hästjuridik nån?

jenny82

Trådstartare
Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort.

Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig fullblodsvalack som har tävlat galopp, dels för att jag ville ha en större häst och för att jag skulle kunna komma igång med träningen direkt.
Han är vet.besiktad innan köp u.a såklart men jag var inte med vid besiktningen tyvärr och dom använde sig av en pensionerad leg. vet. som dom typ kände.

Nu vart det inte alls som jag tänkt mig utan allt började bara ett par dagar efter bytet.

Då vart han sparkad i hagen v.bak. Det läkte ihop fint bara på nån vecka. Efter det började jag och alla andra i stallet märka att han haltade h. fram. Han gick då oskodd för han kom oskodd. Då trodde jag att han ömmade pga att han gick oskodd, alla vet ju att fullblod har känsliga hovar.
Men iaf, hovis kom ut, vet inte exakt datum men ca nån vecka efter iaf. Hovis skodde honom men han vart inte bättre, då började spekulationerna om att han kanske skulle ha hovböld lr att nåt söm hade hamnat fel osv.. men sen i slutet av mars iaf var vi inne på klinik, han röntgades i benet men vet. hitta inget fel.
Hältat släcktes med bedövning och han behandlades med tuppkam. Vi skulle sakta rida igång honom på rakt spår efter 1 vecka. Han vart lite bättre men inte helt.
Distriktvet. var ute 3 veckor efter klinikbesöket o skulle återbehandla honom, han var då fortfarande halt 0.5 grad. Då skulle vi fortsätta rida i skritt rätt fram i ca 1 vecka o sedan bärka trava o galoppera.
Eftersom att han inte var så jättehalt så såg ju ingen driekt att han var det o vi krävade ju inget direkt av honom heller ås vi red igång honom osv för att sedan rida som vanligt...men han har inte blivit riden regelbundet efter det.
I juni började han bli riden ca varannan dag och då hade jag en medryttare som red honom och inte jag själv alltså, för ett otränat öga är det svårt att bedömma om en häst är halt lr inte så hon red som vanligt. Sen i juli började en annan tjej rida honom o krävde lite mera av honom och då märktes det allt tydligare att han var halt och det blev bara värre. Jag tog då ut en egui-terapeuft(stavning?) och hon konstaterade att hon inget kunde göra i dagsläget men han var öm och stel överallt och han var felmusklad på vänster sida i halsen o saknade bakmuskler.
Då åkte vi till kliniken igen och röntgade men fortfarande ingen förändring. Vet. undersökte honom lite noggrannare denna gången o upptäckte att han har tendens till bockhov h.fram. Han behandlades i knät och kotat denna gång och fick vila ytterligare 2 veckor, vi fick även en kur mot inflamation i muskler som han skulle äta.

Den 15 augusti var vi inne på kliniken igen på återbesök och vet sa då att eftersom att ingenting har hjälpt på honom och han fortfarande var halt om inte mera denna gång så fanns det inget mera att göra så han dömdes ut och vi skickade in skadeanmälan o begäran om full liversättning till f.bolaget.

Nu idag ringde dom och sa det att denna typ av skada ersätter dom inte pga att det inte är en fraktur han har. Så nu står jag här utan ersättning för en häst som har kostat mig skjortan ända sen den dagen han kom till mig.

Vet. utlåtande om hans skada är: Inflamation i h.framknä, tendens till bockhov och överben.
Hon säger det med att hon inte antecknade nåt om hans hov i journalen första gången vi var inne men det kanske kan ses på plåtarna.

I vet.intyget står det lite otydligt ang. hans hov att han visar anmärkning på punkt 15. "något brant tåvinkel på h.fram och v.bak" som bedöms sakna betydelse för det angivna användingsområdet, dvs allroundridning.

Ojoj, nu vart detta jättelångt iaf, jag hoppas att någon med erfarenhet lr bara sunpunter/åsikter kan hjälpa mig ur detta h*lvete som jag alltid på nåt konstigt sätt hamnar i.

Jag har maila 3 jurister angående detta och hoppas att även dom kan komma med lite råd.

Om det är något oklart så fråga på då bara:)

Just det, en sak till.

Jag skulle ju låna ut honom på foder en gång då jag trodde att han var bra pga vissa saker. Då fick jag ett mail från nån tjej som tydligen hade varit lite intresserad av honom när han var till salu när jag köpte/bytte honom.
Hon frågade mig då hur det var med hans bockhov. Jag vart lite fundersam o frågade då, vaddå bockhov, det har han ju ingen, inte som säljarna upplyst mig om iaf. Men hon sa det att han tydligen hade det när hon var intresserad av honom. Jag frågade då säljarna om detta och dom blånekar såklart.

Men nu har jag ju fått klart för mig att han faktiskt har det...

Alltså, har jag rätt till reklamation/hävning på honom? Hur går jag vidare?
 
Sv: hästjuridik nån?

Om det är en privatperson du köpt honom av tror jag inte du kan göra något tyvärr. Är det en näringsidkare kan du ha bättre chans, men då måste du kunna bevisa att hästen haft bockhov innan köpet och att säljaren underlåtit at upplysa om detta.
Dessutom finns ju en kommentar om hoven i bes.prot, och i och med att du godkände bes genom att genomföra köpet så tror jag tyvärr att du inte har så goda chanser.
Bara för att vet "bedömer" att en anmärkning kommer att ha betydelse, så räknas inte detta som en garanti. Du borde utrett anmärkningen närmare innan köpet genomfördes tror jag.
Tyvärr :(
 
Sv: hästjuridik nån?

Det är en privatperson tyvärr.

Säljaren sa till mig att han har en mindre hov men att vet. har sagt att det inte är något allvarligt. Hon säger att han hade det redan när dom köpte honom från galoppbanan, och hade det varit nåt allvarligt skulle ju dom aldrig ha köpt honom menar hon.

Jag är så godtrogen att jag visst går på vad som helst:(
 
Sv: hästjuridik nån?

Jag skulle ge hästen en chans att vila ordetligt ett bra tag och sedan försöka att sätta igång honom försiktigt.

I övrigt vet jag inte riktigt vad du vill? Häva köpet eller? Isf är du nog chanslös hästen var ju ua vid besiktning. Att du inte var med och att det var en vet. de kände får du nog bara ta med dig som en erfarenhet till näsa gång, att det inte är så smart...
 
Sv: hästjuridik nån?

Hemskt tråkigt att läsa, men du får tyvärr ta det som en dyrköpt läxa.

1. Alltid vara med vid besiktning så du kan ställa frågor.
2. Se till att hästen är möjlig att försäkra i fullförsäkring (A1, Maximal eller vad den kan heta i det bolag du väljer) och ha hästen försäkrad från dag 1 om den inte har försäkring du kan ta över.

Dessvärre har du inget att komma med till säljarna.
 
Sv: hästjuridik nån?

Jag skulle ge hästen en chans att vila ordetligt ett bra tag och sedan försöka att sätta igång honom försiktigt.

I övrigt vet jag inte riktigt vad du vill? Häva köpet eller? Isf är du nog chanslös hästen var ju ua vid besiktning. Att du inte var med och att det var en vet. de kände får du nog bara ta med dig som en erfarenhet till näsa gång, att det inte är så smart...

Om det är så att jag är helt chanslös så tänker jag inte behålla honom ändå, kan låta egoistiskt men jag har precis blivit varslad från jobbet och kommer inte ha någon möjlighet att han honom kvar iaf. Det jag kan göra är ju att sälja honom som sällskap men det finns ju ingen garanti för att han används till just sällskap då tyvärr...

Men räknas ändå inte det här som ett dolt fel, säljaren har ju garanterat vetat om detta(med tanke på mailet jag fick från nån jag inte ens känner) men undanhållit det för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: hästjuridik nån?

Bockhov kan knappast anses som dolt fel, den går i allra högsta grad att upptäcka med blotta ögat. Tendens till bockhov, ja de är en bedömning man gjort och fortfarande är det inte ett dolt fel.

MEN, läs den här sidan. Mycket bra information för blivande hästägare, kanske finner du något här som är användbart dock tror jag att det kan bli svårt.

http://www.alltomhastar.se/rubrikoversikt.asp?infogrp_id=39
 
Sv: hästjuridik nån?

Men en bockhov kan väl knappas vara orsaken? Det är ju inte heller ett dolt fle eftersom det är något som syns.

Jag hade en ponny som belv halt, behandlades, inte ok på ÅB, behandlades igen, men fortfarande inte ok. Hela tiden följde jag vet. rekonemdationer om hur hon skulle hållas igång. När hon på tredje ÅB inte var ok, fick hon stå och skrota i hagen några månadner. Sattes sedan igång och har efter det aldrig mer varit halt och klara böjprov utan problem.
 
Sv: hästjuridik nån?

Men kan det vara en lösning att sälja honom så han får vila ordenligt?

Det skulle ju vara jättebra för han verkar älska livet och är hur glad o pigg som helst nu o verkar ju inte direkt lida så som han har det nu, mer än att han kan väva i boxen om han får stå inne för länge.

Men att han har tendens till bockhov borde stått i besiktningspapprena.

Jag menar bara det att har jag ändå inte rätt att häva/reklamera eftersom att säljarna har undanhållit den informationen till mig.

Att han har liten hov, ja det syns gott o väl, men som jag sa, jag tror gott om alla...

Vet. som har behandlat honom säger att det är allt som han har som bidrar till hältan, dvs. tendens till bockhov, inflamation i knät och överben.

Men ändå tycker jag att det är konstigt att hältan blev värre fram till sista besöket nu på kliniken o då har han bara gått i hagen..
 
Sv: hästjuridik nån?

Hur är hästen skodd då?

Jag har ett travarsto som nu är 13 år, bockhov båda fram. Aldrig haft en spruta i sina ben & inte något hinder för hennes tävlingskarriär på banan var det heller.

Är hästen rtg? Artros?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästjuridik nån?

En BRA hovsalgare och ordentligt med vila skulle kunna vara lösningen. Värt en chans iaf.

Men det är ju inte det lättaste att sälja en häst på de villkoren och veta att han får det bra....
 
Sv: hästjuridik nån?

Han skos som vanligt.

Min hovslagare har inte sagt nånting om just den hoven. Han är ändå den mest eftertraktade hovslagaren där jag bor.

Ja han är röntgad 2 ggr i benet, sist han röntgades ville jag att dom skulle röntga både hov och ländrygg men vet. tyckte att det var onödigt, hon mena det som så att hoven fick vi med en bit av första gången han röntgades o det så bra ut och ryggen var onödig, hon hade en ursäkt till det med men jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa.

Vad är artros?
 
Sv: hästjuridik nån?

Men en bockhov kan väl knappas vara orsaken?

Jag var med jenny82 när hon var iväg med hästen sist nu till klinik. Och hoven som har tendens till bockhov är ca 3-4 cm högre i trakterna än den andra om inte mer. Tror inte att ngn häst kan gå med den skillnaden på hovarna fram utan att få problem. Snedbelastning o överanstängning över allt.. Så jo jag tror iaf att det är orsaken till inflamationer osv på just denna trevliga pålle:p
 
Sv: hästjuridik nån?

En väninna hade "alla" problem med sitt fullblod första två åren. Därefter inga problem alls.
Hästen fick lååång vila och ny hovis.
Tyvärr kan inte veterinären ställa allt till rätta - mycket kräver den där långa vilan så att alla överansträngningar får läka ut. Märker det så tydligt på mig själv nu, har haft en bruten arm, överanstränger den andra.
Lycka till med din tottis!mvh/:cool:
 
Sv: hästjuridik nån?

Nu kan jag inte precis något om bockhovar, men är det inget som hovis borde korrigera? Eller går det inte när hästen är vuxen kanske?

Om trakten är 3-4 cm högre på den hoven tycker jag verkligen att veterinärens anteckning om detta var lite väl otydlig. Tyvärr verkar veterinärerna inte precis kika på hovarna vid besiktning... Jag vet flera unghästar som gått igenom ua trots att de har haft otroliga separationer runt om på alla fyra hovarna.
Nä, jag ger inte mycket för en besiktning på det viset faktiskt... jag skulle inte köpa en vuxen häst utan att vara med vid bes.
 
Sv: hästjuridik nån?

Alltså.
När jag läser allt det här så tycker inte jag att häststaackarn har fått en ärlig chans.

Du säger att ni var på kliniken i slutet på mars, sen i slutet på april (om jag räknar rätt utifrån det du skriver) skulle ni börja skritta igång honom. Sen red ni igång honom och redan i maj red ni "som vanligt", fast oregelbundet. Verkar som om han alltså sattes igång snabbt och sen fick stå.

I juni började ha ridas av en medryttare som du inte verkar ha koll på vad h*n gjorde.

Och i juli började ni "kräva lite mer av honom".

Det är konstaterat att hästen har haft inflammationer (betydelsen av bockhov har jag ingen uppfattning om) Equiterapeuten har konstaterat att hästen är stel och omusklad. Han har efter behandling satts igång "hackigt" och med olika ryttare som inte har jobbat systematiskt med att bygga upp honom och stärka honom.

Verkar ganska klart varför det fortfarande är problem? :crazy:

Jag tycker att du hänger upp dig på det där med hoven, det kan väl inte vara så himla illa om första vet.en inte skrev det i protokollet och andra vet.en inte tyckte det var viktigt nog att skriva i journalen?

Jag förstår att du är besviken för att det inte blev som du vill, men kan inte häststackarn bara få gå och skrota och vila ett tag så att han får en chans att bli bra?
 
Sv: hästjuridik nån?

Jag håller med dig i ditt resonemang, hästen har inte fått en ärlig chans att läka ut, och vad jag kan utläsa av vad TS skrivit om hästen så verkar det vara en häst som inte är ordentligt musklad och som inte fått en chans.

Sen om hästen är 3-4 cm högre i trakten på en hov i jämförelse med den andra så undrar jag faktiskt vad det är för hovslagare som skott den? Jag menar, en sån sak ser t.o.m jag med blotta ögat utan att ens ha en tappskokompetens. Min erfarenhet är att det alltid går att korrigera hovar till en viss gräns oavsett hästens ålder, och det finns säkert ett sätt att sko den här hästen också så att denne kan få hjälp att ändra sitt rörelsemönster.

Du kan inte häva köpet p.g.a dolda fel av den anledningen du vill, du som köpare har undersökningsplikt och du har inte uppfyllt den så du får nog se det här som en dyrköpt läxa.

Jag tror också att den här hästen skulle fungera som allroundhäst i framtiden med hjälp av korrekt skoning, genomtänkt ridning där han byggs upp och stärks och ev. hjälp av massörer/ET, men självklart ska han få läka ut sina skador först.
 
Sv: hästjuridik nån?

Jag har nu pratat med en annan hästägare i stallet och vi tycker båda två att det är värt att åka till en annan klinik o röntga hans hov, hon ska vara väldigt duktig på att bedömma just röntgenbilder.
Den klinik jag har varit på med honom är ju inte direkt känd för att vara duktiga på röntgen.

Jag kan hålla med om att han har haft en del olika ryttare o alla rider ju olika, MEN vi har alltid ridit enligt deras rekomendationer.

Jag har även tömkört honom en del just för att han ska få en chans att bygga upp sina muskler.

Vi får se vad nästa klinik säger, säger hon att han kan ha en chans att bli bra o kunna gå som allroundhäst/promenad så ska han få den chansen.
 
Sv: hästjuridik nån?

Jag har behandlat hästar ett par gångerr, jag har alltid vilat dem MYCKET längre än den rekommendation som jag fått. jag tror faktiskt att det är problemet ibland att vi är för dåliga på att ge hästarna en ordentlig chans att komma igen.
 
Sv: hästjuridik nån?

Ja så kan det säkert vara.

Jag har fått en tid till en annan klinik nu den 22 september.
Hoppas på bra besked därifrån:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 663
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp