Hästen har aldrig valt sitt liv

@Ray sätter ord på det jag själv har tänkt också. Det är ju lite därför man aldrig ska bli arg på hästen och bara berömma när den gör rätt, för de förstår ju inte när vi blir arga på dom. Snarare blir dom förvirrade.

Jag blir nyfiken när jag ser att vissa har en negativ syn på horsemanship, har själv ingen uppfattning om det så kan varken säga bu eller bä, och undrar då om de själva provat eller om de bara dömer utan att veta allt eller om de bara helt enkelt är anti konceptet eller är det något annat? :)
Jag har hållit på med NH och tyckte då det var det rätta, nu mera ser jag på NH som jag ser på CM i hund värden.:turd:
 
Jag håller med dig i mycket och tycker det är viktigt att våga ifrågasätta gamla "sanningar".
Jag sysslar mycket med klickerträning av häst, vilket ju bygger på att belöna de beteenden hästen själv erbjuder, och märker en mycket tydlig skillnad i inlärningen jämfört med traditionell träning (som främst bygger på tryck och eftergift, dvs man lägger någon form av tryck på hästen och "belönar" genom att avlägsna det) Skillnaden är främst att de beteende som lärts in genom belöning utförs mycket mer glatt och otvunget av hästarna, samt sitter mycket bättre befästa, dvs man behöver sällan "tjata" när de väl lärt sig en sak.
 
Varför ska man googla så fort någon ställer en fråga och ingen vill svara? Gör man så i en riktig diskussion IRL också? Låter ju helt absurt i så fall.

De har ju svarat. CM = Ceasar Millan, en person. Jättekänd hundtränare som haft tv-program i många år. Omdebatterad för sina tekniker -googlar du finns det mycket att läsa om honom, både ris och ros.
 
Horsemanship? Jag är nog lite allergisk mot att sätta etiketter på saker. Alla som håller på med hästar idkar horsemanship men på olika sätt. Att man sen har valt att sätta denna etikett på en viss typ av hantering tycker jag är fel.

Jag tänker aldrig på mig själv som ledare när jag hanterar min häst. Jag försöker hantera henne på ett vettigt sätt med förnuft och respekt och hon får gärna visa vad hon vill. Bara bra om hon gör det. Vi ska ju hitta ett gemensamt sätt att umgås på utan att någon av oss behöver dominera den andra. I den mån det nu går när man valt att ha sin häst till ridning. ;)

Just gällande att sätta etiketter på hantering av hästar och djur överlag kan jag hålla med dig om att det kanske inte är den bästa lösningen, jag syftade snarare på att det är ett väldigt fint sätt som jag tror att både häst och ryttare mår bra av eftersom (om man nu gör det rätt) man så småningom bygger upp en relation som är otroligt väsentlig. Men självfallet är det mycket viktigt att man vet vad man gör om man nu vill satsa på detta.
 
Jag håller med i stort- när hästen reagerar i protest är det då rätt att korregera den? Och hur och varför?
Vi måste blir mer lyhörda för DJURET.
Jag tycker att det här är en bra diskution och för mig är det bara positivt när människor inte bara kör på utan stannar upp och tänker till vad gör vi? kan vi göra på något annat vi?
Det har lett till förändringar i djurskötsel och djurhållning överlag.
Klart det känns jobbigt att höra, att bli ifrågasatt, och vi har alla sett något/någon eller själv gjort saker som ska ifrågasättas eller ens förekomma. Men man har inte haft mod att säga något-ingen annan gör det heller.
Vi har kanske lärt oss att så ska det vara och det har alltid fungerat. Punkt.
Det mest sorgliga är att det fortgår att för mycket-själv hört från barnen som går på ridskola saker som jag protesterat starkt mot-att dessutom lära ut till barn dessa metoder är djupt beklagligt!
nu är hästar starka djur som faktiskt kan skada oss och även om hästen inte valt sitt umgänge med oss-så får den ändå inte skada människan. En korregering kan ju vara för hästens skull också!
Det är också skadligt att förmänskilga djur.

Men jag tror nu att det flesta som håller på med hästar-eller djur-faktiskt gör det för att vi gillar hästar-vi jobbar för att skapa ett samspel med hästen.
Jag tror att människor som håller på med djur också blir bättre med åren-med tiden så lär man sig att det inte behövs tex.


Men hästarna gillar också det vi gör med dem! De kanske inte gör det alla dagar på året eller som unghästar när de blir upptränade men man kan klart se att hästar gillar sina uppgifter som vi ger dem!
Jag har travhästar som stått som vilande ett bra tag nu, men nu har vi börjat träna igång två av våra travare och de har tyckt det har varit så kul-hästarna alltså-de har varit ren glädje hos hästarna.
Förra helgen var vi första gången på mycket länge på travbanan och de gnäggade redan i transporten då vi körde upp mot banan och busiga, överglada hästar hela tiden! båda hästarna sprang av ren egen vilja-inte ett driv-och klockade på 11'5 resp 12'6!
Djur kan inte låtsas tycka om något, det märks.

ps jag har också börjat med klicker träning på hästarna och det fungerar-gör också t telling ton touch metoden/ledövingar.
 
Ja och han visar dom även att man skall ha halsbandet uppe vid öronen på hunden. "Det känner av det mer där" (och skadar hunden mer där)

Ogilla, starkt!
Dessutom lärs det ut att "hänga upp" hundarna i kopplet.
Såg en kvinna "hänga upp" sin lilla tik i kopplet, och lät den hänga där tills den inte fick luft....allt för att hunden skulle lära sig att inte, rida på henne, något den lilla tiken gjort sen den började löpa.....

Nog om det, men nog tycker jag att man borde vara mer insatt i hur CM lär ut, innan man tycker att det är bra att hundägarna får lära sig konsekvens mm inom CM-s så kallade hund/hundägar träning!
 
De har ju svarat. CM = Ceasar Millan, en person. Jättekänd hundtränare som haft tv-program i många år. Omdebatterad för sina tekniker -googlar du finns det mycket att läsa om honom, både ris och ros.
De svarade endast "Ceasar Millan" utan att förklara något mer, men jag visste ingenting och det sa mig ingenting, frågade då igen vad det är, för mig kunde det lika gärna ha varit någon träningsform. Hur skulle jag veta att det var en person eller om den är jättekänd när jag inte vet något om den? Hundar är inget som direkt intresserar mig och kommer aldrig göra så därför googlar jag inte.
 
"VISA VEM SOM BESTÄMMER!". Men tänk om hästen inte vill hoppa? Den kanske inte vill ha en människa på ryggen alls? Men vad har den för val? Inget, för det är en häst och den ska lyda, annars får den mer eller mindre lida.
Det är så otroligt mycket dubbelmoral i hästvärlden och jag tror inte det går att komma ifrån. Alla hästar som hanteras är mer eller mindre tvungna på ett eller annat sätt att ge upp sin vilja för våran skull. Sen finns det olika sätt att få hästen dit dock. Många vill ju påstå att deras hästar minsann får ha sin egen åsikt men i slutändan så är det alltid ryttaren eller den som hanterar hästen som bestämmer, vilket det ju måste vara annars kan vi inte hantera dom alls.

På ett eller annat sätt får vi hästarna dit vi vill ha dom. Dock så tycker jag att man måste lyssna på vad hästen tycker är kul, tycker inte hästen det är roligt att hoppa så ska hästen inte behöva hoppa. Tycker den det är skit med dressyr så ska den inte gå på en dressyrbana större delen av veckan. Precis som vi så föds ju hästarna med olika sorters behov av träning och rörelse, vissa hästar kommer aldrig att bli några träningsatleter helt enkelt hur mycket man än försöker. Vissa hästar kommer aldrig att nöja sig med att bara lulla runt i skogen utan uppgift.

Men oavsett djur så måste dom ju lyda mer eller mindre, min hund lärde sig att han hade mer fördel av att lyssna på mig när han var lös än att springa och göra som han ville när jag ropade. Sen som sagt sättet man lär dom på är ju olika och olika saker fungerar på olika individer. En metod fungerar sällan på alla.
 
De svarade endast "Ceasar Millan" utan att förklara något mer, men jag visste ingenting och det sa mig ingenting, frågade då igen vad det är, för mig kunde det lika gärna ha varit någon träningsform. Hur skulle jag veta att det var en person eller om den är jättekänd när jag inte vet något om den? Hundar är inget som direkt intresserar mig och kommer aldrig göra så därför googlar jag inte.
I normala fall hade det ju inte varit ett korrekt förfarande. Här var det dock bara ett sidospår som riskerar att ta mycket plats/ta över tråden. CM är ett riktigt stort ämne.
:)
 
Mitt sätt att se på en flock är att olika individer har olika uppgifter så som spanare, beskyddare, leda till bra bete, leda till vatten mm och inte ledare som menas inom nh eller mobbare som jag ser det.
Fast så himla harmoniskt och lugnt är det sällan när en ny individ tex ska komma in i flocken och hitta sin plats. Hästar säger ifrån rejält och snabbt när det är någon som inte passar i flocken. Den nya anpassar sig otroligt fort då och får snabbt sin plats och flocken fortsätter att vara harmonisk och lugn då det inte tolereras massa småtjaffs mellan hästarna. Trots att min häst sa ifrån rejält när det kom nya individer och skulle "ta över" platser osv så var det aldrig någon av hästarna som var rädda för honom då han aldrig sa ifrån utan en bra anledning.

På det sättet behövde min häst en ledare, att man behandlade honom som han behandlade andra hästar, rättvist men hårt så att säga. Han var en otroligt skarp häst. Då var han trygg sedan då han visste vad som gällde. Dom flesta hästar skulle jag tycka faktiskt blir trygga och lugna och stabila när dom har en ledare. Alltså ledare då menar jag ledare som har sista ordet, styr vad det är som gäller helt enkelt. Betyder dock inte att man inte lyssna på vad hästen vill, bara det att hästen vet att säga man nej så är det nej.

Att tracka ner på nh är fel och okunnigt, det finns så otroligt många olika delar inom nh som ibland inte ens går att jämföra med varandra. Det är så stort och brett att nästan genom att tycka nh är dåligt, då förkastar man mer eller mindre all hästhantering överlag då väldigt många nh metoder bara är sunt förnuft.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 181
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp