Hästköp och ekonomi!

B

**BORTTAGEN**

Tycker att travare mycket väl kan vara utmärkta ridhästar, och är intresserad av att höra hur alla travhästägare som använder hästen för ridning har resonerat när ni valt häst.

Har ni köpt hästen p.g.a. att ni ville ha just en travare för rasens skull, eller för att den var billig och ni inte hade råd med en dyrare? Eller en kombination utav båda? Svara ärligt!

Är det någon som har ångrat sig i efterhand? Har ni sneglat lite på kompisens halvblod som ser ut att ha så lätt för sig?

Anledningen till att jag undrar är att jag har blivit erbjuden en travare billigt, har haft en tidigare, men är inte riktigt säker på vad jag ska göra. Ska jag spara ihop till en dyrare häst kommer det att dröja år och dag innan, men annars kan jag ju få häst nu!!!

Vet att det inte är hästens inköp som är den stora summan, utan de löpande kostnaderna, men det är ju skillnad på 5,000 och 50,000... de 45,000 extra lägger jag hellre på bra utrustning och foder, stallplats, träningar m.m.
 
Meningen var att jag för länge sedan skulle köpt en medelstor ponny, men sket i det. Då blev det mest större hästar jag fick låna av gubbar - dvs travare -...
Sedan började jag ju med trav, då blev det automatiskt att jag har travare.
Har ägt 2 stycken, den ena fick jag sälja billigt till en bekant som ville ha en trygg o stabil häst (märren är 20 år och gått som avelssto, startat sent som 6-åring på 80-talet pga att hon växt otroligt fort är bara 1,63 cm rätt och har GROV benstomme).
Köpte loss henne -00 då var hon i mindre bra skick av en familj som haft henne 3 månader, meningen var att jag skulle ha henne som avelssto hennes stam var det ju inge fel på... Men det blev inget med det.

Andra märren köpte jag av min förra stallägare som jag hade börjat sköta om och sedan köpte henne och hade henne som travare, nu har jag henne som ridhäst.

Jag ser inte något negativt med travare, jag är van vid dem och har hållit på med travare sedan jag var 13 år (då fick jag låna gubbarnas travare att skogsrida på).

Där har du svaret... :)

//Carolrita
 
Jag, som började rida 1964 och har ridit halvblod och fullblod i hela mitt liv, köpte min första egna häst för snart tre år sedan.

Hästen är en kallblodstravare, ett sto på elva år och 159 i mkh. Hon är den absolut trevligaste häst jag någonsin suttit på!

Jag rider akademiskt, men det var inte anledningen till att jag köpte en kallblodstravare. Saken var den att jag behövde en viktbärande häst och när jag såg annonsen om att Besten var till salu så visste jag direkt att detta var min häst. På den vägen är det.

Hon kostade 15000, men priset var av mindre betydelse. Om jag hade velat hade jag kunnat köpa en betydligt dyrare
häst.

Jag har inte ångrat en sekund att jag köpte min Best! I vårt fall är det snarare så att halvblodsägarna sneglar på Besten och tycker att hon har väldigt lätt för sig. :)

Besten

Immer
 
Håller med. Kallblodstravarna är "bättre" lämpade för ridning än de flesta varmblodstravarna, de är ju inte lika extrema i sitt rörelsemönster etc.

Och ang frågan, jag har haft en kallblodstravare och hade jag råd med en till häst skulle jag definitivt köpa en sådan med samma förutsättningar då som Tibbe hade.
 
VAD skall du ha hästen till? VAD är ditt mål med ditt hästeri? Det är nog dom viktigaste frågorna och när du är klar över dom svaren så är det dags att börja söka häst utifrån dom förutsättningarna. Och varför köpa en dyrare häst än man behöver bara för att man har råd med en dyrare?

Vad det gäller travarare så har de stora fördelar gentemot "riktiga" ridhästar om man har häst för att komma ut i skog och mark medans om man är en "ridhusråtta" har bra mycket roligare med ett halvblod än med en travare.

Själv äger jag nu en kallblodstravare som jag har för att komma ut i skog och mark samt "enklare" träning, hästen är perfekt för det! Jag är småbarnsförälder med jobb och hus och stall så tiden räcker inte alltid till men en travare blir inte lika "laddad" som ett prestationshalvblod av att gå i hagen och inte ridas varje dag och en travare "nöjer" sig med att skritta ut på långa tyglar längs vägarna medans ett "prestationshalvblod" kräver mera än så för sitt psyke.

Lektion rider jag kontinuerligt i ridhus på instruktörens häst - den är ett prestationshalvblod på ST Georgs nivå och på den tränar jag byten (även testat på serier), galoppiruetter och sånt som jag drömt om tidigare, den hästen skulle jag inte för något i världen kunna ha hemma på gården och rida ut med bara när tiden tillåter, den skulle bli för explosiv för det, medans min "promenadhäst" skulle svimma av om den skulle tränas i ridhus som huvudarbete.

Min förra häst, innan barn och hus, var ett prestationshalvblod och DÅ var det rätt tid för mig att ha en sådan häst, NU är det inte det.

Hälsn tgd
 
Tja, då ska man väl kommentera lite! Kan ha varit lite otydlig i min fråga, men vad jag ville veta var de olika ekonomiska aspekterna när man väljer häst, varifrån man väljer en dyr häst och satsar mer på annat, eller ta lån och välja en dyr häst... Jag ville INTE starta en travare vs. halvblod diskussion... Det finns redan så många tråkiga sådana!!!

Men för att svar på ditt inlägg...
Jo, mitt mål med hästen är att den skall kunna användas till precis allting. Jag har tidigare erfarenhet av att utbilda både halvblod och travare, och har utifrån detta insett att travaren är bra mycket mer samarbetsvillig och lättlärd, medan halvblodet har bättre förutsättningar exteriört.

Och det där med att travaren nöjer sig med att strosa i hagen, ridas ut i skogen och enklare träning är inte generellt för alla travare, det är att dra alla travare över en kam, det finns travare sojm älskar att träna hårt, samt "prestationshalvblod" som älskar att bara strosa i hagen... Du känner din individ bäst, och han/hon trivs säkert med detta... Och jag tränar hellre en samarbetsvillig travare i ridhus, än ett osamarbetsvilligt halvblod... Och nej, det finns jätteroliga halvblod, men vad jag menar är att jag ser hellre till individ än ras.

Nej, hästen jag söker skall lika väl kunna gå i dressyr i de högre skolorna, liksom att hoppa både på bana och i terräng, kunna bli körd, och även bara njuta av en långtur i skogen.

Frågan är alltså; Har ni som har valt travare (eller annan "billig" häst) gjort detta p.g.a. att ni vill ha mer pengar över till annat, eller för rasens egenskaper? Och framför allt, har någon ångrat sig? Vet att man inte erkänner det för sig själv i första taget, men har ni önskat att ni hade en annan häst?

Och snälla, inga travare vs. halvblod inlägg!!!
 
OK, det skulle stå:

"varifrån man väljer en häst och satsar mer på annat, eller ta lån och välja en dyr häst"
 
jag har ridit många taravare,fbl och hbl och skulle jag få välja en ras som jag skulle vilja ha till ridning hade jag helt klart valt travare,väldigt bra tempreament och mkt trevliga hästar.
 
i klarspråk; i mitt fall har inte pengarna styrt alls utan jag har valt utifrån rasens egenskaper och möjligheter. Alla fyra gångerna jag köpt häst till mig själv.
 
Hade jag velat ha en fd travare så hade jag kunnat få flera stycken gratis.
Nu har jag inte eget stall så därför har jag tackat nej till de hästarna även om det har varit trevliga hästar.
Kostar alldeles för mycket att hålla häst där jag bor.
 
Hej!

Jag tycker också att travare kan vara underbara ridhästar, vi hade en på min gamla ridskola som inte bara tävlade Msv dressyr, utan han placerade sej också. Hoppning är de ju också underbara på.

Med detta i åtanke köpte jag en travare för ett par år sen, han var mycket riden, men inte utbildad och jag fick honom billigt (i jämförelse med tex. ett halvblod med utbildningståndpunkt). Jag utbildade honom så långt jag kunde, men blev tyvärr tvungen att inse att han aldrig skulle bli den häst jag egentligen ville ha, eftersom jag vill kunna avla och tävla höga klasser dressyr. Så man kan väl säja att jag ångrade mej, men det hade inte med rasen att göra snarare med kön och mina högre ambitioner.

Jag tänker ibland att jag borde ha tänkt till en extra gång innan jag köpte honom, men det var aldrig så att jag sneglade på halvbloden och tyckte att de hade det så mycket lättare.

Skulle jag köpa häst idag är inte ett travarSTO en omöjlighet, om jag trivdes med henne, men just nu är jag nöjd med min conniponni!/ Lavinia.. som gillar utmaningar och annorlunda saker
 
Köpte du hästen för att den var billig, för att det var den ras du ville ha, eller en kombination utav båda?

Vad gjorde du när du insåg att hästen inte hade den kapacitet du ville ha?

Som jag tidigare har skrivit vill jag ju ha en häst som kan gå de högre skolorna (är lite inspirerad av att börja träna akademisk ridkonst)... Och jag har ta mig faan gett mig denn på att även en travare skall kunna klara av detta. Jag är inte ett dugg intresserad av att tävla för tävlandets skull, men skulle jag kunna utbilda en travare såpass bra att den kan konkurrera med andra hästar skulle jag göra det med glädje!!!

Skulle gärna vilja bidra till att travarens status höjs!

Men nu börjar jag snurra in mig själv i någon sorts travardiskussion :crazy:

Någon som kan svara på en av mina ursprungliga frågor?

Nämligen "Någon som har köpt en "billig häst" och istället satsat pengarna på annat runtomkring?" :confused:
 
Jag har travare för att jag älskar rasen och jag har inte råd att köpa ett dyrt halvblod eller liknande.Jag väljer travaren ialla fall just för att dom bara såååååååååå :love:.det enda jag skulle vilja prova att rida/äga är en frieser men det kanske blir en sån i framtiden vem vet.
MVH Rex
 
Kan väl bara säga att jag har en travar korsning som jag bla tränar piaff med. Han gör även byten och galopp piruetter och har inga problem med skolorna och...
jag rider ut med honom var som helst!
Stan , trafik.. "you name it". Använder även honom som kör häst och har kört honom på uppdragskörning.
Även om jag rider honom mkt "laddad" på bana så kan han mycket väl skritta ut på långa tyglar och vara ut i skog och mark.
Detta beror nog inte så mycket på hur hästen är, utan snarare på ägaren, tror jag...
 
Hon har bättre gångarter än många halvblod jag sett/ridit.

(För jag förmodar att du med varmblod menar varmblodiga hästar överlag och inte enbart varmblodiga travare. :))

Om du med varmblod menar varmblodig travare, så håller jag med om att kallblodstravaren har betydligt bättre gång och är mer lämpad för ridning.

Immer
 
Jag har jobbat inom galoppen och nu jobbar jag med trav och jag är mest förtjust i varmblod och fullblod, men det är helt indidviuellt beroende på häst också...
Min nuvarande häst köpte jag givetvis för att jag ville ha en häst att starta i travet, då finns det inte så mycket att välja på, att det sedan har blivit ytterligare två till och en trasig galoppör är en annan sak... Och jag trivs enormt bra med framförallt den första av mina hästar, han har blivit en riktig god vän, och även om jag egentligen är tävlingsmänniska så blir han kvar i stallet även efter sin karriär. Jag ska börja rida western på honom nu efter nyår, det ska bli en ny erfarenhet för oss båda... Eftersom jag för tillfället enbart träffar varmblod, är det dessa jag lär känna och dessa jag tycker om. Men jag kan nog ärligt erkänna att mitt första varmblod köptes för att han var billig :D Å andra sida redde jag inte ut honom heller...
 
Jag har också haft travare som första egna häst och ångrar inte en sekund av det,däremot så skulle jag inte köpa en nu.
Jag köpte min första märr för att hon var billig och i mina ögon snygg,men framförallt en bra kamrat med ett hjärta av guld! :love:
Hon fick vara kvar hos mig tills hon var 19 år och hade alldeles för ont i ett utav sina framben.Innan det gav hon mig två mkt vackra föl,varav den ena fortfarande går på travet då och då,ingen superstjärna,men ändå min uppfödning. :cool:
Numera har jag hbl och I.C,och skulle väl aldrig skaffa mig en I.C egentligen heller,och definitift inte ett sto,eller en skäck eller den tunga typen.. :eek:..Men hon är en superstjärna våran lilla dam,så lugn och trygg,en riktig kamrat.Hbl har jag haft till de ändamål jag ville ha häst på senare år,dvs mer inriktad dressyrträning,banhoppning och fälttävlan..
 
jag har haft 4 travare är inne på min 5 som jag skolar om ,,det har varit blandat med inköp sent och från att hästen har varit i min ägo sen trav tiden.Jag är nöjd met mitt ras val .vågar iallafall inte hoppa 170,utan nöjer mig upp till 130-140 som jag hoppat med mina hästar.
Är du beredd på att rida in /till en travare.det krävs mycket tåla mod och en bra instruktör som kan hjälpa dig.
En travare kan bli en bra ak häst. Jag har själv ingen erfarenhet av ak ridning men har en kompis som är insruktör.som säger att travare kan bli mycket fina ak hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Den här tråden handlar om självförtroende, framtidsplanering, ekonomi och hästkunskap. Och det blir långt... Som en del kanske vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 889
Senast: IslaBonita
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp