Bukefalos 28 år!

Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

Sv: Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

Min häst småstegrade med mig i början när jag hade honom, vid tillfällen han ville göra annat än jag bad honom om, han hade alltså inte ont, utan testade mig bara.

Eftersom att det inte alls var högt så ignorerade jag honom och drev på framåt. Det fungerade för det mesta. En dag så stegrade han dock riktigt högt, och det är ett beteende jag absolut inte under några omständigheter accepterar, då det kan vara livsfarligt. Jag drämde till honom med spöt mellan öronen, det är första och sista gången han stegrade högt med mig. Efter det slutade även småstrgingarna.:)
 
Sv: Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

KL

Äger själv en häst som är mästare på resa sig, han köptes som problemhäst och vi har haft våra duster men nu peppar peppar verkar det ha försvunnit men det har inte vart helt enkelt.

En graman som vissa har gett tips om skulle jag inte använda om du inte är helt hundra på hur hästen reagerar och att du själv har väldigt bra kontroll över den så att hästen inte fastnar i gramanen. På en del hästar får gramanen motsatt effekt och hästen kastar sig emot den istället. När min häst var som värst använde jag ett rep som sattes bakom öronen genom bettet och ner mellan frambenen för att han inte skulle kunna ställa sig så högt. Du behöver alltså inte hålla i ngt och den ska hänga slappt när hästen går som den ska men ta emot om hästen ställer sig.

Grundproblemet som uppstår när en häst ställer sig är att den inte är tillräckligt framme för skänkeln (för det mesta). Jag har provat att gorma åt min, spö på rumpan, spö mellan öronen osv. Men det har bara haft motsatt effekt. Det du kan göra är att jobba på grundridningen se till så att hästen verkligen är framme för hjälperna och om det uppstår en situation där hästen tänker resa sig gäller det att vara blixtsnabb att ta tag i ena tygeln och böja in halsen. Snurra hästen ngt varv om det behövs och se sen till så att den fortsätter gå framåt, böjd så att den inte kan slänga sig upp. Det är det som funkat bäst på min och han är 172 cm och slängde sig verkligen rätt upp förr.

Lycka till och ta det försiktigt!
 
Sv: Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

KL

Äger själv en häst som är mästare på resa sig, han köptes som problemhäst och vi har haft våra duster men nu peppar peppar verkar det ha försvunnit men det har inte vart helt enkelt.

En graman som vissa har gett tips om skulle jag inte använda om du inte är helt hundra på hur hästen reagerar och att du själv har väldigt bra kontroll över den så att hästen inte fastnar i gramanen. På en del hästar får gramanen motsatt effekt och hästen kastar sig emot den istället. När min häst var som värst använde jag ett rep som sattes bakom öronen genom bettet och ner mellan frambenen för att han inte skulle kunna ställa sig så högt. Du behöver alltså inte hålla i ngt och den ska hänga slappt när hästen går som den ska men ta emot om hästen ställer sig.

Grundproblemet som uppstår när en häst ställer sig är att den inte är tillräckligt framme för skänkeln (för det mesta). Jag har provat att gorma åt min, spö på rumpan, spö mellan öronen osv. Men det har bara haft motsatt effekt. Det du kan göra är att jobba på grundridningen se till så att hästen verkligen är framme för hjälperna och om det uppstår en situation där hästen tänker resa sig gäller det att vara blixtsnabb att ta tag i ena tygeln och böja in halsen. Snurra hästen ngt varv om det behövs och se sen till så att den fortsätter gå framåt, böjd så att den inte kan slänga sig upp. Det är det som funkat bäst på min och han är 172 cm och slängde sig verkligen rätt upp förr.

Lycka till och ta det försiktigt!





Hade repet ungefär somma funktion som en halsförlängare '' gummisnodd''?
 
Sv: Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

Om man vet att hästen inte har ont någonstans utan att det är ren istadighet. Då skulle jag använt en gramantygel. Förutsatt att ryttaren kan hantera den förstås. Med en graman som man kan ta tag i just när hästen lyfter kommer den helt enkelt inte upp. (en av få anledningar till att använda en graman tycker jag) Geamanen kan hänga så länge hästen inte reser sig, men hindrar den effektivt från att gå upp.
 
Sv: Hästen stegrar hur bryter jag mönstret?

Nej repet tar bara stopp i de lägena hästen försöker slå sig fri med huvudet uppåt. En halsförlängare inverkar ju mer eller mindre hela tiden och tar inte stopp på samma vis eftersom den är töjbar och det är inte meningen att den ska vara det om du ska använda den som en säkerhetsåtgärd.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hästhantering Detta är första gången jag skriver här, men får hoppas att det blir rätt! jag är medryttare på ett gotlandsruss som har börjat stegra...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Hej! Nu är det så att jag har en liten 4 åring på foder och på senare tid ( ca 2 veckor tillbaka) har hästen börjat stegra och vända om...
Svar
11
· Visningar
3 831
Senast: skuggi
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 276
Senast: alegria
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp