Hästköp och ekonomi!

Min första häst fick jag av min mamma :love:
Det var ett litet kallblodssto, kostade 10.000:-
Kunde jag så skulle jag göra vad som helst för att få tillbaka henne :cry:
En snällare häst har jag aldrig stött på igen, hon ställde upp på ALLT!

Familjens travintresse och mitt hästintresse gjorde att familjen köpte ett varmblodssto..och kort därefter ett vbl sto till.
Efter något år köptes ett tredje vbl sto.

Dom sadlade jag glatt och använde som mina ridhästar mellan starter och snabbjobb!

När dom blev för gamla så började vi avla lite smått :crazy:

Det slutade med att vi nu har 5 avkommor efter dom ston som vi från början köpte.
Ingen av stona finns i livet längre :(

När jag var yngre var det lite trist att inte tävla i hoppning som mina vänner gjorde, men samtidigt har jag aldrig önskat att jag haft andra hästar.

I dagsläget tvivlar jag på att jag skulle lyckats speciellt bra med att rida ett halvblod tex.. dom ggr jag har provat så har jag tyckt att dom varit "tunga" och ganska så svåra :o
Är rädd för att jag har blivit präglad av travarna :p

Just nu letar jag efter en kallblodstravare eftersom jag anser att dom är precis vad jag vill ha.
Vi försöker sälja en av våra hästar eftersom hon är för svår för mig, eller ja.. jag har fegat ur på gamla dar :(
Men bara därför så vägrar jag sälja henne för en spottstyver, är väldigt rädd för att hon ska bli en vandringspokal eller hamna på en slaktbil på väg ut i Europa.
Hittar vi ingen som passar henne eller som är villig att betala så skickar vi henne på slakt själva istället.

Ang ditt dilemma, strunta i vad hästen kostar och fokusera på om det verkligen är en häst för dig istället.
Om det inte skulle vara det så vore det väl bättre att vänta några år?!
 
Kombination

Jag har två hästar; en fjordhäst (f. 1993, inköpt vid födseln) och en kallblodstravare (f. 1997, inköpt våren 2002). Fjordhäst är den ras som ligger mig närmast hjärtat, men jag har länge också haft en förkärlek för många andra raser, däribland kallblodstravaren men också welsh och speciellt då welsh cob, spanska och portugisiska hästar och fullblod och araber. Dessa två raser har jag dock beundrat mer på avstånd eftersom jag tyckt att lite lugnare temperament passar mig bättre (dock har jag efter en Egyptenresa i höstas bestämt mig för att jag någon gång skall ha en arab! :love:).

När jag skulle köpa en ny häst förra året ville jag gärna ha en som var något större än min fjordhäst. Dock gillar jag bäst fjordingar av C/D-ponnystorlek, så det skulle bli en annan ras. Spanska och portugisiska hästar ligger utanför min ekonomiska ram. Kvarstod welsh cob och kallblodstravare. Så jag började titta efter lämpliga individer inom dessa raser och jag hittade först en kallblodstravare. Min ekonomiska gräns var hög för kallblodstravare men låg för wc, så naturligtvis var det större chans att hitta en nordis än en wc, så det var både ekonomi och vad jag ville ha som spelade in.

Det absurda är att det är ett antal människor som tror att min kallblodstravare är en svart PRE...Jag brukar se förnärmad ut och påpeka att det är en kallblodstavare, hehe.

Anneli
 
Vi köpte vårat vamblod för att vi behövde sällskap till ponnyn och det snabbt. En kompis tipsade om ett varmblod till salu, vi provred och tog hem henne. Eg tänkte vi nog inte så mycket på det, hon var snäll och ponnyn kunde ju inte gå själv. Och så var hon ju billig, 6000.

Vi hade ju inte planerat något hästköp så jag kan ju inte säga att vi tänkte att vi köper en billig häst för att ha råd med annat. Men så blev det nog automatiskt. För i dagsläget har hon nog kostat 4-5 gånger så mycket som hon köptes för :)

Nästa häst jag köper blir nog oxå ett varmblod. Men då ska jag satsa lite mer pengar för att få en häst med hyffsad stam. Antagligen blir det en ettåring. Men det ligger långt i fram i tiden.

Skulle jag köpa en häst uteslutande för ridning så skulle jag nog resonera som så att billig häst = pengar kvar till passande sadel, massör, hovis etc. För jag kan ju utbilda den till det jag vill ha med tiden. Men så har ju inte jag några tävlingsambitioner vad gäller ridning.
 
Jag skaffade en travare för ett antal år sedan. Jag letade efter ett halvblod, men ägaren ringde och undrade om jag inte var intresserad. Jag sa först nej, men sen övertalade hon mig att iallafall titta på hästen. Just då hade jag inte några ekonomiska begränsningar efterssom jag skulle ha hästen på foder i första hand, sedan köp.

Jag tittade på hästen i samband med att jag var och tittade på en annan i närheten. Och jag föll pladask! Det var en jättesnygg valack, fyra vita strumpor och bläs, men världens snällaste ögon. Jag provred honom på en liten skogsväg, och utan att kunna rida igenom honom efterssom han var otränad, kännde jag att allt var rätt.

Så det blev honom. Vi hade ett jättekul år, och jag lärde mig massor!!!

Skulle jag skaffa en häst idag (vilket jag förhoppningsvis snart ska) skulle jag nog tänka lite som du; skaffa en inte allt för dyr häst så att jag kan lägga en del pengar på bra sadel, annan utrustning, massör o.s.v.

Dels för att jag inte har några stora summor med pengar att avvara, men också för att jag söker en helt "grön" häst att forma själv. Och dessutom luta det åt kallblod, och då kommer man ju automatiskt billigare undan än om man letar efter halvblod eller dyl.

Men det är ju individen som räknas, och inte rasen!
 
Har ju bara aktiva travare,men skulle du vara intresserad av travaren så skall det ju inte var omöjligt att hitta en "passande" individ...Travaren är ju så olika så det går ju inte att dra alla över en kam...en del har ett rörelsemönster i låga tempon som ett flertal hbl har....att sen leta efter blodslinjer vilket steg du vill att hästen skall ha är ett tips...Noble Victory blodet ger ju ofta högt rakt framsteg, Lindy's Crown ger ofta ett högt RUNT framsteg...om man seriöst letar efter de kriterier man är ute efter på en ridtravare så blir nog folk inte så besvikna :crazy:()...men oftast är det ju impulsköp och en del travare är ju allt annat än bekväma att rida.....medans andra är underbara :love:
 
Alla travare jag har träffat har varit jättetrevliga =) men om det är vanlig (dvs inte akademisk) dressyr eller hoppning man vill satsa på och försöka att bli något så är det ju inte det första man tänker på att skaffa!!! Dom är ju inte byggda för att sätta under sig som halvbloden och får sällan samma bärighet i gångarterna som man kan avla fram på halvblod! De varmblodiga travarna alltså. De kallblodiga travarna är jättemaffiga, det är vad jag tänker på när jag tänker akademisk ridkonst!! =) Inte heller när det gäller hoppning har de samma förutsättningar! Varmblodiga travarna är avlade för att just trava och det väldigt fort, de sätter ju bakbenen nästan utanför frambenen och tar i för att komma iväg, tycker det är en syn för livet att se en varmblodstravare som spurtar, ser rusktigt härligt ut!!! Men man kan inte jämföra en travare med ett halvblod och jag tror att pga dagens domare och allt konstigt hästfolk så blir det jobbigt för dem som har travare då det blir skitsnack, folk kollar ofta snett på en och tissel tassel. Sånt kan ju psyka en otroligt mycket =( Men jag beundrar de som tar sig an en travare och går in seriöst (många gör ju inte det tyvärr, iaf inte de som jag har träffat =() och skolar om dem och många blir fina!!! Travare har jag aldrig haft något emot, det är ju samma sak som med galoppörer osv. Det är en annan typ av häst, byggd på ett annat sätt men dom är otroligt vackra o kraftfulla! Det är ofta människorna bakom hästen i fallen som jag har svårt för, de börjar med alla taggar vända utåt!!! Skulle aldrig falla dem in att göra som en dressyrtant med ett mjäkigt halvblod skulle göra och dom tar sig inte an att träna ordentligt =( Det gör ju att det blir jobbigt att rida samtidigt som dem på en ridbana, dem kommer ångandes i trav för det är ju så dem ska göra, ägaren sätter på skarpa bett och drar ner nacken och titta va fint han går!!! =( Sånt ser man alldeles för ofta, visst inte bara med travare o galoppörer, även halvblod men jag har alltid träffat mer människor som skaffar travare och gör så! De har byggt upp ett sånt försvar och lite utav ett hat mot dem som inte vill ha travare (vilket är var och ens eget val!!!) att det blir som en ond cirkel!!! 'Nej jag ska inte träna för det gör Lisa med sitt halvblod', och det går inte att säga att sådant inte förekommer - för det gör det!!! Folk blir mer och mer hatiska mot halvblodet för att dem som inte har travare är hemska människor!!! Jag förstår verkligen inte sambandet där???
Men som sagt; hästarna är ju jättetrevliga individer =) Har bara träffat lätthanteriga travare, och ofta väldigt vackra hästar!!! =) Men vill man rida vanliga dressyr och hoppa så är det ju inte vad jag skulle satsa på att köpa!
 
Jadu.. jag har tidigare inte alls varit inne på att skaffa egen häst, utan nöjt mig med att vara medryttare.
Och jag började efter lite tjat från ägarna rida ett varmblod som gick på banan fortfarande. Jag red han i några månader och då började ena delägaren prata om att dom funderade på att sälja honom. Och då började det gro ett litet frö i skallen på mig.
Jag började räkna lite på ekonomin och om jag skulle ha tid och ork att ha egen häst.
Slutade med att jag köpte honom (för 8000)
Jag tävlar gärna i lägre klasser, och har hittills bara startat en liten klubb tävling med godkända resultat.
Har inte ångrat mig en enda gång sen jag köpte honom.

Jag skulle iofs inte ha råd att ha ett halvblod, varken i inköp eller försäkrings kostnaderna.
Idag känner jag att han gott och väl räcker för mig. Han går stadigt i form, har bra galopp. Han måste vara väldigt bra inriden, för han gör allt man ber honom om. Så även om han inte är så utbildad, så kommer han räcka till länge ändå.
Är väldigt stolt över honom, och hur han artat sig under det året jag har haft honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 889
Senast: IslaBonita
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp