Bukefalos 28 år!

Ponnyn stegrar hur bryter jag mönstret?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Lollann

Detta är första gången jag skriver här, men får hoppas att det blir rätt!

jag är medryttare på ett gotlandsruss som har börjat stegra när hon inte får som hon vill. Så i detta fall tycker jag att det inte tyder på något som att hon har ont. Utan bara hem länktan till stallet.

Detta kan börja redan 20meter ifrån stallet, hon vänder på en 50öring, gör jag ''motstånd'' typ försöker hålla kvar i yttertygeln som ska hindra henne från att kunna vända tillbaka till stallet, så reser hon sig. Högt.

Sist reste hon sig väldigt högt så jag trillade av (ingen av oss blev skadade)
Hon har även börjat stegra med ägarens barn på, när mamman lede ena flickan! Jag är äldre och rider ut själv, så är väldigt rädd att hästen ska slårunt.

Så till frågan nu då:Hur skulle ni ha löst detta probelm? tips skulle värkligen uppskattas, så jag och ägaren kan lösa problemet så fort som möjligt innan någon olycka händer. :)
 
Sv: Ponnyn stegrar hur bryter jag mönstret?

Jag red en kraftig D-ponny för ett tag sedan som stegrade och höll på, i dennes fall var den bara väldigt ouppforstrad och tyckte att den fick göra som den ville.

Det låter som att din medryttarponny testar både dig och den yngre tjejen.
Du borde prova att inte ge ponnyn motstånd, att den stegrar är ponnyns sätt att svara på ditt motstånd. Försök istället att slappna av lite, och driv på ordentligt med lagom sträckta tyglar, dra inte, rid som vanligt, rör ponnyn sig frammåt blir det svårare för den att stegra sig.
Vägrar den gå fram?
Då tycker jag att du ska försöka stå stilla med ponnyn tills den slappnar av, inte blickstilla, men slappna av själv, klappa den och försök få den att tänka på annat än "hem."
Sedan kan du börja skritta frammåt, gärna så att ponnyn sträcker på halsen så att den slappnar av.

Tror att ponnyn behöver mer vana av att vara ute själv.

Jag lämnar inga garantier, alla ponnyer och hästar är väldigt olika, man brukar alltid känna den hästen man rider bäst :)
 
Sv: Ponnyn stegrar hur bryter jag mönstret?

Är hästen van vid att ridas ut med dej ensam? Om inte så är det en träningssak. Ta med dej någon som kan gå med dej när du rider ut så att du inte är ensam. Dels kan den personen stötta hästen på marken och dels så ska du inte vara ensam med en häst som stegrar sig.

Istället för att hålla emot så låt hästen vända men fortsätt och gör en volt istället för att hon får vända hemåt. Gör så hela tiden så kommer hästen att inse att det är lättare att följa dej än att hålla på och snurra på vägen. Beröm henne när volten är klar och hästen är vänd åt rätt håll och driv på som om det var du som valde att lägga en volt där.
Hästen kollar ju nu om du verkligen är att lita på. Alla hästar testar mer eller mindre. Hur länge har du ridit henne? Stegrar hon sig om du rider på ridbana också?

Jag tycker ändå att det är värt att kolla upp så att sadeln ligger bra och att hon trivs med bett och övrig utrustning. Hästar är ju inte dumma. De reagerar ju på någonting och då är det ju vår uppgift att klura ut vad som är fel. Precis som du försöker göra :)

Men, var inte ensam fören hästen verkligen lyssnar på dej!
 
Sv: Ponnyn stegrar hur bryter jag mönstret?

Då detta verkar vara ett ridrelaterat problem, låser jag den här tråden, så kan ni fortsätta diskussionen i "samma tråd" som finns på ridning.

Mvh

moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 597
L
Träning Detta är första gången jag skriver här, men får hoppas att det blir rätt! jag är medryttare på ett gotlandsruss som har börjat stegra...
2
Svar
24
· Visningar
17 871
Senast: Donnatello
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 288
Senast: alegria
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp