Bukefalos 28 år!

Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Ja det är naturligtvis ett problem med okunniga hästköpare som köper från vem som helst.
Vad skall man säga om en hästförmeddlare som inte upptäcker en krubbitare på 2 veckor?
PL
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Undrar om hon vet vad hon själv säger/skriver...

Hon har i flera gästböcker hos "samarbetspartners" skrivit att det nu är officiellt att hon lägger av tills vidare...
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Jag vet vem den ena är som stämmer henne och de är inte okunnig. Hästen har alltid varit svår att rida och en sådan säljer man inte som läromästare till unga flickor :mad:
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Men när ska hon ge sig? :crazy:

Jag blev faktiskt glad när hon skrev att hon skulle sluta, en oseriös hästhandlare mindre. Och hur tror hon att någon skulle köpa en 100 000-kronorshäst av henne? Ryktet är vida spritt...
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Ja jag blev också glad doch kände att man kunde pusta ut.

Och de finns väl inte en funtat person som köper dyrare hästar av henne efter alla rykten och stämningar..

Fast den senaste stämningen är ju på en häst för en summa nära 100, så även dyra köparen kan "skapa problem" ..
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

*KL*

Fast ska inte en förmedlare vara kunnig nog att sålla bort de för okunniga kunderna? Eller matcha rätt häst med rätt köpare?
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Absolut! Men denna hästförmedlaren är inte kunnig nog.

Immer
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Absolut! Men denna hästförmedlaren är inte kunnig nog.

Immer


Och då är det alltså inte kundernas fel :Devil:

Tycker människan rent generellt iaf i vad h*n skrev på hemsidan, och av artikeln att döma om den är korrekt citerad har ett ganska tveksamt förhållningssätt till alltihop.

Inget är personens fel, allt är någon annans fel. Och vad gäller den Hollänska hästen så tycker man ju ngn med handelsstall BORDE ha sån koll att personen vet att det spelar ingen roll om du 'bara' förmedlar köpet, gör du det yrkesmässigt är det du som har ansvar..
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Visst!!.. så hette det..okunnighet!! Fy skäms...men räven måste rädda svansen!!..Det är sant att kunden har en undersökningsplikt men många saker/fel kommer upp efter en liten tid och "dolda fel" finns också. Säljaren är skyldig att uppge allt..men..det händer sällan! Vi var och såg på en häst i Ängelholmsområdet som var jättesnäll och riden och när den reds av oss så bockade den som en vildhäst och hade både mugg och gallor!!...övergående..sa "ägaren" som hade köpt hästen av "denna" hästförmedlare..men hade "ingen tid" mer till den!!..stackars häst..de hamnar bara i fel händer!!
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Vad skall man säga om en hästförmeddlare som inte upptäcker en krubbitare på 2 veckor?

Tja om hon inte ens ser skillnad på sto och vallak så är nog krubbitning överkurs. Enligt gästboken på hennes hemsida är det någon som köpt en vallak som visade sig vara ett sto.:angel::rofl:

Undrar vad det står i passet?:devil:
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Tja om hon inte ens ser skillnad på sto och vallak så är nog krubbitning överkurs. Enligt gästboken på hennes hemsida är det någon som köpt en vallak som visade sig vara ett sto.:angel::rofl:

Undrar vad det står i passet?:devil:


Men kollar man inte sådant när man köper djur???
Det verkar ju om något fruktansvärt okunnigt om du som köpare köper en vallack som visar sig vara ett sto. Knappast svårt att kolla och omöjligt att dölja....
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Hon säljer hästar till hela sverige. Många ser hästen i annons och ser en film på hästen och köper sedan. Du kan ju bara kolla på Buke hur vanligt det är att köpa häst på det sättet.

Och hon är mästare på att övertala köpare om att besiktning är onödigt.
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Hon säljer hästar till hela sverige. Många ser hästen i annons och ser en film på hästen och köper sedan. Du kan ju bara kolla på Buke hur vanligt det är att köpa häst på det sättet.

Och hon är mästare på att övertala köpare om att besiktning är onödigt.

Vad jag vet är de flesta hennes hästar besiktade innan de säljs. När man läser dina inlägg här på buke känns det som att du bara är här för att smutskasta henne. Visst hon är väl en oseriös handlare i vissa ögon, men vet många som varit nöjda med sina hästar, även om dom inte varit proffsryttare.
Tycker nog att du bör ta ner på skitsnacket lite. Det kan hända det du skriver är sant, det vet jag ju inte. Men vi har ju alla förstått vem det handlar om och skadan på hennes rykte är redan skedd. Så tycker nog att du kan ägna dig åt något annat nu.
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Har tyvärr inte kvar mailen, men jag VET och hade BEVIS på att en häst såldes "ua" en vecka efter att h*n fått diagnosen kotledsinflamation bf, så hennes vet bes ger jag inte mycket för! Hur svårt är det att ge en häst lite smärtstillande, lugnande osv? Jag har själv "restdoser" i mitt medicinförråd, (inte för det ändamålet dock!) det är ju inte svårt att få tag i precis... Tyvärr, får man väl säga.
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Vad skall man säga om en hästförmeddlare som inte upptäcker en krubbitare på 2 veckor?
PL


Jag får hit en hysterisk krubbbitare till seminering varje sommar.
Det tar minst en vecka innan hon börjar bita här, sen är det igång.
När jag sen byter beteshage, tar det några dagar innan hon väljer en stolpe att bita på.

Så i detta fallet kan jag faktiskt tro att hon inte sett det, om hon haft hästen så kort tid.
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

*Kl*

Måste få berätta om hur det gick för min väninnna när hon skulle köpa häst via förmedlare i Smålandsregionen.
Lite för orutinerad köpare, och en lurendrejare till handlare.

H'n är en förmdlare av framförallt kallblod, skryter i annons om 100 talet sålda varje år.
Väninnan har inte ägt häst på måååånga år och ska nu, efter stallbygge, köpa sig ett kallblod.

Mitt förslag var givetvis att köpa häruppe i Norra Sverige, då de finns i större utbud och man får "mer häst för pengarna".
Men si icket. Hon skulle gå via en hästhandlare. Sagt och gjort, hon kontaktade denne.

H'n hade iaf en valack (bruks) på 5 år som gått på riskola.
Jäääte snäll och fin. Priset var kring 20 000. Då skulle han ombesörja transporten hem till henne.
Hon gjorde slag i saken, utan att titta på hästen.
Jag sa: är du galen? Besiktning iaf????
Men nej, enligt säljaren var det inga fel och han var besiktigad för 1 månad sedan.

När så dagen var inne ringde förmedlaren och sa att de fått problem med att åka ända hem till henne och undrade om de kunde köra 8 mil på ett ställe och mötas. Det gjorde hon såååå gärna!

Hon ringde mig när de lastat om och sa att NU var dom på väg hem.
okej, sa jag...hur ser han ut? Hur var han?

Det vet jag inte, sa hon. Jag såg knappt, han sprang bara in i transporten, men han var iaf mörkbrun.
Okeejjjjj ...:crazy:

Väl hemma gick allt bra - tills det var dags att rida.
Foten i stigbygeln och hästen bockade som en wilde. Kastade av henne in i ett träd så hon tuppade.
Jag sa: men jag sa ju åt dig att göra en pre check - kolla vad han tolererar och inte, han kanske är oinriden?

Nej, nej sa hon. han har gått på riiiidskola.

Happ. Hur som haver, flera försök gjordes med samma resultat.
Expert efter expert sattes in - alla åkte av.

Så kontaktades uppfödaren, en gammal gubbe. Han minns tydligt hästen som hade lämnat gården för 1 månad sedan (?!) och åkt till en ung tjej som skulle rida in honom. Min väninna fick numret dit.

Mycket riktigt, det var en tjej som köpt honom och försökt rida in honom utan att lyckas, så hon hade sålt honom till hästhandlaren som f.ö betalde slaktpriset på honom.
Han hade lovat att ta hem hästen och få honom "tämjd" innan han såldes.

Det lustiga var att tjejen minns min väninna så bra i och med att min väninna hämtade hästen på tjejens gård!
Hon trodde antagligen att min väninna var någon som hjälpte till, men gud vet vad. Chockad blev tjejen iaf när hon hörde att hästen sålts direkt, utan info om problemet.

Med andra ord så det enda hästhandlaren gjorde var att finnas på plats och lasta över hästen i en annan transport, ta hela mellanskillnaden på ca 15 000 kr - utan att öht träffa hästen mer än vid lastningen!

Den hade alltså INTE stått på ridskola, den hade INTE blivit riden eller hanterad, besiktigad eller what so ever.
Hästen hade stått med sin mamma tills den såldes till den här tjejen, alltså "frånskild" för 1 månad sedan vid 5 års ålder.

Min väninna ångrade givetvis sitt köp och insåg att hon varit något för HET på att köpa en häst.
Ringde upp hästhandlaren som sa att h'n INTE skulle köpa tillbaka hästen för mer än 10 000 kr.

Det blev bråk hit och dit. Tjejen som hade sålt till hästhandlaren ringde upp denne och låtsades som om det regande och frågade om h'n hade sålt hästen. Nej, sa handlaren. Han går här ute bland äppelträden och betar. Han är så fin...

Tja...vad ska man säga.

Lurad och dumt gjort, men hästhandlare anlitar jag inte. Skulle inte falla mig in.
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Fast skall man vara ärlig så är det ju ett dumt förfarande av din kompis. Inte ens se hästen på bild :eek:

Jag har köpt 3 st hästar "osedda" men där har jag sett hästarna på bild/film och dessutom letat upp resultat på dem.

De har dessutom blivit vet undersökta, utom den ena som jag köpte väldigt ung av uppfödaren. Vetpapper + plåtar har jag fått skickat till mig innan köp.

Här tycker jag självklart att handlaren gjort fel, men lägger faktiskt mer skuld på din kompis som faktiskt har köpt griden i säcken.

Och jo jag tycker väldigt synd om henne ändå och gillar inte när folk blir lurade, men tyvärr är det ju så idag för det mesta :crazy:
 
Sv: Hästförmedlaren förklarar turbulensen

Ja men absolut, inga tvivel om att hon till stor del får skylla sig själv.
Störts adelen faktiskt. :cool:

Har man inte kunskapen så ser man till att ta hjälp av folk som faktiskt gjort detta många gånger.
Eller så står man sitt kast...

Hon är sån som gärna vill höra råd, men gör andå alltid tvärtom :D

Mitt första råd var: köp inte en häst av en hästhandlare.
Lyssnade hon på det? :D:D:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 546
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 540
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 657
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Såå... Som jag skrivit tidigare så ska jag och min pv åka till Sverige här i sommar. Det blir hans första gång utanför Australien...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp