Hästjävel!!

T

TurboDevil

Ja asså jag måste ju skylla på mig själv men endå.
Jag har skämmt ut mig för hovslagaren för all framtid. Allt började ju bra han kom när jag ropade och allt men sen var det som om självaste djävulen tog över honom. Pojkvännen lyckardes ju i precis rättan tid slå en golfsving ca 20 m bort från hästen...VAD FAN TÄNKTE HAN MED!!!Inget...detta resulterar i att min lille kuse blir som galen och stegrar sig och tramsar..sen sliter han sig och vägrar att komma...skäller ut pojkvännne och drar efter hästen....efter ett tag får jag ju fast honom men endå...frågan är nu: det verkar ju som om det brister i mitt ledarskap för han stegrade sig ju MOT mig.....och jag ska erkänna att jag blev skakis för det gick inte att komma nära honom.Vad ska jag göra med denna knäppa häst blir galen!
 
Jag tycker det verkar som om hästen helt enkelt blev rädd ..och du var ju med så han förknippade kanske även dig med faran... :smirk:
 
Jo men jag menar jag blev ju också rädd..handlade jag helt fel i denna situation jag vågade verkligen inte gå intill honom för han hoppade ju hela tiden?? :confused:
 
Ja får hoppas att detta inte upprepas för då står jag på mig emot honom!
 
Ta det lugnt med hästen och rikta din ilska mot pojkvännen istället!
Jag förmodar att du förde en hel del oväsen själv när det hände? Inte undra på att det förstärkte hästens rädsla och att den tappade förtroendet för dej.
Finns det någon skicklig hästhanterare i din närhet? Du skulle behöva hjälp, innan det slutar illa.

Immer
 
Snälla du, lugna ner dig. :smirk:
Om din häst inte litar på dig så har dig själv att skylla så den kan du då inte klandra alls. Sen handlar detta inte om ledarskap vad jag kan se. Hästen blev ju rädd. Blir du rädd kanske du kastar ut en arm eller liknande och råkar smälla till en vän, detta betyder ju inte att du inte litar på din vän. Det är ju en reflex som kroppen utför i självförsvar. Inget du kan påverka speciellt mycket efter som att det går så fort.

Det som skämt ut dig mest var nog du själv. Att hålla på att jaga upp sig och gorma åt pojkvännen medan man samtidigt jagar en häst är ju lite smått korkat måste jag säga. :smirk: Börja med att lugna ner dig, hämta sedan hästen när du inte längre är uppjagad(den klarar sig i några minuter på fri fot) och ta sedan diskussionen med din pojkvänn på kvällen istället när hovslagaren inte hör på. Han tyckte säkert inte att det var speciellt roligt att höra på.

Kort sagt - den som blev galen var inte hästen utan DU.
 
Nämen, precis som vanligt, ett inlägg där man idiotförklarar trådskaperen. Så sorgligt.

Ta det bara lungt!

*Du är bara människa, och kommer göra fel fler gånger. Ta lärdom, men häng dig inte upp på det.

*Din pojkvän är också bara människa. Ibland glömmer han huvudet kvar någon annanstans, som de flesta av oss. Han kommer nog aldrig göra om det.

*Om hovslagaren är en människa, så borde även han förstå att saker går tokigt ibland. Om han verkar tveksam, förklara att det var ett undantag.

Nu är du säkert stressad och orolig, och arg, men imorgon kommer det kännas bättre, förhoppningsvis så är det inget som "fastnar" hos din häst.

Om några år, så kanske det blir t.o.m en rolig/tokig historia att berätta.
 
Äh, trådskaparen är inte det minsta idiotförklarad. Däremot idiotförklarar hon själv sin häst, vilket tyder på att hon inte har en susning om vad problemet är.

mandalaki
 
Låter som något jag såg samma dag......kannske var det du och din häst jag såg :smirk: Din häst kannske står i ett litet stall med två travara (hingst och dräktig sto) och en vit ponny. :D Hur gick det sen att sko han eller åkte hovslagaren iväg?! :) Bara lite nyfiken om detta passar.
Annars får du nu prata med killen om att ta det lite lungare i stallet.
:cool:
 
Kanske borde träna lite "skrämseltrtäning" typ träna med lite läskiga saker typ plastpåsar och sånt så att den inte blir så rädd.. men å andra sidan så måste ju hästen lita på dig oxå för att den inte ska bli rädd om du kommer hoppande med en läskig plastpåse eller likn.!! :)

Men tycker verkligen att du ska ta itu med problemet! Är aldrig roligt att behöva riskera att bli skadad när man umgås med sin häst!
 
Inställning "hästjävel!!" till hästen bådar inte gott.... :smirk:
 
Om man reagerar "hästjävel" i en krissituation så må det vara hänt. Men om man fortfarande känner likadant när man sätter sig vid datorn och skriver om händelsen så är det nog en inställning.

mandalaki
 
Man kan vara fortfarande upprörd. Dessutom så säger ju hon redan i början att det var hennes eget fel.

Dessutom så lägger vi alla olika vikt på såna ord. När man pratar så framgår det bättre, när man skriver så tolkar ju alla fritt.

Jag kan också säga "din lilla hästdjävul!" och skratta, när hästen välter min hink med hästgrejer för femte gången, bara på skoj.
 
Stämmer bra..det var min kuse du såg..har ej haft honom så långe så jag vet verkligen inte hur denna häst reagerar när han kommer lös......och jag tar på mig skulden för detta och dessutoms å kan jag informera om att jag INTE var uppjagad när jag gick efter hästen....försökte då att ta det lugnt så att han inte skulle bli räddare!
 
Jag tror att hästen din blev regält rädd och uppstressad, känn efter nu närmaste tiden om allt är som "vanligt" igen när pållen lugnat ner sig. Jag tycker inte att du ska skämmas för varken du eller pållen kunde ju inte rå för att din pojkvän "lekte" för nära er.
 
Jag tror att hästen din blev regält rädd och uppstressad, känn efter nu närmaste tiden om allt är som "vanligt" igen när pållen lugnat ner sig. Jag tycker inte att du ska skämmas för varken du eller pållen kunde ju inte rå för att din pojkvän "lekte" för nära er.
 
Vad är sen problemet när det gäller skoning?? Är han rätt om sina ben??
Släppte ut hästarna i morse och din var jätte snäll :)
Jag tror att det skulle vara bra för er att träna lite ledaskap eftersom du har inte haft han länge.
:cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 947
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp