Hästen har aldrig valt sitt liv

Tropic

Trådstartare
Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan, såklart. Det är inte förrän på senaste tiden jag börjat reflektera kring vad ridsporten verkligen innebär. Hästar är det enda djuret man faktiskt får slå i Sverige, och ser vi någon piska till hästen "normalhårt" på t.ex. hoppbanorna är det knappt någon som reagerar, för det är ju så ridsporten ser ut. "Hästen är ett stort djur som behöver veta vem som är ledaren"- absolut. Men med bett i munnen samt tyglar som vi kan dra i hur hårt vi vill, sadel med en åtdragen gjord som gör att vi nästan alltid sitter kvar vad hästen än försöker göra samt piskan vi kan använda oss av hur mycket vi vill egentligen, så är hästen ändå ganska så hjälplös. Många, verkligen inte alla (för jag vet att många av oss är otroligt försiktiga och inte vill utsätta våra hästar för något som helst lidande), anser att detta är vad som krävs för att kunna lära hästen ett och annat och tycker att både piska, tyglar och skänklar är ett bra sätt att bestraffa hästen när den gjort "fel". Åtskilliga gånger har jag hört tränaren under lektionerna säga åt mig att "piska till hästen och vara bestämd" eftersom hon varit för seg för att orka fatta förvänd galopp på volt. Då tänker jag att visst, jag ska bestämma, men till vilket pris egentligen? Den här stackars hästen används som en slav med mig på ryggen och tvingas ner med huvudet i en onaturlig form och ska samtidigt hålla ett bra tempo. Gör den inte det anses det vara rätt att bestraffa den. Med det menar jag hårdare skänklar eller kanske t.o.m. ett piskrapp. Och det vet jag, gott folk, att dom flesta av oss gör. Tyvärr. Samma sak när hästen stannar framför hindret. "Det är hästens fel" och samma sak utspelar sig här, hårdare skänklar eller ett piskrapp. Det är vad många tränare säger. "VISA VEM SOM BESTÄMMER!". Men tänk om hästen inte vill hoppa? Den kanske inte vill ha en människa på ryggen alls? Men vad har den för val? Inget, för det är en häst och den ska lyda, annars får den mer eller mindre lida.

Jag rider själv på min häst med både bett och sadel, ytterst sällan med spö men det händer allt. Jag har börjat ifrågasätta om det verkligen är rätt. Jag är dubbelmoralen själv i denna fråga, jag tycker det är fel, men gör det själv. Jag är dock oerhört försiktig med min häst och ändå är jag ledaren. Men jag vill inte tvinga min häst till en massa saker när jag är på ryggen och hon är inramad som en fånge i alla remmar och skit.

Jämför ridsporten med t.ex. agility med hundar. Där MÅSTE hunden och ägaren, eller vem det nu kan vara som tävlar med den, ha ett bra band för att hunden verkligen ska lyssna och ta sig korrekt genom banan. Här finns inga piskor, bett eller skänklar. Hästar är visserligen ett betydligt större djur än hunden, men ni förstår väl vart jag vill komma? Vad jag vill med denna tråd är att väcka tanken i era huvuden och få er att ifrågasätta ridsporten, jag säger inte att ni ska lägga er platt för er häst eller sluta helt och hållet, men att verkligen tänka på (om ni inte redan gör det förstås) att det är ett oskyldigt djur som aldrig valt att ha just dig som ryttare, att gå i form på dressyrbanan eller hoppa över en massa hinder. Den väljer inget i sitt liv överhuvudtaget och allt hänger på dig. Jag tycker att det är oerhört viktigt att lyssna på sin häst och jag hoppas verkligen att ni gör det. :)
 
Var finns dessa tränare som uppmuntrar till hårda tag med både spö och skänklar, enligt många är det ju så vanligt, har själv bara träffat 1.

Funderar på hur det kan skilja så mycket i landet?

Bland hund tränare har jag träffat på fler med hårda metoder där det uppmuntras till att dra så hårt i kopplet att hunden flyger i en volt bakåt så hunden lär sig.

Kan det handla om hur många tränare det finns möjlighet att ta sig till tro?
 
Var finns dessa tränare som uppmuntrar till hårda tag med både spö och skänklar, enligt många är det ju så vanligt, har själv bara träffat 1.

Funderar på hur det kan skilja så mycket i landet?

Bland hund tränare har jag träffat på fler med hårda metoder där det uppmuntras till att dra så hårt i kopplet att hunden flyger i en volt bakåt så hunden lär sig.

Kan det handla om hur många tränare det finns möjlighet att ta sig till tro?

Jag har träffat på många sådana tränare tyvärr, bor i mellan-Sverige :/ Jag kan tänka mig att folk uppmanas vara fräcka mot hundar också förstås, men när det gäller agility är ju hunden lös och den enda kontakt dom har är kroppsspråk och röst, har personen varit väldigt elak mot hunden har jag svårt att tro att dom skulle lyckas särskilt bra på tävlingarna... Så mycket hemskt folk det finns :(
 
<OT>
Varför verkar det som att vi har en tid nu när alla djur ska förmänskligas?
Om vi ska titta i det perspektivet så ska vi inte ha något med djur alls att göra, inga sällskapsdjur som katter och hundar, för de har inte valt att få vara sällskapsdjur, eller varför inte alla djur som föds upp för att bli mat på våra bord? De har heller inte valt det, om man nu ska va krass.
</OT>

Men för att återgå till att "slå" hästar, det är skillnad på att slå hästen flera gånger med ett spö än att slå t ex EN gång.

Där jag rider jobbar vi mycket med att renodla hjälperna och ibland måste man vara lite tydligare/överdrivna med vad det är man vill, sen när hästen svarar på det kan man gå över till mindre tydliga/överdrivna hjälper osv. I det läget är ett spö en förstärkande hjälp, men aldrig någon bestraffning.
 
<OT>
Varför verkar det som att vi har en tid nu när alla djur ska förmänskligas?
Om vi ska titta i det perspektivet så ska vi inte ha något med djur alls att göra, inga sällskapsdjur som katter och hundar, för de har inte valt att få vara sällskapsdjur, eller varför inte alla djur som föds upp för att bli mat på våra bord? De har heller inte valt det, om man nu ska va krass.
</OT>

Men för att återgå till att "slå" hästar, det är skillnad på att slå hästen flera gånger med ett spö än att slå t ex EN gång.

Där jag rider jobbar vi mycket med att renodla hjälperna och ibland måste man vara lite tydligare/överdrivna med vad det är man vill, sen när hästen svarar på det kan man gå över till mindre tydliga/överdrivna hjälper osv. I det läget är ett spö en förstärkande hjälp, men aldrig någon bestraffning.

Fast det är skillnad på en hund som man umgås med på ett helt annat sätt, inga större krav och du tvingar den inte att låta den bära dig på sin rygg. Det förstnämnda har du fullkomligt rätt i, men angående det att utsätta hästen för smärta för att den inte går tillräckligt i form, är för långsam eller inte vill hoppa är däremot något jag inte håller med om. Var glad att den ens låter dig sitta där! Jag tror att du kan nå den med dina kommandon på andra sätt också. Sen är det såklart skillnad på ett piskrapp som inte gör särskilt ont, utan bara känns och "skrämmer" hästen en aning, och ett hårt piskrapp som faktiskt gör ont.
 
Tycker överlag att hantering av många djur blivit mycket "humanare" och desamma gäller ju hur man tänker på barn nu jämfört med trettio år sedan.
Förr skulle man ju trycka hundar ner i marken och sitta på dom och nu är det positiv förstärkning för det mesta dom lärs ut.
Tycker det är bra att man diskuterar hur man bör träna djur- det gör ju att saker blir bättre! Hård hantering är ju lite grann en del av en machoattityd ibland. Som hästmänniska ska man vara tuff och orädd och tåla allt och det gör kanske att det ses som mer ok att vara fysisk.
Lite som i sporter med kroppskontakt - det är ok att tacklas om du gör det på rätt sätt och då blir det lätt hänt att man tar i för mycket ibland.
Ridning är ju fysisk kroppskontakt- det är ok att använda benen men det är olika var vi tycket gränsen går för att använda skänkeln för mycket. Är det ok att sparka till hästen om den inte tar skänkeln om det får effekten att jag sedan kan få svar på mindre hjälper? Är det ok att sparka om jag är ett barn på envis ponny och har skänkeln på sadeln ? Är det ok att sparka för att få hösten att skynda sig över vägen när det kommer en bil? Vet hästen skillnad på att jag tvingar den för att vi inte ska bli överkörda och att jag tvingar den vill rida ett dressyrprogram?
När är det tvång? När jag använt fysisk styrka? Eller när hästen ville göra något annat men fogar sig i vår vilja?
Det är viktig diskussion men den är svår eftersom det är många nivåer i det.
Jag vill kunna tävla med hästar.Det fyller ingen livsviktig funktion men jag tycker det är fantastiskt och ger mig mycket i livet! Jag kan oxå förstå att man kan ifrågasätta att jag bestämmer så över min häst. Precis som man kan ifrågasätta att jag brstämmer över mitt barn, min hund och människor på jobbet. Och precis som lagar och chefer och normer brstämmer över mig...
 
Tycker överlag att hantering av många djur blivit mycket "humanare" och desamma gäller ju hur man tänker på barn nu jämfört med trettio år sedan.
Förr skulle man ju trycka hundar ner i marken och sitta på dom och nu är det positiv förstärkning för det mesta dom lärs ut.
Tycker det är bra att man diskuterar hur man bör träna djur- det gör ju att saker blir bättre! Hård hantering är ju lite grann en del av en machoattityd ibland. Som hästmänniska ska man vara tuff och orädd och tåla allt och det gör kanske att det ses som mer ok att vara fysisk.
Lite som i sporter med kroppskontakt - det är ok att tacklas om du gör det på rätt sätt och då blir det lätt hänt att man tar i för mycket ibland.
Ridning är ju fysisk kroppskontakt- det är ok att använda benen men det är olika var vi tycket gränsen går för att använda skänkeln för mycket. Är det ok att sparka till hästen om den inte tar skänkeln om det får effekten att jag sedan kan få svar på mindre hjälper? Är det ok att sparka om jag är ett barn på envis ponny och har skänkeln på sadeln ? Är det ok att sparka för att få hösten att skynda sig över vägen när det kommer en bil? Vet hästen skillnad på att jag tvingar den för att vi inte ska bli överkörda och att jag tvingar den vill rida ett dressyrprogram?
När är det tvång? När jag använt fysisk styrka? Eller när hästen ville göra något annat men fogar sig i vår vilja?
Det är viktig diskussion men den är svår eftersom det är många nivåer i det.
Jag vill kunna tävla med hästar.Det fyller ingen livsviktig funktion men jag tycker det är fantastiskt och ger mig mycket i livet! Jag kan oxå förstå att man kan ifrågasätta att jag bestämmer så över min häst. Precis som man kan ifrågasätta att jag brstämmer över mitt barn, min hund och människor på jobbet. Och precis som lagar och chefer och normer brstämmer över mig...

Bra inlägg. Det är ett väldigt brett ämne, som du säger. Jag tycker att det finns en viss skillnad på att "visa vem som bestämmer" från marken och uppe på ryggen. Vi måste säga ifrån när hästen gör något den inte borde mot sin ledare, för att behålla sitt "ledarskap", och det är jag helt och hållet för. Men när det gäller att sitta uppe på ryggen och tvinga hästen till mer eller mindre helt onödiga saker och bestraffa den på ett eller annat sätt är en ännu svårare fråga... Enligt min mening är det mindre okej där. Men som du säger, det är nog svårt för hästen att skilja på bestraffning och när det blir ett måste, t.ex. att skynda sig över vägen. Om dom ändå kunde prata, eller åtminstone förstå vad vi säger :/
 
Jag anser ju inte att det egentligen tillfogar hästen smärta att använda ett spö på vettigt vis men ett obehag är det ju absolut! Jag tycker det är fel samma sekund som jag tänker att jag straffar hästen och det gäller allt både från marken och på ryggen. Om använder spö för att hästen ska veta hut är det fel- om jag förtydligar en framåtdrivande hjälp är det ok.
I samma sekund som man som människa tänker arga tankar blir det fel. Jag har inte rätt att vara arg på ett djur eftersom de inte kan planera sina handlingar och försöka göra mig arg även in det ibland känns så.
Däremot tycker jag man kan uppfostra och vara fysiskt tydlig.
 
@Tropic Jag tror att jag förstår hur du tänker och jag tycker att det är klokt att du ifrågasätter dig själv och det du gör. De borde alla göra som håller på med hästar tycker jag. Frågan är väl hur vi kan göra det vi vill och samtidigt göra det på ett sätt som även är bra och ok för hästen?
 
@Tropic Jag tror att jag förstår hur du tänker och jag tycker att det är klokt att du ifrågasätter dig själv och det du gör. De borde alla göra som håller på med hästar tycker jag. Frågan är väl hur vi kan göra det vi vill och samtidigt göra det på ett sätt som även är bra och ok för hästen?

Det är där det krockar, haha... Horsemanship kanske skulle vara något? Har hört mycket gott om det :)
 
Horsemanship? Jag är nog lite allergisk mot att sätta etiketter på saker. Alla som håller på med hästar idkar horsemanship men på olika sätt. Att man sen har valt att sätta denna etikett på en viss typ av hantering tycker jag är fel.

Jag tänker aldrig på mig själv som ledare när jag hanterar min häst. Jag försöker hantera henne på ett vettigt sätt med förnuft och respekt och hon får gärna visa vad hon vill. Bara bra om hon gör det. Vi ska ju hitta ett gemensamt sätt att umgås på utan att någon av oss behöver dominera den andra. I den mån det nu går när man valt att ha sin häst till ridning. ;)
 
Tycker man om att visa sin makt genom psykisk bryta ner hästen så.
Kan ta när hästen är i en rund inhägnad, meniskan står i mitten och jagar runt runt och byter varv ibland tills hästen ger upp.

Mitt sätt att se på en flock är att olika individer har olika uppgifter så som spanare, beskyddare, leda till bra bete, leda till vatten mm och inte ledare som menas inom nh eller mobbare som jag ser det.
 
Tycker man om att visa sin makt genom psykisk bryta ner hästen så.
Kan ta när hästen är i en rund inhägnad, meniskan står i mitten och jagar runt runt och byter varv ibland tills hästen ger upp.

Mitt sätt att se på en flock är att olika individer har olika uppgifter så som spanare, beskyddare, leda till bra bete, leda till vatten mm och inte ledare som menas inom nh eller mobbare som jag ser det.
Fast... jagar man hästen utan att veta vad man håller på med så är det inte mer rätt än att piska hästen och sätta sporrar i sidorna för att man alltid gjort så. Att du dömmer ut alla som arbetar på ett annat sätt pga ett få antal individer och okunskap tycker jag bara är naivt och dumt. Det handlar om att lyssna på hästen och läsa av dess kroppspråk. Men förstår man inte vad det betyder så är det självklart inget man bör syssla med. Lika lite som man ger sig ut på vägen i en bil när man inte tagit körkort.

Jag hanterar och utbilar min häst med mentaliteten att vi är vänner, man behandlar inte sina vänner dåligt och man lyssnar på de. Vill inte min häst göra någon kan jag försöka övertala honom eller komma på något annat att göra. En häst är mycket förlåtande och det måste gå en hel del fel innan den väljer att säga ifrån via sparkar och bett, väljer man att lyssna på hästens tidigare signaler kan man få ett "once in a life time"-förhållande. Mobbning skulle det vara om man inte lyssnade på hästen. Så börja där du.
 
@Ray sätter ord på det jag själv har tänkt också. Det är ju lite därför man aldrig ska bli arg på hästen och bara berömma när den gör rätt, för de förstår ju inte när vi blir arga på dom. Snarare blir dom förvirrade.

Jag blir nyfiken när jag ser att vissa har en negativ syn på horsemanship, har själv ingen uppfattning om det så kan varken säga bu eller bä, och undrar då om de själva provat eller om de bara dömer utan att veta allt eller om de bara helt enkelt är anti konceptet eller är det något annat? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 986
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
630
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp