Hästen bara skadar sig...

Jag tolkar TS som att hästen inte mår bra av boxvila och sjukhage och att man därför kanske kan behöva avliva om det fortsätter i samma spår som tidigare.

TS: Min häst har också varit ganska otursdrabbad och behövt boxvila flera flera gånger. Nu är hon äldre än din och därför är beslutet kanske lite enklare plus att jag har haft henne i åtta år, men när hon skadade sig senast (samma inflammation som tidigare gånger) sa veterinären att det förmodligen skulle gå att behandla men vi kom gemensamt överens om att det inte var värt det eftersom hon inte mår bra mentalt av att bara stå i box och pytteliten hage. Hon fick därför gå i pension och står nu på en stor lösdrift och bara är häst.
Hastar som ar galopptranade bara gatt lop innan har ofta valdigt dalig egen balans. Det tar ett tag innen de ovat upp den. har hon dessutom statt hos en tranare kanske hon bara gatt i grushage och inte fatt lara sig ta vara pa sin kropp i naturen.
 
Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan februari men har (tyvärr) knappt hunnit rida henne alls då hon skadar sig hela tiden... små sår men även ”stora” skador. Började ca 1-2 veckor efter jag köpt henne, sticksår i v.f. Ca 2 månader konvalescens och sedan igångsättning. Hade henne igång och påbörjade inhoppning under sommaren.

Avbrott ca 2 veckor under sommaren pga ett stort sår vid sadelläget... sedan igångsatt ett par veckor igen och fortsatte med utbildning+inhoppningen. I slutet på september så blir hon halt efter en skoning, men visar sig vara en liiiiten senskada. Kunde påbörja rehabilitering direkt, dvs 8 veckors skritt, 4 veckors trav och sedan börja med galopp+rida på ridbana (böjda spår). Köpte ett par skydd till henne att ha på frambenen i hagen.

Har nu kommit cirka 6 veckor in i rehabiliteringen och idag upptäcker jag att hon har fått ett sticksår h.b. Och är jättesvullen.. dvs skadad IGEN! Inte ens hunnit bli friskt från förra skadan ännu... pust...

Detta är min första egna häst, men haft flertalet foderhästar och sköthästar förr, samt gick ridsport på gymnasiet och har hästskötarexamen därifrån.

Hon går på lösdrift och tror inte hon hade trivts med att vara inne på nätterna då hon som sagt har en del energi som hon inte får utlopp för.

Jag har kanske kunnat rida ordentligt på henne 2 månader av dem cirka 8 månaderna jag ägt henne så både jag (och sambon) börja tröttna på att det känns som att man går i en uppförsbacke utan slut.

Provade ut sadel och köpte en sprillans ny i juni/juli, hade hoppats kunna åka på lite träningar o nån pay&jump nu på hösten.
Köpte häst för att kunna träna och tävla på en lagom nivå (max 120 hoppning) så har alltså inga elit mål med min ridning men vill komma igång och träna, så trött på det här nu.

Ska köpa skydd till bakbenen med, sen Vet jag inte vad jag mer kan göra om hon fortsätter skada sig. Hon skulle ju inte funka som sällskapshäst heller pga att det är i hagen hon lyckas skada sig...

Hur hade ni gjort?
Var går gränsen för hur mycket ”skadad” en häst ska va innan man kan ta beslutet att ta bort den?
Tycker synd om henne om hon ska gå och ha ont/vara skadad hela tiden, det är inget värdigt hästliv i mina ögon. Inte heller att ställa henne ensam i en liten platt grus/gräs-hage är något alternativ.


Tråkigt med så mycket besvär! I ditt fall hade jag varit tacksam över att det bara är tydliga sår och en lättare senskada. Allt du råkat ut för är skador som läker relativt snabbt.

Jag hade ändrat hästhållningen när jag sett ett tydligt mönster i skadorna. Är det återkommande sticksår hade jag gått igenom hagen eller bytt hage till en utan vassa pinnar etc., är det återkommande överben hade jag använt benskydd. Etc.

Jag har haft mitt sto i 4 år nu. Hon har varit fullt fungerade i totalt 2 av de åren.
 
Jag brukar räkna det första året med en ny häst som "inkörningsperiod" och alla mina har haft diverse skador i början innan de anpassat sig sitt nya miljö. Antigen ständiga sår (funderade ett tag på att byta namn på min första häst till "Battlefield"), svår og långvarig mugg, skor som flyger titt som tätt, eller problem beroende på anpassning av utrustning, foder osv.

Dock så skulle jag nog fundera mkt seriöst på att flytta hästen om den lyckats få två allvarliga stickskador i samma hage under så kort tid. Normalt så tycker jag att alla hästar och i synnerhet unghästar bör gå på lösdrift, men det känns som lite överkurs att låta ett ungt fullblod komma direkt(?) från tränarstall till ett liv på lösdrift. Det kanske vore bättre om det gick att hitta ett stall med 10-12 timmars utevistelse i stora hagar (givetvis ihop med andra hästar) såhär i början, och eventuelt fundera på en "fullblods-anpassad" lösdrift till nästa höst efter sommarbetet?

Vad jag läst och hört så brukar fullblod som ställs av från galloppträning ofta börja växa i samband med detta, då kan de ju vara extra klumpiga och ha dåligare koll på sin kropp och ben i perioder....

Och en sista sak, jag skulle alldrig låta en (ung)häst gå med senskydd 24/7, och definitivt inte en som haft en senskada! Även om det är ventilerade skydd så lär benen bli värmare än önskvärt vilket kan vara mkt skadligt.
 
Ingenstans, såklart. :) Men att städa bort allt potentiellt farligt innebär ju att städa bort även stenar, träd, buskar osv. Och såklart andra hästar. Så jag håller helt enkelt inte med om att det måste vara ägarens fel att hästen blir skadad, det måste inte vara någons fel, utan kan helt enkelt handla om olyckor.

Av ren självbevarelsedrift håller jag sådana skadebenägna hästar som beskrivs i trådstarten i plana, kala hagar till de har tillräckligt med balans och kroppskontroll att klara ut annan terräng. För jag tycker det är viktigt att kunna träna dem till just den kroppskontrollen och de musklerna , vilket inte går om hästen hela tiden är skadad. Det innebär INTE frimärksstora hagar utan kompisar.

Been there, done that. Vi har som sagt en stenmur mellan två hagar och där tyckte mitt odjur att det var fiffigt att befinna sig. :devil::laugh:

Visa bifogad fil 21386

Fast det är är väl ändå Finn Fem Fel? Problemet här är ju att hagarna inte är dimensionerade för hästar vad gäller staketen. Problem hade inte funnits med riktiga staket.
 
Jag instämmer med de tidigare att jag hade valt en mer anpassad hage. Mitt sto gick från banan rakt ut i kuperad hage, uppfödd på stora vidder i skåne men inte direkt kuperat eller mycket skog. Så det första hon gjorde var att dra en gren rakt genom halsen. Tur hon överlevde.

Jag hade henne i 16 år, inga förslitningskador men otaliga "hoppsan råkade skära upp benet lite" olyckor. Även om hon hade fantastisk kroppskontroll gick det oftare fortare än hon hade koll på. Hon älskade tex att braka iväg om det kommit snö. Efter en bit ville hon stanna, det slutade ofta med en vurpa och ett stort snömoln. Men hon hade 9 liv. Tillfrisknade alltid även om vissa skador tog mer tid.
 
Av ren självbevarelsedrift håller jag sådana skadebenägna hästar som beskrivs i trådstarten i plana, kala hagar till de har tillräckligt med balans och kroppskontroll att klara ut annan terräng. För jag tycker det är viktigt att kunna träna dem till just den kroppskontrollen och de musklerna , vilket inte går om hästen hela tiden är skadad. Det innebär INTE frimärksstora hagar utan kompisar.



Fast det är är väl ändå Finn Fem Fel? Problemet här är ju att hagarna inte är dimensionerade för hästar vad gäller staketen. Problem hade inte funnits med riktiga staket.
Alla har kanske inte råd o slå upp trästaket överallt 😉
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 633
Senast: Hoarfrost
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
756
Senast: Lutten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp