B

**BORTTAGEN**

På söndag ska jag titta på en häst som jag kanske ska köpa.
Jag har aldrig köpt en egen häst innan så jag skulle behöva lite råd.
Hur snart förväntar sig säljaren att jag bestämt mig? Brukar man komma och provrida fler ggr eller bestämmer man sig direkt? Kan jag kräva att säljaren ska sitta upp och arbeta henne lite så jag ser hur det ser ut?
Är det jag eller hon som ska betala vet bes vid ev köp?
Om man bestämmer sig för att man vill ha hästen, hur snart måste man då "ta hem" henne och betala?

Tacksam för snabba svar!
 
"Hur snart förväntar sig säljaren att jag bestämt mig?"

Det beror helt på säljaren och situationen. Ni får diskutera det hela. Det är svårt att säga något generellt, men att ha ett par dagars betänketid kan nog anses "normalt". Ett par veckor är ofta ganska lång tid, men allt beror som sagt var på.

"Brukar man komma och provrida fler ggr eller bestämmer man sig direkt?"

Detta beror också på. Att provrida flera gånger är inte helt ovanligt, men ibland får man då kalkylera med risken att hästen går till någon annan. Det beror på hur säljaren arbetar och hur pass bråttom h*n har.

"Kan jag kräva att säljaren ska sitta upp och arbeta henne lite så jag ser hur det ser ut?"

Ordet "kräva" känns väldigt starkt. Det finns ingen lag på att säljaren "ska" arbeta hästen. Däremot är det mycket vanligt att säljaren visar hästen i arbete, så be du om det.

"Är det jag eller hon som ska betala vet bes vid ev köp?"

Även detta är en diskussionsfråga. Beskiktningen skall utföras på köparens uppdrag för att köparen skall ha bäst juridiskt läge läser man ofta. Alltså bör du beställa den och själv vara närvarande eller ha representant närvarande (detta är viktigt - det var en tråd här för inte så länge sedan om ett hästköp som gick riktigt illa och där köparen hamnade i usel sits p.g.a. att säljaren utförde besiktningen och köparen inte var närvarande), men detta betyder inte att du betalar egentligen. En vanlig överenskommelse tror jag är att köparen betalar om hästen går igenom så att det blir affär, annars gör säljaren det.

"Om man bestämmer sig för att man vill ha hästen, hur snart måste man då "ta hem" henne och betala?"

Åter beror detta på vad du och säljaren kommer överens om. Beträffande betalning och kontrakt finns det dock juridiska regler att vara uppmärksam på (beträffande NÄR hästen övergår i köparens ägo) men de får någon annan ge sig in p.

De råd jag vill ge är:

1. Ta med dig någon med tidigare erfarenhet av hästköp.

2. Skriv in ALLT i kontraktet.

Anneli
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 458
Senast: bobbbo
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp