Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Alexandra_W

Trådstartare
Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt' börjar jag fundera på vad jag gör om det oundvikliga händer.. Man kan ju tycka att så satans många gånger jag behövt ta ställning till samma fråga så borde jag ha ett svar sen länge, men i just den här frågan tycks velighet vara mitt mellannamn :crazy:

Om K försvinner står jag med bara V kvar. För de som inte vet det är V en tioårig valack, T-märkt men just nu i hyfsat ordentlig träning. hur länge det håller är en bra fråga, kan funka i flera år och kan vara slut imorgon dag. Jag vill gärna träna och tävla, iaf träna. V stannar under alla omständigheter som jag kan råda över, men om han får återgå till semipensionärstillvaro vill jag gärna att en 'andrahäst' ska vara rid- och träningsbar. naturligtvis finns det en hake - min ekonomi. Den skulle må förträffligt utmärkt med bara en häst ett tag, K har ju dränerat den intill bristningsgränsen.

Så om K försvinner så ur mitt egoperspektiv så skulle den häst som ska hålla V sällskap vara en tränings- och tävlingsbar sådan. Ur min ekonomis perspektiv sätt ska sällskapet vara litet, inte kräva skor, äta minimalt och rent allmänt ha förutsättningar att vara billig i drift. Och det är antagligen den här totala kollisionen som gör mig så förbannat VELIG..

Iaf, jag har - utan rangordning - följande alternativ med deras för- och nackdelar. Och vill ha synpunkter utifrån på hur andra ser på saken vad som är vettigast.

Låna en sällskapsponny
+ billigt i ren drift
+ inget problem att 'bli av med' om jag skulle vilja
- risken att stå med veträkningar för någon annnans häst (som riskerar att motsvara kostnaden för att ha två ridhästar själv)
- inget mer än V att rida på
- ponny och mitt betet är ingen jättebra kombination är jag rädd, det är dock ingen jättebra kombination ihop med NÅGON häst utan svåååååårfödda rackare

Foderhäst
+ Inget problem att 'bli av med' om jag skulle vilja
+ kan skaffa en som är rid/tränings/tävlingsbar
- Risken att stå med höga driftskostnader och vetkostnader för en obrukbar häst som inte är min och kommer åka hem
- Risken att 'bli av med' hästen innan jag vill det

Köp en shettis/liknande dvs köp en sällskapsponny (och kör lite eller så t ex, alt ren sällskap beroende på vad ponnyn vill)

+ låg driftskostnad (absolut lägsta!)
+ min häst
- Det där med betet.. Kommer absolut inte kunna gå på mitt bete
- De har en tendens att rymma och sånt gör mig galen
- Kan bli ruskigts vår att 'bli av med' den dag jag ev vill det
- inget att rida på/träna

Köp en ungponny och rid in, utbilda och sälj

+ min häst
+ något att rida/träna på
+ hysat låg driftskostnad
+ Kan få igen pengarna vid en försäljning
- kan lika gärna drabbas av 'Alex curse' och bara vara sjuk/skadad och bara kosta dyra pengar och vara både oridbar och osäljbar.
- Inte säkert det är så lättsålt den dag jag vill sälja
- risken att Alex fäster sig vid den och får grava problem att sälja

Köp en ridhäst

+ rida/träna/tävla - you name it
+ min häst
- dyrare i drift, kan lika gärna bara stå och kosta pengar och vara oridbar
- inköpet inte helt lätt att finansiera i nuläget, kommer innebära lån (= mer utgifter)

(Skaffa en inackordering ) - Bästa alternativet men chansen att det ska ske är hyfsat minimal tvärr. Dessutom jätteminus för att inackorderingar kan flytta hux flux.


Tror jag fick med alla mina tänkbara scenarion nu. Som syns som en röd tråd ås är jag halvallergisk mot att hamna i ett läge där jag får stå och betala dyra pengar i vetvård för en häst som inte ens är min, kan låta sjukt egoistiskt men det är ärligt. Sen märks det att jag kommit till det läge när jag kallt räknar med att allt som sätter sin fot här löper risk att bli en veterinär kelgris, det är nog lite väl negativt sett, men hellre räkna med för många dystra scenarion än glömma bort dem. Dessutom, om jag står där med en häst jag egentligen inte vill ha på sikt, typ om jag skaffar en sällskapsponny och så om ett, två eller fem år så har jag låtit min ekonomi återhämtat sig/vision är semipensionär igen/annat och vill och tänker skaffa en till RIDhäst så då sitter liksom ett litet shettistroll, hur rart och gulligt det än är, 'ivägen' då tre hästar är minst en för mycket. Går väl egentligen an sålänge jag har dem hemma, plats etc har jag ju, men ska jag flytta så blir det en helt annan femma och börjar ha stor betydelse.
Så, åsikter? (och behövs något förtydligas så hojta, min hjärna är alldeles snurrig just nu, den tenderar att bli överhettad under sådana här funderingar)
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Noterar bara att jag saknar ett alternativ, nämligen

Köp en ny unghäst, dvs samma som ungponny men utan att du sedan behöver sälja den.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Asa_S skrev:
Noterar bara att jag saknar ett alternativ, nämligen

Köp en ny unghäst, dvs samma som ungponny men utan att du sedan behöver sälja den.

Två saker som gör det inte är ett alternativ..

Ekonomiaspekten (se 'köpa ridhäst') när det gäller inköp. Och ett föl till vill jag inte ha om det inte är keles, då möjligen. Ett föl eller för dend elen åring tar 'för lång tid' innan det blir ridbart. En tvååring är för dyr om den är hästformat.

Om K far till himlen så är det min ANDRA tvååring i rad som vid just två års ålder far till änglarna i förtid. Den andra som jag vårdat, fäst mig vid, kämpat mig blå både praktiskt och ekonomiskt för att vända oddsen för (veterinärt), som jag väntat på, hoppats på och så vidare. Jag vill inte det en gång till.

Jag kan hamna där med en ungponny med, men det ÄR skillnad på något köpt för att säljas och något köpt för att behållas, även om den är hårfin (och riskerar att suddas ut emd tiden). men jag VET ju att hur fäst jag än är i en B- eller C-ponny så är det liksom inget för mig i det långa loppet, vad ska jag med den till liksom? Vilket gör det lättare att betrakta som en 'tillfällig bekantskap', även omd et tillfälliga sträcker sig över kanske fyra år.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Svårt, men jag röstar för förslag

1, köp en ridhäst, har man häst så måste man kunna använda den och ha lite KUL.
2, köp en ungponny, rid in, sälj och köp sedan din ridhäst.
3, fodervärdshäst.

Som jag ser det så kan du inte gardera dig från höga vet räkningar hur du än gör.

Ang inackorderingar så går det att skaffa en ny. Men det blir ju mer besvär.

Förstår att du får huvudbry.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

mimus skrev:
Svårt, men jag röstar för förslag

1, köp en ridhäst, har man häst så måste man kunna använda den och ha lite KUL.
2, köp en ungponny, rid in, sälj och köp sedan din ridhäst.
3, fodervärdshäst.

Som jag ser det så kan du inte gardera dig från höga vet räkningar hur du än gör.

Ang inackorderingar så går det att skaffa en ny. Men det blir ju mer besvär.

Förstår att du får huvudbry.

Mm, ridhäst är ju 'önskescenariot'. Men frågan är omd et är så jädra intelligent att helt bortse från ekonomiaspekten? Det finns INGA pengar till inköp av ridhäst, dvs det behöver lånas. Det ger mig en högre fast månadskostnad, plus 'full kostnad' för en häst till. Och som jag skrev är min ekonomi rätt rejält dränerad av Kele, bufferten är noll etc. Och OM, jag säger OM, den nya hästen skulle visa sig vara en veterinärkelgris så har jag ju en maximalt otrevlig situation just för jag redan från början dragit på mig högre månadskostnad, samt 'full driftskostnad' dvs jag har inte skapat minsta möjlighet att snabbsanera ekonomin. på sikt, med en frisk ridhäst kommer den hämta sig iaf, men om nya ridhästen tänker bli skadad INNAN det så blir det.. jobbigt. Och visst det finns egentligen minst lika stora förutsättningar att det går enligt planen, men vis av erfarenheten räknar ju alltid på att det går åt just skogen.

En ungponny innebär inget lån och lägre driftskostnad (om än kanske marginellt), jag har samma risk med veträkningar innan ekonomin hämtat sig fullt ut, men jags itter i alla fall inte med en högre månadskostnad pga ett lån redan från start.

Inackordering är tyvärr inte 'bara skaffa ny'. Jag bor mitt i ingenstans utan faciliteter i form av ridbana eller liknande. Och den där boxen har stått tom sålänge den funnits här, utom när nått av mina tillridningsprojekt eller liknande stått där. Så jag har tyvärr svårt att tro att en inackodering dyker upp helt plötsligt efter tre år. Och OM den gör det, men flyttar så vad är oddsen för att en ny dyker upp inom de närmsta tre åren? och då blir ju Vision endera själv, eller så är jag tillbaka på ruta ett igen hur jag ska lösa sällskapsfrågan.

De egentligen IDEALISKA för mig och min ekonomi vore att helt sonika låta Vision gå själv ett tag om Kele försvinner. Ett halvår eller så. Då kan jag återskapa min ekonomi förhållandevis SNABBT, och sen ha ett betydligt bättre utgångsläge. Men det var dte här med vad jag egentligen tycker om att hästar ska gå själv, men jag har lekt med tanken MÅNGA gånger senaste tiden..
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Vad tycker din V om att gå ensam då?
Själv tycker jag inte heller alls om att låta mina hästar gå ensama, men eftersom man inte är född rik så har jag ibland blivit tvungen att ha dem åtskiljda under kortare tider.
Kanske du kunde reparera din ekonomi under en kortare tid med att vara utan en andra häst och sen skaffa häst senare?

Hur är det med tillridningsprojekten du nämde? Kan det kanske bli flera sådana? Det kunde ju vara ett alternativ tills du löser det ekonomiska?

Hur skulle det vara att köpa ett projekt till dig själv? Dvs en billigare fullvuxen men frisk häst som du skulle utbilda och sen sälja? Tyvärr blir man ju fäst vid dom små kräken så det är ju inte så lätt att skiljas :smirk:
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Alexandra_W skrev:
De egentligen IDEALISKA för mig och min ekonomi vore att helt sonika låta Vision gå själv ett tag om Kele försvinner. Ett halvår eller så. Då kan jag återskapa min ekonomi förhållandevis SNABBT, och sen ha ett betydligt bättre utgångsläge. Men det var dte här med vad jag egentligen tycker om att hästar ska gå själv, men jag har lekt med tanken MÅNGA gånger senaste tiden..

Ok, om detta är det idealiska skull jag föreslå 2 saker.

1, annonsera efter en långtidskonvalecent som man vill ge tid att läka ut, men som får gå ute, ialla fall i rimlig mängd mot slutet av tiden.
2, annonsera efter en pensinär som får gå och ha det bra hos dig och sedan sluta sina dagar när ni kommit överens.

Jag har haft båda alternativen hemma hos mig och kommit överens om pris och kontrakt.
Jag har även haft ponny här vars matte skulle ut och resa i 6 månader.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Vad tycker din V om att gå ensam då?

Det går väl an? ;) Han verkar tämligen oberörd. Men jag ser ju skillnaden mot när han har sällskap. Det är en väldigta ktiv häst i hagen, busar och står i. Och då ska det ju helst (enligt honom) vara en lekkompis med. Men det han gått själv har han verkat obekymrad, men han är ju än lyckligare med sällskap.

Själv tycker jag inte heller alls om att låta mina hästar gå ensama, men eftersom man inte är född rik så har jag ibland blivit tvungen att ha dem åtskiljda under kortare tider.
Kanske du kunde reparera din ekonomi under en kortare tid med att vara utan en andra häst och sen skaffa häst senare?

Jo det jag varit inne på, att låta V gå själv över vintern och reparera ekonomin. Men precis som du tycker jag eg inte hästar ska vara ensamma, och han är ju som sagt en väldigt busglad häst i hagen. Men när jag fick ta bort förra unghästen gick han själv en kort period (nån månad tror jag det var?). Hade fixat foderponny, trodde jag. Några dagar innan hämtning ångrade sig ägaren och det var som förgjort att hitta annat sällskap. Och just för det funkade så bra att ha honom ensam så gav jag upp och tyckte han fick gå ensam över vintern. Men sen skulle en bekant låna ut sin ponny på foder så då kom ju den, och sen kom Keles mamma och tja ,)

DÄREMOT när gammelstoet togs bort, Visions mentor i livet, så gick han ensam i en månad efter det (mitt val, jag ville han skulle få en chans att sörja klart), och han var tokdeprimerad i tre veckor och bara stod och hängde, men sen blev han 'som vanligt' igen (och strax därefter kom nya kompisen). När förra unghästen togs bort togs hon hem från betet vid midsommar, och sen när Vision kom hem från betet (där han hade 2 andra kompisar) så kom han hem till tomt stall. Och brydde sig inte ett skvatt soms agt. Så jag vet inte hur han reagerar på att Kele försvinner, men han vänjer sig på ett litet tag om an ska reagera som förr iaf.

Hur är det med tillridningsprojekten du nämde? Kan det kanske bli flera sådana? Det kunde ju vara ett alternativ tills du löser det ekonomiska?

Om det blir fler tillridningsprojekt och när beror ju på efterfrågan,d e kommer med ojämna mellanrum de där. Men om jag så hade sådana hela tiden så vet jag inte om byta kompis varje månad är bättre än ensam hela tiden egentligen? Det blir ju en väldigt 'rörig' flock om de ska vara två men den ena byts ut 'hela tiden',d e hinner knappt etablera rang innan det är dags för en ny?

Hur skulle det vara att köpa ett projekt till dig själv? Dvs en billigare fullvuxen men frisk häst som du skulle utbilda och sen sälja? Tyvärr blir man ju fäst vid dom små kräken så det är ju inte så lätt att skiljas :smirk:

Det är jud en tanken jag är inne på med ungponny. Att det är just ponny är för att de dels är billigare att införskaffa, billigare ifdrift och sen så en vuxenutbildad, välutbildad B-ponny tex de kan man sälja hyfsat dyrt :devil: När det gäller vuxna, friska men billiga hästar brukar de stavas varmblod, och de är ju baske mig det mest svårsålda som finns? Men iden är det absolut inget fel på, men frågan är om man hittar ett sånt projekt? Ett hästprojekt är ju eg bättre för om man fäster sig vid dem så tja, hejsan nya ridhästen? ;)
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Ok, om detta är det idealiska skull jag föreslå 2 saker.

1, annonsera efter en långtidskonvalecent som man vill ge tid att läka ut, men som får gå ute, ialla fall i rimlig mängd mot slutet av tiden.
2, annonsera efter en pensinär som får gå och ha det bra hos dig och sedan sluta sina dagar när ni kommit överens.

Jag har haft båda alternativen hemma hos mig och kommit överens om pris och kontrakt.
Jag har även haft ponny här vars matte skulle ut och resa i 6 månader.

Been there, done that, no answers? Samma sak utspelas varenda gång jag annonserar. Jag får svar och de ställer en massa frågor. Jag svarar sanningsenligt och de är LYRISKA över hur BRA det är med så mycket utevistelse, så mkt fodringar/fri tillgång, analyserat foder, stora boxar och fan och han jäkla moster. Så frågar de om pris och jag svarar lika sanningsenligt att helinackordering kostar det faktiska priset för foder och strö hästen förbrukar + 500 kr/månad för fullskötsel. De tycker det låter jääättebra, och vill ha en summa på vad deras häst som brukar äta si och så mycket skulle kosta. Jag svarar och sen får jag endera inget mer svar alls, eller så hör de av sig med 'ojdå, det är visst för dyrt'. Så det är ruskigt bra och fint med analyserat foder och så, men BETALA för det är tydligen inte alls lika lockande *ja jag är lite muttrig i frågan, så less på det*

Men ett av de alternativen du nämnde är perfektare än perfektast och det jag VARJE GÅNG jag stått inför den här problematiken (den har funnits innan Kele liksom, 2 ggr till och med), men det gååår ju fan inte att genomföra =/
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Det är klart att nackdelen för dig är att du bor lite "off"
Här är folk mer vana att betala vad det faktiskt kostar.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

mimus skrev:
Det är klart att nackdelen för dig är att du bor lite "off"
Här är folk mer vana att betala vad det faktiskt kostar.

Mm, och här kan de hyra in sig hos närmsta bonde för 500 spänn inkl allt. Det deras häst käkar är ju i princip vad han har i 'spill' i form av foder till korna. Och taggtråd och ensamhäst har ju ingen häst dött av, eller? :crazy: Samtidigt så jag tycker ju att t ex en stadshästägare med en konvalescent eller pensionär skulle tycka det var SUPER att kunna släppa hästen på vilohem på landet med full skötsel till en kostnad som är MINDRE än vad de betalade i bara uppstallningen innan? Men tydligen inte.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Alexandra_W skrev:
Mm, och här kan de hyra in sig hos närmsta bonde för 500 spänn inkl allt. Det deras häst käkar är ju i princip vad han har i 'spill' i form av foder till korna. Och taggtråd och ensamhäst har ju ingen häst dött av, eller? :crazy: Samtidigt så jag tycker ju att t ex en stadshästägare med en konvalescent eller pensionär skulle tycka det var SUPER att kunna släppa hästen på vilohem på landet med full skötsel till en kostnad som är MINDRE än vad de betalade i bara uppstallningen innan? Men tydligen inte.

Ja, verkligen, det tycker jag med. Foder + 500 kr är mindre än vad jag betalar för mina hästar här hemma.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Alternativ att föredra utifrån dina förutsättningar:

1) LÅNA (på foder eller annan deal) en ridhäst som du kan träna och tävla!

Motivering:
1) det värsta som jag ser skulle kunna hända är att OM om OM hästen skulle drabbas av "the curse" :eek: så har du fodervärds tiden att hantera/betala för detta. dvs kanske i värsta fall ett år i taget, sen tar du ställning vid kontrakts tidens utgång om du ska förnya kontrakt, eller vad givetvis ägaren vill. (tänker inte gå in på osannorlika händelser att du skadar hästen och blir stämd på livstid att betala fortsatta veterinär kostnader i all evinnerlighet, kontrakt eller icke kontrakt osv, för då kan vi driva oss själva galna och börja spekulera om när vi ska döpa om oss till kalle anka oxå... :D )

2) du FÖRTJÄNAR att ha en häst du kan träna och tävla vid detta laget. Om inte ekonomin tillåter att du köper en, så LÅNA åtminstånde en häst av den sorten du SKULLE vilja ha om du hade pengar!

förstår du mitt resonemang...?
UNNA dig ett år att göra det du vill i hästväg med ett material du alltid velat ha och strävat efter, även om det är på lånad häst!!!!

Jag förstår att du är helt skadad av all otur du haft de senaste åren, men det GÅR inte att komma ifrån såna scenarion vilket alternativ du än väljer. Hästarna kan i vilket fall skada sig/ha åkommor som försätter dig i denna situation.
sen tycker jag ju på den linjen att du borde ha drastiskt avtagen procentuell chans vid detta laget att hamna i den extrem situationen.... men sånt ska man ju inte spekulera om högt som sagt...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

mackan skrev:
Alternativ att föredra utifrån dina förutsättningar:

1) LÅNA (på foder eller annan deal) en ridhäst som du kan träna och tävla!

(Klipper bort motiveringen av utrymmesskäl)

Du tycker det även med ekonomiaspekten medtagen? (inte veterinärräkningsaspekt utan att jag med en till ridhäst, dvs häst som är 'dyr' i drift, inte får någon större möjlighet att sanera min ekonomi på hyfsat snabb tid)?
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Alexandra_W skrev:
Du tycker det även med ekonomiaspekten medtagen? (inte veterinärräkningsaspekt utan att jag med en till ridhäst, dvs häst som är 'dyr' i drift, inte får någon större möjlighet att sanera min ekonomi på hyfsat snabb tid)?


ja det tycker jag.... du ska ha en 2:a häst på nåt vänster, och då tycker jag kvaliteten också är "tid och pengar" om du fattar hur jag kalkylerar....! som sagt: det ultimata skulle ju vara att köpa, men om ekonomin har såna begränsningar så är det ju trots allt en del mindre katastrofalt att låna, och som sagt, då har du ju "makten" att även tidsbegränsa om det visar sig inte hålla...

skulle troligtvis aldrig få ett jobb som revisor eller bankir, men tycker på nåt sätt att det ofta kan vara fråga om "marginellt" skillnads mässigt ekonomiskt sett, om man "redan sitter där", ibland - om du förstår vad jag fiskar efter...`? dvs: din ekonomi är redan körd åt helskotta... gör ett år extra med ovan diskuterade kostnader hela skillnaden. eller är det marginellt...? NU kanske jag förklarade bättre... :confused: :D
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Efter vad jag har läst, så tycker jag inte att du ska skaffa en häst alls, förrän du faktiskt har råd att köpa den häst du vill ha samt att det finns en buffert för ev extrautg. i form av vet om det skulle behövas.. Om hästen behöver sällskap, så köp 2 får...
Om du kan sanera upp din ekonomi på 6 månader som du skrev, så är det väl värt att vänta de månaderna Innan du köper häst..
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

mackan skrev:
skulle troligtvis aldrig få ett jobb som revisor eller bankir, men tycker på nåt sätt att det ofta kan vara fråga om "marginellt" skillnads mässigt ekonomiskt sett, om man "redan sitter där", ibland - om du förstår vad jag fiskar efter...`? dvs: din ekonomi är redan körd åt helskotta... gör ett år extra med ovan diskuterade kostnader hela skillnaden. eller är det marginellt...? NU kanske jag förklarade bättre... :confused: :D


Fattar precis hur du menar, mamma (som är den som får agera livlin när det skiter sig på allvar vissa månader) resonerar exakt likadant, både ang ekonomin och 'du är värd'-delen. Trots att det innebär att HENNES ekonomi kan drabbas.

Och det spelar ingen större roll rent 'vardagligt' i ekonomin, jag har ju då samma läge som med Kele egentligen (eller inte riktigt, jag tävlar inte elelr tränar Kele så hon kostar inga sådana pengar, å andra sidan kan man tävla en del för självrisken på hennes försäkring.... *s*). Så då blir vardagsekonomin densamma som med Kele kvar i livet (som ju är det jag önskar.. Idag höll jag på att på plats räkna ut henne dock, mer omd et i annan tråd på hästvård snart). Men det innebär ju också att jag inte får några större möjligheter att bygga upp en ny buffert förrän tidigast till nästa sommar (dvs börja bygga då).

Med en 'billigare i drift'-häst får jag möjlighet att bygga buffert snabbare.

Sen kom jag på en VIKTIG sak som jag helt glömt ens i mina egna funderingar och önskemål etc!

Snart är det vinter. När vintern kommer så kommer snön och isen. Det innebär att jag i mer eller mindre långa perioder är 'fast på gården'. I värsta fall hela jävla i vintern, i bästa fall just periodvis. Fast på gården innebär att jag INTE har någon möjlighet att träna eller tävla, om jag så hade femtioelva tävlingshästar startklara i stallet..
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Gnist skrev:
Efter vad jag har läst, så tycker jag inte att du ska skaffa en häst alls, förrän du faktiskt har råd att köpa den häst du vill ha samt att det finns en buffert för ev extrautg. i form av vet om det skulle behövas.. Om hästen behöver sällskap, så köp 2 får...
Om du kan sanera upp din ekonomi på 6 månader som du skrev, så är det väl värt att vänta de månaderna Innan du köper häst..

Får är inte fullgott hästsällskap enligt mig, så det faller under att låta V gå ensam. Och som jag sa så det är det alternativ som rent EKONOMISKT är det absolut bästa, dvs det är 'drömscenariot' för min ekonomi. Men sen är det den där 'lilla' detaljen att jag inte anser att hästar ska gå själv egentligen, och inte är så säker på (jag funderar fortfarande på saken) att jag kan göra avsteg från den alldeles oavsett hur bra det skulle vara för min ekonomi.
 
Sv: Hur skulle ni löst sällskapsfrågan?

Gnist skrev:
Efter vad jag har läst, så tycker jag inte att du ska skaffa en häst alls, förrän du faktiskt har råd att köpa den häst du vill ha samt att det finns en buffert för ev extrautg. i form av vet om det skulle behövas.. Om hästen behöver sällskap, så köp 2 får...
Om du kan sanera upp din ekonomi på 6 månader som du skrev, så är det väl värt att vänta de månaderna Innan du köper häst..
Instämmer faktiskt. Om hästen funkar att gå själv, så tycker jag att du ska vänta med att skaffa en till häst, så du kan sanera din ekonomi i lugn och ro och inte vara nervös över att något kan hända.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 199
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp