Bukefalos 28 år!

Hästen slickar på alla kanter!

T

Takpanna

Har en fölmärr som slickar på kanterna till allt i boxen medan hon äter kraftfoder. Hon tar en tugga och sedan går hon till vattenkoppen och slickar på kanten av den. Hon slickar även på kanten av krubban och på boxgallret. Hon har självklart saltsten. Har tidigare gett extra vitaminer, men hon slickade ändå. Hon äter Krafft Groov + Grund.

Kan det vara tänderna?? Eller är det "Krubbitning Light"?
 
Sv: Hästen slickar på alla kanter!

Kul:rofl:
Nej, jag har inget bra svar att komma med, men jag kan trösta (?) dej med att mitt ena fölsto beter sig likadant. Gnager dessutom på väggarna. Vet inte. Understimulans kanske?
 
Sv: Hästen slickar på alla kanter!

Så gjorde min valack med, dock 17 år trots saltsten och mineraler i maten. Men han slutade när jag bytade saltstenshållare till en som är en ask man har på väggen som saltstenen ligger i.
Han slicka ju på den innan med när det var en sån hållare som man liksom hänger fast stenen i så den är stående, men det kanske var jobbigare för han måste sträcka ut huvet så hals och huvud är i en linje för att kunna slicka bra.
Nu slipper hn det med denna andra typen av hållare..
 
Sv: Hästen slickar på alla kanter!

Precis så gör ett av våra ston också,slickar på allt ;väggar och oss om vi kommer ivägen,speciellt vid fodring.:) Hon har alltid gjort så och jag tror bara det blivit en vana.
 
Sv: Hästen slickar på alla kanter!

Ja, det är ett lite underligt beteende. Hon är 12 år och har inga nervösa tendenser alls. Hon är över 170 cm hög och når bra att slicka på saltstenshållaren på väggen, men jag kanske skulle byta och se om det funkar med en ask i stället.

Hon gör bara detta vid när jag fodrar i krubban.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 796
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 430
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 174
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp