Hästhantering!

S

sofieviktoriahermansson

Hej!
Jag har welsh/new forest korsning på 8 år. Köpte ponnyn för tre år sedan och detta har alltid varit en mycket bestämd liten dam!
Då det nästan endast är jag som kan hantera mitt sto så skulle jag behöva lite tips angående uppfostring. Hon är väldigt stark, och har man inte kedja i munnen på henne har man inte en chans att hålla henne!
Hon kan vara lite buffig och vääldigt busig då hon alltid vill göra som hon vill och inte har något tålamod över huvudtaget! Skulle behöva lite ledarskapsövningar och tips! någon som är bra på detta? skriv gärna!
Tack på förhand!
:)
 
Sv: Hästhantering!

För det första, låt henne aldrig puffa eller putta på dig!

Tänk dig att du har som en bubbla runt omkring dig, Hon får inte över huvud taget gå innanför din "bubbla" om du inte tillåter det. Kommer hon för nära, backa undan henne genom att ge ett tryck på tex bogen, och ge direkt eftergift när hon backar, eller så svingar du lätt i repet/grimskaftet tills hon backar. Hästen måste ha respekt för dig. Men också samtidigt förtroende.

Du måste bygga upp en kommunikation av respekt och förtroende genom att visa din häst att du är en värdig, trygg ledare för henne.

Pat Parelli har en jättebra träningsmetod för att uppnå detta, han kallar dem Seven Games.

http://www.nnha.nu/7games1.htm
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 258
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 325
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp