hästkörkort!

Om man inte har genomfört ett godkänt prov så kan man väl ändå inte säga att man har ett hästkörkort?? Då finns det ju inget somhelst "bevis" för att man kan mer än när man började. DEt du talar skulle jag kalla kurs, och ja, kurser borde kanske alla hästägare gå.

Håller med vissa av ovanstående att det blir ur-svårt att genomföra hästkörkort. Inse vilket administration som krävs till det bara!

Jag tror på att göra kurser, studiecirklar, clinics och dylikt mer tillgängligt för ALLA hästfolk och också fler i antal. Som jag skrev innan, man kan inta ta ansvaret från folk.

De som inte klarar av att ta hand om sina hästar är ju ja... inte bra och jag vet inte, man kanske kan lösa det på nåt annat sätt? DEt känns på något sätt lite onödigt att alla (det är många) som tar väldigt väl hand om sina hästar och har gjort i 20 år ska måste gå en kurs, betala och genomgå prov.
 
man KAN sitta och sova! om man vill det så... okej för mig. det är inte ryttaren/ägaren som kommer lida i framtiden, utan hästen (uppenbart). ingen i våran grupp sov när vi hade våran cirkel. jag trodde själv att det skulle vara t.ex. ett "sluttest", men på nästsista träffen sa studieledaren att vi skulle fika nästa gång. tyckte de va lite konstigt att man inte skulle få ett prov etc, så nån visste att man genomgått kursen. inte bara få ett papper där de står att man tagit hästkörkortet... hmm
 
Vi kommer ev ha en studiecirkel just runt hästkörkortet i stallet. Om det blir tillräckligt många intresserade och alla kan samsas om tiderna.

Kul att det tar lite fart iaf även om det känns som att det finns andra som behöver det bättre än vi.
 
tror inte att man måste gå på kurs och betala pengar om man har erfarenhet, då gör man nog bara ett prov. (har för mig att det stod så i artikeln)

men det verkar ju väldigt flummigt om det är som nån skrev ovan som en slags kurs med lite diskussion som man kan sova sig igenom.

självklart tycker inte jag att det ska bli en hemsk grej som vill tvinga alla att hålla och hantera hästarna precis som de gör i armen, ofta utan hagar och med engelsk ridning! det vore ju fruktansvärt(enligt mig)!

men förhoppningsvis så är det inte det det handlar om!

utan bara att hästägare i allmänhet t ex ska kunna utfodra sin häst rätt, och kunna vissa grundläggande principer!

alla ridinriktningar kan väl gå med på att man exempelvis värmer upp hästen innan ansträngning? osv osv.???

:bump: :confused:
 
betala pengar? våran cirkel gick på en hundring var, då kostade studiematerialet, som i stort var bra, men hade brister. även diverse broschyrer följde med.

jag har sagt att man KAN sova sej igenom hästkörkortet, men för den intresserade och "allmän-häst-bildade" ryttaren/ägaren/medryttaren/skötaren gör man inte det, för att man vill lära sej mera. det mesta kan man redan, men att sitta och diskutera med andra, vrida och vända på saker, ger helt nya perspektiv.
 
Håller med, de som bäst behöver "hästkörtkortskunskapen" är knappast här på forumet utan de påtar nog på som de tror är bäst hemma hos sig... tyvärr
 
Nej, förhoppningsvis är det frågan om nåt så brett som alla kan ha nytta av. Nej jag funderar bara vem det är som ska välja ut innehållet, vilka källor som ska utgöra material (alla är ju subjektiva), vem ska hålla kursen, hur ska proven utformas, utvärderingar med mera.

Kanske en önskan skulle vara om djurskyddslagarna kunde preciseras lite mer och att man kunde ha dem som en första grund eftersom de ändå är lagar medan mycket av kunskapen i övrigt är mer "allmänt" vedertagen och enligt mig väldigt bra och värdefull men det är så svårt att säga vad som är rätt och fel. Ja, jag vet inte...

Behövs nog kluras MYCKET på innan det blir till verklighet i så fall.
 
Jo men det jag menar är ju att om man kan sitta och sova och inget prov eller godkänt delas ut, hur ska man då få ett engagemang från de hästägare där det verkligen behövs.

De som kommer bry sig om dessa kurser är ju de hästägare som redan idag bryr sig om sina hästar och tar hand om dem på bästa sätt genom att redan idag se till att lära sig saker. De hästar som egentligen skulle behöva kunniga ägare kommer fortfarande att stå utan eftersom dessa ägare inte kommer bry sig om en sådan här kurs, speciellt inte om de inte behöver lära sig nåt på den utan bara kan glida med.

Som jag sa, syftet är gott men jag tror det blir svårt att få till det, både med administration, engagemang från de hästägare som saknar kunskapen samt oenighet i vilken linje som gäller själva hästhållningen.
 
Precis min åsikt! Det finns väl ännu ingen information om vad som skulle ingå i ett sånt körkort? Det finns en stor risk att hantering och ridning/körning blandas in och då kommer i alla fall jag att kugga. Mitt sätt fungerar utmärkt bra med mina hästar, men det är troligtvis inte de metoder som ridsportförbundet (Eller vem som nu bestämmer) förordar. Däremot finns det folk som behöver lära sig om utfodring och hästars villkor, att de inte ska behöva bo ensamma osv.
 
Vårat är utformat efter Dalarns koncept;

Stall- och hagmiljö:
Hästen i sin naturliga miljö
Olkika typer av stall
Mått och krav i djurskyddslagen
Ventilation och stallklimat
El- och brandsäkerhet
Bete
Gödselhantering

Hästens skötsel och vård:
Hovvård
Tandvård
Smittskydd och vaccination
Avmaskning
Säkerhet vid hästhantering

Utfodring:
Naturligt beteende
Balanserad foderstat
Näringsämnen
Fodermedel
Näringsbehov

Att ha häst:
Ansvar som hästägare
Ekonomi
Att köpa häst
Transport av häst
Hästar i trafiken
Allemansrätt
Hästpass

Men för att genomföra detta skulle man ju EGENTLIGEN ha föreläsningar av veterinär, hovslagare, agronom, polis etc. Och då börjar det kosta pengar.

Som det är upplagt nu så har man en kursledare och så ett material (som jag inte sett) och sen efter genomgången kurs (5x3 timmar) så får man ett deltagarbevis. Dvs det är i form av studiecirkel.
 
Sova?

Dom som verkligen vill skaffa sig kunskap har nog redan gjort det.
Dom som verkligen behöver kan tydligen få "hästkörkort" utan att egentligen lära sig någonting! :eek:

Det betyder ju att "hästkörkortet" bara är en pappersprodukt.
 
Håller med, VEM skall avgöra VAD som rätt och fel egentligen ?Enligt din ej namngivna dressyrryttarinna är det fel att hennes tävlingshästar går i hage tex och hon är säkert en sådan person som skulle leda detta prov.

Och för VEM är det framtaget?? och jag kan ge mig fan på att om man har tävlinsresultat att falla tillbaka på så är man automatiskt godkänd trots att man aldrig släpper sin häst i hage eller att dom får 3kg hö och 15 kg kraftfoder :mad:
 
Det är inte en ryttarinna.
Möjligt att den du tänker på tycker likadant, men uttalandet jag hört är från en MAN. Som dessutom är en sådan som "alla" lyssnar på, och som har MASSOR att säga till om.
Som MKT väl skulle kunna utses till ngn som godkände vid ett prov.

Och ponera att den mannen skulle vara den som godkände mig.
Fråga från honom: Har du tävlingshästar?
Svar från mig : Ja.
Fråga från honom: Går de i hage, och i så fall hur länge?
Svar från mig : De går ut vid senast 6.30, och in runt
16.30. Ofta in senare sommartid när de
har gräs ute och ska ha vilodag.

Gissa vad han skulle tycka då?! :crazy:
Möjligt att han inte ens skulle godkänna mig som tävlingshästägare! Så eftersom jag vet vederbörandes inställning till tävlingshästar i hage, så skulle jag ju få välja alternativet LJUGA för att slippa trubbel pga av ngt jag anser jag är föredömlig som hästägare i! :mad:

Eller skulle det vara olika domare beroende på vilken typ av häst man har?
För HUR ska man hitta en domare som är expert på ALLA raser och/eller grenar och de hästarnas behov?
 
det kan ju bli ett intressant läge om hästar ska tas om hand för att deras ägare inte sköter dem enligt de normer som sätts för "körkortet"

Nej ju mer jag hör om detta ju mer övertygad är jag om att det inte kommer att ha någon effekt för de hästar som faktsikt behöver hjälpen.

Ska du dessutom bli fråntagen dina hästar för att de går ute för länge? Vad händer då med de lösdrifter där hästarna går ute dygnet runt.

Det enda som egentligen borde kunna fungera att använda samma regler för alla är ju om man ser till de djurskyddslagar som finns idag.
 
Precis! Mer måste läggas på att djurskyddslagarna följs!

Sedan så är ju Dalarnas initiativ till det frivilliga "Hästkörkortet" ett UTMÄRKT initiativ! :bow:
Fram för mer sådant!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 582
Senast: alicegard
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 306
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: Sel
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp