Bukefalos 28 år!

Hästen börjat springa brevid hindren!

S

SKEK

Hejsan!
Har nyligen köpt min häst. Som unghäst var han bara inriktad på hoppning och vann upp till och med 1.20 klasser. (Han är 12 år nu) han har bra sug på hindren, bra tempo och väldigt bra teknik med benen och galoppbyte. Hans tidigare två ägare innan mig blev lite rädda för att hoppa med honom, då han ibland tycker det är lite för roligt och drar iväg efter varje språng. Nu har jag börjat hoppa honom hos tränare en gång i veckan. I början skena han iväg, bockhoppa och var allmänt okoncentrerad. Men ju mer vi tränar desto bättre går det hela tiden. Men en annan sak som han börjat med nu är att han bjuder bra på hindrena men i sista sekunden piper han brevid, märk väl alltid åt vänster.. Detta är bara för att tramsa och jag vill vänja honom av med de. Var med på en pay n jump nu i lördags och vi hoppade en jättefin felfri runda på 90 cm. Så han kan bara han vill.

Har ni några tips på hur jag ska träna bort detta, eller typ lösgöra hans vänstra sida?
Kom med frågor om jag missat något. Tack!
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Jag skulle försökt ta reda på varför han gör så.
Har han ont?
Har han tröttnat?
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Han har inte ont, är kollat. Hopptränat totalt 8 gånger med en veckas mellanrum, en tävling. Det tror inte jag han tröttnar på.. Inte på alla hindrena han gör det, men händer några gånger varje träning. Typiskt när han blir sur :-)
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Att ge dig ett bra svar via ett forum utan att ha sett dig och hästen är nästan omöjligt. Men detta problem borde ju din tränare kunna lösa, annars hade jag byt tränare.
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Jajo jag förstår nästan det.. Men tänkte att någon kanske hade varit med om desamma eller kände igen sig lite!" :)

Men tack för svaret!
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Jag har ibland samma "problem" med min tjej.
Hon suger tag i hindrena rent generellt men då och då smiter hon bredvid.

Med henne finns det flera orsaker som ligger bakom det.
Hon är ganska kort i galoppen och även lite låg i huvudet. Jag måste aktivera henne ordentligt bakifrån för att få henne att länga steget, få henne att galoppera med baken och på så vis få upp hennes huvud lite så hon kan se hindret ordentligt.

Rider jag samtidigt inte ordentligt utan faller framåt med axlarna, även om det bara är lite, springer hon ofta förbi eller bromsar in precis framför hindret och gör ett grodhopp.
Så jag måste komma ner ordentligt och hålla om för att visa att jag är med.

Visserligen har det att göra med att hon är lite tittig på nya hinder och då kan bli lite osäker. Rider jag inte ordentligt känner hon att jag inte är helt med och då blir hon osäker.
Kanske inte kan hjälpa dig men lite funderingar i alla fall. :)
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

De första jag skulle tänka på va:
Hästen har ont
Hästen förstår inte
Hästen är rädd/stressad

Att han har skenat, bockhoppat och varit allmänt okoncentrerad vid hoppning kan ju vara ett tecken på att något är fel. nu har ni jobbat bort det, men hästen har ersatt det med ett annat beteende-att smita vid sidan.
Så... du är säker på att han inte har ont? han är kollad av vetrinär.
kan ni utesluta att han har haft ont? om hästen har haft ont så kan den börja försvara sig mot det som den förmodar kommer att göra ont. sen om den hade ont i ryggen eller en oföljsam ryttare spelar ingen roll, om hoppning har varit kopplat med obehag någon gång kan de sitta kvar.

hästen förstår inte. rider du på ett sånt sätt att hästen känner sig trygg med dig och säker på vad du vill? för höga krav eller förväntningar på hästen? stadig och balanserad följsam sits så hästen kan utföra sin uppgift? vad händer om hästen klarar respektive inte klarar uppgiften? hur har ni "tränat bort" de gamla beteendet där hästen stack, bockade och va okoncentrerad? om hästen känner sig tillrättavisad utan att förstå varför kan de hända att den slutar försöka. ex. hästen hoppar, sticker iväg, ryttaren tar en kraftig förhållning, de känns obehagligt, hästen väljer att inte hoppa för då händer de otrevliga saker.

hästen är rädd eller stressad. hur är miljön och stämningen vid hoppträningen? får hästen tid på sig och är det en lugn miljö som främjar inlärning?

lite tankar och idéer från mig! en häst börjar inte med ett beteende bara för att jävlas med oss....
jag har ju inte sett dig, så se bara exempel och tankar som just de! ingen kritik ;)
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Är ju som sagt väldigt svårt att ge vettiga råd när man inte sett ekipaget och hur han beter sig, men.....
Är det bara dumheter så är det din ridning det hänger på.
Min häst kör med mig när han kan med rider jag ordentligt så hoppar han snällt.
Jag måste vara noga med att hålla om och gärna sitta ner dom sista galoppsprången innan hindret, lättar jag för mycket så ser han sin chans och kan hitta på hyss.
Min viker också av åt vänster, det tror jag är för att jag är lite sned och blir starkare i höger sida och så har jag spöt i höger hand.
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Hästen vill väl inte hoppa mer
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

"Han har inte ont, är kollat. Hopptränat totalt 8 gånger med en veckas mellanrum, en tävling. Det tror inte jag han tröttnar på.. Inte på alla hindrena han gör det, men händer några gånger varje träning. Typiskt när han blir sur :-) "


Du skrev i första inlägget att du nyligen har köpt hästen, och lite längre ner enl ovan.

Min häst hade också blivit sur om jag hoppat så mycket på så kort tid. Det blir ju nästan varannan dag du hopptränar på en ny häst. + att du har tävlat.

Vänta lite med hoppningen och rid markövingar så du lär och känna hästen.

Vad har hästen gjort under tiden från unghäst till nu när den är 12 år?
Hur länge har du haft hästen?
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Jo, jag har ridit honom kanske 2 månader innan jag köpte honom det förklarar tiden! :)
Köpte honom för en månad sen..

Han har varit hos två andra innan jag började rida honom och dom har ridit lite dressyr
och lite ut, men han har inte hoppat på länge.

Det med bockningen tror jag berodde lite på att han inte hoppat på länge och
blev typ överlycklig, men även också för att testa mig lite eftersom jag är lite
ny på honom. Men med mer träning så försvann det..

Min tränare säger att det är bara att träna bort.

Väldigt bra tips det här med sitsen, att det är viktigt och sitta hela vägen fram och verkligen hålla om så han känner att man är med,
tror det är lite där problemet ligger faktiskt. Då ser han chansen. Så det är bara till att prova att vara "tung" där bak till han har fått ta
sitt språng!

Jag känner att han tycker det är roligt, öronen fram hela tiden, suget i blicken och bjuder bra!

Han är nyligen vetrinärbesiktigad, han är röntgad i alla ben, hovar och även ryggen.

Tack allihopa!
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

När jag lärde mig rida så fick jag lära mig att hästen ska antingen gå över hindret eller igenom hindret. ;)
Mao, så är det aldrig okej att låta hästen springa vid sidan.

Iom att du vet att hästen bara springer åt ett håll så är det ju faktiskt ganska lätt att korrigera. Se till att vara beredd på att hindra hästen från att springa åt sidan.
Låt inte hästen galoppera vidare om den lyckas springa åt sidan, utan den ska stanna till och vändas tillbaka direkt.
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Min ungponny hade exakt samma problem. Jag löste problemet genom att inte lita en sekund på henne.
Alltid rama in jättemycket med skänklarna och ha ett spö i den hand hästen stack åt( alltså vänster i ditt fall). Man kan luta bommar mot hindret på sidorna, så som på bilden. Men jag föredrar dock att de två extra bommarna inte ligger så nära varandra, alltså att man gör avståndet i mitten mellan dem lite större.

Du nämde att han inte hoppat på länge, denna ovanan är inte ovanlig när hästen har haft uppehåll i hoppningen. Hästen får för sig att den bestämmer ;)

imgres
 
Sv: Hästen börjat springa brevid hindren!

Jag har stött på detta fenomen hos ekipaget jag tränat under sommaren. Ryttaren är en 10-årig tjej, ganska duktig för sin ålder och hästen är en C-ponny som är superduktig på att hoppa och älskar hoppning. Vi har ju varvat träningarna med dressyr, balansövningar, lite lekfull träning, säkerhetstänk och hoppning. Sista tiden har hästen slutat vara så bussig, antagligen har hon lärt känna sin ryttare och lärt sig var hon kan busa lite. När hon va ny i stallet (togs på foder i juni) var hästen så snäll och go och gjorde allt man bad henne om. Nu testar hon en hel del gränser.:grin:
Felet i det här fallet ligger i att ryttaren tappar kontakten med hästens mun strax innan hindret. Nu är ju ryttaren 10 år så man får ha aningen överseende med att det blev lite mycket att hålla koll på samtidigt. Hon ska ju driva, styra, hålla om, koncentrera sig, titta vart hon ska osv. Så strax innan avstampen tog ryttare bara förgivet att hästen skulle hoppa och släppte sin koncentration och därmed även kontakten med hästens mun. Då passade busponnyn på att springa bredvid hindret. Med bus i blicken. Kan det vara något åt det hållet som gör att din häst springer bredvid?? Hoppas det blir bättre o bättre för dig i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 480
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 037
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 348
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp