Hästhållningsregler till EU för godkännande

(Gotlandska)
Social kontakt med artfränder, andra flockdjur eller människor, möjlighet till daglig fri rörelse och max 16 timmar uppbunden i spilta per dygn. Det är några förslag på nya hästhållningsregler som Djurskyddsmyndigheten nu skickar till EU för godkännande.

http://www.gotlandska.se/artikel.asp?ID=18186
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästhållningsregler till EU för godkännande

Kan gå igenom och det kan bli svårt att få hela Europa med på det. :cool:
Visst alla länder vill säkert att hästarna ska må så bra som möjligt, men jag tror ändå det kommer bli svårt att få igenom detta utan det blir dispens på dispens.
Att få bort alla spiltor tycker jag är toppen, fast jag och många andra runt om mig tycker även att boxarna borde ha större mått.
 
Sv: Hästhållningsregler till EU för godkännande

Det är inte fråga om att reglerna skall gå igenom i resten av EU utan de skall checkas så att de inte strider mot EU-lagstiftningen.
PL
 
Sv: Hästhållningsregler till EU för godkännande

Men herregud vad "tandlöst"! :(

Och beträffande sällskap till hästen - då räcker det väl med att ha en höna eller nåt annat som sällskap? Skrämmande! :mad:

Och det räcker tydligen att släppa hästen i ett ridhus en liten stund så har man uppfyllt hästens rörelse/frihetsbehov!????? :(

Nej fy f*n säger jag!! - och samtidigt är inspektörerna ute och jagar/slår ner på centimetrar när det gäller tak/boxhöjder etc hos vissa stall trots att de hästarna är ute i stora fina hagar 14 - 15 timmar!?

Nä, jag har noll förtroende och respekt för dessa "djurskyddsregler".
 
Sv: Hästhållningsregler till EU för godkännande

Bellafjella: bra poäng där tycker jag!
Hästen kan inte mäta (har svårt att hantera tumstocken av någon anledning, sen läser den väldigt dåligt också - har det med fokuseringsförmågan i ögat att göra? ;) ) - däremot vet den vad den upplever. Bra omvårdnad, mycket kompisar och stor rörelsefrihet borde vara premierat framför allt. Det kan man lösa på många olika sätt. Vi har en förkärlek för "standards", hästen har det inte...
 
Sv: Hästhållningsregler till EU för godkännande

Det är till stor del ridsportförbundets protester som lett till det urvattnade förslaget.
PL
 
Sv: Hästhållningsregler till EU för godkännande

Jag undrar hur K1 (kavaleriet i stockholm) kommer att lösa sin situation.

Kanske de måste ta lite av den enorma kaserngården och göra en hage så hästarna kan vara ute! Hemska tanke! Vad ska soldaterna Då marschera? Och var ska alla stridsvagnar stå uppställda på rad!?!

Det kommer bli kaos!



*sarkasen dryper om mig på morgonen*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Social kontakt med artfränder, andra flockdjur eller människor. Möjlighet till daglig fri rörelse och max 16 timmar uppbunden i...
Svar
2
· Visningar
1 081
Senast: andrisi
·
  • Artikel
Hästnyheter (Djurskyddsmyndigheten) Arbetet med nya djurskyddsregler för hästar är inne i en slutfas. Den tid en häst får stå uppbunden i spilta...
Svar
13
· Visningar
1 610
Senast: Vavsla
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den första augusti träder Djurskyddsmyndighetens nya hästregler i kraft som innebär bland annat att hästar som står...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp