Hästens beteénde, fundera med mig..långt.

sissu

Trådstartare
Jag blir lite förbryllad över min häst beteénde när det gäller andra grabbar.

När M kom till mig var han hingst och galen, då fanns även båda mina andra grabbar kvar varav S var dålig och väntade på avlivning. M tar det bra första timmarna, men sedan brakara det loss, han skall ha bort S till varje pris. Lilla J som även han är hingst bryr han sig inte om, honom småbråkar han bara med. Till slut får jag sära på dom för S orkar inte ta "skiten" han får från M. M får då gå själv tills kastreringen är gjord. S är då borta och lilla J går och kommer ur hagen som han vill, blir M för jobbig knallar J ur och så går han tillbaks ibland för att kolla av läget. Så håller det på ett par veckor tills en dag då J stannar för gott kvar i hagen hos M. Sedan går de ensamna i några veckor tills en ny valack kommer till stallet och släpps in.

Det går super, efter fem min så står M och den nya och äter tillsammans, J springer omkring med hormonerna i full fart. Några dagar senare så törs inte den nya vare sig gå in eller ut ur ligghallen när M är i närheten och han har fått dangel. Två större hårlösa märken med lite köttigt i har han fått på kroppen och livrädd för M. Den hästen flyttar och de går åter ensamna en stund. Lilla J som fortfarande är hingst får göra vad han vill för M.

Nu har det kommit tre nya hästar varav M och J har träffat två ett sto och en valack. Jag var orolig över hormonerna på M, men de var helt OK och allt gick lika lugnt som sist. Hej, hej och så åt alla. När vi sedan kommer några timmar senare så går valacken för sig själv, M genomsvett och valacken samma sår som förra hästen fick. Stot står med M och J, inga problem. I morgon kommer han träffa nästa sto som är en liten "bitch" så vi får se vad han säger då.

Nu har han gjort lika tre gånger och alla tre gångerna är det valacker som råkat illa ut. Han gick med valacker och hingstar innan han kom till mig. Detta har hänt vare sig det har funnits sto med eller inte.

Det enda jag har att gå på som orsak är att han gör detta för att elimenera de sjuka. S var ju sjuk, den förra valacken mådde inte så bra om jag får gissa utifrån hur han såg ut och vad han ätit i sitt liv och denna nyaste valacken är inte fullt frisk han heller p.g.a. felutfodring och några mindre fysiska benåkommor.

Vad tror ni? Lilla J var frisk när han träffade M.

Kom med förslag eller erfarenheter för jag vill ju helst slippa att ha M och J ensamna, eller skall man kanske ha det och få den nya grabben "foderfrisk" och prova då?!

S var så att han ville ha bort de som var sjukare än honom själv, men där har jag ju mer bevis att det verkligen var orsaken, nu vet jag ju inte med hundra, kan jag ha fått en till sådan och kan de känna insinktivt SÅ stark tror ni.

MVH/
 
Kan det inte vara så att M fortfarande har mycket hingst i sig och är väldigt revirmedveten? Många hingstar tolerera inga andra i sitt "revir".
Att J accepteras kan kanske bero på ålder. Yngre hingstar kan accepteras ett tag. >När de sedan börja bli könsmogna och hingstiga får de däng.
 
Nej, jag tror inte alls att du är ute och cyklar i dina funderingar.

Om man tar vildhästarnas beteende vad gäller utstöttning av sjuka individer som sätter flocken i fara, så verkar det vara samma sak som din valack gör.

Bara det att när staket är inblandade så kan hästarna inte fly, utan kommer hem med bitmärken istället.

Tror din valack ser det som sin sak att se över flocken, och har ganska mycket instinkter kvar.

Visst kan hingstar bilda flock och gå ihop, men när ston kommer i närheten brukar då de flesta äldre hingstar kastas ut från flocken, så länge de utgör ett hot. Din lillhingst och en valack kan således samarbeta med att hålla ihop flocken, inte helt ovanligt det heller, eller så är det kanske just lillhingsten som är överhuvudet trots storleken och valacken bara hans högra hand?
 
"Bitchen" var allt annat än bitch, där ser man hur hästägare tolkar sina djur olika.. Hon skriker och viker undan men har accepterat lilla J:s bekantskap, han gjorde vad han kunde och när hon inte ville "prata" med honom så gick han och hämtade en pinne som han tog i munnen och ville överlämna till henne :D efter det så är han hennes och hon vakar över honom. Valacken får gå ensam en så länge men fick dock vara i fred idag medans vi var där, men söker kontakt med stot och lilla J. Stackarn har det inte enkelt, halvtrasig och varit svår dressyrhäst i hela sitt liv och aldrig gott med hästar på hästars vis tidigare. Det verkar som alla känner av att han inte vet hur man skall göra eller bete sig.

Det andra stot och M har slagit sig ihop och han bryr sig nada än så länge fast hon står och skvätter och trycker upp rumpan framför honom. SKÖNT! Han har hög respekt för detta ungsto som bara behövde vika ett öra åt honom idag så gick han undan.

Hoppas det nu fortsätter så här lugnt och att han låtit ungstot ta över, för jag vill inte ha en häst som inte på ett bra vis klarar ledarskapet. Får se hur veckan fortlöper, intressant är det i allafall.

MVH/
 
Får också en känsla av precis det du säger, att M vill hålla sjuklingar borta. Kanske en stark rest av hans hingstpersonlighet, som minst av allt vill att flocken ska dras med svaga valacker? Kanske en mognadsfråga, att han - som vi människor - måste lära sig med tiden att acceptera och "tycka om" svagare individer.

En tanke som kanske låter flummig: när han kom accepterade han först S. Sedan kanske han uppfattade att S ska bort - från dig, från de andra hästarna, från S själv - och feltolkade det och trodde att S skulle drivas bort. Sedan har det blivit en "fix" idé, något han lärde sig då - svaga valacker ska bort! :smirk: Flummigt värre för dem som inte tror att hästar kan uppfatta sådant, men jag tror att de kan det. Sen vet jag ju inte om det kan ha varit så här, det var ett förslag, en tanke.

Kan du visa honom var du står? Att du accepterar de svagare individerna och vill ha in dem i flocken? Skulle han bry sig om det? Jag visade min mycket ranglåga och socialt ovana häst hur hon kunde göra när hon var livrädd för en shettis. Jag gick med min häst i hagen och vallade shettisen en kort stund. Jag kunde bokstavligen se glimten gå upp i min hästs ögon, och efter det började hon återta kontrollen över sin egen hage och sitt eget liv. Tyvärr slog det över och hon blev lite för bossig, jag tror det berodde på att hon i grunden fortfarande var rädd och osäker. Tyvärr blev det aldrig av att försöka jobba med det, för shettisen flyttade igen.
 
Där fick du mig att se ett samband som inte var meningen från början.
Har PM:at.
MVH/
 
han gjorde vad han kunde och när hon inte ville "prata" med honom så gick han och hämtade en pinne som han tog i munnen och ville överlämna till henne

:rofl: :rofl: :rofl:
Bevis på att hästar trots allt inte är så smarta som vi trott: ROSOR ska det ju vara till tjejen, inte leriga pinnar! :love:
 
Beteendet har med rang att göra. Den första kontakten mellan hästar är ungefär ”goddag hur mår du”? En häst som kommer ny är vanligtvis i underläge då hagen och de andra är obekanta. Om den ledande hästen i hagen inte är starkt dominant, kommer den nya hästen – så snart han känner sig lite hemma – ta upp kampen om rang. Vad som helst kan utlösa det, vanligtvis att den nya hästen inte flyttar på sig tillräckligt fort eller går åt ”fel håll” när han blir ”beordrad” att flytta på sig. M har fått tagit i med hårdhandskarna för att bevisa att han står högst. Det beror inte på sjukdom hos de andra hästarna, utan på att de ansett sig stå på samma nivå som M, (Sjukdom kan möjligen förklara varför de fått stryk.) Din andre kille är förmodligen alldeles för låg i rang för att ens komma på tanken att utmana M.

Anledningen till att det var lugnt i hagen där M tidigare gick, beror förmodligen på att där fanns en riktigt ranghög häst, en sån behöver normalt bara ”spänna upp sig” för att få ordning på de andra.
 
Om det vore så enkelt. Han står inte högst och inte lägst som vi har konstaterat så är långt.
 
Vad skönt att det är lugnare i hagen nu

Jga har ju tyvärr bytt stall ofta med Sunnan och funderat mkt kring vad som gör att en häst blir hackkyckling i hagen/ resp ledarhäst.

de senaste stallen så har de sjuka hästarna varit lägst i rang, nu i stallet är rambo lägst. Sunnan är i mitten vilket är bättre än högst, för hon är inte bra att vara högst i rang, vakar och jagar väldigt mycket.

Samband :confused:

Hoppas du fått snöbilderna förresten! :D
äntligen är festivalen över

kram
 
Lite uppdatering. Det blev en ngt. bättre stämning ca. ett dygn sedan fick valacken hovbölder och plockades ur hagen.

Då gick min "tok" med stona och J, J kommer och går som han vill ihagen för han orkar inte med allt bråk, smart kille som lever glada dagar över hela området :).

Det som hänt sedan är att M även började att visa attityd mot ena stot och var även sur på henne och kunde jaga bort henne för att få det andra stot för sig själv :confused:.

Ena stot är ALLT för honom och han accepterar inte ens att de andra två går i paddocken igemter för nära staketet, han gick ifrån stot idag för att jaga bort de andra två från staketet och då var hans sto inte ens i närheten, under en promenad igår med bara M och valacken så skulle han anfalla honom :crazy:. Allt skall elimineras utom hans sto anser han tydligen nu och så kan vi ju inte ha det :(. Vi som har lösdrift och igentligen ingen långvarig möjlighet att dela på dom som vettig lösning.

Han blir som halvtokig, när han är inne med henne gapande utanför och honom som en halv furie inne får man ju inget vettigt gjort, står de alla inne och hon råkar lukta på valacken så börjar han mullra åt dom, när hon klipper till honom så accepterar han så snällt.

Under promenaden idag med M och J så busade de med varandra utan agg och så fort de kom in ihagen så blev M som förbytt igen. Han verkar i mitt tycke ha noll koll på vad han vill eller gör :eek:.

Ett annat nytt fenomen jag fick se idag är att efter att stot lagt en hög avföring så går M fram luktar och ställer sig och skvätter och går sedan iväg. De beter sig ju som två rovdjur :eek:

Jag börjar tappa tålamodet och förståndet snart på dessa djur, har inte varit med om värre än denna situation och hittar ingen vettig lösning :cry:.

MVH/
 
Nej, inte rosor, något utan taggar. Tulpaner! (Kommer ni ihåg Mulle :love: i "Min Häst", han skulle ha hämtat tulpaner!! :bump:
 
Fast efter närmare eftertanke undrar jag om han inte hade ätit upp dem själv på vägen tillbaka :D
 
Kan det vara hormonerna som spökar i och med att dte inte var så hesmkt längesedan han blev av med bollarna?
Att det snetänder för honom?
 
Vet i f-n vad det kan vara, finner ingen logiskt eller ologisk förklaring hur jag än vrider och vänder mer än att han helt enkelt inte klarar av att gå med andra eller inte klarat av omställningen alls, skulle inte förvåna mig om han snart blir helt självdestruktiv, vilken han redan visat prov på. Du vet ju som sagt att han helt "snetänt" nu och går själv och så kommer få göra under en lång framtid, vet inget annat just nu.

Tycker ändå synd om honom för han verkar inte förstå vad han gör eller varför överhuvud taget han bara gör det. Jag skulle mer än gärna vilja in i den hjärnan en stund och se vad som händer.

MVH/
 
Det där är en intressant tankegång... Min pålle hade ett liknade beteende när jag gick på gymnasiet (naturbruksgymnasium) Han har alltid varit lägst i rang men så när jag en helg skulle ta hand om ett sto som gick i samma hage som han började han helt plötsligt att jaga undan henne, jag kunde aldrig ta in henne före honom, jag hade aldrig haft att göra med detta sto innan, men efter denna helgen så jagade han alltid bort henne från grinden när jag kom och skulle ta in honom... När jag sedan började 2:an så bytte jag också hage på honom och han fick nya polare som han gick jätte bra tillsammans med. Fast när jag skulle ta in honom så var han tvungen att springa och hota de andra fast de inte ens var i närheten... :confused: Det var som om han kände att ha nmåste tala om att det var HANS matte som kom och skulle ta in HONOM och ingen annan. Men hande jag väl tagit honom så kunde jag ta med mig en av polarna utan att han visade några sura miner... Och han betedde sig bara så här när det var JAG som tog in honom...
Han vart alltid jätteglad när jag kom...
De andra kunde gå och ta in sina hästar utan att han gjorde nått och likadant om någon kompis skulle ta in honom då gjorde han heller inget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 127
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 316
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp