vår värld. Hästen har aldrig fått välja var den ska hamna, jag tycker att det är vår skyldighet att uppfylla dess naturliga behov så långt det bara är möjligt, och det är det absolut inte i ett stall dygnet runt!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Ursprungligen postat av snigelfarmor
Jag blir så ledsen, att det ens ska behöva finnas regler för hur folk som påstår sig älska hästar ska få ha hästar. Jag tycker inte ett dugg synd om de ridskolor som varit oroliga över att behöva lägga ner för att de inte kan erbjuda hästarna hagar. vad är det för hästsyn 08rna lär sig på en sån ridskola? Lägg ner stall utan flockar och hagar!

Det är INGEN rättighet att rida eller ha häst. Däremot är det en rättighet för flockdjuret hästen att få röra sig fritt i flock.

Vadå att hästen kan få sin sociala kontakt tillfredställd av en människa????? Hur många sover i boxen, i hagen eller kan springa med när hästen galopperar eller busar? Människan är oxå ett flockdjur, och jag skulle må väldigt dåligt om jag skulle ha ett galler emellan min arbetskamrat och mig, eller suttit i en isolerad låda resten av mitt liv, har jag tur får jag umgås med en kanin..?

Märker ni att jag är upprörd?

Håller med fullt !!!! Fy bubblan ! Guud så fegt ! Att hästar ska ha tillgång till hage iaf minst 2-3 tim om dan tkr jag ska vara en självklarhet ! Usch, och fy ! :eek:
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

*skriker och hoppar på stället!!!!!!!*

Varför inte upphäva lagen om djurplågeri också när de ändå är igång!

Kan ingen sätta ett skott i pannan på dessa såkallade djurSKYDDSmyndigheter, eller kanske låsa in dem ensamma i ett rum som de enbart få gå utanför om de har ett koppel runt halsen.

Sjukt, helt in i helvete SJUKT!!!
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Felet är INTE hos Djurskyddsmyndigheten, dom försökte faktiskt... men dom blev tvungna att ta till kompromisser i samrådsgruppen för att få igenom nånting överhuvudtaget innan nedläggning, till följd av ett vallöfte från borgarna.

Vill du skylla de nya urvattnade reglerna på någon så skyll då på ridsportsförbundet och borgarna hellre än DSM, vilka faktiskt gjorde ett gott försök.
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

:bow:
Här flyger det okunniga beskyllningar o påståenden hej vilt.
Jag undrar hur många som överhuvudtatet läst nya reglerna o förslagen på vägen dit och dessutom varit insatta i de gamla.
Samrådsprocessen var dock färdig ca ett år före den borgerliga valsegern.
PL
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

stackars pollarna.. ! :(
 
Sv: Hage till hästen – inte längre ett krav

Har man inte tillgång till att göra en hage till sin häst, tycker jag inte att man ska ha någon häst heller. :( Suck. //Ellinor
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp