hästkörkort!

B

beagle

läste idag i expressen eller om det var aftonbladet att utredningar håller på att göras om att införa hästkörkort för att minska på vanskötseln!

helt underbart!

:bow:

tydligen har det införts till en del i Dalarna(om jag inte är helt ute och cyklar :confused: )

:bump: :bow: :banana:
 
Det är en god tanke, men frågan är vad det egentligen innebär.

Läste bara en notis på text-tv så jag fick aldrig grepp om innehållet :(
 
nåt i stil med att för att ha häst måste man ha en del grundläggande kunskaper om hur man håller/hanterar/sköter hästar osv.

:)

blir nog en hel del lyckligare ponies efter att dom infört de om dom nu gör det :)
 
SUPER bra förslag :bow: ...tycker man ska införa det med både hundar & barn åzå....vem som kan ju skaffa, hund,häst & barn m.m i daxläget!!
 
Ja, den här diskussionen har vi ju precis haft upp. Bra tanke men frågan är om det verkligen ger nåt i praktiken. Kanske, kanske inte. Körkort för allt? Nej, herregud, man kan ju inte ta av alla människor allt ansvar, då tappar de ju handlingsförmåga och ja, förmågan att ta ansvar. Lite drastiskt draget...

Människor som skiter i det kommer ändå alltid att finnas vare sig det handlar om barn, hästar, hundar, bilar, hus, skog eller vadsomhelst!
 
åhå, sorry, sökte på hästkörkort och det kom inte upp ngt...

tror inte heller på körkort för ALLT men att det ska ställas enligt lag vissa krav på folk för att ta hand om djur som inte riktigt kan säga ifrån själva och genom detta hindra vanskötsel ger jag endast stående ovationer till!!!

de som inte skulle gilla en sån sak kan man ju undra hur bra hand de har med sin/a pollar egentligen.(obs! detta är absolut inte ett påhopp på dig! utan folk i allmänhet)
 
Visst är idén bra.
Hur bra den är kan inte jag säga något om förrän jag ser vad som skall ingå.

Hästkörkort är INTE infört någonstans i Dalarna.
Däremot har dom börjat med utbildningen på prov.
Några kommuner funderar på att införa hästkörkort som krav för att hålla häst.
 
Det kanske blir bra, såvida det inte ska vara några "prov".
För VEM ska avgöra VILKA som kan vara provledare då?
Hur många ggr är det inte godtyckligt vilka som godkänns i prov?
 
Bra ide fast ändå dålig.
Iden är bra ifall det handlar om saker som foderlära (då lite djupare än det ridskolorna lär ut, dom jag varit på), hovård, regler för stallar och liknande.
Iden blir dålig ifall man går in på såna saker som hästen måste ryktas minst en halvtimme varje dag, hästen ska ledas på det här sättet och den ska ridas såhär. Inom dessa områden så finns det så många olika filosofier och alla hästar och människor mår bra av olika saker.
Detta säger Shaggy som inte har samma syn som t.ex. ridsportförbundet i frågor om hästhantering och alltså inte skulle få godkänt i den senare delen av kursen. Min häst får dock ordentligt med hö, har fina fötter och är ren (har dock inte sett en ryktborste sen i oktober).
 
Du har helt rätt, det står om detta "hästkörkort" i Dalarnas distriktskalender i i stort sett varje nummer!
Och som du säger, det är frivilligt och INGET krav!
Men ett kanoninitiativ av en bra distriksstyrelse! :bow:

Dessutom är Dalarna MKT bra med att anordna kurser, för de har MÅNGA kurser som bidrar till att öka hästkunnandet!
Foderkurser, skötselkurser osv, osv.
 
Tänken är ju god ,men man kan ju undra vilken som skall ha monopolet på att avgöra vems bibel som är rätt och fel, och få utfärda dessa ?
ATG eller Ridssportförbundet,för några andra existerar väl inte för myndigheterna.
 
Precis!
Och ska det ingå ridprov också? Eller arbetsprov om man har hästen till ngt annat än ridning och körning?

Det finns i hästvärlden i Sverige en och annan som bedöms som GUD mer eller mindre, som jag tycker har GRÄSLIG inställning till hästhållning.
Och i allafall EN av dem skulle med 100% garanti bli en av de som skulle tillfrågas om de ville vara "besiktningsman" till ett hästkörkort!

Den människan har flera ggr sagt att det är BRA att hästen inte går i hage.
För då blir det roligaste den har på dagen den tiden den rids, vilket ökar chansen för att hästen gör ALLT för ryttaren i ridning.
 
Hej!

Skulle vilja säja tt vi redan har ett slags"hästkörkort". Hästskötardiplom heter det. När jag läste till hästskötare fick vi lära oss tappskokompetens(jag vågar ändå inte slå på tappskor), visa häst vid hand, exteriör, anatomi, fysiologi, foder, stallmiljö etc.etc. Detta är fullt frivilligt och finns redan.. Varför tar inte fler chansen??/ Lavinia, som börjar tro att hästkörkort ändå inte skulle funka.. Struntar man i kunskapen så gör man..
 
jag bor i dalarna och har tagit hästkörkortet! för över flera månader sen t.o.m. :) våran grupp va en de första i landet! :eek: :o ;)
 
Jag har försökt ta hästskötarexamen.
Kuggade i ridprovet, longeringen och att visa häst för hand.

Visade/red sedan min egen 4-åring som jag utbildat själv i kvalitets några månader senare, och fick "väl gynnat" som min insats i protokollet.
Dessutom gick hästen i fråga till riks.
Rätt bra gjort av ngn som varken kan longera, rida eller visa häst för hand va´?! ;)

Så återigen, VEM ska avgöra om man kan eller inte?!
Enligt domarna på hästskötarexamen kan jag inte ens rida en välskolad häst, men enligt domarna på kvalitets så har jag "väl gynnat" en UNGHÄST i provet!
 
ställer mig faktiskt lite tveksam till detta med hästkörkort. Som flera redan nämnt så kan det uppstå en hel del problem när det gäller handhavandet av hästen.

Dessutom undrar jag lite över vem som ska bekosta det hela, hur ofta ska det finnas provtillfällen och vart?

Vad gör man med de personer som inte klarar ett hästkörkort men redan har häst? Klart de kan få chans att ta om det men hur många chanser då? Ska man tvångdförsälja hästen sen?
Hur gör man med de hästägare som bara är med och betalar utan att egentligen ha något kunnande. Förekommer väl främst inom trav och galopp att man är passiv delägare men det finns ju ett par stycken.

Hur gör man med de barn som äger hästar? Hur mycket av kunskapen ska finnas hos dem och hur mycket hos föräldrarna? Det finns ju även barn som får hästar men där föräldrarna inte kan något.

Känns som ett goptt syfte men svårlöst i realitet. Kanske att ha som en rekommendation men inte som ett måste för att ha häst och då är det ju antagligen de som redan har kunskap och bryr sig om sin häst som tar ett hästkörkort.
 
först och främst ingår det inget prov, man går igenom en pärm, vissa avsnitt hoppar man över. man sitter och diskuterar, som i en studiecirkel. foder, hagar, transport, stall, ja, nästintill allt inom hästvärlden! ändå diskuterade vi på sista träffen vad vi tyckte var dåligt, det var faktiskt ganska mycket de missat i materialet. gammalt material (fakta och motsvarande), stavfel bl.a. men överlag gick jag klokare från sista träffen där vi fick äta tårta :) de skulle förmodl bli en till cirkel där jag bor, bara för att det var så många intresserade. sånt blir man glad av att höra :love: som sagt, inget prov. varken teori eller praktiskt, man kan sitta och sova om man vill det. ändå får man ett hästkörkort. sen att vi hade en fruktansvärt duktig studieledare gjorde inte saken sämre... :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 268
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 583
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp