cili

Trådstartare
hur snabbt växer det?

om man stubbar hästen (för att det ska växa ut en riktigt fin ståndman sen), hur lång tid tar det då innan den blivit några cm igen?
 
Sv: hästman

Några centimeter går ju fort men för att det ska vara en riktigt fin stubbman så ska den ju vara minst 10 cm på högsta stället, säger man så?

På min häst tog det ca 3,5-4 månader. Och för att få manen att stå upp så klippte jag ner lite kortare på sidorna, som "stöd" för det i mitten.. Lite etapper sådär så det inte syntes.
Om du förstår :)

*lägga brevet på lådan idag* ;)
 
Sv: hästman

funderar på om min ståtlige springare ska få en ny frisyr nämligen, men då måste han ju ha man lagom till att vi ska börja hoppa igen (annars har jag ju inget handtag ;) )


danke :)
 
Sv: hästman

nu får ni ge lite tips här

nu ser han ut såhär:
2okt96.jpg

sliten och jävlig, så vad ni än säger så ska manen kapas åtminstone några cm

ingen man alls ;) (nåväl, använd fantasin och tänk att det inte finns nån)
P8200120.jpg


ståndman ;) :
merlinpaint.jpg



andra förslag?
bara fixa till den så att den blir lite kortare? (typ knoppningslängd)
 
Sv: hästman

mjao, det lutar åt det just nu
åtminstone lär det ju bli så först, för jag skulle aldrig våga klippa av allt direkt ;)
 
Sv: hästman

Jag tycker att du ska testa ståndman, tror att han skulle passa i det. Annars så växer det alltid ut igen!
 
Sv: hästman

tror också att han skulle passa i det, halsen får liksom en helt annan "form" då
dessutom skulle han bli lite b-ponnylik :D
så sött
 
Sv: hästman

Beror ju på hästen. Min hästs man har växt från det här:

Nasse33.jpg


I julas:

Nasse8b.jpg


Till det här (sen i julas har jag klippt av 20 cm):

104_0490.jpg


På ett år har den blivit så lång och ändå har jag klippt den såpass mkt emellan bilderna. Sista bilden har han ca 85 cm lång man. Idag har han ca 90. Bilden är från juli tror jag.
 
Sv: hästman

Och för att svara på din fråga: Jag tycker du ska ha ståndman på han om han har mkt man, har han en vanlig travarman ska du ha "hbl klippning" (alltså ca 10 cm liggande man)
 
Sv: hästman

Diabolical_Kitten skrev:
Beror ju på hästen. Min hästs man har växt från det här:

Nasse33.jpg


I julas:

Nasse8b.jpg


Till det här (sen i julas har jag klippt av 20 cm):

104_0490.jpg


På ett år har den blivit så lång och ändå har jag klippt den såpass mkt emellan bilderna. Sista bilden har han ca 85 cm lång man. Idag har han ca 90. Bilden är från juli tror jag.


Oj flätar du hans man eller nåt för att den inte ska slitas ??
 
Sv: hästman

Hur får man till en ståndman? :p måste den ha en viss tjocklek mm på manen? Nån som kan pma steg för steg beskrivning? :)
 
Sv: hästman

Ja, flätar den varje gång jag rider... Annars slits manen av och trasslar in sig i tyglarna och i värsta fall får hästen skavsår med (har inte hänt min, men om jag skulle rida med manen oflätad varje gång hade han fått brännsår till slut.)
 
Sv: hästman

Nej.
Men han var till salu i julas, dock ångrade jag mig. Men av någon anledning trodde hur många som helst att han kunde lämnas ut på foder även om jag skrev "EJ FODER" i annonsen......
 
Sv: hästman

Diabolical_Kitten skrev:
Nej.
Men han var till salu i julas, dock ångrade jag mig. Men av någon anledning trodde hur många som helst att han kunde lämnas ut på foder även om jag skrev "EJ FODER" i annonsen......

då var det nog för salu jag ringde.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst opererades i hasen två gånger med sista operationen för sex veckor sedan. Såret läker fint, stygnen togs två veckor efter sista...
Svar
10
· Visningar
935
Senast: caballus
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp