Hästen gillar mej definitivt inte! Hjälp!

S

Spirren

Hej!
Jag har ett problem med min häst. Jag har haft henne nu i ca 6 mån.
Hon gillar mej inte! När jag kommer fram till henne hotar hon mej. Hon "stampar", hotar bita och har öronen bakåtstrukna.
Varför gör hon så? :confused:
Jag har gjort en massa markövningar med henne. Då fungerar hon jätte bra.
Hur kan jag träna bort sådant betènde? Hon är faktiskt farlig. :cry:

Har någon liknande efaranhet?
Några tips på övningar, nåt?
Jag är enormt tacksam för hjälp! :)
 
Vad har hon för anledning att "gilla" dig?
Frågan är inte så konstig som den låter.
Det handlar eg. inte om att gilla, utan om att acceptera.

Gör hon det när hon står i boxen?
Hon "försvarar" bara sitt "revir" och sin mat.

Du måste vinna hennes förtroende och göra så att hon accepterar din närvaro i hennes "hem".

Boxen är oftast hästens enda "privata bit".

Jag hade en sån foderhäst förut.
Det jag gjorde var att bara ställa mig i boxdörren.
När han accepterade det gick jag in innaför boxdörren och gjorde samma sak, o.s.v.

Nästa steg var att han skulle acceptera att jag bestämde över hans mat.
Han fick inte äta i krubban förrän jag gav tillåtelse, d.v.s. jag var klar med matpysslet och klev åt sidan.

Totalt tog det mig ca. 5 månader att nå mitt mål.
Jag brukar jobba långsamt och inte stressa fram resultat.

*lycka till*
 
Vad har du gjort för markövningar?
Vad menar du med "när jag kommer fram till henne"?
Hur reagerar du när hon blänger på dig? Ger du dig och låter henne vara? I så fall har hon lärt sig att det är bara att göra en ful grimas, så får man vara ledig och ha rast...
Blir hon sur när du ska rida? Kan det vara sadeln som inte passar och hon blir sur för hon vet att det snart kommer att göra ont?
Förklara lite mer om du kan se ett mönster för när hon blir sur.
 
Hästen ahr helt enkelt tagit kommandot över dig och ser sig som högst i rang. Träna mycket ledarskaps övningar med henne. (Kanske Pat Parellis 7 games) Står om det i Hästfynd nr: 8 2003
Lycka till!
 
Vid utfodring är hon bra. Hon vänttar att jag ger lov till henne att hon får börja äta. Hon protesterar inte alls!

När jag kommer fram till henne, går jag lungt men bestämt. När hon hotar mej, står jag kvar tills hon lugnat sej. När hon är lugn, lämnar jag henne ifred till en stund.
Det är ingen skilnad om jag är ute i hagen med henne, på stall gården, i stall gången. Hon hotar änndå.

Jag tar alltid ut henne från boxen, om jag skall borsta henne eller nåt annat. Men, om jag står utanför boxen är hon bra. Oberoende om box dörren är öppen eller stängd.

Hurdanna övningar kan man göra?
Jag har nu skicka iväg henne, på ett begränsat området när hon är lös. Och bett henne komma tillbaka till mej. Fungerar bra. Efter ett par gånger följer hon efter mej, utan några problem. Då går hon helt löst. Jag har också bett henne rygga, hon gör vad jag ber, men nu "svär" hon, oftast! Alltså stryker öronen ordentligt bak och ser faktiskt inte trevlig ut. Hon stamppar också nu. :crazy:
Jag står alltid kvar så länge hon protesterar. När hon slutar går jag bort, lämnar jag henne ifred.

Det som jag inte förstår är varför övningarna går bra, men annars grå det..."mindre bra"...
Finns det någon förklarning till detta?

Om jag ännu tillägger, om jag går fram till henne mellan övningarna är hon bra.
Men en stund efter övningarna, om jag går till henne, hotar hon, igen...
 
Om vi vill få respekt utav hästen måste vi ge hästen respekt. vi visar hästen respekt genom att inte vara för påträngande i deras revir liksom vi inte vill att dom skall va det mot oss. när jag närmar mig hästar kryper jag ihop lite tittar den ej i ögonen, ställer mig inte så nära den å sträker fram en hand för att se om den verkar intresserad och mogen för att hälsa. är den det klappar jag det första jag gör inte den på mulen utan på bogen. så hälsar hästar. de klappar varandra inte på mulen när det hälsra det är lika med att vi människor skulle gå fram å klia varandra i näsorna när vi ses enligt hästarna...
det är svårt att säga varför din häst är sådan och det behöver inte alls vara det här men jag tror att det är väldigt viktigt att man närmar sig en häst på hästars sätt.
det är så små saker som har en så stor betydelse...
Lycka till :)
 
Ta hjälp av en NH instruktör, jag gjorde det med mitt sto och nu är hon trevlig ,men fortfarande envis... :smirk:
men hon är lite knepig, hon kan få för sig att nypa eller lägga öronen bakåt mot min mamma när hon går i hagen vid matdags, eller vid nåt annat tillfälle.
Då sa min MH intruktör till mig att hon kännde på sig att mamma hade väldigt stor respekt, då min häst är en stor häst i mammas ögon och då skrämde hon min mamma.
Lite dumt av henne, men hon är en tuff häst och är man rädd för henne så skrämmer hon.

Låter kanske lustigt, men hon har aldrig gjort så mot någon annan, jo, kanske barn, men de springer så fort hon kommer. :D

Jag älskar henne över allt annat, hon är fortfarande min "lilla" pålle.
 
Övningarna går bra.

Verkar som du har en "smart" häst. :D
Men, så är hon ju märr också. :bow:

Som JAG tyder det:
- hon vet när det ska jobbas och hur hon ska "sköta" sig.
- utanför "jobbet" så ser hon sig som ranghög över dig. Det visar hon genom hot, precis som ranghöga hästar gör mot ranglåga när dom vill vara ifred.

Jag kan inte ge dig några direkta råd, eftersom jag löser sådana här problem "på plats" och efter hur hästen reagerar vid varje moment.
Det du måste göra är att vinna hennes förtroende och visa att du är någon att lita på.
Ston är oftast jobbigare att få på sin sida.
Du får helt enkelt prova dig fram.

Du kan även ta hjälp av ngn tränare, som kan träna DIG och hästen ihop.
Jag tror inte på att låta ngn annan träna hästen, eftersom det är ditt och hästens samspel som ska fungera.

Lycka till!
 
Re: Övningarna går bra.

Ett jätte Tack, till alla er som hjälpt mej!
Ni är helt underbara! :)

Mera övningar och ett långt tålamod, då skall problemet vell lösa sej.

Till en "slutsats" kan man vell säga att hästen är för smart, till sin ägare. :D
Och att jag gör lite rätt och lite mera fel...men vi är på en bra väg mot ett bättre samspel. ;)


//Annica
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 678
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp